De Brit Steve Murty bracht een bijzondere vrachtauto mee naar de 1987 editie van Truckstar Power Festival op het Circuit van Zandvoort. Zijn Leyland Landtrain 19.24 werd opgebouwd om het wereldrecord ‘wheelie met een truck’ te kunnen verbeteren.
Het 14-liter Cummins Re-Con NTE350 dieselblok was goed voor ongeveer 500 pk. De automatische ZF Ecomat 600HP vijfversnellingsbak bracht dit vermogen over op de achteras, met hierop Pirelli 315/70R22.50, type LS91 banden.
Op het voorwaartse zicht te waarborgen werd de voorbumper uitgerust met een ‘all-weather’ groothoek videocamera, welke het beeld doorgaf aan een 9” monitor in de cabine.
Tijdens het festival werden door het vriendelijke team ansichtkaarten uitgedeeld met hierop de technische gegevens van de truck.
Gedurende de Multipart British Truck Grand Prix in augustus 1986 behaalde de Multipart Skytrain het Guinness World Record voor de langste wheelie met een truck. Er werd gedurende een afstand van 319,8 meter uitsluitend op de achterwielen gereden.
De Wheelie Truck werd later gespoten in het gele kleuren van sponsor Pirelli. Vandaag de dag lijkt de vrachtauto nog te bestaan. Het chassis werd voorzien van een soort brandweeropbouw, waarmee op een editie van de Dorset Steam Fair wheelie demonstraties werden gegeven.
Tekst en beelden: Jaco Terlouw.