Digitaal Museum: Unimog S404

Unimog 404
De succesvolste Unimog aller tijden was de Unimog S404. Tussen 1955 en 1980 werden er vele tienduizenden exemplaren gebouwd, naar keus met een open, of gesloten Westfalia cabine.
Unimog 404
De ontwikkeling van de S404 begon in de zomer van 1952, toen nog onder de naam F2. Een jaar later werd eeneerste prototype gebouwd van de ‘S’. Deze letter staat voor ‘Sonderfahrzeug’, oftewel speciaal voertuig. In de praktijk komt het neer op de militaire uitvoering. Zo was het Franse leger in West-Duitsland de eerste afnemer in 1955, met meteen maar 580 stuks. De grootste afnemer werd echter de in 1956 opgerichte Bundeswehr. Andere afnemers waren onder andere de krijgsmachten van België, Canada, Groot-Brittannië, Turkije en Zwitserland.
Unimog 404
Het grootste pluspunt van de S404 waren de terreineigenschappen. Hij deed het goed in zowel de sneeuw, modder als op het zand. De doorwaadhoogte was voor die tijd ongekend en hij kan hellingen van 45 graden (100%!) probleemloos beklimmen.
Unimog 404
De meeste S404’s hadden een benzinemotor, dezelfde 2,2 liter viertakt motor die ook in de Mercedes-Benz 220S personenwagen zat. Deze was leverbaar in versies van 80, 82 en 92 pk. Ondanks het eigen gewicht tot wel 5½ ton, haalde de Unimog met die motor wel de 95 kilometer per uur.
Unimog 404

Unimog 404

Unimog 404

Unimog 404

Unimog 404

Unimog 404

Unimog 404

Unimog 404

NET ZO INTERESSANT

No Responses

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *