Rij-impressie met de VW Caddy-lac


VW Caddy
Het is al een heuse traditie geworden, met kerst een bestelwagen testen in en naar de omgeving van Stuttgart. Dit jaar was het de beurt aan de onlangs geïntroduceerde nieuwe Volkswagen Caddy. Het exemplaar wat we van importeur Pon meekregen was wel heel riant uitgerust, vandaar de bijnaam in de titel.
VW Caddy

Adaptive Cruise Control

Laat ik meteen bij het grootste pluspunt van deze bestelwagen beginnen, wat vooral op de lange Autobahn-routes erg van pas kwam: De Adaptive Cruise Control (ACC). Met dit systeem kun je niet alleen je snelheid bepalen maar ook de afstand tot je voorganger. Dat maakt het rijden een stuk veiliger en geeft enorm veel rust in de auto. Vooral de momenten dat we samen met een andere auto op reden kwam het systeem goed uit de verf, de andere auto voorop en wij op altijd dezelfde veilige afstand er achteraan. Je hoeft alleen nog maar te sturen. Maar ook in de heuvels en zelfs in stadcentra zorgde de ACC voor extra rust en veiligheid. Dit systeem is een optie, maar ik zou het absoluut bestellen als ik een Caddy aan zou schaffen.
VW Caddy

Verlichting

Aan de verlichting hoef je zelf bijna niks meer te doen. Je zet de verlichtingsknop op ‘automatisch’ en de lichten gaan aan als de auto aan gaat en uit als je weer uit stapt. Bovendien gaan in het donker de lichten even aan op het moment dat je de auto ontgrendelt, zodat je hem gemakkelijk terug kunt vinden. Vooral handig in een wagenpark met een aantal identieke Caddy’s natuurlijk. Boven de 60 kilometer per uur en in absolute duisternis gaat het groot licht automatisch aan. Tot er een tegenligger is, dan dempt hij die ook weer vanzelf, om direct weer aan te springen als de tegenligger gepasseerd is. In de bochten schijnt de mistlamp extra mee naar de richting waar je op gaat.
VW Caddy

Interieur

Natuurlijk heb ik ook gekeken of de Caddy een beetje rap optrekt. Dat was het geval, achter heb je dan wel kans dat er dingen uit het aflegvak boven het voorraam naar onderen vliegen. Zo kreeg mijn vriendin een gevarendriehoek op haar hoofd en had ze het idee dat de hemel op haar dak viel. Onder normale omstandigheden is dit gelukkig niet het geval, zodat ik met een gerust hart de hele tijd mijn camera daar kon laten liggen. Op het dashboard is ook een vakje waar je gemakkelijk wat papieren (pakbonnen bijvoorbeeld) neer kunt leggen, ideaal, vliegen die niet meer door de hele auto. Ook het kastje in het dashboard aan de bijrijderskant is lekker ruim bemeten.

VW Caddy
De bestuurder en bijrijd(st)er kunnen ieder individueel de airco en luchtstromen voor hun omgeving instellen. Iets wat mijn vriendin en ik bijzonder wisten te waarderen, ik heb het graag erg warm als ik autorijdt, terwijl mijn vriendin juist graag een frisse wind om haar snoet heeft.
VW Caddy
Het navigatiesysteem vergt enige gewenning, maar als je er dan een keer aan gewend bent werkt het ook heerlijk. Het navigatiepakket is gecombineerd met onder andere de radio. Als de radio uit zichzelf wat zachter was gegaan op het moment dat de navigatie iets wil zeggen was op zich wel handig geweest, maar je kunt ook gewoon het volume van de navigatie wat hoger draaien natuurlijk. De navigatie en radio zijn beide ook spraakgestuurd, vooral handig tijdens het rijden. Je moet dan natuurlijk wel goed AR-TI-CU-LE-REN, maar het systeem verstond mij beter dan de gemiddelde KFC-medewerker dat doet.
VW Caddy
De eerste keer dat mijn vriendin reed was het al donker. Ze was wat overweldigd door de vele knopjes en lichtjes overal, had het idee dat ze in de cockpit van een vliegtuig zat. Maar al deze knopjes zijn goed herkenbaar waar ze voor zijn en zitten op logische plekken. Ook hier alleen een kwestie van kort wennen.
VW Caddy
Het stuurwiel is niet rond, maar heeft een afgeplatte onderkant, zodat je meer beenruimte hebt. Door de gebruikte materialen ligt hij lekker in de hand. Hij zit wel helemaal vol met knoppen, maar als die een keer in je systeem zitten, hoef je nooit meer je ogen van de weg te halen terwijl je de auto bedient.
VW Caddy
De stoelen zijn alle kanten op verstelbaar en zitten erg goed, ook na acht uren Autobahn. Om het allemaal nog wat prettiger te maken in de winter was de demo zelfs uitgerust met stoelverwarming, of een ‘Eierwarmer’ zoals ze die in Duitsland noemen.
VW Caddy
In de middenconsole is een heuse USB-poort opgenomen om laders op aan te sluiten. Eigenlijk onmisbaar in dit tijdperk waar iedereen een tablet of een mobiele telefoon nodig heeft voor zijn werk. Op deze manier kun je tegelijk je apparaat opladen, terwijl je de sigaretten-plug voor iets anders kunt gebruiken.
VW Caddy

Laadruim

Het laadruim is, zeker in deze gewichtsklasse, ruim bemeten. Een Europallet past met gemak, deze kan zowel door de achterdeuren als de grote schuifdeur naar binnen geschoven worden. Maar ook voor de kerstbagage was alle ruimte.

VW Caddy

VW Caddy

VW Caddy

Evolutie, geen revolutie

Deze Caddy, die in 2015 nieuw op de markt is gekomen, is de vierde generatie Caddy. Hij lijkt op het eerste gezicht behoorlijk veel op de laatste facelift van de derde generatie, maar als je ze wat beter bekijkt zijn er toch wel wat verschillen. Zo valt de chromen strip op de grille direct op en zijn de achterlichten ook behoorlijk anders. Wat ook verschilt, is het formaat. Dat viel mij pas op toen ik de Caddy naast een vroege uitvoering van de derde generatie parkeerde.

VW Caddy

VW Caddy

VW Caddy

VW Caddy

VW Caddy

Motor

Toen ik de eerste foto’s van de Caddy online zette waren de reacties over ‘sjoemeldiesel’ natuurlijk ruim aanwezig. Onterecht, deze Caddy is met de 75kW (102 pk) sterke 2.0 TDI Euro 6 motor uitgerust, hier is niet met de software geknoeid, deze voldoet gewoon onder alle omstandigheden aan de gestelde milieu-eisen. Exacte metingen voor het brandstofverbruik hebben we niet kunnen doen. Natuurlijk zuipt hij als een ketter op het moment dat je de topsnelheid wilt testen (we bleven hangen op 192 kilometer per uur overigens, op een vrijwel lege Autobahn uiteraard), maar ook bij 130 kilometer per uur had ik het idee dat hij wel een slokje lust. Maar bij een kruissnelheid van 100 kilometer per uur hoef je slechts zelden te tanken. Zoals bij elke auto geldt, je hebt helemaal zelf in de hand hoe zuinig hij is.
VW Caddy
Het start-stop-systeem zorgt bij stadsverkeer voor een lager brandstofverbruik. Het lijkt echt perfect toegesneden op de Duitse omstandigheden. Als je op het moment dat het licht vanaf rood op oranje springt de voet van de rem haalt, rijdt de Caddy precies op het moment dat de verkeerslichten op groen springen als vanzelf weg.
VW Caddy
De motor was wel behoorlijk lawaaierig, bij andere bestelwagens uit dezelfde gewichtsklasse was het geluid toch een stuk minder aanwezig dan bij de Caddy. Maar het motorgeluid is niet storend, je kunt gewoon op normale toon een gesprek met elkaar hebben, bovendien is het geluid eigenlijk best fijn. Hij klinkt niet als een koffiemolen of overspannen straaljager, maar gewoon zoals een fijne dieselmotor hoort te klinken met een mooie brom.
VW Caddy

DSG automaat

De zes-versnellingsautomaat schakelt vlot door, ook in de heuvels weet hij prima wat hij moet doen zonder ook maar één keer de verkeerde versnelling te kiezen. Bij inhalen op de Autobahn met een tussensprintje gaat hij ineens van de zes terug naar de vier, dan is hij wel even vol in de toeren, maar des te sneller heb je de linkerbaan weer vrij voor de reguliere laagvliegers.
VW Caddy

Parkeren

‘Onze’ Caddy was uitgerust met achterdeuren, terwijl de achteruitrijdcamera alleen leverbaar is in combinatie met de achterklep. Het zicht naar achteren goed door de ramen. Ideaal bij parkeren, maar toch zou ik er persoonlijk voor kiezen verduisterende folie op deze ramen te doen. Dure spulletjes achterin laten liggen is op deze manier natuurlijk geen optie. Naast de ramen en de grote spiegels is er ook nog een parkeerhulp aanwezig, die om de auto detecteert of er obstakels zijn. Zelfs als hij maar net past is de VW dus gemakkelijk in een parkeervak te krijgen.
VW Caddy

Passat

De test-Caddy is extreem compleet uitgerust. Met een demo wil je natuurlijk graag laten zien wat er allemaal kan. Dat zorgt wel voor een hoge prijs, inclusief BPM en BTW komt deze Caddy op €46.959,-. Volgens een van mijn volgers op facebook is dat slechts 3.000 euro goedkoper dan een Passat met dezelfde motor en uitvoering. Eigenlijk zijn de Caddy en de Passat niet met elkaar te vergelijken, ze zijn elk voor een ander doel gebouwd. De vraag waarom je als ondernemer een Caddy zou kopen in plaats van een Passat is niet zo heel moeilijk te beantwoorden. Niet alleen heb je natuurlijk veel meer laadruimte, als ondernemer hoef je die BPM en BTW helemaal niet te betalen, de Caddy heeft immers een grijs kenteken. Daarmee kost hij plots nog ‘maar’ €29.555,-. Voor een Caddy in basisuitvoering, die waarschijnlijk toch het meest verkocht zal worden, betaal je overigens €12.550,- (ex BTW en BPM). Volkswagen zit daarmee in de hogere prijsklasse in dit segment van de bestelwagenmarkt. Binnen VAG is de Skoda Praktik aanwezig als goedkoper alternatief, maar die is in Nederland niet te koop.
VW Caddy

Veiligheid

Als je de rem heel zachtjes aan tikt staat de Caddy al vrijwel direct stil. De remweg is gevoelsmatig ook erg kort. Mocht die remweg alsnog niet kort genoeg zijn, is de VW standaard uitgerust met vier airbags. Eén in het stuur, één in het dashboard voor de passagier (die uit te schakelen is voor het geval daar een kinderstoel staat) en in de zijkanten van de stoelen elk één airbag. Zo heeft hij niet alleen bij frontale, maar ook bij zijdelingse aanrijdingen een goede bescherming voor de inzittenden.
VW Caddy
Het zicht alle kanten op is erg goed, je merkt amper dat er überhaupt een dode hoek is. Iets wat ik bij andere bestellers uit deze klasse toch wel anders mee heb gemaakt. Je hebt in de nieuwe Caddy een beter zicht dan in menig personenwagen.
VW Caddy

Polizei

De foto’s die op de sociale media de meeste reacties opriepen waren die samen met een Polizei-wagen. Het stadje waar we logeerden, Widdern, heeft geen eigen afslag op de Autobahn. Dan kun je 15 kilometer rijden naar de officiële afslag, maar je kunt ook de heuvel op rijden, waar een klein weggetjes voor de winterdienst en bouwverkeer is naar een tankstation langs de A81, aan beide kanten van de Autobahn. Dat gaat 99 keer goed, maar dit was de honderdste keer. De Duitse boete-tarieven zijn behoorlijk wat schappelijker dan in Nederland, voor €20 euro was ik klaar. Deze heb ik uiteraard direct betaald, geen zin om Pon lastig te vallen met bekeuringen die doorgestuurd moeten worden. De agenten in kwestie waren bijzonder vriendelijk, ze wilden zelfs al hun auto wat mooier neer zetten voor de foto’s en indien nodig zelfs poseren! Dat hoefde van mij beide niet, maar de ervaring was toch een stuk fijner dan een norse agent of een boete volgens het Nederlandse tarief.
VW Caddy

Mercedes-Benz E-klasse

VW Caddy

VW Caddy

VW Caddy

VW Caddy

VW Caddy

VW Caddy

VW Caddy

VW Caddy

VW Caddy

VW Caddy

VW Caddy

VW Caddy

VW Caddy

VW Caddy

VW Caddy

VW Caddy

VW Caddy

VW Caddy

VW Caddy

VW Caddy

VW Caddy

VW Caddy

VW Caddy

VW Caddy

VW Caddy

Conclusie

De Volkswagen Caddy vergt enige gewenning, maar hoort absoluut bij de top in zijn klasse, zowel qua laadruimte als op het gebied van comfort. In deze luxe uitvoering ideaal voor bijvoorbeeld een zelfstandig servicemonteur die meer op de weg zit dan dat hij thuis is. Maar ook als je van je baas een wat kalere ‘vloot-versie’ toebedeeld krijgt hoef je absoluut niet rouwig te zijn, met deze nieuwe Caddy heeft Volkswagen weer een sterke troef in handen.

VW L80

One Response

  1. Frank 10 januari 2016 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *