Farm Trans Group adopteert brandstof LNG met 6x Stralis NP

Onlangs heeft Farm Trans Group uit Moerdijk de eerste twee Iveco Stralis NP trekkers uit een serie van zes in de vaart genomen. Farm Trans zal deze duurzame 400pk sterke LNG-aangedreven voertuigen voornamelijk inzetten in de distributie van vers- en diepvriesproducten en aardappeltransport. Deze Iveco’s zijn de eerste LNG-trucks in het wagenpark van het transportbedrijf uit Moerdijk.
Iveco Stralis
Farm Trans Group
Farm Trans Group is een toekomstgerichte dienstverlener in de foodlogistiek met multimodale transportmogelijkheden. Ze verzorgen het transport van agrariër tot grossier door heel Europa, mede door geconditioneerde single- en multi-temp trailers. Het familiebedrijf heeft jarenlange ervaring met agrarisch, vers- en diepvriesproducten.
Farm Trans Group heeft de beschikking over een wagenpark van 200 trekkende eenheden, 325 trailers en een vaste groep van 60 charters. Met circa 350 medewerkers en vestigingen in Moerdijk en Lebork (Polen) behoort Farm Trans dan ook tot de middelgrote transportondernemingen van Europa.
Iveco Stralis
Verantwoordelijkheid en Duurzaamheid
Farm Trans Group is zich bewust van de verantwoordelijkheid voor en impact op het milieu bij al haar activiteiten. Daarom wordt altijd gezocht naar de meest CO2-reducerende transportoplossingen. Het uitgebreide multimodale transportnetwerk is daar een voorbeeld van, evenals de inzet van LZV’s, dual temp trailers en het gebruik van zonnepanelen op gebouwen. Voor deze inzet om de impact op het milieu te verlagen ontving Farm Trans het Lean & Green certificaat. Na verschillende tests met voertuigen met alternatieve aandrijving, heeft Farm Trans Group geïnvesteerd in zes trucks met vloeibaar aardgas als brandstof: de Stralis NP.

Stralis NP: duurzaam, stil en vooral niet anders
De zes nieuwe Iveco’s in het wagenpark van Farm Trans Group zijn uitgerust met 400pk en 1700Nm krachtige Cursor 9 aardgasmotor, gekoppeld aan een 12-traps automatisch schakelende versnellingsbak. Twee LNG-tanks aan het chassis van de Stralis NP, waarin de chauffeurs in totaal 390 kilogram LNG kunnen meenemen, zorgen voor een actieradius van 1.500 kilometer. Ruim voldoende voor de nationale en internationale transporten die Farm Trans met de nieuwe trucks uit zal voeren. De chauffeurs van Farm Trans hebben in de Hi-Way cabine van de Stralis NP alle ruimte en comfort tijdens het werk en rust. De Stralis NP’s zijn onder andere uitgerust met IVECOnnect navigatiesysteem, standkachel, klimaatcontrole, high-comfort bed en een grote koelkast.
Iveco Stralis
De inzet van deze 400pk sterke LNG-voertuigen heeft weinig consequenties voor de chauffeurs, alleen het tanken van LNG is anders dan het tanken van diesel. De rijeigenschappen zijn vergelijkbaar met een dieseltruck en de zeer lage geluidsproductie verhoogt het comfort in de cabine tijdens het rijden. Doordat de LNG-trucks 75% stiller zijn, is de geluidshinder een stuk lager dan bij de inzet van een dieseltruck wanneer bijvoorbeeld door woonwijken en andere dichtbevolkte gebieden wordt gereden. Daarnaast zorgt de inzet van de Stralis NP voor 15% CO2-reductie, 70% minder uitstoot van NOx en 95% minder fijnstofemissie in vergelijking met een dieseltruck. Dit past dus volledig binnen het duurzaamheidsstreven van Farm Trans.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *