Carlo van Dam wint 24-uursrace Nürburgring met Subaru WRX STI

De autosportafdeling van Subaru, Subaru Tecnica International (STI), heeft een van de zwaarste races ter wereld, de 24 uur van de Nürburgring, gewonnen. De blauwe Subaru WRX STI NBR Challenge 2018 ging als eerste over de streep in de SP3T-klasse, met auto’s voorzien van een turbomotor met een cilinderinhoud tot twee liter. De Subaru WRX STI NBR Challenge 2018 is een raceauto ontwikkeld op basis van het WRX STI-productiemodel. Nederlander Carlo van Dam was een van de zegevierende rijders.

Het team, geleid door General Team Manager Hideharu Tatsumi, begon de race vanaf polepositie in zijn klasse. Door mechanische pech aan het begin van de race keek de Subaru al snel tegen een achterstand aan. Dankzij goed teamwerk, onder meer door zes monteurs afkomstig van Japanse Subaru-dealerbedrijven, werd het probleem snel en vakkundig opgelost waarna een spannende inhaalrace begon voor de auto met startnummer 90.

De vier rijders, Nederlander Carlo van Dam, Duitser Tim Schrick en de Japanners Hideki Yamauchi en Takuto Iguchi, wisten in het tiende uur van de race de nummer 1-positie weer over te nemen. Toen de omstandigheden door zware regen enorm verslechterden, toonde de WRX STI met zijn standaard Symmetrical AWD (All-Wheel Drive) zijn kracht door ook veel deelnemers in snellere categorieën te passeren.

Een klein uur voor de finish kwam er een abrupt einde aan de opmars door een motorprobleem. Maar ook die tegenslag werd snel weggewerkt, waarna de leidende positie niet meer uit handen werd gegeven. De WRX STI eindigde op de 62e plek in een veld van ruim 150 auto’s. Het was de vijfde overwinning in de SP3T-klasse voor Subaru/STI. Bovendien wist het team revanche te nemen op het resultaat in 2017, toen de finish niet werd gehaald.

Carlo van Dam over de race: “Het begon erg goed met pole in de turboklasse tot tweeliter, maar na twee uur kregen we een probleem met de stuurbekrachtiging, dat kostte drie kwartier. Toch hebben we de achterstand snel ingelopen. ’s Nachts kwam de regen met bakken uit de hemel, dat was een groot voordeel voor ons. Dankzij vierwielaandrijving reden we snel en veilig naar voren. In de negen jaar dat ik nu met Subaru heb deelgenomen, hebben we acht keer de finish gehaald en vijf keer gewonnen. Dat is een prachtige prestatie, zeker omdat we elk jaar maar één auto inzetten.”

De overwinning is wederom het bewijs dat de Subaru WRX STI zijn AWD weet te benutten om tot mooie, sportieve prestaties te komen. Ook op de Nürburgring, bekend als de ‘Groene Hel’ en een van de meest uitdagende en gevaarlijkste circuits ter wereld. Subaru en STI blijven door autosportactiviteiten streven naar technische uitmuntendheid om zo ‘Enjoyment & Peace of Mind’ te kunnen bieden aan klanten over de hele wereld.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *