Scania stelt een nieuw gamma trucks voor, het resultaat van tien jaar onderzoek en ontwikkeling, met investeringen in de grootte van SEK 20 miljard. Met het nieuwe gamma breidt Scania zijn aanbod verder uit en kan de fabrikant dankzij zijn unieke, modulaire systeem meer capaciteiten, connectiviteit en een compleet pakket productiviteitsverhogende diensten aanbieden, evenals duurzame transportoplossingen op maat van elk type klant in de bijzonder competitieve transportsector. De belofte luidt dat de klanten van Scania hun werk altijd op de meest duurzame en rendabele manier zullen kunnen uitvoeren, in welke sector of toepassingsgebied ook.
“Dit is ongetwijfeld de grootste investering in het 125-jarige bestaan van Scania”, aldus Henrik Henriksson, President en CEO van Scania. “Mijn collega’s en ik zijn ontzettend trots deze producten en diensten te kunnen voorstellen. Ze zijn hun tijd vooruit en hun effect op de marktpositie van Scania zal ongetwijfeld niet op zich laten wachten.”
“Vandaag lanceren we niet alleen een nieuwe serie trucks, maar ook een uniek en doordacht programma duurzame oplossingen in de vorm van producten en diensten die niemand anders in de sector ons ooit heeft voorgedaan – dat durf ik met zekerheid te stellen. We concentreren ons krachtig op onze hoofdtaak: onze klanten de nodige instrumenten aanreiken om maximaal rendement te halen in de enige business die voor hen echt telt, namelijk hun eigen business!”
De productie van de nieuwe trucks start nu meteen in de eindmontagevestiging van Scania in Södertälje. In eerste instantie zal het zwaartepunt bij voertuigen en diensten voor langeafstandsvervoer liggen, maar er zullen constant nieuwe opties worden geïntroduceerd naarmate er meer fabrieken van Scania over gaan en er bijkomende opties verschijnen.
“Achter deze introductie zit jarenlang onderzoek en ontwikkeling van onze ingenieurs”, benadrukt Henrik Henriksson, President en CEO van Scania. “De meest in het oog springende nieuwigheid zijn natuurlijk de cabines, maar de echte innovatie is dat we nu nieuwe technologieën, diensten en kennis aanbieden, waarmee onze klanten gemakkelijker een overzicht van hun kosten en inkomsten kunnen krijgen. Ons doel is dat onze klanten duurzaam rendement halen, ongeacht de aard van de opdracht of de omstandigheden waarin ze werken: de constante factor is de voertuigen. Scania speelt hierop in met kwaliteit, toegankelijkheid en een breed gamma aan fysieke of onlinediensten. Ons nieuwe producten- en dienstenaanbod geeft de term ‘premium’ in de truckindustrie een nieuwe betekenis.”
Scania lanceert zijn nieuwe gamma in meerdere fasen, met een duidelijke focus op bepaalde klantsegmenten en volgens een zorgvuldig uitgekiend schema. Na de eerste onthulling in Europa zullen de introducties doorgaan met meer opties voor de klanten. Het hele proces wordt afgerond met de gelijktijdige lancering op markten buiten Europa in een periode van 18 maanden. Een van de meest in het oog springende verbeteringen die Scania voorstelt, is de vermindering met 5% van het dieselgebruik dankzij factoren zoals verbeterde aandrijflijnen en een betere aerodynamica.
Het doel is in het kader van de lanceringen minstens 40.000 klanten en potentiële klanten zelf een testrit te laten maken met de nieuwe voertuigen en hen kennis te laten maken met het volledige aanbod van Scania. Hierbij wordt werkelijk niets over het hoofd gezien, van optimalisering van de duurzaamheid tot financiering, verzekeringen en onderhoud.
Hierbij wordt werkelijk niets over het hoofd wordt gezien, van optimalisering van de duurzaamheid tot financiering, verzekeringen en onderhoud.
Oei, een beetje een teleurstelling dit, het oude ontwerp een beetje “bijgehoekt” en klaar. Dus baserend op een ontwerp van 21 jaar geleden…
Als de V8 behouden blijft zullen de fanboys wel tevreden zijn vrees ik 😉