Ambulancebus voor GGB Noord Nederland



Vanmiddag werd op Groningen Airport te Eelde de Ambulancebus gepresenteerd, naar Canadees voorbeeld. Het is dat ik hem al in opbouw had zien staan, anders had ik gedacht dat het een grap was. Het gaat hier om een tweedehands aangeschafte Van Hool A330, die door Visser, Wensink en Hartman is aangepast naar ‘ambulance‘ met zes behandelplekken. Als wereldprimeur is er de computer achterin de bus, die alle zes plekken tegelijk aan het monitoren is.

De onthulling werd verzorgd door Cees Bijl, die ooit zijn burgemeesterscarrière in Leeuwarderadeel begon. Was fijn te horen dat hij nog steeds Frysk spreekt. Hij deed het in de jaren ’90 in ieder geval stukken beter dan onze huidige burgemeester, maar goed, daarom is hij nu ook gepromoveerd naar burgemeester van Emmen.

Zijn eerste leven had de in 2003 in België gebouwde bus bij de BBA in Brabant, waar hij wagenparknummer 158 droeg.

Het persbericht: Op vrijdag 1 april vanaf 14.00 uur presenteert de heer C. Bijl op Groningen Airport Eelde als portefeuillehouder GHOR van het Veiligheidsberaad namens de drie noordelijke Regionale Ambulancevoorzieningen de nieuwe ambulancebus voor Noord Nederland. Met deze bus kan de GGB organisatie (Grootschalige Geneeskundige Bijstand) in het geval van een calamiteit snel mobiele behandelplaatsen op de plek van het incident realiseren.

Dit jaar zijn alle veiligheidsregio’s in Nederland voor de opgeschaalde zorg overgegaan op de nieuwe GGB organisatie. De uitgangspunten zijn erop gericht om bij een calamiteit de slachtoffers zo snel mogelijk aan te bieden aan de ziekenhuizen in de regio. Landelijk zijn er richtlijnen opgesteld om dit binnen een bepaalde tijd voor een bepaalde hoeveelheid slachtoffers te realiseren.

Een oefening heeft vorig najaar aangetoond dat deze richtlijnen voor Noord Nederland niet voldoen, We hebben hier meer landelijk gebied, grotere afstanden en minder ziekenhuiscapaciteit. De ambulances moeten patiënten steeds verder weg brengen en nieuwe ambulances moeten van steeds verder komen.

Daarom hebben de drie samenwerkende RAV’en besloten om de hulpverlening in het noorden sneller op te schalen – dus eerder, meer ambulances te sturen – en meer capaciteit te realiseren om bij een calamiteit slachtoffers ter plekke te kunnen behandelen. Hiervoor hebben zij een tweedehands lijnbus aangekocht. Deze is vervolgens bij ambulancebouwer Visser in Leeuwarden omgebouwd en als ambulancebus ingericht. Door bij een calamiteit in Noord Nederland eerder meer ambulances te sturen en snel mobiele behandelcapaciteit te realiseren, kan de nieuwe GGB organisatie ook in het noorden een adequater niveau van opgeschaalde zorg leveren.

Op vrijdag 1 april onthult de heer C. Bijl als portefeuillehouder GHOR van het Veiligheidsberaad en voorzitter van de Veiligheidsregio Drenthe mede namens zijn collega’s van de veiligheidsregio’s Friesland en Groningen en de drie noordelijke Regionale Ambulancevoorzieningen deze nieuwe ambulancebus. Het programma vindt plaats op Groningen Airport Eelde, waar de bus wordt gestationeerd.
























Alex Miedema

View Comments

Recent Posts

De levens van de 52-BPH-8

De Scania P410 die nu kenteken 52-BPH-8 draagt, heeft de eerste vijf jaar van zijn leven in Duitsland doorgebracht, voor…

2 uur ago

Levante: de SUVste Maserati ooit

Het is voor sportwagenmerken tegenwoordig min of meer verplicht om met een SUV (een auto met aandrijving op alle wielen…

3 uur ago

Vissers Veluwse Fotorondjes: eindelijk ontbrakt op pad

Erwin Visser: "Eindelijk weer eens de deur uit.. Niet dat ik dat niet was geweest maar afgelopen weken zijn er…

17 uur ago

Het digitaal museum: Peugeot 605

De Peugeot 605 was van 1989 tot en met 1999 in productie, waarbij het model in 1995 een facelift kreeg.…

1 dag ago

Op bezoek bij Broekmans berging in Venlo

Jullie lazen het al: gisteren is mijn Subaru afgesleept. Toen we in de Mercedes-Benz Atego MP4 van De Driesprong bij…

1 dag ago

Scania camper uit Zoutkamp

Toen Gerben Feikens onlangs op de camping was, kreeg hij nieuwe tijdelijke buren. Die hadden niet de zoveelste Hymer, maar…

2 dagen ago