Met Kleyn en Rainbow naar Marokko


De Kleyn Group is een trotse sponsor van het Rainbow Truck Team, het rallyteam rond coureurs Gerrit van Werven en Gerrit Zuurmond. De afgelopen week deed het team met twee trucks (een ex Bekx DAF/GINAF en de MAN waar Hans Stacey de allerlaatste Dakar in Afrika mee heeft gewonnen) mee aan de Morocco Desert Challenge. Een aantal dagen was het team wat groter, 20 sponsoren en vrouwen van teamleden gingen met een VIP-trip onder leiding van oud Dakar deelnemer Simon Koetsier achter de rally aan door Marokko. De Kleyn Group stuurde twee represanten mee: Nick Schiphorst van TruckParts1919.com had de loterij bij de kerstborrel gewonnen en mocht daarom mee. Ik mocht ook mee, om verslag te doen. Het verslag dat je hier onder leest.

Het vertrek was bij De Jong Zuurmond in Beesd, waar toevallig MAN en GINAF al gebroederlijk naast elkaar stonden, net als in Marokko.

Het autoverhuurbedrijf had verzuimd de auto’s te tanken, wat een beetje oponthoud vlak buiten Marrakech veroorzaakte.

Still going strong.

Wat helaas niet voor deze Renault 5 geldt.

Mooi hoog opgeladen.

De meeste trucks in Marokko komen tweedehands uit Europa, maar zo nu en dan zie je ook een nieuwe(re) truck uit China.


Sneeuw in Marokko.

Mooie plek voor en Döner-picnic.

Met de hand een kipper laden.

Met 40+ graden langs sneeuwschuivers rijden was een onwerkelijk gevoel, maar een week eerder lag er nog gewoon sneeuw.

De eindeloze Sahara.

De Volvo NL10 is vrij algemeen in Marokko.


AWD was de opvolger van Bedford.

Kan nog wel wat bij.

Eelco Bekker en Sijbrand Booij slepen een Porsche over de finish.

Elisabete Jacinto, een vrouw de (op de Renaults na) alle deelnemende mannen het snot voor de ogen heeft gereden.

Gerrit van Werven wordt opgewacht door Tineke.

Nick.

Slapen in het bivak.

Serviceteam komt aan.

MDC-organisator Gert Duson.

De motoren moesten vroeg starten op woensdag, dus vroeg op.

Kamperen spartaans?

Kamperen spartaans!

Maar het kan altijd nog spartaanser natuurlijk.

Hallo Rainbow!

Martin van den Brink heeft de rally, net als vorig jaar, op zijn naam geschreven.

Daar sta je dan…


De terugkeer van Eimbert Timmermans, met Pascal de Baar als navigator.


Erg gaaf om deze mannen die ik normaal regelmatig in het NK Offroad aan het werk zie, nu door de duinen te zien ploegen.

Tim Coronel deed het opvallend goed deze rally, hij werd vijfde overall in de auto/buggy/ssv-klasse.


Het was voor Fons Jans, de bestuurder van de Hamer truck, de eerste keer in de duinen, hij na eerst even te voet poolshoogte.




Waar de meeste trucks een bandenaflaatsysteem hebben dat vanuit de cabine (vaak zelfs tijdens het rijden) te regelen is, moeten de mensen in de auto’s met de hand wat lucht uit de banden laten lopen voor ze de duinen in gaan.

We kwamen vast te zitten in het zand… Gelukkig kwam Verkooyen ons los trekken. Hierover later een eigen blogpost, maar dit zegt volgens mij alles over de spirit binnen de rally.

Aan het touw tussen de voorpoten kun je zien dat dit geen wilde dromedaar is.



Best heet.



Het kan dan 100 keer cultuur zijn, hier is het toch echt verboden te tuteren.

Fons Jans was omgevallen in de duinen, zijn zoon kwam hem redden met de servicetruck.

In veel dorpjes kwam de jeugd massaal naar buiten gerend als we passeerden.

Lekke band…



Eén van de auto’s lekte versnellingsbakolie. Een enorm toeval zorgde er voor dat de servicetruck precies voorbij kwam gereden terwijl wij bij een tankstation met smeerput de dieselvoorraad aanvulden. Een mooie gelegenheid om een reparatie uit te voeren.

En als je dan toch stil staat, kan de rest van de auto’s ook onderhanden genomen worden. De SUV’s hadden het zwaar in de Sahara, de Nissan en Mitsubishi’s rammelden spontaan uit elkaar. Alleen de Toyota Landcuiser Prado kwam de week fris en fruitig door.

De bezemwagen.

Eén van de twee in boerka getooide vrouwen die ik deze week heb gezien.

De teammanager had mooie Kleyn stickers op de auto.


Jasper Riezebos, Gerrit Zuurmond en Klaas Kwakkel.

Leuke mensen!


Suddenly a wild Nick appears.



Zandstorm op komst.


Bekende pet op Gerrit Zuurmond zijn hoofd tijden het tv-interview. 😉


Hans Bekx, levende legende en de bouwer van de Rainbow-‘GINAF’, zit nu in de organisatie van de rally.

Jasper Riezebos heeft zijn klompen ingeruild voor raceschoenen.


Nadat Gerrit van Werven met de truck op zijn kant was gegaan (en deze over de kop geborgen moest worden) ging de bestuurdersdeur niet meer open.

Een koe? Die kan het dak op. Wel een net er overheen, afvallende lading moet je niet hebben.

Zelden zo’n mooie zonsondergang gezien.



Ik ben in veel mooie landen geweest, aar zo mooi als Marokko heb ik het nog nergens gezien.

Iemand een meloen?

Accelo, een Brazilians model van Mercedes-Benz met dezelfde cabine als de Unimog U20.

De einduitslag voor de trucks:
1 Van den Brink
2 Huzink
3 Jacinto
4 Bouwens
5 Verheyden
6 De Groot
7 Van Velsen
8 Van Werven
9 Timmermans
10 Zuurmond
11 Voerman
12 Van Kasteren
13 Den Hartigh
14 Jans
15 Stroo
DNF Gonzalez
DNF Ayala

Een uitgebreidere versie (in het Engels) van dit artikel kun je op de Kleyn Blog vinden. Ik heb de week van mijn leven gehad, hopelijk kan ik nog veel vaker terug naar Afrika om verslag van rally’s te doen.

NET ZO INTERESSANT

One Response

  1. J.Heideman 23 april 2017 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *