De oogst van 11 augustus 2007

Nee, geen tikfout in de titel en ja, het is rijkelijk laat. Maar in augustus 2007 duurde het nog bijna 5 jaar voordat deze blog er bij zou komen. Elf augustus 2007 was de eerste dag van mijn allereerste soloreis naar Oost-Europa. Ik had nog niet lang daarvoor mijn rijbewijs gehaald, en wist al heel lang waar mijn eerste autovakantie naar toe zou gaan: ik wilde de Dakartruck die in het Tatra museum stond op de foto zetten. Die foto’s zijn maar matig gelukt (ik moest nog veel leren), maar de hele reis heeft toch aardig wat leuke foto’s opgeleverd. Leuk genoeg om nu, bijna 10 jaar later, even uitgebreid op terg te blikken in een serie oosgtblogs. Het scheelt dat ik destijds wel al online publiceerde en daarvoor ook notities bij heb gehouden de hele vakantie zodat ik nu nog terug kan halen wat waar wanneer gebeurde.

Om met mijn halfgare Citroën Visa naar Tsjechië te gaan zag ik niet zo zitten, ik wilde per sé in een Skoda Fabia gaan. Een paar maanden van te voren had ik Autolok al gemailed, het verhuurbedrijf wat in Leeuwarden een dochter van de VAG-dealer is, dat ik een Fabia wilde huren. Dat ging niet, ze hadden enkel Polo’s in die klasse. Een paar weken later kreeg ik toch een mailtje dat ze een Fabia hadden aangeschaft. Toen ik die op die zaterdagochtend samen met mijn ouders ophaalde, bleek dat hij slechts 34 kilometer op de teller had. En vlak na deze week stond hij, met aardig meer kilometers op de teller, bij de jong gebruikte auto’s bij deze zelfde dealer. Het lijkt er dus op dat ze speciaal voor mijn vakantie een Fabia gekocht hebben… Dat is nog eens service!!! In Tsjechië had ik overigens ook veel bekijks met de Fabia, dit model was destijds NET nieuw en in Tsjechië zelf ook bijna nog niet te zien.

Mijn verslag van destijds (ook op dat vlak moest ik nog veel leren):
Even na 10 uur was ik dan Leeuwarden voorbij, op weg naar het oosten. Bij Nieuweschans de grens over gegaan en, verleidelijk als het is, bij de eerste de beste mogelijkheid de topsnelheid uitgeprobeerd. Ik heb iets meer dan 190 op de teller gekregen, maar hij schijnt 200 te kunnen. Op de heenweg heb ik het grootste deel echter tussen de 140 en 160 gereden, niet gevaarlijk snel, maar toch snel genoeg om niet te lang in Duitsland te blijven.
Bij Lehrter See, een vrij grote Raststätte, wilde ik even een Schnitzel eten. Eerst uiteraard een stuk over de parking gelopen, stonden lekker veel Russen. Toen ik op het eind van de parking was, hoorde ik een bekend geluid, en zag ik iets in mijn ooghoek… Eén van de 4 Axels uit Nederland! Zowaar nog een bekende van de Visa club ook… Deze man was in een weekje tijd even naar de Russische grens geweest, 3000 kilometer. Toen begon ik toch te twijfelen of ik niet in de Visa had kunnen gaan, maar achteraf ben ik blij dat ik een Fabia heb gehuurd. Veel bekijks, het trekt lekker op (invoegstroken zoals wij die hebben hebben ze niet bij de Poolse snelwegen bijvoorbeeld), en ik hoefde niet bang te zijn dat het uit elkaar rammelt. En de douane schijnt wel eens moeilijk te doen over oude gedeukte auto’s die de grens over willen… En bij de grensovergangen (edit 2017: die hadden ze toen nog!!!) trok ik nu juist minder aandacht.
Een stukje verder op de parkeerplaats stond een groepje Wit-Russen, waarvan twee met een MAZ. Toen ik die op de foto zette, kwamen de chauffeurs er bij, ze wilden graag samen met de truck op de foto.
Verder op de route zag ik afslag Wolfsburg, vroeger beter bekend als Kracht-durch-Freude-Stadt, waar de Volkswagenfabrieken en de Autostadt zijn. Even langs de Autostadt gereden, ondanks dat het al aardig aan het eind van de middag was, maar doorgereden, het was me er veel te druk doordat er een voetbalwedstrijd was in de Volkswagen Arena. Wel apart om door die stad te rijden. 80% van wat er rijdt is VW, en van de resterende 20% is het overgrote deel Audi, Skoda en Seat, zustermerken van VW.
Volgende tussenstop was de oude DDR-grens, waar de parkeerplaats vol stond met palen met luidsprekers.
En terwijl ik het verslag van de eerste dag schrijf, sta ik op een parking zo’n 40 kilometer voor Cottbuss en de Poolse grens, de laatste Raststëtte voor die grens. 800 kilometer gereden, 1 tank leeg. Ik ga hier in de auto slapen.


De Nederlands-Duitse grens bij Nieuweschans.VW GolfVW Golf ~ Polizei.BMW 3-serieBMW 3-serie ~ Polizei.Ford GalaxyFord Galaxy ~ Polizei.

Een parkeerplaats langs de Autobahn niet ver van de grens:VW Transporter T3VW Transporter T3.Renault ExpressRenault Rapid.

Raststätte Lehrter See:

Chevrolet HHR.


Citroën Axel.Volvo FH12 2nd genVolvo FH12 2nd gen.DAF 95XFDAF 95XF.Mercedes-Benz Actros MP2Mercedes-Benz Actros MP2.MAN TGAMAN TGA.MAN L2000MAN L2000.VW CaddyVW Caddy.MAN TGAMAN TGA.Mercedes-Benz Actros MP1Mercedes-Benz Actros MP1Mercedes-Benz Actros MP1.MAZ onbekend/overigMAZ onbekend/overigMAZ onbekend/overigMAZ onbekend/overigMAZ onbekend/overigMAZ onbekend/overigMAZ onbekend/overigIveco EuroStarIveco EuroStar.Skoda OctaviaSkoda Octavia, van het destijds ook net nieuwe type.

De oude Duitse binnengrens bij Mariënborn. Volvo FL10Volvo FL10.Nooteboom opleggerNooteboom oplegger.DAF XF105DAF XF105.

Natuurlijk was er ook een Friese vlag mee.

Raststätte Michendorf.


Polski Fiat 126p 650E.

Een Raststätte niet ver van Berlijn.Scania 124Scania 124.Mercedes-Benz Atego MP1Mercedes-Benz Atego MP1.MAZ-MAN FEMAZ-MAN FE.

Binnenkort komt 12 augstus 2017 online, dan gaan we via Cottbus en Polen naar Tsjechië.

No Responses

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *