Categories: bedrijfswagennieuws

Thijs Logistiek over de nieuwe Scania P360: ‘Hiermee kunnen onze chauffeurs optimaal presteren’

Thijs Logistiek in Weert kocht onlangs acht Scania P360 4×2 trekkers. Saillant detail: hoewel het merendeel van de trekkers met de nieuwe vijf cilinder negen liter 360 pk SCR-only motor voornamelijk in Nederland en Belgisch Limburg wordt ingezet, werden ze wel uitgerust met een royale slaapcabine. Maar daar is heel goed over nagedacht. De NGS P-cabine is nog een vrij zeldzame verschijning in Nederland. Thijs Logistiek is één van de eerste bedrijven in Nederland die met de nieuwe Scania P-cabine gaat rijden.

Thijs Logistiek is één van de oudste transportbedrijven in ons land. “De eerste Thijs verzorgde al in 1878 een diligencedienst”, vertelt de huidige eigenaar/directeur Marius Verschuuren. “Toen werd ‘Thijs’ nog als ‘Theijs’ geschreven. Sinds 1958 zit er helemaal geen Thijs meer in de zaak. Maar de naam is nooit veranderd. Thijs verzorgt fijnmazige distributie in de Benelux in samenwerking met Teamtrans en DHB. “Het werk rond Weert, zeg maar de kop van Limburg en Zuidoost-Brabant rijden we zelf uit met 50 voertuigen. Een aantal van onze trucks maakt dubbele shifts omdat er ’s nachts tussen depots gereden wordt. Het aandeel Scania is bij ons de laatste jaren gegroeid en zit met deze batch al op de helft van ons wagenpark.”

Bij Thijs Logistiek is men er steeds meer van overtuigd dat de Scania P-cabine de beste auto is voor het werk dat het bedrijf doet. “De fijnmazige distributie is écht topsport,” vertelt Verschuuren. “Wij rijden voornamelijk stukgoed en doen ook veel bouwlogistiek. Zo brengen wij verf en installatiemateriaal naar bouwplaatsen, maar ook lengtegoederen als elektriciteitsbuizen. In ons werk is een lage in- en uitstap heel belangrijk want de chauffeurs krijgen dagelijks zo’n 25 adressen mee. Ook komen de jongens op allerlei plaatsen waar je eigenlijk helemaal niet met een truck wilt zijn. Op die plaatsen is een goed zicht rondom en de spiegelbezetting nóg belangrijker dan anders en daar scoort die P-cabine heel goed. Wij rijden met citytrailers, maar ook wel in een gewone twee-assige 13.60 opleggers. Dat maakt de inzet van extra camerasystemen lastig, maar wij blijven zoeken naar oplossingen want je wilt je mensen zo prettig en veilig mogelijk laten werken.”

Dat is ook de reden waarom Thijs koos voor een slaapcabine en een 360 pk motor. “Dat vermogen is meer dan de genoeg want wij rijden nooit zwaar. En verder vind ik dat iedereen een goede werkplek nodig heeft. De lange versie van de P-cabine combineert compacte buitenmaten met een écht bed en dus veel ruimte voor een distributiechauffeur. Samen met een prima stoel en wat plezierige extra’s als bijvoorbeeld een regensensor zorg je er zo voor dat je mensen optimaal kunnen presteren. Goed materieel draagt bij aan de rust en het overzicht van de chauffeur en dat is goed voor zijn zelfvertrouwen en het plezier in zijn werk. Ons motto is niet voor niets ‘Thijs bezorgt het plezier!’ Daarin heeft de chauffeur een belangrijke rol.” Verschuuren maakt daar bij wel de kanttekening dat zijn ervaring met de P-cabine natuurlijk nog voor het oude type geldt. “Hoe de NGS in de praktijk uitvalt, weten we nog niet. Maar de nieuwe ziet er veelbelovend uit en op dat punt heeft Scania wat ons betreft een naam hoog te houden.”

Een andere reden waarom Thijs steeds meer Scania’s koopt, is het goede contact met de dealer in Someren. “Dat geldt niet alleen voor de werkplaats maar voor het hele servicepakket. Zo is brandstof bij ons een ding en daar helpt het Fleet Management System van Scania ons met wekelijks een nauwkeurige uitdraai op chauffeursniveau. Alle Scania’s zijn standaard connected. Samen met de verschillende trainingen heb je dan een goed pakket om je mensen scherp te houden. Ook met Scania Finance hebben we goede ervaring. We hebben deze acht voertuigen in op Financial Lease basis. Het liefst kopen wij natuurlijk, maar gezien de slechte tijd die net achter ons ligt, zorgt Scania zo voor een prima oplossing.”

Alex Miedema

Recent Posts

[jubileumquiz] Sponsor in de spotlight: Henkietoys

Henk Veenstra ken ik al jaren, we wonen beide in dezelfde regio en hebben dezelfde liefhebberijen dus dan kom je…

5 uur ago

[video] De snelste diesel-auto ter wereld is een JCB

Op de Bauma van 2010 was de JCB Dieselmax te zien, op dat moment de snelste dieselauto ter wereld. Het…

12 uur ago

De Truckspotter – Volvo FH ‘Pirates of the Carribean’

De Deense transporteur Guldager zette een schitterende Volvo FH16 op de weg. Het 6x2 trekker chassis werd uitgebreid en zeer…

19 uur ago

Macks en FTF uit het archief van A. Hegeman

Na de He-Tra Ford Transcontinentals volgden er meer mailtjes van A. Hegeman. "De eerste frontstuur van ons de bovengenoemde Mack…

1 dag ago

Open dag brandweer Leeuwarden in 2009

Op zaterdag 13 juni 2009 werd tussen 12:00 en 17:00 de jaarlijkse open dag van Brandweer Leeuwarden georganiseerd bij de…

2 dagen ago

Een Aebi in Amsterdam

Als ik in Amsterdam moet zijn, is het eigenlijk vast prik om als ik de A10 op rijdt direct het…

2 dagen ago