Niet lang na de eerste trucks bij DAF, verscheen al de eerste bestelwagen. De DAF A10 werd in 1950 gepresenteerd.
De DAF A10 had in de gesloten uitvoering een laadvolume van 7m³, maar was ook als chassis cabine leverbaar. Hij was uitgerust met een viercilinder Hercules IXB benzinemotor, die 46 pk leverde.
Er bestaan nog minstens 3 exemplaren. Het politiebusje in het DAF Museum is de bekendste, maar er zijn ook nog een brandweerwagen en een camper. Dat terwijl er toch redelijk wat exemplaren zij gebouwd, onder andere voor de post endiverse grotere en kleinere (winkel)bedrijven.
De brandweer foto van @ A.Tamminga is geen A10 .
De DAF A10 kwam 1950. In januari 1955 werd type aanduiding anders de Daf 300 -DAF 400.
De 300 was een 1 tons bestelwagen de 400 was een 1.5 tons Vandaar de aan kondigen van Leger die hebben een D 400B gehad als Ambulance, De Brandweer wagen was ook een 400 uitvoering totaal 370 stuks gemaakt . A10-300-400.
De DAF A10 werd onder andere door Van Gend en Loos, Vroom en Dreesman, PTT Post en ETOS gebruikt.
Bestelwagens waren in de jaren vijftig pas afgeschreven als je er doorheen zakte en als ze volledig waren afgetrapt. Einde Leasecontract bestond nog niet. Vandaar dat er uit die tijd zo weinig bedrijfsauto’s en bestelwagens zijn overgebleven.
Ik blijft maar zeggen tot een goed antwoord heb Ad . Waarom is door Daf museum besloten om niet de rode Brandweer auto ,een van de allerlaatste DAF 400 niet op te knappen ? zoals jij vertelde is frame zelfde ,en is dus geen sprake van Zelfdragende Carrosserie . Heeft DAF museum wel goed gerealiseerd dat geen A10 is ?
Is de plaats van de koplampen een indicatie voor de verschillen tussen A10 300 en 400?