Scammell Crusader bergingsvoertuig


Vandaag waren we te gast bij HNT Nutzfahrzeugtechnik in Aachen. Van Laurent Dircks kregen we de tip dat hier een Scammell Crusader zou staan. Toen de eigenaar hoorde dat we speciaal voor zijn kindje kwamen kregen we alle medewerking de truck van binnen en buiten op de foto te zetten.


De Crusader is als het moet nog gewoon aan het werk, maar had nu al twee maanden stil gestaan. Ondanks dat startte de Rolls-Royce motor direct, wel mooi met een Euro min zes pluim uit de staande uitlaat. De cabine komt van Motor Panels, deze is naast door vele Britse fabrikanten ook door FTF toegepast. In Engeland zie je wel vaker Crusaders, vooral op de kermis, maar op het Europese vasteland zijn er volgens de eigenaar maar twee, waarvan dit de enige wrecker is.

De Crusader is in 1968 geïntroduceerd, hij werd gebracht als één van de eerste ‘supertrucks’. Daarmee werd bedoeld dat ze geschikt waren om zware lasten over grote afstand op hoge snelheid te vervoeren. Behalve Rolls-Royce motoren werd ook vaak een Detroit Diesel toegepast. Volgens de folders waren er ook AEC/Leyland en Cummins motoren leverbaar, maar het is onwaarschijnlijk dat die ooit daadwerkelijk ingebouwd zijn.

In juni 1981 liep de laatste Scammell Crusader van de band. Ze werden niet alleen in de Scammell fabriek in Tolpits gebouwd, maar sinds 1975 ook bij Guy in Falling Parks (Wolverhampton).

De Crusader kende ik zelf al van kinds af aan, ik heb er een Matchbox miniatuur van. Lego heeft ook een modl van de wrecker op de markt gebracht, helaas niet in legergroen.

De opbouw van de voor het Britse leger bestemde bergingswagens komt van EKA.

De Rolls-Royce 305 motor heeft zes cilinders in lijn. Boring keer slag is 130,17mm x 152,4 mm, daarmee is het dus een 12,17 liter motor. Het aantal pk is 305, zoals de naam al aangeeft. De versnellingsbak is een Fuller RTO 915, met 15 versnellingen vooruit en 3 achteruit. De maximum snelheid in de 15e versnelling is 78 kilometer per uur.


Later volgt nog een blog over wat ik verder nog bij HNT op het erf aantrof, houd de blog in de gaten dus!

NET ZO INTERESSANT

No Responses

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *