Verheul bussen zijn algemeen bekend, de vrachtwagens zijn heel wat schaarser. De enige Verheul truck die ik ooit in levende lijve heb gezien is de T5 SHF van Jack den Hartogh. Dit was één van de laatst gebouwde Verheuls, het kenteken werd op 18 maart 1963 afgegeven aan eerste eigenaar Hempenius uit Sneek. In 2002 redde Den Hartogh hem van de sloop, restauratie was gereed in 2007. De originele 5-cilinder Kromhout motor met 109 pk zit er nog in.
1 oktober 1958 werd carrosseriebouwer Verheul automobielfabrikant, op dat moment werd de afdeling auto-industrie overgenomen van Kromhout. In eerst instantie werd enkel de productie naar Apeldoorn verplaatst en de merknaam veranderd naar Verheul, de trucks bleven verder zo goed als identiek aan de Kromhout trucks. De eerste eigen Verheul truck werd op de RAI van 1959 getoond. In 1962 werd wederom op de RAI een nieuw generatie trucks voorgesteld, de truck uit deze blog is daar een voorbeeld van. In dat jaar trok de familie Verheul zich terug uit het bedrijf en nam Stokvis uit Rotterdam de truckverkoop en AEC import over. AEC word door Leyland overgenomen, die daardoor de grootste aandeelhouder werd. In 1962 werd de truckproductie gestopt, een definitief eind aan het bedrijf kwam door een brand.
In 1962 kreeg ik samen met twee vrienden een lift van een Verheul truck. Het was er een zonder motorkap, een front gestuurde truck met aanhanger. We kregen de lift op de weg van Rotterdam naar Den Haag. Twee man op de motorkap, de derde er naast. De chauffeur was erg gezellig en dus bleven we de avond en nacht met hem meerijden. We maakten op de motorkap koffie op onze primus als er van aanhanger gewisseld werd. Tenslotte werden we afgezet in de buurt van Garderen. We klommen over een hek en kampeerden er in een bos. Volgens de chauffeur kon dat geen kwaad. De volgende morgen bleek dat we in de koninklijke bossen zaten. Maar dat is een ander verhaal.