Wereldauto: SsangYong Musso

Er wordt wel eens gezegd dat tegenwoordig alle auto’s op elkaar lijken. Er zijn nogal wat automerken die aan badge-engineering doen, dus feitelijk dezelfde auto verkopen met een andere merknaam. Toch zijn er auto’s die wel heel veel namen lijken te hebben.
SsangYong Musso
De SsangYong Musso is een niet voor de hand liggende wereldauto met vele badges. De Musso is vernoemd naar de neushoorn. De auto werd in 1993 op de markt gebracht en kreeg in 1998 een facelift. De wagen kende sportieve successen, zoals de 1994 Rallye des Pharaos in Egypte.

Aangezien SsangYong een deal had met Mercedes-Benz om motorentechniek te delen, werd de auto in landen als Australië aangeboden met de bekendere merknaam Mercedes-Benz Musso.
SsangYong Musso
Na de overname van SsangYong door Daewoo werd de auto ook soms aangeboden als Daewoo Musso.

In 2001 sloten het Chinese Dadi en het Koreaanse SsangYong een overeenkomst en werden Musso’s geassembleerd en verkocht door Dadi als Dadi Musso. Het problem was dat de auto geen Chinese typegoedkeuring kreeg en konden alleen in de thuisprovincie van Dadi bestuurd worden, tot 2004, toen men de productielijn van het op het randje van failliet staande SsangYong kocht en wel een typegoedkeuring kreeg.

Ook het Iraanse Moratab produceerde de Musso en verkocht deze als Moratab Musso.

De productielijn werd nog een keer verplaatst, dit keer naar Taganrog in Rusland, waar de firma TagAZ de wagen als TagAZ Road Partner op de markt bracht.
SsangYong Musso
Het Vietnamese Mekong assembleerde en verkocht de auto als SsangYong Musso Libero, in Spanje werd de wagen als SsangYong Korando Family verkocht en ten slotte in Italië was er de naam SsangYong MJ. De auto werd ook in Indonesië geassembleerd.

Tekst: Jan Clevering.

No Responses

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *