Mercedes-Benz Citan Dual Fuel: dubbel zo handig


Mercedes-Benz Citan
Onlangs heb ik de Mercedes-Benz Citan Dual Fuel uitgebreid getest. De ‘gewone’ Citan had ik vorig jaar al eens aan de tand gevoeld, ik zal in dit artikel dan ook vooral in gaan op dat wat het grote verschil maakt tussen de Citan van vorig jaar en die van vorige week: het Dual Fuel systeem.
Mercedes-Benz Citan
Zoals jullie misschien weten ben ik een echte diesel-adept. Maar je moet de ogen voor de toekomst niet sluiten, dus toen Wensink me voorstelde om deze bijzondere wagen aan de tand te voelen zij ik natuurlijk direct ja. De naam Dual Fuel zegt het al: twee brandstoffen. Over de reguliere diesel gaat een sausje van aardgas heen. Geen paniek als de gas op is, dan kun je gewoon op puur diesel verder rijden.
Mercedes-Benz Citan
De grote vraag is natuurlijk, WAAROM? Een gewone diesel is toch ook goed? Klopt, maar de Dual Fuel is nog beter. Het mes snijdt namelijk aan twee kanten. Allereerst is hij een stuk zuiniger dan een reguliere diesel, daarnaast heeft hij ook lekker wat extra ‘power’. Toen ik de Citan afhaalde had ik al het idee dat er een extra duwtje in de rug was ten opzichte van de reguliere Citan. Het grote verschil merkte ik pas toen de gas na vele honderden kilometers rijden op was. Hij trok aanmerkelijk trager op, de topsnelheid ging omlaag en kwam ineens een stuk dichter bij de wettelijke maximumsnelheid van Nederland en hij ging zichtbaar meer diesel verbruiken. Ik kon niet wachten om de twee in de laadbak geplaatste aardgastanks weer vol te gooien!
Mercedes-Benz Citan
Het Dual Fuel systeem in de Citan heeft een meerprijs van €2.850,-. In Fryslân, die zo groen mogelijk wil zijn, zit er een subsidie van €2.500,- op. De paar honderd Euro die je uit eigen zak moet betalen heeft zich snel terugbetaald na een paar keer tanken. Over Fryslân gesproken, in deze provincie is afgesproken dat overheidsdiensten (en ook steeds vaker bedrijven die via aanbestedingsprocedures voor de overheid willen werken) niet meer met (bedrijfs)auto’s met een traditionele diesel- of benzinemotor mogen rijden. Een Mercedes met het Dual Fuel systeem (ook leverbaar op bijvoorbeeld de Vito en Sprinter) mag wel gewoon in Friese overheidsdienst werken.
Mercedes-Benz Citan
De Citan waar Wensink het systeem op heeft laten bouwen is één in de basisuitvoering, toch vaak de versie die door overheidsdiensten besteld wordt. Daardoor ontbreken zaken als cruisecontrol en een achteruitrijcamera. Een paar jaar geleden hadden we daar nog nooit van gehoord, maar vooral de laatste heb ik echt gemist. Persoonlijk zou ik deze opties gewoon aanvinken als ik een nieuwe Citan zou bestellen, in mijn ogen zijn het twee zaken die veel geld kunnen besparen. Cruisecontrol bespaart je verkeersboetes en een achteruitrijcamera kan schade voorkomen.
Mercedes-Benz Citan
Al na een paar dagen was mijn scepsis over dit systeem helemaal weg. De Citan is zuiniger en sneller met het Dual Fuel systeem, wat wil je nu nog meer? Nou, minder uitstoot van roet, fijnstof en CO2 bijvoorbeeld. En een verdubbeling van de actieradius (ik had nog niet vaak in een voertuig gereden waarbij de actieradius hoger was dan de kilometerstand!). Komt goed uit, heeft het systeem ook allemaal.

Bij tests doe ik tegenwoordig ook een kort één-shot-filmpje. Bij deze Citan vanuit de wasstraat. ZO schoon is hij! 😉
Mercedes-Benz Citan
Zowel diesel als aardgas kun je van achter hetzelfde klepje tanken.
Mercedes-Benz Citan
Onmiskenbaar familie, maar toch beide een totaal ander gezicht. Waar de Kangoo wat zachte vrouwelijke trekjes heeft, komt de Citan wat stoerder en mannelijker over. Natuurlijk zijn er nog veel meer verschillen, er is hier geen sprake van badge-engineering, maar van intensieve samenwerking tussen Daimler en Renault-Nissan, waar ze elk hun eigen weg zijn gegaan vanuit dezelfde basis.
Mercedes-Benz Citan
De gascilinders nemen maar een klein deel van de ruimte weg, er blijft genoeg laadruim over.
Mercedes-Benz Citan
Normaal is dit weg gebouwd, maar bij de demo wil je het systeem natuurlijk kunnen zien zitten.
Mercedes-Benz Citan
De Citan Dual Fuel beleefde haar primeur op Transport Compleet Gorinchem 2016.
Mercedes-Benz Citan

Mercedes-Benz Citan

Mercedes-Benz Citan

Mercedes-Benz Citan

Mercedes-Benz Citan

Mercedes-Benz Citan

Mercedes-Benz Citan

Mercedes-Benz Citan

Mercedes-Benz Citan

Mercedes-Benz Citan

Mercedes-Benz Citan

Mercedes-Benz Citan

Mercedes-Benz Citan

Mercedes-Benz Citan

Mercedes-Benz Citan

Mercedes-Benz Citan

Mercedes-Benz Citan

Mercedes-Benz Citan

Mercedes-Benz Citan

Mercedes-Benz Citan

Mercedes-Benz Citan

Mercedes-Benz Citan

Mercedes-Benz Citan

Mercedes-Benz Citan

Mercedes-Benz Citan

Mercedes-Benz Citan

Mercedes-Benz Citan

Mercedes-Benz Citan
Met dank aan Wensink Leeuwarden voor het ter beschikking stellen van de Citan!

NET ZO INTERESSANT

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *