De X6 was het eerste model van Landwind in Europa. Het was in essentie een kopie van de Isuzu Rodeo, die wij beter kennen als Opel Frontera. Men had de mallen dan ook van General Motors overgenomen. Met echter één belangrijk verschil: er was bespaard op de veiligheid… Als je tegen een pakje boter aan reed met de Landwind X6, moest je voor je leven vrezen, terwijl de boter nog net zo smeerbaar was als voorheen. Dit werd breed uitgemeten in de media, wat de auto zo goed als onverkoopbaar maakte.
In thuisland China werd de auto onder de naam Jiangling Baowei verkocht, Jiangling is dan ook het moedermerk. Rallyrijder Peter Bijvelds was importeur voor Europa. De X6 wordt nog steeds gebouwd, maar voor zover ik weet niet meer in Europa verkocht. En over de naam: die is niet gejat… Landwind was er eerder dan de BMW.
Zo erg was het ook niet. Ook de Rodeo zelf is geen wonder, zo begrijp ik, als het op overleven aankomt in een crash. Bovendien zou men werken aan verstevigingen e.d. om de NCAP test te doorstaan.