’s Werelds eerste elektrische weg geopend in Zweden

Afgelopen week is ’s werelds eerste elektrische weg in gebruik genomen in de buurt van de stad Gävle in Midden-Zweden. Dit is het resultaat van een unieke samenwerking die de weg opent naar transport zonder het gebruik van fossiele brandstoffen. Scania levert de elektrisch aangedreven trekkers, die in reële verkeersomstandigheden worden ingezet.

Op de twee kilometer lange strook van de snelweg E16 rijden de elektrische trucks van Scania in open verkeer. De sturingstechnologie is ontwikkeld door Siemens. De nieuwe technologie is het resultaat van een meerjarige samenwerking tussen de Zweedse regering en de private sector. Het grote voordeel hiervan is dat het toelaat trucks te besturen als elektrische voertuig op de geëlektrificeerde weg en als hybride voertuig op andere wegen. Alle Scania-trucks zijn uitgevoerd als hybride, Euro 6-gecertificeerd en rijden op biobrandstof.

Hoofd Research & Development bij Scania, Claes Erixon, verklaart: “De elektrische weg is een belangrijke mijlpaal op weg naar transport zonder fossiele brandstoffen. Scania hecht groot belang om dit project te doen slagen en past uitstekend binnen het totale aanbod van duurzame transportoplossingen waarop wordt ingezet.”

De trekker krijgt elektrisch vermogen via een pantograaf die op het frame achter de cabine is gemonteerd. De pantografen zijn op hun beurt verbonden met bovengrondse elektriciteitsleidingen boven de rechterrijstrook van de weg. De trucks kunnen al rijdend vrij aan- of loskoppelen van de bovenleiding. Wanneer de trekker buiten de elektrisch aangedreven rijstrook gaat, wordt de stroomafnemer losgekoppeld en wordt de trekker aangedreven door de verbrandingsmotor of een op batterijen aangedreven elektrische motor. Hetzelfde principe geldt wanneer de chauffeur een ander voertuig wil inhalen terwijl hij zich op de geëlektrificeerde rijstrook bevindt.

Scania beschouwt de elektrische weg als een belangrijk middel om de Zweedse doelstelling, tegen 2030 een energie-efficiënt wagenpark zonder fossiele brandstoffen, te realiseren. Hierdoor kan ook het concurrentievermogen van Zweden in de snel evoluerende sector van het duurzaam transport worden verstevigd. Nils-Gunnar Vågstedt, die verantwoordelijk is voor het onderzoek van Scania naar elektrificatie, voegt eraan toe: “De mogelijke brandstofbesparing door middel van elektrificatie is aanzienlijk en de technologie kan een hoeksteen zijn voor transportdiensten over de weg die geen gebruik maken van fossiele brandstoffen.”

De investering in het ‘Elektrische Weg E16-programma’ in Gävle past in een programma voor de openbare aanbestedingen van innovatieve oplossingen, dat werd gelanceerd door de Zweedse overheid. Het programma bestaat uit ongeveer 77 miljoen Zweedse kronen aan openbare middelen, met ongeveer 48 miljoen Zweedse kronen in cofinanciering door het bedrijfsleven en de regionale overheid van Gävleborg die de regio waar de elektrische weg ligt bestuurt. De Zweedse transportautoriteit Trafikverket, het Zweedse Energie Agentschap Energimyndigheten, het innovatie-agentschap Vinnova, Scania en Siemens zijn de belangrijkste financiers van de technologie, terwijl de regio Gävleborg de coördinator van het project onder zich heeft.

De elektrische weg is slechts één van de vele baanbrekende technologieën waar Scania aan werkt in het kader van duurzame oplossingen in zowel het stedelijke als langeafstandsvervoer. Parallel met de werkzaamheden om de producten van de toekomst verder te verbeteren en te verfijnen, ontwikkelt Scania ook technologieën voor alternatieve brandstoffen, hybride- en volledig elektrische voertuigen, en autonoom en wireless transport.
Scania G360
Technische parameters van de Scania-truck:
Trekker: Scania G360 4×2, gewicht 9,0 ton
Aandrijfving: Parallel-hybride, geïntegreerd in de versnellingsbak (GRS895)
Motor: 13-liter, 360 pk (biobrandstof)
Elektrische motor: 130kW, 1050Nm
Batterij: Li-Ion 5 kWh (geeft een rijbereik tot 3 km wanneer de trekker niet rijdt op de e-weg)
Systeemspanning: 700 V

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *