Hovetra kiest voor Scania G340 Highline LNG-trekker

Met de aankoop van een eerste Scania G340 4×2 Highline trekker op LNG (Liquefied Natural Gas) heeft transportbedrijf Hovetra een eerste grote serieuze stap gezet op weg naar een kleinere carbon footprint. Hovetra koos voor Scania omdat de transporteur in een eerder stadium op een beurs al een uitgebreide vergelijking van het marktaanbod gemaakt had. De Scania LNG truck paste daarbij het beste in het bedrijfsprofiel.
Scania G340
Hovetra vervoert ruwe rijst vanuit de Rotterdamse haven naar de eigen opslag in Rhoon. Vandaar gaat de maaltijddrager op afroep naar Van Sillevoldt Rijst (VSR) in Papendrecht. Dat gebeurt in dezelfde 20-voets containers waarin de rijst ons land bereikte. De chauffeurs van Hovetra lossen deze m.b.v. een kiptrailer, welke elektrisch/hydraulisch wordt aangestuurd op de locatie. De ruwe rijst wordt vervolgens gepeld en bewerkt en verlaat in pakjes als Silvo rijst weer de fabriek. Ook komt het voor dat Hovetra de bewerkte rijst in bulktanks verder vervoert naar andere afnemers.

“Deze LNG trekker hebben we speciaal voor de aanvoer van de rijst naar VSR gekocht,” aldus Hovetra directeur Arie van der Hoeven . “Als je je CO2-uitstoot wilt verminderen, heb je als transportbedrijf niet zo heel veel mogelijkheden. De grootste uitstoot wordt namelijk door je voertuigen veroorzaakt. Wil je daar wat winnen, dan moet je inzetten op die voertuigen die het meeste rijden. Omdat we vanwege het LNG toch vastzitten aan het binnenland, was dat voor ons de route tussen Rhoon en Papendrecht. Dat is weliswaar maar een ritje van 50 kilometer heen en weer maar als je dat vijf dagen in de week bijna volcontinu doet, haal je toch zeker een 150.000 km per jaar op dat ene traject. Dat staat gelijk aan bijna 75 miljoen kilo rijst! Dan scheelt het enorm dat je met Scania Euro 6 LNG schoner rijdt en je ongeveer 18 procent minder CO2-uitstoot hebt.”
Scania G340
Hovetra heeft voor dit werk twee chauffeurs vast op de auto zitten die elkaar afwisselen. Die hebben van Scania een LNG-training gekregen die meteen meetelt voor de Code 95. “Qua keuze was dit verder een basis voertuig”, aldus Van der Hoeve. Scania levert hem voor dit soort werk in een 340 pk uitvoering met een handgeschakelde bak. Omdat er niet in geslapen hoeft te worden, vond ik een G-cabine goed genoeg. Wel heb ik voor een Highline uitvoering gekozen omdat het oog ook wat wil. Daarom koos ik ook bewust voor brede 385x65xR22,5 banden op de vooras. En voor de chauffeurs heb ik er een Premium multimedia geluidsinstallatie in laten zetten.”

Het voertuig valt evengoed wel goed op tussen alle andere Hovetra trekkers. Van der Hoeven liet een speciaal groen logo op de verder overwegend blauwe cabine aanbrengen en liet ook de spiegelkappen groen spuiten.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *