Vanaf augustus 1997 kon je een Tatra Beta kopen, bij introductie voor 315.980,- Tsjechische kronen. De 1.3 liter motor kwam van Hyundai, de meeste andere techniek kwam ook bij Hyundai en Škoda Pilsen vandaan. Hij werd gebouwd in de Tatra fabriek in Pribor en werd via de Tsjechische Hyundai dealers verkocht.
De Beta begon bij Škoda LIAZ als een project voor een kleine bestelwagen om de verouderde voertuigen in het gamma te vernieuwen. Toen Škoda Auto door VW overgenomen werd maar LIAZ niet, werd een bestelwagen met elektrische aandrijving gepresenteerd. Omdat er ook vraag was naar meer autonomie, maar er geen geschikte motor meer van Škoda betrokken kon worden koos men voor Hyundai. De elektro-versie had namelijk een relatief beperkte reikwijdte van 120 kilometer.
De merknaam Škoda kon niet worden gebruikt omdat Škoda Auto, lees VW, dacht dat dit tot verwarring zou kunnen leiden. Toen LIAZ later voor haar trucks toch weer de naam Škoda ging gebruiken, was VAG dan ook ‘not amused’.
Zoals de naam Beta al een beetje impliceert, was er ook een Alfa. Dit was wel een Škoda.
Het verhaal is nogal onvolledig. Over een ‘Alfa’ heb ik nooit iets gehoord (de meeste kennis komt van een Tsjechische kenner/specialist op dit gebied). Bovendien zijn er al een paar jaar eerder dan 1997 Škoda Beta’s geproduceerd met uitsluitend Skodatechniek aan boord. Skodamuseum Nederland bezit o.a.verschillende uitvoeringen hiervan.
Bedankt voor je aanvuling! De verhalen vanuit Tsjechië zijn, zoals je zelf waarschijnlijk wel weet, erg tegenstrijdig, en zie dan het echte verhaal er maar tussen uit te filteren.
Hallo Hans,
Het klopt dat voor 1997 Beta’s zijn gemaakt met Skoda-techniek (maar naar ik begreep was dit tegen de zin van VAG en kennelijk ook niet direct geleverd). Het verhaal van de Alfa heb ik van een Tsjechische site. Helaas werkt de foto naar de Alfa daar niet, anders had ik deze hier geplaatst.
Hier is de link. Geen foto, wel veel referenties aan de Alfa: http://tatra-beta.webnode.cz/
Even voor de goede orde; ik heb de ontwikkeling van die wagens professioneel nog wel meegemaakt. Pon had indertijd contact met TiVo, een firma die kunststoffen kappen maakte voor o.a. de toenmalige Felicia Pickup. Goede kwaliteit maakte dat we met die lui in zee gingen. Later bleek dat zij o.a. ook kunststoffen boten, caravans etc. bouwden maar in een verlaten Tatra-fabriek ook auto’s. Dat maakte het interessant genoeg om eens een bezoek te brengen aan die fabriek. Het bleek dit wagentje te zijn. Gebouwd op basis van een basisframe, kunstoffen carrosserie. Naar keuze een Skoda blok er in of Hyundai, met aangepast dashboard. De wagens werden handgebouwd. We reden er mee rond over heel slechte wegen en de bouwkwaliteit was ok. Dus maar eens kijken of ze zouden kunnen of willen exporteren. Maar dan moest de auto wel voldoen aan diverse Europese eisen. Helaas bleek men o.a. geen botsproeven met de wagens te hebben uitgevoerd. En zo mankeerde wel meer aan het concept. Ook bleek al snel dat het ding alleen als een bestellertje leverbaar zou zijn. Dat maakte de beslissing logisch om op dat moment niet te gaan voor volle import. Het concept is verder wel uitgewerkt. Jammer genoeg is de eigenaar van Tilvo kort daarop bij een helicoptercrash om het leven gekomen. Dat er dus later de naam Tatra aan is gehangen is niet zo gek. Nog een feitje, de elektrische Favorit’s van 1992/3 hebben wij ook in Nederland gehad, zelfs op de AutoRAI geexposeerd. Maar die kwamen van Skoda Transportation en dat bedrijf had niets van doen met VAG en dus was de import officieel niet mogelijk. De wagens reden puik overigens en hadden een actieradius van rond de 200km. Maar omdat Pon onder de regels van VAG alleen wagens van Skoda Automobilova A S mocht betrekken kwam ook dat avontuur tot een goed einde.
Mooie aanvullende informatie, dank je!!