Vanaf augustus 1997 kon je een Tatra Beta kopen, bij introductie voor 315.980,- Tsjechische kronen. De 1.3 liter motor kwam van Hyundai, de meeste andere techniek kwam ook bij Hyundai en Škoda Pilsen vandaan. Hij werd gebouwd in de Tatra fabriek in Pribor en werd via de Tsjechische Hyundai dealers verkocht.
De Beta begon bij Škoda LIAZ als een project voor een kleine bestelwagen om de verouderde voertuigen in het gamma te vernieuwen. Toen Škoda Auto door VW overgenomen werd maar LIAZ niet, werd een bestelwagen met elektrische aandrijving gepresenteerd. Omdat er ook vraag was naar meer autonomie, maar er geen geschikte motor meer van Škoda betrokken kon worden koos men voor Hyundai. De elektro-versie had namelijk een relatief beperkte reikwijdte van 120 kilometer.
De merknaam Škoda kon niet worden gebruikt omdat Škoda Auto, lees VW, dacht dat dit tot verwarring zou kunnen leiden. Toen LIAZ later voor haar trucks toch weer de naam Škoda ging gebruiken, was VAG dan ook ‘not amused’.
Zoals de naam Beta al een beetje impliceert, was er ook een Alfa. Dit was wel een Škoda.
Het verhaal is nogal onvolledig. Over een ‘Alfa’ heb ik nooit iets gehoord (de meeste kennis komt van een Tsjechische kenner/specialist op dit gebied). Bovendien zijn er al een paar jaar eerder dan 1997 Škoda Beta’s geproduceerd met uitsluitend Skodatechniek aan boord. Skodamuseum Nederland bezit o.a.verschillende uitvoeringen hiervan.
Bedankt voor je aanvuling! De verhalen vanuit Tsjechië zijn, zoals je zelf waarschijnlijk wel weet, erg tegenstrijdig, en zie dan het echte verhaal er maar tussen uit te filteren.
Hallo Hans,
Het klopt dat voor 1997 Beta’s zijn gemaakt met Skoda-techniek (maar naar ik begreep was dit tegen de zin van VAG en kennelijk ook niet direct geleverd). Het verhaal van de Alfa heb ik van een Tsjechische site. Helaas werkt de foto naar de Alfa daar niet, anders had ik deze hier geplaatst.
Hier is de link. Geen foto, wel veel referenties aan de Alfa: http://tatra-beta.webnode.cz/