Varkenshandel B. Camps: ‘Stilvallen is bij ons géén optie’

“Als we dan toch gaan investeren, doen we het meteen goed,” dacht varkenshandelaar Bart Camps vorig jaar. Na een spijtig voorval was hij eind 2014 plotseling in de markt voor een nieuwe trekker. Het werden er drie: twee stuks R450 Topline met de zeer zuinige zescilinder SCR-only motor en één R520 Topline met de machtige Scania V8 onder de cabine.
Scania R520
Camps zette daarmee twee zaken naar zijn hand. “Wij zijn een familiebedrijf waar de chauffeurs een deel van uitmaken en heel lang in dienst blijven. Dus als die Scania willen rijden, dan moet ik wel héél goede argumenten hebben om daaraan niet tegemoet te willen komen. Voor mij zelf speelde mee dat ik voertuigen nodig heb waar ik voor 100 procent van op aan kan. Want wij vervoeren levende have. En dan is zeker met die nieuwe gesloten volledig geklimatiseerde trailers, onverwachte stilstand geen optie. Voor mij is Scania een betrouwbaar product met bovendien de juiste uitstraling. Zo werd één en één voor mij drie keer Scania.”

Camps koos voor twee R450 4×2 rondom luchtgeveerde trekkers met een lage schotelhoogte en één R520 V8 als 6×2 met gestuurde voorloopas. Hij vervoert voornamelijk zijn eigen handel, maar rijdt ook voor derden. “Dat is dan meestal het transport van jonge biggen van de fokbedrijven naar de varkensboeren. Ons kilometrage is met 70.000 niet bijzonder groot. Toch zijn mijn chauffeurs wel lang onderweg. Je kunt je voorstellen dat als je vier hoog tot 240 varkens en 900 biggetjes meeneemt, het wel even duurt voor dat al die krulstaarten er in- en uitgelopen zijn. Bovendien moeten wij na elk transport de trailer helemaal spic en span schoonmaken en ontsmetten. Dat laatste is overigens niet het meeste werk. Onze Berdex trailers hebben daarvoor een automatische ontsmettingsinstallatie aan boord.”

Vanwege die lange werkdagen heeft Camps dan ook niet bezuinigd op de cabine. “De veiligheid is natuurlijk al af fabriek goed geregeld met AEB en LDW. Maar ik heb er ook nog een Scania Retarder en Adaptive Cruise Control op laten zetten. En verder hebben we bewust gekozen voor een premiumuitvoering. Een luxere stoel en een goed multimediasysteem zijn geen overbodige luxe in dit werk. Want dat gaat altijd door.

De varkenshandel is een vak apart. “Je moet je hoofd er continu bij houden. Dus heb ik weinig tijd om mij óók nog eens intensief met zaken als brandstofverbruik te bemoeien,” meent Bart Camps. “Dat is bij ons sowieso een beetje secundair omdat wij niet zoveel rijden en ook veel liters verliezen aan het genereren van stroom voor de luchtbehandeling van de trailer. Maar je moet er wel op letten. Want alles telt mee. Daarom ben ik blij dat ik heb gekozen voor de 450 SCR-only. Ik zie aan het resultaat van de eerste maanden dat die motoren zo zuinig zijn, dat ik mij om dat verbruik verder geen zorgen meer hoef te maken.”

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *