Categories: bedrijfswagennieuws

Uitgekiende Scania G370 betonmixers voor Rouwmaat

De Rouwmaat Groep in Groenlo nam onlangs twee nieuwe 12 kuubs betonmixers met een opbouw van Stetter in gebruik op basis van de Scania G370 8×4 met de middellange dagcabine met normale dakhoogte. Over de configuratie is samen met de dealer in Gaanderen lang nagedacht. Met als resultaat twee bijzondere voertuigen die helemaal op hun taak zijn toegesneden.

“Omdat wij gemiddeld 15 jaar met onze trucks doen, wil je ze zo toekomstbestendig als maar mogelijk op de weg zetten. Wat dat betreft hebben we met Scania in ieder geval het nieuwste voertuig op de markt. Bovendien maken wij in onze werkplaats optimaal gebruik van de modulaire bouwwijze bij Scania. Wij servicen zelf en hoeven daardoor minder onderdelen op voorraad te houden”, vertelt Bob Rouwmaat over de aanschaf.

Maar Rouwmaat koopt ook Scania’s omdat het bedrijf gewoon heel Scania-minded is. “Mijn opa kocht ooit de eerste en sinds die tijd is het leeuwendeel van ons wagenpark altijd van dat merk geweest.” vertelt Bob.

Maar Scania-minded of niet, als het om zaken als TCO en de configuratie van zijn wagenpark gaat, tellen voor Rouwmaat alleen de harde cijfers. “Zeker voor een betonmixer moet je goed rekenen. Tot nu toe reden wij alleen met 10 kuubs trommels op een 8×4 onderstel. Die laad je dan altijd helemaal vol en om knoeien te voorkomen is een speciale afsluitklep noodzakelijk. Dat is duur, onderhoudsgevoelig en nadelig voor de aslastverdeling. Samen met de dealer hebben we gerekend en kwamen tot de conclusie dat je door een 12 kuubs trommel op een vierasser met een langere wielbasis te zetten gunstiger uitkomt. Dat scheelt extra onderhoud aan de klep en kom je in combinatie met de 10 tons voorassen op een prachtige gewichtsverdeling bij een GVW van 39 ton.”

Om er zeker van te zijn dat de chauffeur héél precies kan manoeuvreren, bestelde Rouwmaat de auto’s met de geautomatiseerde Opticruise bak in combinatie met Clutch on Demand. “Dan heeft de chauffeur én de voordelen van een geautomatiseerde versnellingsbak op de weg én de precisie van een koppelingspedaal tijdens het manoeuvreren.

Rouwmaat denkt met deze nieuwe mixer een ideaal concept in huis te hebben. “We hebben ze natuurlijk net in gebruik genomen. Maar we denken dat dit ons standaard mixervoertuig wordt. Met zijn twee sturende assen draait hij kort genoeg om in stedelijke omgevingen te kunnen werken en met zijn naafreductie is hij sterk genoeg voor als de ondergrond van de locatie moeilijker wordt. En dankzij twee camera’s voor en achter op de auto en voldoende licht kunnen onze chauffeurs altijd veilig werken.”

Alex Miedema

Recent Posts

Vissers Veluwse foto-archief: truckersbal en potje pullen

Erwin Visser: "Deze week was de week van hemelvaart. Na maandag al vrij geweest te zijn geweest zijn mijn collega…

14 uur ago

Beste Babette (deel 141) verboden de Pyramide te betreden

Beste Babette, de week begon met uitslapen, want jawel: Wingman en ik hadden lekker een weekje vrij! Eerst maar eens…

22 uur ago

De oogst van week 19 2021

Met onder andere de bijvangst van de nieuwe DAF, een wâldfrysk regiorondje om klompen te halen bij Scherjon, de vaste…

3 dagen ago

Stoere nieuwe Scania voor Sjoerd Jongema

Vanochtend (15 mei 2021) heeft Scania dealer Rinsma in Berlikum deze schitterende Scania R450 afgeleverd aan Sjoerd Jongema in Harlingen.…

3 dagen ago

Nieuwe Tekno modellen week 19 2021

Vanaf vandaag zijn er weer een paar hele mooie nieuwe modellen te koop bij Tekno. Via tekno.nl zijn deze te…

4 dagen ago

Blogpost 10.000: JUBILEUMQUIZ

Dit is de 10.000e blogpost op alexmiedema.nl! Om dat feestje te vieren geef ik een paar mooie prijzen weg met…

6 dagen ago