Digitaal Museum: Tatra Beta

Tatra BetaVanaf augustus 1997 kon je een Tatra Beta kopen, bij introductie voor 315.980,- Tsjechische kronen. De 1.3 liter motor kwam van Hyundai, de meeste andere techniek kwam ook bij Hyundai en Škoda Pilsen vandaan. Hij werd gebouwd in de Tatra fabriek in Pribor en werd via de Tsjechische Hyundai dealers verkocht. Tatra Beta
De Beta begon bij Škoda LIAZ als een project voor een kleine bestelwagen om de verouderde voertuigen in het gamma te vernieuwen. Toen Škoda Auto door VW overgenomen werd maar LIAZ niet, werd een bestelwagen met elektrische aandrijving gepresenteerd. Omdat er ook vraag was naar meer autonomie, maar er geen geschikte motor meer van Škoda betrokken kon worden koos men voor Hyundai. De elektro-versie had namelijk een relatief beperkte reikwijdte van 120 kilometer.
Tatra Beta
De merknaam Škoda kon niet worden gebruikt omdat Škoda Auto, lees VW, dacht dat dit tot verwarring zou kunnen leiden. Toen LIAZ later voor haar trucks toch weer de naam Škoda ging gebruiken, was VAG dan ook ‘not amused’.
Tatra Beta
Zoals de naam Beta al een beetje impliceert, was er ook een Alfa. Dit was wel een Škoda.
Tatra Beta
Tatra Beta
Tatra Beta
Tatra Beta

6 Comments

  1. Hans Hubers 24 oktober 2017 Reply
    • Alex Miedema 25 oktober 2017 Reply
    • Jan Clevering 26 oktober 2017 Reply
  2. Leo Pool 22 oktober 2023 Reply
    • Alex Miedema 22 oktober 2023 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *