Daihatsu / Toyota twin engine Prototype Dakar 1986 (deel 1)

Op basis van de Daihatsu Rocky werden in 1985 twee Dakar prototypen gebouwd. Naar idee van de tweemotorige DAF-rallytrucks, werd door Wiet Huidekoper een ‘twin engine’ rallywagen getekend. Het traditionele ladderchassis van de Daihatsu zou op zich een prima basis zijn voor deze rallywagens, maar door montage van twee motoren per voertuig, waarbij de voorste motor de achteras aandreef en de achterste motor de vooras, werd in het ontwerp gekozen voor een buizenframe met polyester carrosserie.Daihatsu RockyHet grootste deel van de techniek van deze voertuigen was afkomstig van de Daihatsu Rocky. Voor de aandrijving werd echter gekozen voor de compacte 1.6 liter 16 klepper benzinemotor van Toyota, welke fabrikant deze krachtbron aanbood in de Toyota Tercel en Toyota Corolla. Elke motor in de prototypen leverde 125 pk, waardoor het totale vermogen per auto op 250 pk uitkwam. Daihatsu RockyBeide Daihatsu prototypen werden ondergebracht in Stichting Dutch National Paris-Dakar Team ’86; een groot team met 10 deelnemende equipes. Naast de twee prototypen, drie motorrijders en één vrachtauto reden onder de vlag van het team ook vier Daihatsu Rocky rallywagens mee. Eén van deze Rocky’s zou oorspronkelijk meedoen voor het klassement, de overige drie auto’s hadden een ondersteunende taak.

Jim Vermeulen, aanvoerder van de delegatie, was geen onbekende in Parijs-Dakar. In 1982 reed hij, samen met Bennie Hoogers en Bernie Hutchinson, de rally in een Toyota BJ. De equipe behaalde de 88e plaats in het eindklassement. In 1983 was Vermeulen samen met navigator Hutchinson deelnemer met een Mercedes-Benz 280GE. Het duo viel voortijdig uit.

Met een voorbereidingstijd van amper vijf maanden was deelname aan Parijs-Dakar in januari 1986 een zeer ambitieus, maar vrijwel zeker onmogelijk plan. Desondanks slaagden de techneuten erin om beide prototypen op 14 december 1985 ter keuring in Brussel aan te bieden. Een keuring die achteraf desastreus bleek voor het team. De ‘twin engine’ Daihatsu prototypen werden afgekeurd door de technische commissie van rally organisator T.S.O. voor deelname aan de rally. Het team besloot om de deelname aan de editie van 1986 te volbrengen met de ingeschreven Daihatsu Rocky rallyauto’s, welke initieel als snelle service werden ingeschreven.Daihatsu RockyDe Daihatsu Rocky fotografeerde ik tijdens de Bedrijfsauto RAI van 1986.

Van Vliet Trucks uit Nieuwerkerk aan den IJssel leverde aan het team een Iveco Turbo torpedo, welke werd ingezet als servicetruck.Iveco Turbo torpedoIn de beginjaren van de Parijs-Dakar rally reden alle ondersteunende voertuigen mee als deelnemer in de monsterrally. Alle service voertuigen kregen een eigen startnummer.

De Iveco, werd evenals één van de Daihatsu ‘twin engine’ prototypen door mij op de foto gezet tijdens Veronica’s Autostrandrace op het strand van Scheveningen in 1986.

Startnummer ???
Daihatsu Proto
Jim Vermeulen / Bernie Hutchinson
Dutch National Paris-Dakar Team ‘86

Startnummer ???
Daihatsu Proto
Jan van der Marel / Peter Hemmes
Dutch National Paris-Dakar Team ‘86

Startnummer 657
Iveco-Magirus-Deutz 356
Lubbers/Van Dedem/Polsvoort
Dutch National Paris-Dakar Team ‘86

Deel 2 van dit verhaal, over de Dakar van 1987, vind je hier.

One Response

  1. GJ 1 februari 2018 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *