De Truckspotter – Proloog Parijs-Dakar 1988

Op 30 december 1987 werd de proloog verreden van de 10e editie van de rally Parijs-Dakar. Samen met mijn vader was ik er bij op deze regenachtige dag in Frankrijk. Het vier kilometer lange parkoers bij Cergy-Pontoise was een grote modderpoel.

Regen en modder maakten het niet alleen voor de deelnemers lastig. Zowel Jan de Rooy (600) als Theo van der Rijt (601) reden, vanwege te lage bandenspanning, het rubber van de velg van de TurboTwin trucks. Eenzelfde probleem trof Georges Groine (602). De Fransman verspeelde één van de achterbanden van zijn Mercedes-Benz.

De foto condities waren zeer matig. Waar ik tegenwoordig makkelijk kan kiezen voor een andere sensorgevoeligheid (ISO waarde) op mijn digitale spiegelreflexcamera, had ik destijds slechts één soort film bij mij. De twee gebruikte 400ASA kleinbeeldfilms boden net genoeg flexibiliteit om een redelijke sluitertijd te gebruiken. Met 36 foto’s per rolletje was het kiezen welke voertuigen gefotografeerd konden worden. Het handmatige filmtransport en de afwezigheid van autofocus leverden mij een extra uitdaging. In 1987 waren dit soort camera’s heel gebruikelijk. Pas nu realiseer ik mij dat het tegenwoordig toch allemaal een stuk makkelijker is om goede foto’s te maken.

Het kleine 35-70mm zoomobjectief op de camera bleek voldoende te zijn voor de uitgezette off-road piste. Veiligheidsmaatregelen waren eind jaren ’80 nog niet zo strikt. Alleen een afzetlintje en een enkel hek scheidden de deelnemende voertuigen van het publiek.

De auto’s van Tijsterman (242) en Bezemer (633) kon ik gelukkig later fotograferen in Nederland. De foto’s welke ik van deze deelnemers maakte tijdens de proloog bleken mislukt te zijn.

Vandaag, dertig jaar na de 1988 editie van ‘le Dakar’, zie ik een leuke collectie foto’s. Het was een bijzonder leuk, maar zeker ook voor de fotograaf zwaar evenement om te bezoeken.

Mitsubishi Pajero
Mitsubishi Pajero
242 – Mitsubishi Pajero van Kees & Mieke Tijsterman (BedrijfsautoRAI 1988)

Mitsubishi Pajero
344 – Mitsubishi Pajero

Steyr Pinzgauer
371 – Steyr Pinzgauer

Volvo onbekend/overig
377 –Volvo C300

VW Transporter T3
520 – VW Transporter T3 Synchro

DAF 95
DAF 95
600 – DAF 95X1 TurboTwin

DAF 95
DAF 95
601 – DAF 95X2 TurboTwin

Mercedes-Benz NG
602 – Mercedes-Benz NG 1936AK van Georges Groine

Mercedes-Benz NG
603 – Mercedes-Benz NG 1936AK

Pegaso 7222
604 – Pegaso 7223

Pegaso 7222
605 – Pegaso 7223

MAN F7/F8/F9
606 – MAN 19.361FLT

Tatra T815
607 – Tatra T815VD10 van Karel Loprais

DAF 3600
DAF 3600
608 – DAF FAV3600

DAF 3600
DAF 3600
609 – DAF FAV3600

Perlini 105F Red Tiger
612 – Perlini 105F Red Tiger

Perlini 105F Red Tiger
613 – Perlini 105F Red Tiger

Perlini 105F Red Tiger
614 – Perlini 105F Red Tiger

Tatra T815
615 – Tatra T815VD13

LIAZ onbekend/overig
616 – Liaz 111.154 4×4

LIAZ onbekend/overig
617 – Liaz 111.154 4×4

Jelcz 442
618 –
Jelcz S442

Tatra T815
620 – Tatra T815VD13 van Clay Regazzoni

Iveco TurboStar
621 – Iveco TurboStar

VW LT 1st gen
628 – Volkswagen LT45 4×4

Star 266
629 – Star 266
MAN F7/F8/F9
631 – MAN 14.360FAEG

Pegaso Troner
Pegaso Troner
633 – Pegaso Troner 2236 van Cor Bezemer (Vierhavenstraat, Rotterdam)

Tatra T815
637 – Tatra T815

Mercedes-Benz NG
640 – Mercedes-Benz NG 1936AK

Unimog onbekend/overig
641 – Mercedes-Benz Unimog

Unimog onbekend/overig
642 – Mercedes-Benz Unimog

Tatra T815
643 – Tatra T815

LIAZ onbekend/overig
644 – Liaz 111.154 4×4

Tatra T815
645 – Tatra T815

Unimog onbekend/overig
647 – Mercedes-Benz Unimog

Unimog onbekend/overig
648 – Mercedes-Benz Unimog

Unimog onbekend/overig
649 – Mercedes-Benz Unimog

Mercedes-Benz NG
650 – Mercedes-Benz NG 1936

Mercedes-Benz NG
651 – Mercedes-Benz NG 1936

Unimog onbekend/overig
656 – Mercedes-Benz Unimog van Frits Kisben

SNVI onbekend/overig
SNVI

One Response

  1. Jaco Terlouw 27 januari 2018 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *