Vijf nieuwe Scania’s voor T. Vreugdenhil in de Lier

Bloemen- groenten- en fruitrijder T. Vreugdenhil nam onlangs de laatste van vijf nieuwe Scania’s in gebruik. Vreugdenhil koos opnieuw voor Scania vanwege het goede brandstofverbruik en de lage Total Cost of Ownership. Ook het contact met de dealer Scania Maasdijk speelde een rol. De auto’s worden voornamelijk nationaal ingezet voor het vervoer tussen de kwekers en de handel.

Dat is de reden dat Vreugdenhil koos voor twee Scania R410 4×2 trekkers met een Topline cabine. De derde trekker is een R450 4×2 Topline. “Die truck rijdt ook wel regionale ritten naar Duitsland en België. Vandaar het iets hogere vermogen,” aldus Ton Vreugdenhil. Vreugdenhil koos opnieuw voor de 410 en 450 pk motorisatie omdat hij zeer tevreden is over het goede verbruik van deze SCR-only motoren. “We hebben er al een aantal rijden en die blijken én zeer betrouwbaar en heel zuinig te lopen.” De andere twee voertuigen zijn bakwagens. “We kozen voor twee Scania’s 6×2 met een gestuurde optrekbare naloopas en een P cabine waaronder een 370 pk motor ligt. “Die voertuigen rijden solo voornamelijk van en naar de kwekers. Daar is behalve een goede wendbaarheid ook een lage instap en een goed zicht rondom heel belangrijk voor ons. Wat dat betreft, voldoet de P-cabine helemaal aan onze eisen. De chauffeurs lopen er net zo makkelijk in en uit alsof het een stadsbus is.”
Scania meerdere
Vier van de voertuigen staan in de eigen Vreugdenhil kleuren. Eén van de bakwagens is wel in het Vreugdenhilmotief maar verder in de rode kleur van de belangrijkste opdrachtgever gezet, een tomatenkweker.

“Al onze voertuigen maken niet eens zoveel kilometers,” vertelt Ton over de inzet. “Meestal niet meer dan een 60 tot 70.000 kilometer per jaar. Maar ze zijn met wisselende bemanning wel 20 uur per dag onderweg. “Dan zie je dat er naast een goed verbruik ook plotseling heel andere dingen gaan tellen. Deuren gaan veel vaker per dag open en dicht, stoelen worden veel intensiever gebruikt en versteld en ook de stuurinrichting wordt veel zwaarder op de proef gesteld dan bij een internationale auto. En dan hebben we het nog niet eens over zaken als remblokken.” Vreugdenhil stelt daarbij tevreden vast, dat de Scania’s ondanks de zware inzet probleemloos presteren. “Om de slijtage aan de remmen binnen de perken te houden, heb ik de trekkers laten leveren met de 4100Nm vrijloopretarder. Daarmee bereiken we én een langere standtijd van de remblokken én een nog lager verbruik.”
Scania R410
Vreugdenhil maakt verder actief gebruik van de gegevens die Scania Fleet Management kan leveren over het inzet van zijn auto’s. “Ik krijg elke maandag een overzicht met hoe de chauffeurs de week ervoor gepresteerd hebben qua verbruik, uitrollen, gebruik van de retarder, stationair draaien en zo meer. Om dat levend te houden voor de jongens heb ik daarvoor een soort competitie opgezet. Want niemand vindt het leuk om onderaan de lijst te staan. We hebben daar een bescheiden beloning aan gekoppeld voor de beste chauffeur. Maar het gaat hen toch vooral om de eer,” weet Ton. Vreugdenhil is ook zeer te spreken over trainingen die Scania geeft. “De aflevertraining is heel belangrijk voor een goede inzet van het voertuig want de techniek staat niet stil. Maar ook de rijtrainingen tellen mee. Het levert ons een beter verbruik op en de chauffeur meteen een module voor zijn Code 95.”

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *