Schuttert test Mercedes-Benz Actros Euro 6

Handelshuis Schuttert uit Ommen schafte onlangs een nieuwe Mercedes-Benz Actros MP4 1842 LS met BigSpace-cabine aan. Hiermee maakte Mercedes-Benz zijn debuut in het 21 trekkende eenheden tellende wagenpark van de onderneming. De Actros nam het vervolgens twee maanden lang op tegen een vergelijkbare Volvo FH. De nieuwe Actros bleek in deze situatie zowel minder brandstof als minder AdBlue te verbruiken.

Mercedes-Benz Actros MP4


Jan Schuttert, eigenaar van Handelshuis Schuttert, vertelt over de oriëntatie: ‘We besloten vorig jaar een eerste test te starten waarbij we op zoek gingen naar de truck met de meest aantrekkelijk Total Cost of Ownership (TCO). Op de Carrosserie Vakdagen in Hardenberg sprak ik met truckdealer Wensink Zwolle. Dit leidde tot een Fuel Duel demo-inzet met de nieuwe Actros. De resultaten hieruit werden toen naast die van demo-tests van MAN en DAF gelegd. Hieruit bleek dat de Actros zo’n twee liter per honderd kilometer zuiniger was. Voor ons zeer aanzienlijk. Stel dat we met een truck acht ton rijden, met een brandstofprijs van € 1,10 per liter, dan betekent dit een besparing van € 17.600,- over de looptijd. Voor ons reden genoeg om de volgende stap te zetten: de aanschaf van de nieuwe Actros 1842 LS BigSpace. We hebben tegelijkertijd een vergelijkbare nieuwe Volvo aangeschaft, het merk waarmee we gewend zijn te rijden. Beide trucks zijn vervolgens voorzien van nieuwe, identieke trailers. Daarna zijn we een twee maanden durende test gestart waarbij de chauffeurs intensief gecoacht werden door de dealers en waarbij de Actros ook nog door het FleetBoard managementsysteem werd gevolgd. Halverwege de test lag de Actros nipt voor en zijn de chauffeurs van truck gewisseld. In het tweede gedeelte van de test liep de voorsprong van de Actros nog verder uit.’ Handelshuis Schuttert zal de komende tijd nog zes trucks aanschaffen. Schuttert zal daarom de potentiële brandstofbesparing van de Actros naast andere factoren leggen die de TCO bepalen, zoals restwaarde en reparatie en onderhoud, om zo tot de beste keuze te komen. Schuttert: ‘We hebben nog geen ervaring met Mercedes-Benz wat betreft bijvoorbeeld reparatie en onderhoud, al vermoed ik dat dit goed komt met een Duitse vrachtwagen.’

Handelshuis Schuttert uit Ommen verhandelt biggen en varkens volgens een moderne, geautomatiseerde bedrijfsvoering. Het bedrijf heeft niet alleen het transport van de dieren, maar ook een deel van de productieketen in eigen handen. De nieuwe Actros wordt dan ook ingezet met een speciale trailer voor het transport van varkens naar slachterijen in Nederland en Duitsland. Handelshuis Schuttert verwacht hiermee zo’n 120.000 kilometer per jaar af te leggen. Reijnald Methorst is vaste chauffeur op de nieuwe Actros. Hij geeft aan erg tevreden te zijn met het rijgedrag, het overzicht uit de cabine en het comfort van de truck.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *