Categories: Op bezoek bij

Op bezoek bij Zagro

Onlangs was ik op bezoek bij Zagro in Grombach (Bad Rappenau). Zagro kende ik al langer van de ombouw van Unimog naar versies die ook op het spoor kunnen. Een paar jaar geleden kwam ik de naam nog eens tegen, op een open dag bij Terberg Benschop, daar stond een Terberg/Zagro terreintruck met spoormogelijkheden. Toen ik een tijd terug van Technik Museum Sinsheim binnendoor naar mijn schoonouders reed, kwam ik bij toeval door Grombach, langs Zagro. Nu had ik eindelijk de kans eens binnen te kijken en nader met het bedrijf kennis te maken.

Zagro is onderdeel van de Zagro Group. Zusterbedrijven binnen deze groep zijn locomotieffabiek Gmeinder en Zweiweg, die van elk denkbaar wegvoertuig een weg-rail-voertuig kan maken. Tot 1 januari 2018 was SRT (Schörling Rail Technik) ook een zelfstandig onderdeel van de groep, maar die is nu met Zweiweg geïntegreerd.

Direct bij de ingang kreeg ik een bijzonder vriendelijke ontvangst. Niet alleen van deze mooie oldtimer, maar ook van een medewerkster, die me direct doorstuurde naar een kantoor op de andere kant van het terrein. En me vertelde dat ik alle voertuigen op het terrein zonder enig probleem op de foto mocht zetten. Dat laat ik me natuurlijk geentwee keer zeggen. Op het buitenterrein staan tweedehands voertuigen, maar ook nieuwe Unimogs die klaar staan om omgebouwd te worden.


Unimog zie je als 6×6 niet veel, maar bij de weg-rail-versie komt het vaker voor.


Knik-Unimog! Had ik nog niet eerder gezien.


De Unimog is ook een dankbare basis voor legervoertuigen, dit is een U1700.


Unimog offroadpark, net nieuw aangelegd (foto Zagro).


Unitrac, zijn er nog zo’n 20 van bewaard gebleven wereldwijd. Maar genoeg buiten gespeeld eerst, de rondleiding begint!

De Zagro fabriek bestaat uit diverse afdelingen en hallen, allemaal rondom een centraal magazijn gegroepeerd. Een slim logistiek concept wat ik nog niet veel vaker heb gezien. Alles bij de hand, geen kostbaar tijdverlies om een hele loods door om dat ene onderdeel nog even uit het magazijn te halen. De eerste hal die ik te zien kreeg was die waar de nieuwe Unimogs hun railuitrusting krijgen. Vrijwel alle onderdelen daarvan worden intern zelf gemaakt, met een indrukwekkend machinepark, van draaibanken, lasersnijders en dergelijke, alle bediend door kundige vakmannen (en een enkele vakvrouw).


Zagro bouwt ook tweewegvoertuigen op eigen chassis, in alle denkbare maten. Van een flinke pompkar tot een joekel van een machine met Gmeinder cabine, ze hebben het allemaal. Een tak van Zagro die ik nog niet kende. Het grote voordeel van zo’n machine ten opzichte van een locomotief is (naast de flexibilieteit van het over elk verhard terrein kunnen verplaatsen) de éénmansbediening, daar waar er bij een locomotief een crew van 3 man nodig is. (foto Zagro)


Op bezoek bij Terberg Benschop zag ik al hoe de Terberg/Zagro er uit ziet als hij daar klaar is. In Grombach wordt vervolgens de spooruitrusting in-, op- en aangebouwd.

Terberg heeft een eigen serviceloods binnen het Zagro-complex. Dat deze zelden wordt gebruikt spreekt voor het merk. Maar als het nodig is, zijn de gereedschappen, onderdelen en kennis aanwezig.


Voor een machine af wodt geleverd, wordt deze eerst uitvoerig getest. Voor mij direct een mooie gelegenheid zo’nrangeermachine eens in actie te zien.

De scholingshal, waar aanstaande machinisten uitgebreide instructie krijgen. De rails in de scholingshal heeft meerdere spoorbreedtes. Dit omdat veel landen een eigen spoorbreedte hebben, maar ook omdat de breedte van een tram nu eenmaal anders is dan die van een ICE. Op deze manier kan iedereen les krijgen op de machine waar hij of zij ook daadwerkelijk mee gaat werken.

Zagro is begonnen als fabiek van machines voor de bouw. Als herinering daar aan worden nu nog steeds deze industriële zaagmachines gebouwd. Deze komen als halffabrikaat binnen en worden door Zagro afgebouwd. (Foto Zagro)

Wie zelf ook eens een Zagro van dicht bij wil zien, nog even geduld, ProRail heeft er net een serie besteld. Met dank aan Terberg Benschop voor het openen van de deur en Zagro voor de gastvrijheid!

Alex Miedema

View Comments

Recent Posts

Volvo FE voor Friesland Non-Ferro

Gisteren, vrijdag 27 november 2020, heeft Volvo-dealer LVS in Leeuwarden deze prachtige Volvo FE afgeleverd aan Friesland Non-Ferro Metaal, ook…

8 uur ago

Een Mini als trekker-oplegger!

Sierbestratingsbedrijf Hego uit Hommerts heeft in het verleden diverse opvallende voertuigen gehad om haar bedrijf te promoten, zoals een met…

9 uur ago

28-11-2010: het hoogtepunt van een slecht jaar van Erwin Visser

Erwin Visser: "Waarom deze datum zullen jullie je afvragen ? Nou heel simpel dit was de leukste serie van dat…

21 uur ago

Nieuwe Tekno modellen week 48 2020

Vanaf vandaag zijn er weer een paar hele mooie nieuwe modellen te koop bij Tekno. Via tekno.nl zijn deze te…

1 dag ago

De Mercedes-Benz SK 2634 van Bouwbedrijf Friesland

In de jaren '90 van de vorige eeuw en het eerste decennium van deze eeuw vond ik deze truck de…

2 dagen ago

Simon Appel of Peter Loos? Hollandse supergiganten willen fuseren

Na diverse overnames in Noord-Holland, was de 'klacht' dat er wel heel weinig over blijft. Nu zijn twee van de…

2 dagen ago