Beste Babette (deel 63): waarom je niet moet bloeden op het werk


Beste Babette, maandag hadden we een uitzonderlijk ritje, tegen alle verwachtingen in, mochten we grond rijden *smiley met opengesperde ogen* van een weiland in Heerhugowaard naar een adres in het oude gedeelte van Enkhuizen. Het leek alsof we op een begraafplaats moesten zijn, maar na een stukje rijden door het park, kwamen we bij een kinderboerderij uit. We stonden te kiepen tussen de lama’s, herten en geitjes, het was een heerlijk rustig werkje. Ook omdat er nog even een uitvaart tussendoor kwam, waardoor we een uurtje lang het werk niet op of af mochten rijden. Konden we mooi even bijkletsen met de collega’s, want er was weer nieuws naar buiten gekomen waarvan we niet precies wisten hoe we erop moesten reageren. Er was namelijk ook PFAS gevonden in het strooizout *smiley die in z’n handen wrijft* dus kwamen er al snel berichten voorbij in watsepgroepen dat we deze winter niet hoeven te strooien. Er zijn wel plaatsen waar word getest met grassap, wat uit bermgras vandaan komt en daardoor ongetwijfeld ook wel wat viezigheid zoals remstof en olieresten zal bevatten, maar dat spul word nog niet landelijk gebruikt. Nu was er evengoed al discussie over zout, want na een strenge winter zag je in het voorjaar langs de bermen allemaal duinplantjes en helmgras groeien. Dat soort struikgewas komt normaal gesproken alleen voor langs de gepekelde kustlijn. Nou oke, PFAS in strooizout, niet strooien dus? Volgens de minister was er echter niets aan de hand, en in de loop van de dag bleek dat ook wel. De baas van de Zoutbank had geroepen dat er PFAS in ongeveer 70% van het zout zit. De andere 30% word op plekken gewonnen waar nog geen PFAS in de grond zit, en is dus ‘schoon’. Uit navraag bleek dat het zout van de Zoutbank nog helemaal niet was getest op PFAS. Sterker nog, de duizenden tonnen die al op de diverse steunpunten in voorraad liggen, komen niet eens bij de Zoutbank vandaan, maar bij Eurosalt. De actievoerders van Grond In Verzet lieten al weten dat ze wel monsters gaan laten testen, ondanks dat de minister heeft gezegd dat we gewoon met zout gaan strooien. De overheid (lokaal, landelijk en Europees) heeft namelijk als plicht om zorg te dragen voor de volksgezondheid en een leefbaar milieu, zij het wel in proportie. Dat bermen worden vervuild met PFAS (wat ze waarschijnlijk al zijn, want als er nu iets in het zout word gevonden, dan hebben we dat al een paar jaar daar uitgestrooid) is minder erg dan wanneer er helemaal niet word gestrooid en er dodelijke ongelukken gebeuren bij gladheid. Misschien is dat ook wel even iets om te onthouden voor aannemers die eerdaags langs of op de plek van een voormalige weg wat moeten uitgraven: de vervuiling die daar zit is helemaal toe te rekenen aan de overheid, omdat die wilt dat er gestrooid word. Dus loopt het project daardoor vertraging op, dan is dat volgens mij ook op de overheid af te schuiven *smiley die z’n schouders ophaalt* maar misschien denk ik er wel te makkelijk over hoor. Ondertussen was er ook nog een boerenprotest gaande, dit keer kwamen trekkers uit heel Noord-Holland en Fryslân samen bij het provinciehuis in Haarlem. Aan de vele Friese vlaggen in Noord-Holland te zien, zijn we al bijna 1 geheel geworden, niet gek dus dat de Friezen het nieuwe gedeelte van hun provinsje komen helpen. Toch leek het alsof de nieuwigheid er al een beetje af was, want ik hoorde er verder weinig over op de radio.

Dinsdag hadden we weer nieuwe poging om radio te luisteren. En om grond te rijden. Gisteren leek dat vroegtijdig te stoppen toen de machinist ruim op tijd besloot dat hij op huis aan ging, nu begonnen we met wachten tot de machinist zich eindelijk door de file heen had gewrongen. Leuk dat Fryslân en Noord-Holland 1 zijn geworden, maar in de praktijk zit er soms best nog wel een hele afstand tussen *smiley die aan z’n kin krabt* en we moeten eens over die naam gaan praten. Noard-Fryslân? Fryshollân? Tijdens een stukje file op de A7, je weet wel, de belangrijkste verbinding tussen Noard-, West- en Fryslân, hoorden we dat er de komende jaren nog veel meer files gaan komen. De economie groeit en dus groeit ook het aantal bewegingen op de weg. Meer inwoners is ook meer auto’s. Iedereen wil in de randstad wonen en werken, maar dat raakt vol dus gaan mensen ergens anders wonen en elke dag heen en weer forenzen *smiley die achter z’n oor krabt* misschien is dat idee om een maximale snelheid van 100 km/h op alle snelwegen in te voeren, nog niet zo gek. Het tijdsverschil met openbaar vervoer word daardoor kleiner, zodat het steeds meer een echt alternatief word voor de auto. Volgens deskundigen is de doorstroming beter omdat mensen met 100 km/h dichter op elkaar rijden dan met 130 km/h (volgens weggebruikers valt dat in de praktijk wel mee). Ook gaan er minder en vooral minder ernstige ongelukken gebeuren (tenminste, als mensen niet in slaap sukkelen of massaal de telefoon erbij pakken omdat ze toch rustig rijden), waardoor er minder opstoppingen en kijkerfiles zijn. En de auto gaat minder verbruiken *smiley die confetti strooit* eigenlijk zijn er alleen maar voordelen. Ook het nieuws over de PFAS ging weer verder. Deskundigen raden aan om eerst de bronnen aan te pakken, in plaats van het hele land plat te gooien. PFAS is een verzamelnaam voor duizenden verschillende stofjes. Stoffen die in de wilde natuur niet voorkomen, volledig door mensen zijn ontwikkeld, en de bijnaam Forever Chemicals hebben, omdat ze gewoon nooit meer afbreken en verdwijnen. Pak daarom eerst de meest vervuilde plekken aan, zoals bij fabrieken waar het word gemaakt en verwerkt. De stoffen vergaan niet, dus of je licht vervuilde gebieden nu of over een paar jaar gaat saneren, die PFAS blijft daar gewoon lekker zitten. In de tussentijd moeten we ook gaan kijken naar wat die stoffen zijn en wat ze doen, van elk apart stofje een dossier maken hoeveel invloed het heeft op de gezondheid. In Amerika hebben een aantal van die PFASjes al geacteerd in epidemiologisch onderzoek, waaruit bleek dat sommigen de kans op problemen met het immuunsysteem en het krijgen van nierkanker vergroten. Vinden we die gegevens genoeg , dan moeten we nu eigenlijk ook besluiten om alle spullen waar het in is verwerkt, uit de winkels, keukens en toilettassen te halen. Een vervuiling opruimen heeft natuurlijk totaal geen zin, als er aan de andere kant nog steeds vervuiling bij komt.

Woensdag hoefde ik me even helemaal niet druk te maken om PAS, PFAS of schafttijden die aangepast moesten worden aan een uitvaart, want ik kon lekker uitslapen *smiley die zich nog eens uitrekt* en omdat gisteren de tarieven voor de nieuwe zorgpremies bekend waren gemaakt, had ik daar ook nog even een overzichtje van gemaakt. De tandarts word volgend jaar wel een dure grap, met het vernieuwen van een kroon, dus ik ben maar even gaan rekenen of ik me misschien extra moet bijverzekeren. Blijkbaar was mijn relaas over prijsverschillen zo aanstootgevend, dat veesboek het eigenlijk niet wilde plaatsen. Ik ben letterlijk een halfuur bezig geweest om het onlijn te krijgen. Eerst met (bloot)foto, dan maar zonder foto, het was bijna niet te doen *smiley die een computer uit het raam gooit. En de koelkast er achteraan* Wingman kwam dan ook thuis bij een zeer humeurige huisvrouw. Wat een kutzooi dat gecomputer.

Donderdag mocht ik me weer met jou uitleven. Geen woeste zandbaan om alles even lekker van me af te trappen, maar korrel rijden van Alkmaar, door Heiloo heen naar Castricum. Tussen de schoolkinderen door was nog niet zo erg, zodra ze iets van stremming denken te zien, slingeren ze met de fiets gewoon de stoep op. De ouders daarentegen, die gehaast met de auto door woonwijkjes heen racen omdat ze het blijkbaar al druk genoeg hebben, dat zijn de ergste. Gisteren was bekend gemaakt dat we ‘overal maximaal 100 km/h gaan rijden’, het leek alsof mensen dachten dat het ook voor de bebouwde kom gold. We kunnen er natuurlijk lacherig over doen, tot we in het volgende nieuwsbericht horen dat het aantal ongelukken op kruispunten enorm is toegenomen, en dat er ook steeds meer doden vallen op die plaatsen. Nu heb ik al eens eerder gesuggereerd dat het in Noord-Brabant (of moet ik zeggen Súd-Frisia) erg gevaarlijk is op de wegen. Brabantse nachten zijn lang waardoor mensen vermoeid raken, het stikt er van de gehaast drugshandelaren die weer worden achtervolgd door snelle politieauto’s, totale chaos zeg maar. Voordat iemand mij daarop gaat aanspreken: kijk eerst zelf de statistieken van ongelukken en verkeersdoden er nog even op na. Want ook uit dit onderzoek bleek weer dat in Noord-Brabant de meeste kruispunt-ongevallen te vinden zijn. Wanneer durft iemand eens in de politiek een balletje op te gooien over het verplichten van een praktijkexamen, wanneer je het rijbewijs gaat verlengen? Het aantal verkeersdoden stijgt in Nederland, ondanks dat auto’s steeds ‘veiliger’ worden, en dan worden we ook nog eens gewaarschuwd voor nog meer verkeer op de weg de komende jaren. Dat de maximum snelheid (op snelwegen, niet in de bebouwde kom) naar 100 km/h gaat, werd niet overal met gejuich onthaald. Automobilisten vinden het onzin, want er zijn genoeg rekensommen die laten zien dat de besparing slechts marginaal is (iets van 6%, op een taartstukje van 6% van de totale uitstoot in Nederland, ga dat maar eens uitrekenen). De groene partijen vonden het echter niet langzaam genoeg. De ene stelt dat de snelheid wel terug mag naar 90, een ander zei weer dat het onzin is om alleen overdag langzamer te rijden. Want oja er mag ’s nachts wel gewoon 130 gereden worden *smiley die met z’n ogen rolt* onze overheid heeft echt geen ruggengraat meer over. Alsof je tegen een kleuter zegt dat ie niet mag snoepen voor het eten. Maar koek is geen snoep, dus neem deze maar *smiley die aan het stuur knaagt* straks moeten we nog gaan polderen over onze manier van polderen. Het RIVM, de grote magiërs met cijfers, lieten vandaag weten dat de stikstofbesparing niet genoeg is. In Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht, de provincies waar de meeste vraag is naar woningen, levert de lagere maximumsnelheid niet genoeg besparing op, om te compenseren voor het aantal huizen dat er in die gebieden gebouwd moet worden. Resultaat: straks staan er vanuit de omliggende provincies ellenlange files die met een gangetje van net geen 100 km/h (want trajectcontrole, dus lekker 95 gaan rijden) allemaal de Randstad in proberen te komen.

Vrijdag was ik blij dat ik even afstand kon nemen van de landelijke gekte, en me kon richten op een lokale crisis. Terwijl jij met een andere chauffeur lekker klussies ging doen, mocht ik met de dikste trekker van het bedrijf naar het steunpunt rijden. Niet om het zout te testen op vervuilen, maar om een extra vlootschouw te doen. De vorige keer hadden we geconstateerd dat de strooier geen stroom wilde aannemen uit het verlengsnoer vandaan, vandaag was dat probleem verholpen. Samen met 2 collega’s, een shovelmachinist die ook daadwerkelijk een shovel had meegenomen dit keer, de coördinator van de strooicoördinatoren en een monteur van Strooier BV, stonden we in de frisse ochtendbries de boel op te bouwen, te testen en weer af te bouwen. Onder toeziend oog van de politie, die het terrein gebruikten om verkeersovertreders aan de kant te zetten en aanhangers na te kijken op juiste belading en papieren *smiley die gniffelt in z’n knuistje* met 30 km/h over het terrein jagen zonder gordel om, omdat de natstrooier getest moet worden, of een monteur die achterop meelift, dat moet proportioneel gezien allemaal gewoon kunnen natuurlijk. Dat een strooier niet werkt en de politie moet uitrukken omdat er een dodelijk ongeval is gebeurd, is vele malen erger natuurlijk. Bij de nabespreking en het kopje koffie/thee werd het zowaar nog even gezellig. Er was zelfs iemand die naar jou vroeg, snoes. Helaas wilde hij geen eervolle vermelding krijgen door per ongeluk even met z’n auto tegen een witte motor met rode en blauwe strepen aan te tikken, dus word dat bij deze ook niet vernoemd. Na de vlootschouw kon ik de trekker weer in de hoek zetten, want er was geen werk meer voor. Kon ik mooi de rest van de dag op de bank thuis rond hangen, wat stiekem wel goed uit kwam, want in de barre kou (het was 4 graden volgens de teller op het dashboard) schoot er iets verkeerd in mijn nek. Languit op de bank met de schouders in een ontspannen houding dan maar, hopen dat ik er geen last meer van heb als we straks wel worden gebeld voor een rondje strooien.

Zaterdag moest ik ondanks mijn tijdelijke handicap wel weer komen opdraven, de chauffeurs waren allemaal uitgenodigd om naar de lokale kroeg te komen. Onder het genot van een bakkie koffie/thee en een gebakje werden we bijgepraat over de gang van zaken in en rond het bedrijf. Natuurlijk kan ik daar niks over vertellen, dat zijn staatsgeheimen. Niet dat er veel viel te vertellen, want bij de uitleg over het hoe en wat rondom PAS en PFAS, kwamen we niet veel verder dan te constateren dat we in een tijdsvacuüm zitten, te wachten tot de overheid iets met regelgeving doet en/of normen aanpast, waardoor de poorten opengaan en iedereen vol gas (maximaal 100 km/h) weer aan het werk kan. We kregen nog wel een goede tip mee, in menselijk bloed zit namelijk al meer dan de op dit moment toegestane hoeveelheid PFAS, dus als iemand gewond raakt op het werk, plaats die dan buiten de hekken, anders moet het gebied gesaneerd worden *smiley die wit wegtrekt* niet meer per ongeluk doorlekken tijdens de maandelijkse ongemakken, anders leg ik in m’n eentje het hele werk plat. Er werd afgesloten met een mooie tegeltjeswijsheid “inspraak zonder inzicht, geeft uitspraak zonder uitzicht”, zodat we met een wijs gevoel allemaal aan het weekend konden beginnen. Oftewel: was draaien, stukje typen, dat soort dingen *smiley die het zweet van z’n voorhoofd veegt* wat kan ik het toch druk hebben tijdens mijn uren als huisvrouw.

Zondag moesten we natuurlijk voor de tv zitten. De voorbeschouwing van de Formule 1 race in Brazilië begon pas om 5 uur, maar ruim op tijd lagen we al op de bank om niks te hoeven missen. Gisteravond hadden we de kwalificatie nog even terug gekeken, waarbij we zagen hoe Verstappen de snelste ronde wist te klokken met zijn Rode Stier. Daarna volgden Vettel, Hamilton, Bottas, Albon, Gasly die verrassend dicht met zijn Pinkenbulletje bij de tweede Rode Stier stond, Grosjean, Raikkonen, Magnussen, Norris, Ricciardo, Giovinazzi, Hulkenberg, Leclerc die 10 plaatsen straf had gekregen omdat ie technische delen had gewisseld, Perez, Kvyat, Stroll, Russell, Kubica en Sainz die door technisch falen geen tijd had kunnen neerzetten in de kwalificatie.

De start ging lekker, Verstappen pakte de leiding, Hamilton sloot aan en daarmee kwam Vettel op plek 3. Verderop in het veld werd er druk van plek gewisseld, maar iedereen kwam zonder kleerscheuren door de eerste paar bochten. Al na een paar ronden reed Leclerc terug de top 10 in en had Kubica de rode lantaarn weer overgenomen van Sainz. Verstappen nam een voorsprong op de rest van het veld, terwijl Albon de opdracht kreeg om aan te sluiten op Bottas, omdat dat strategisch wel goed uit zou komen later in de race. Leclerc stuurde wat agressief in op Norris bij het inhalen, daar volgde geen investigation op. Ricciardo en Magnussen kregen wel een investigation aan hun broek toen Ricciardo met zijn zwartgele Wybertje de zwarte Haas een tikje gaf. Magnussen raakte buiten de baan en Ricciardo beschadigde zijn voorvleugel, die moest in de pits vervangen worden waardoor hij terugviel naar de laatste plaats. In ronde 21 maakte Hamilton de eerste reguliere pitstop, Verstappen reageerde daarop door een ronde later naar binnen te gaan, maar bij het uitrijden van de pits kwam hij Kubica tegen, waardoor hij als zesde op de baan kwam, achter Vettel, Bottas, Albon en Hamilton. Hamilton ging Leclerc voorbij en Verstappen pakte daarna 2 plaatsen terug door ze beiden voorbij te gaan. Albon liet hem ook makkelijk voorbij, terwijl we nog eens naar de unsafe release van Kubica keken. Met de pitstop van Vettel en Bottas kwam Verstappen weer aan de leiding, maar door zijn Rode Stier van zachte band naar zachte band was gewisseld, zou hij nog een keer naar binnen moeten later. Terwijl Hamilton klaagde over problemen met de temperatuur, de batterij en de verkeerde banden, reed Vettel de snelste ronde en ging hij voorbij aan Leclerc, zodat ie weer op de derde plaats kwam. Leclerc kwam naar binnen en wisselde van medium naar harde hoefijzers onder zijn Steigerende Paard, waardoor hij met slechts 1 pitstop de race uit zou kunnen rijden. Hij kwam op plaats 6 terug, aangezien het gat naar de rest van het veld, aangevoerd door Gasly, nogal groot was geworden. Ricciardo had een drive through penalty gekregen voor zijn akkefietje met Magnussen, Kubica kreeg 5 seconden straf voor het onveilig wegrijden na zijn pitstop. Niet dat die straf veel gevolgen zou hebben, want Kubica reed al achteraan. In ronde 36, halverwege de race van 71 ronden, waren Kubica, Russell, Magnussen, Hulkenberg en Stroll al op een rondje gezet. Terwijl Verstappen een gat sloeg van bijna 3 seconden naar Hamiltons Zilveren Pijl op 2, verloor Leclerc de aansluiting op de top 5 met 12 seconden ruimte tot Albon. Er was de laatste tijd al veel gepraat over het mogelijk vals spelen van Ferrari, niemand kon hard maken wat er nu wel of niet waar was van de geruchten, maar dat Leclerc niet goed kon meekomen, was wel voer voor de complottheorieën natuurlijk. In ronde 42 kwam Bottas alweer binnen voor nieuwe banden. Zowel hij als Hamilton en zelfs Verstappen noemden al de wisselende richting van de wind. Het was geen legendarische regenrace, zoals een paar jaar geleden, maar het weer speelde wel degelijk parten op de baan. 2 ronden later kwam ook Hamilton binnen voor vers rubber, Verstappen reageerde hier weer op door ook naar binnen te komen en hoefde slechts 1.9 seconden stil te staan om andere wielen eronder te schroeven. Hij kwam daardoor als tweede terug op de baan achter Vettel. Hamilton, Albon, Leclerc en Bottas volgden, voor Gasly die nog steeds als beste van de rest onderweg was. Bottas richtte zijn Zilveren Pijl op het Steigerende Paard van Leclerc, maar kwam er niet zomaar voorbij. In ronde 52 moest Bottas zijn strijd opgeven, de eerste uitvaller van de race was een feit en tegelijkertijd in nevelen gehuld. Onder de gele vlag kwam Hamilton weer dichterbij, net als de rest van het veld toen de safety car de baan op kwam. Verstappen maakte van de gelegenheid gebruik om een gebruikt setje zachte banden onder de Rode Stier te schroeven, waardoor hij terugviel achter Hamilton maar nog voor Vettel en Albon. Daarachter kwam ook Leclerc de baan weer op met vers zacht rubber. Vanuit de raceleiding kwam het seintje dat de coureurs die op een rondje achterstand waren gezet, de safety car mochten inhalen. Dat was het hele veld op de eerste 5 na. Het betekende wel dat Verstappen nu pal achter Hamilton kwam te rijden, die ondertussen lekker over de boordradio klaagde over het lage tempo van de veilige Mercedes voor hem.

Nadat de Zilveren Pijl met de knipperlichten de baan verliet, speelde Hamilton een stoppen-of-gaan-spelletje met zijn Zilveren Pijl, maar hij verloor het psychologische spelletje in amper 2 bochten, toen de Rode Stier van Verstappen hem voorbij kwam gestampt. De andere Rode Stier van Albon snuffelde ging voorbij aan het Steigerende Paard van Vettel en pakte de derde plaats. Het werd een sprint van 11 ronden tot de finishlijn, waarbij Verstappen meteen een gaatje sloeg naar Hamilton, die een Rode Stier en 2 Steigerende Paarden in zijn spiegels zag glauwen. In plaats van aan te vallen op de Rode Stieren en de laatste Zilveren Pijl voor hun, gingen Leclerc en Vettel het gevecht aan met elkaar. Leclerc verloor bijna zijn linkervoorwiel en Vettel moest de pits opzoeken met een lekke band rechtsachter, reden genoeg om de safety car weer van stal te halen. Vettel haalde de pits niet, Hamilton dook daar nog wel een keer in voor een laatste setje vers rubber, maar kwam daardoor achter Gasly weer naar buiten. Verstappen voerde het veld aan, voor zijn teammaat Albon en voormalig teammaat Gasly, terwijl er langs de baan 2 rode overalls liepen te stampvoeten. Bijna ongemerkt verliet ook Stroll de baan, nadat zijn rechtervoorwiel ook bijna een eigen leven ging leiden. Met nog 2 ronden op de klok ging de race weer verder. Bij de herstart ging Hamilton Gasly weer voorbij en pakte zijn plek op het podium terug. Hamilton was zo hongerig dat hij Albon op subtiele wijze van de baan drukte. Doordat het veld zo dicht op elkaar zat, viel Albon ogenblikkelijk terug naar een vijftiende plek. Hamilton kreeg een under investigation aan zijn broek, terwijl Gasly alsnog op het podium terecht kwam. Verstappen eindigde als eerste, Gasly nipt voor Hamilton en Sainz als vierde. Met mogelijkheid tot een podiumplaats, mocht Hamilton nog een straf krijgen. Hulkenberg kreeg wel een straf van 5 seconden, omdat hij inhaalde voordat de safety car officieel buiten beeld was.

Op het podium zagen we hoe modern het team met de Rode Stier is, want er stond een vrouw op het podium om de beker voor de constructeursprijs in ontvangst te nemen. Bij de nabeschouwing werd nog eens terug gekeken op het akkefietje met de Ferrari’s, mannen kunnen nog geen hint van hun vrouw ontcijferen (“wil je de vullisbak buiten zetten” is al moeilijk te begrijpen) maar nu werd het lachje van Vettel vertraagd afgespeeld en geanalyseerd. Leclerc was wat politiek correcter voor de camera, zonder subtiele lachjes. De tweede helft van de race werd herhaling na herhaling nog verder uitgeplozen, zo veel was er gebeurd. Het was ongeloveloos hoe de Japanse modale motorretjes zich wisten te meten met een van de Duitse Drie en de beroemdste Italianen, je zou bijna denken dat ze daar ook iets hebben gevonden wat niet helemaal is toegestaan in de regelgeving *smiley die aan z’n kin krabt* maar zolang niemand daar over begint, doen we net alsof het zo hoort. Het was natuurlijk wel heel sneu voor Albon, hoe hij met uitzicht op het podium nog even van de baan werd gedrukt, maar Hamilton kreeg dan weer een complimentje hoe hij sorry zei voor dat moment. We kregen wel de melding dat Hamilton zich kwart voor 9 Nederlandse tijd bij de raceleiding moest melden in Brazilië, maar toen stond bij ons de tv al uit. Morgen maar weer verder luisteren bij terugblikken op de radio. Slaap lekker allemaal!

No Responses

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *