Categories: Lieve Poekie

Beste Babette (deel 96) Formule 1 of Stockcar racen?


Beste Babette, de maandag na de vakantie moesten we ook meteen weer hard aan het werk. In plaats van ergens tussen 8 en 10 aan de ontbijttafel te verschijnen, moesten we nu om half 7 onder de trechter staan in Amsterdam. We mochten samen met een collega zand rijden naar Hoofddorp, naar de nieuwbouwwijk met de huizen in Britse stijl. Een bekend ritje, in ieder geval het eerste stuk, want het laatste stukje ging kruip door sluip door de wijk in. De wegen van het werkverkeer en de bewoners kruisen mekaar zo hier en daar, een rijtje bewoonde huizen staat pal naast een rijtje huizen die duidelijk nog afgetimmerd moeten worden, en waar geen straat maar een combinatie van korrel en zand voor ligt. Van dezelfde weg gebruik maken, mag dan weer niet, dus moesten we een beetje manoeuvreren en doen. Net als bij de loswal trouwens, waar het ook druk genoeg was. Er was weer een klus gaande waar nogal wat trailers heen reden, dus het was soms even zoeken naar een parkeerplek voor de schaft.

Op de radio was er ook weinig veranderd. Er is nog steeds corona, wereldwijd zijn er inmiddels al een half miljoen mensen aan overleden. Verschillende landen zitten in een wedloop verwikkeld, wie als eerste het vaccin heeft *smiley die achter z’n oor krabt* Nederland wil daar zo graag in meespelen, dat er zelfs word gepraat over het versoepelen van de regels rondom genetische modificatie. Het snelst op de markt gebrachte vaccin ooit, was er evengoed pas 5 jaar na de uitbraak van die ziekte. Waarom denkt iedereen nu opeens dat het wel in een klein jaartje kan? Een tijdje terug vertelde iemand dat er in India een ziekte heerst waar elk jaar een half miljoen mensen aan overlijden, helaas was ik niet snel genoeg met het opschrijven van de naam. Al jarenlang is men bezig om daar een vaccin voor te maken, maar er is te weinig geld en aandacht voor, dus dat schiet niet erg op. Nu zijn er een half miljoen mensen wereldwijd aan een ziekte overleden, en men weet niet hoe snel ze met een remedie moeten komen. Zouden we de mensen in India dan ook niet moeten helpen? Of zijn die minder belangrijk dan mensen in Italië, Spanje, Verenigd Koninkrijk en Amerika?

Na 8 ritjes Hoofddorp mocht jij een nachtje in Amsterdam blijven slapen, ik toerde terug naar het noorden met de Audi Fabia. Om dinsdag ochtend weer naar Amsterdam af te dalen *smiley die met z’n ogen rolt* een paar weken terug kwam de SWOV met onderzoeksresultaten over de invloed van de maximumsnelheid op snelwegen, op het aantal ongelukken dat er gebeurt. Toen de snelheid van 120 naar 130 km/h ging, waren er wel wat meer ongelukken, maar men kon niet echt hard maken dat die door de verhoging kwam. Opvallend was wel dat het aantal ongelukken op snelwegen met een veranderende maximumsnelheid toe nam. Van die wegen waar je van 6 tot 19 100 mag rijden, en van 19 tot 6 120 of 130. Net zoals nu op de A7. Voor 6 uur ’s ochtends mag je daar nog 130, het stukje bij Purmerend 120, en als de spitsstrook open is (of als het inmiddels 6 uur is) mag je niet harder dan 100 wanneer je door de Wijdewormer rijd. In de praktijk komt het erop neer, dat de snelheid continu schommelt tussen de 75 en de 125 km/h. Niet lekker rustig wakker worden met de cruise control ingeschakeld, maar steeds weer laten uitrollen, bijremmen, gas bijgeven, doortrappen omdat je anders rechts word ingehaald, even de cruise control aanzetten, en weer van het gas af *smiley die op het stuur trommelt* dan is het met jou toch een stuk rustiger, 80 op de teller en lekker op de rechterbaan kijken hoe je auto’s inhaalt die je net hebben ingehaald. In Amsterdam aangekomen begon ik met het aftanken van de Fabia, ik was toch ruim op tijd. Tot ik zag dat we na de eerste vracht vanaf Beverwijk gingen rijden *smiley met opengesperde ogen* dan konden we niet tussendoor nog even tanken, dus moest jij ook nog bij de pomp staan voordat we vertrokken. Vracht zand mee, volle tank mee, TVO’tje mee, we konden weer op pad naar Hoofddorp.

Op de radio was een kort nieuwsbericht dat mijn aandacht trok, en dat naar mijn idee te snel ondersneeuwde in de andere berichtgeving. In China was een nieuw virus opgedoken, het kwam bij varkens vandaan en een paar mensen die met de varkens werkten, waren besmet geraakt. Het was geen corona, ook geen Mexicaanse griep, maar daar leek het wel een beetje op. Omdat je nooit een goede crisis moet verspillen, lijkt het mij een strak plan om alvast een strijdplan te maken, voor het geval dit virus net zo gaat verspreiden als corona. Laten we niet te lang wachten met het dichtgooien van de grenzen voor niet-cruciaal verkeer, en dat geldt al helemaal voor het vliegverkeer natuurlijk. Alleen van en naar China en die omgeving reizen als het echt echt echt nodig is, en dan in combinatie met een door de politie gecontroleerde thuisquarantaine van 2 weken. Minimaal. Mensen die thuis kunnen werken, moeten zoveel mogelijk thuis gaan werken. Kinderen mogen alleen nog les krijgen in een goed geventileerd schoollokaal, met niet meer dan 20 kinderen tegelijk. Je mag niet bij ouderen en ziekige mensen op visite gaan, als je zelf ook een beetje ziekig bent. Ziekenhuizen moeten goed geventileerd worden, net als verzorgingstehuizen. De airco mag niet gebruikt worden als het systeem de oude lucht gewoon blijft rondpompen in het gebouw, er moet verse en schone lucht van buiten gebruikt worden. Dat soort voorzorgsmaatregelen, waarvan we nu weten dat het ook tegen corona helpt. En griep. En verkoudheid.

Maar wat als dat nieuwe virus toch in Nederland opduikt? Wat als er plotseling varkens zijn die het hebben? En wat als er weer een stel van die activistische mafkezen in een varkensstal inbreken om in scene gezette filmpjes te maken over dierenmishandeling? Ik stel voor dat er dan direct geruimd word *smiley die met z’n vuist op tafel slaat* niet de varkens, die kun je samen met de boer heel makkelijk isoleren op het erf. Nee de vega-hippies moeten hard aangepakt worden. Inbrekende activisten zijn heel bevattelijk voor ziektes. Door een eenzijdig voedingspatroon is hun weerstand niet optimaal. Dankzij de jeukende kleding van jute en rauwe bamboe zitten ze vol met wondjes die makkelijk infecteren. Hun haren zijn nooit echt schoon, doordat ze het wassen met een mix van tarwegras en kokosolie. Nadat ze in een stal zijn ingebroken, en overal met hun vieze klauwen aan hebben gezeten, is de kans groot dat ze ofwel een ziekte hebben meegenomen de stal in, ofwel een ziektekiempje van een mede-activist hebben opgepikt. En vervolgens lopen ze dus weer vrolijk de Ecomarqt in om linksgedraaide sojamelk te kopen en andere bezoekers te besmetten. Gaan ze gezellig flyers van gerecycled papier uitdelen op straat, om mensen bewust te maken van dierenmishandeling en ze tegelijkertijd in contact te brengen met ziektekiemen *smiley die begint te kokhalzen* wat een walgelijk volk is het toch. De bron van het kwaad zit niet in de zeer efficiënte veehouderij, het zit in de randverschijnselen die als een plaag om de goed gecontroleerde kuddes heen zwermen en in het holst van de nacht toeslaan om dieren ziek te maken, zodat ze daarna voor de camera kunnen zeggen dat veehouderij gelijk staat aan dierenmishandeling.

Gelukkig was er ook goed nieuws: vanaf morgen mag er weer gevlogen worden naar heel veel buitenlanden, en reisorganisatie Corendon is druk bezig om all inclusive tripjes naar Turkije weer mogelijk te maken *smiley die een bordje SARCASME omhoog houd* hoezee voor de wereldreizigers die met hun vakanties de arme landen financieel gaan steunen!

Uiteindelijk sloten we na 7 vrachten zand vanaf Beverwijk naar Hoofddorp, de dag af met een vracht zand naar Broek op Langedijk. Die avond sliep jij gewoon weer in Winkel.

Woensdag mocht ik uitslapen. Beetje bankhangen, beetje boekie lezen, beetje computeren. Heerlijk dagje.

Donderdag mochten we ons melden in Schagen, om zand te rijden naar Broekhorn, het nieuwbouwplan dat ingeklemd ligt tussen Heerhugowaard en Broek op Langedijk. Terwijl we onze rondjes reden achter een collega aan, hoorden we op de radio dat ILenT (Inspectie Leefomgeving en Transport) voortaan wel voertuigen gaat bekeuren die zonder kenteken illegaal rondrijden *smiley die aan z’n kin krabt* interessant, dat gebeurde voorheen niet dus? Nou nee, blijkbaar niet.

Het ging om de pendelbusjes, die worden op grote bedrijventerreinen en in pretparken gebruikt om mensen rond te rijden. Maar veel gemeenten zagen zoiets ook wel zitten als vervoer van toeristen, van een parkeerplaats bij het station naar een oud en knus stadscentrum, of als aanvulling op het openbaar vervoer, zodat ouderen toch de deur uit konden om boodschappen te doen. In 2017 kwam er een vraag vanuit de politie, of ze zulke voertuigen nou moesten bekeuren of niet, want er was geen kenteken of RDW-stempel aanwezig. ILenT liet weten dat de voertuigen illegaal zijn, maar dat er word aangeraden om niet te bekeuren. Veel gemeenten zagen de busjes als duurzaam, goedkoop en schoon alternatief (want vaak waren ze nog electrisch ook) voor uitbreiding van het OV of lange files van toeristen in auto’s in stadscentra. Ook kon er op deze manier makkelijker geëxperimenteerd worden met nieuwe technieken en andere vormen van mobiliteit, zodat de ontwikkeling van voertuigen sneller zou gaan. Ook de Stint, de electrische bakfiets die door veel ouders en kinderopvangers werd gebruikt, viel in die categorie. Tot er in 2018 een ongeluk gebeurde waarbij 4 doden vielen te betreuren. Nu (2 jaar later dus) is besloten dat zulke experimentele voertuigen die in dat grijze gebied rondrijden, niet meer op de openbare weg mogen rijden en ook mogen de bestuurders bekeurd worden voor het niet hebben van een kenteken op hun voertuig. Zuur voor Zutphen, die juist vandaag een feestelijke opening had van een buurtbus project, waarbij oudere mensen makkelijk heen en weer zouden gaan reizen met zo’n electrisch pendelbusje, zodat ze weer naar de supermarkt of een bushalte kunnen komen.

Iemand van Bringo kwam op de radio vertellen hoe het zit: de golfkarretjes die zij aanbieden worden gebruikt voor vervoer van mensen op afgesloten terreinen (pretparken bijvoorbeeld), bij hoveniers die hele golfbanen moeten onderhouden, Staatsbosbeheer die zonder uitstoot wandelpaden moet nakijken, schoonmakers die van huisje naar huisje rijden op vakantieparken, dat soort werk. Er was al veel vraag vanuit de markt om die grappige en handige karretjes ook op de openbare weg te mogen gebruiken, maar omdat er geen kenteken op komt, is dat niet mogelijk. Een aantal klanten liet het daar niet bij zitten, schakelden wethouders in gemeenten in en wisten zo vergunningen en ontheffingen te regelen. Zodoende mochten de voertuigen dus illegaal, in een soort van gedoogbeleid, in een bepaald gebied van een dorp of stad rondrijden. In plaats van te kijken of de Bringo’s ook typegoedkeuring zouden kunnen krijgen, zodat het bedrijf mogelijk een heel nieuwe markt aan kan boren, kozen de wethouders en stichting-houd-de-oudjes-mobiel voor een wat minder legale manier om hun project op de weg te krijgen.

Hebben we dan niks geleerd van dat vorige gedoogbeleid dat finaal in ons gezicht is ontploft? Het hele gedoe rondom wiet, en mag dat nou wel of niet? In plaats van duidelijkheid te verschaffen, is juist een groter grijs gebied ontstaan. Rondom wiet is het nog steeds niet zwart-wit te zien. En het grijze gebied rondom de goedkope, electrische maar illegale busjes werd zo ver opgerekt, dat je kan zeggen dat ze ten onder zijn gegaan aan hun eigen succes. Er rijden er inmiddels zoveel rond, dat ILenT zichzelf genoodzaakt zag om er iets aan te gaan doen. Is het stom geweest dat wethouders zoveel subsidie en karmapunten hebben uitgegeven aan een project, dat is gebaseerd op een memo waarin staat dat het voertuig illegaal is maar wel word gedoogd? Hadden ze slimmer moeten zijn? Ook daar valt weer over te twisten. De RDW, die voertuigen moet keuren en mag bepalen of ze wel of niet, met of zonder kenteken de weg op mogen, zit namelijk ook in lastige patstelling. Niemand wil hun vertellen wat het voertuig nu is. Is het een auto? Is het een bus? Is het een vliegtuig? Is het Zoeperman? En zolang zij niet weten wat het is, kunnen ze het ook niet keuren op de internationaal vastgestelde keuringspunten voor die categorie. Bringo gaf ook aan: zeg wat we moeten aanpassen en we doen het, zodat die karretjes gewoon de weg op mogen. Wel of geen voorraam, airbags, deurtjes, alles is mogelijk. Maar niemand wil dus zeggen wat voor voertuig het nou eigenlijk is. Terwijl je wel een bus-rijbewijs moet hebben om er mee te mogen rijden *smiley die grinnikt in z’n knuistje* wat een heerlijk verhaal weer! Hier kan ik echt van genieten. Bringo heeft zijn straatje schoon geveegd, want bij elke verkoop vertellen ze dat het voertuig niet op de openbare weg mag. De RDW is te log om ook maar ergens snel op in te kunnen spelen. De politie mag eindelijk weer gaan bekeuren voor voertuigen die ze jarenlang knarsetandend hebben nagekeken. Alleen de gemeentes, wethouders en vrijwilligers van de stichtingen doen nu huilie-huilie, want de voertuigen die met ontheffingen en vergunningen op de weg moesten komen, kunnen ze nu allemaal bij het grofvuil zetten. Duizenden euro’s aan subsidies door het putje gespoeld, terwijl er genoeg automerken zijn die electrische busjes verkopen, welke ook geschikt zijn voor pendeldiensten en de vrijwillige bejaarden die ze besturen. Maar ja, die vinden ze dan weer te duur he…

Vrijdag mochten we weer laden in Schagen, en weer naar Broekhorn rijden, samen met 2 andere auto’s. Op de radio ging het over kinderen, en dan vooral die in de basisschoolleeftijd. 2 op de 5 blijkt les te krijgen in een slecht binnenklimaat. Zo’n 40% van de basisscholen is slecht onderhouden, oud en beschimmeld. Er is een slechte luchtkwaliteit in de lokalen en/of de kinderen gaan naar een wc waar al 40 jaar per ongeluk naast de pot over dezelfde vieze voegen word gepiest. Scholen zijn verantwoordelijk voor het onderhoud van de gebouwen, gemeentes gaan over nieuwbouw. Maar grondig onderhoud dat ook wel renovatie word genoemd, valt daar dus precies tussenin. Scholen hebben samen nog wel wat miljoenen achter de hand, zo word dan gezegd, maar de waarde van een pand zit in het pand, en kan je niet gebruiken om een klusbedrijf van te betalen. Ook mag je niet zomaar iets uit het potje voor ‘schoolmiddelen’ of ‘loonkosten’ halen, en dat in het potje ‘huisvesting’ stoppen. Daar komt bij dat een paar jaar geleden de verantwoordelijkheid voor het grote onderhoud van de gemeenten naar de scholen is verschoven. Maar de budgetten daarvoor zijn niet meeverhuisd. Oja en dan is er ook nog corona, waardoor gemeenten geen inkomsten hebben uit toeristenbelasting of parkeergeld, wat een mooie smoes is om nog even niks aan de school uit te geven.

Het komt er eigenlijk op neer dat je 4 jaar lang je best doet om je kind niet dood te laten gaan, om het vervolgens verplicht af te dragen aan een instelling waarbij je kind vele uren in de week met een grote groep leeftijdsgenootjes word gehuisvest in een lokaal waarin wat schimmel zit, waar de buitenramen in rottende kozijnen hangen, poepen en plassen mag op een toilet dat stinkt naar meer dan 20 jaar ongelukjes en heftige buikpijn die lijd tot spugen, voor het idee is er nog even een ventilatiemachine aangeschaft, maar geen van de pabo-studenten weet hoe dat werkt, dus de aanvoer van frisse lucht beperkt zich tot de kieren tussen de ongeïsoleerde spouwmuren *smiley die met z’n ogen rolt* niet zo gek dat je na 8 jaar van snotneuzen, verkoudheidjes en griep een kind terugkrijgt met een chronische longaandoening. In een afgelegen boerderij gaan wonen en je kinderen thuis houden klinkt dan opeens niet zo gek meer.

Natuurlijk was er ook nieuws over de boeren *smiley die zit te juichen in z’n tuigje* was er eindelijk een stikstofakkoord? Konden de boeren weer gewoon verder gaan met het doen van hun werk? Had de overheid ook naar het journaal gekeken en gezien dat dankzij de vermindering van vluchten op Schiphol de uitstoot van verschillende stofjes met tientallen procenten was gedaald? *smiley die aan het stuur knaagt* nee, natuurlijk niet. Gisteravond al trokken diverse boeren naar Den Haag, omdat daar werd vergaderd over een maatregel om de uitstoot van koeien (scheten en boertjes) te verminderen. Minister Schouten, als ik het goed begrepen zelf ook een boerendochter, heeft namelijk besloten om direct in te grijpen in de bedrijfsvoering en te bepalen wat voor soort voer de koeien nog wel mogen krijgen. Minder eiwit, daar gaat het om, want dan stoot een koe ook minder stikstof uit, en hoeven we niet de helft van de veestapel te ruimen om de bouwsector door te laten gaan. Dus een cruciale sector, die zorgt voor voeding van de bevolking, moet indimmen om een andere sector ruimte te geven? Waarom niet een recreatieve sector wat laten inbinden, zoals het vliegverkeer. Dan komen er ook minder arbeidsmigranten deze kant op, die bij grote bedrijven in Nederland willen werken en dan ook dure huizen in de drukbezette steden willen bewonen. Dat zou al een klein beetje druk van de overkookte woningmarkt af halen. En dankzij de vermindering van de uitstoot van de vliegtuigen, kan de bouw ongestoord verder gaan met het bouwen van woningen voor modale inkomens, waar nu zo onwijs veel vraag naar is.

Zo kun je toch niet ondernemen? Alsof de overheid alle bakkers verbied om worstenbroodjes te verkopen, want anders kan de slager niet open blijven. Alsof de overheid iedereen verplicht een bepaald merk auto te kopen, wanneer ze naar hun werk willen rijden. Terwijl de ANWB net heeft laten weten dat het een nogal onbetrouwbaar merk is. Want dat komt er ook nog eens bij: het voer komt de gezondheid van de koeien niet ten goede. Voor boeren is het onderdeel van hun werk om te zorgen dat het voer de optimale verhouding heeft van verschillende voedingstoffen, waaronder eiwit. De minister wil dat er minder eiwit word gevoerd, wat betekent dat koeien niet alleen minder eiwit in de melk hebben (waardoor de prijs omlaag gaat en er dus nog minder inkomen is), maar ook dat ze minder eiwitten hebben om hun eigen gezondheid op peil te houden. Vooral rondom de bevalling, wanneer de koe zelf voldoende voedingstoffen nodig heeft om te herstellen, en ze dat ook nog eens via de biest (de eerste melk) moet doorgeven aan het kalf, zodat die kan groeien en een gezonde weerstand op kan bouwen. Dit gaat op de korte termijn tot gevolg hebben dat koeien na de bevalling meer supplementen (hogere kosten voor de boer) en medicijnen (willen we juist minder in de veehouderij) nodig hebben. De sterftecijfers zullen wat omhoog gaan, net als het medicijngebruik. En op de langere termijn ga je zien dat er een hele generatie koeien komt die minder sterk zijn, minder melk geven, vaker ziek zijn, minder makkelijk drachtig worden, eerder wat breken, omdat ze in de start essentiële voedingsstoffen hebben gemist, waardoor ze minder sterk en met minder weerstand aan hun leven zijn begonnen. Waar zijn die activistische dierenredders als je ze nodig hebt? Waarom staat er niemand in een jute trui, met een kokoslucht in z’n haar te protesteren in Den Haag tegen deze dierenmishandeling? Ouders hebben nog de mogelijkheid om hun kinderen naar een andere school te sturen, waar de luchtkwaliteit beter is en ze minder ziek worden. Boeren word de mogelijkheid ontnomen om te zorgen dat hun vee gezond blijft, omdat een minister zo nodig haar koekoek idee er doorheen wil drukken en niet wil luisteren naar alle alternatieven die de boerenorganisaties hebben aangedragen.

Na 9 vrachten keerden we terug naar de zaak. Eindelijk weer eens de kleppen smeren in de garage *smiley die onder de zwarte vlekken zit* en daarna werd je meteen al door de wasstraat heen gestuurd. Ik babbelde nog even met de collega’s, een vrijmi zonder bo, en vertrok daarna naar huis, om samen met Wingman de vrije training van de Formule 1 race in Oostenrijk te kijken *smileys die confetti strooien* jawel, het duurde een paar maanden, maar het grote feest gaat weer beginnen. Wel met wat veranderingen. Sowieso 2 andere namen op het lijstje links in beeld: Ocon is bij Renault gekomen, om de plek van Hulkenberg op te vullen, en Latifi heeft het stoeltje van Kubica overgenomen bij Williams. Ook zijn er hier en daar wat andere kleuren en ‘liveries’, zoals ze dat noemen. De Zilveren Pijlen van Mercedes zijn zwart gemaakt, omdat Black Lives Matter *smiley die achter z’n oor krabt* in tegenstelling tot Joodse levens, of aan welke kant stond Mercedes ook alweer in 1940-1945? Publiek zat er niet, spandoeken waren er des te meer. Niet alleen van de reclames, ook van de teams en coureurs (om lege tribunes op te vullen) en met allerlei leuzen en kreten die de wereld mooier moeten maken. Bijvoorbeeld We Race As One, wat je in het voorbijgaan zou kunnen lezen als WeRaceAhwsom, en End Racism. Blijkbaar was er geen ruimte voor We Are All Equal, nu word weer de nadruk gelegd op ‘racisme’, in plaats van op ‘gelijkheid’. Ook is er meer aandacht voor de homoseksuele fans, want op veel plekken waren vrolijke regenbogen te zien. Het hele jaar door duiken er wel foto’s op van coureurs met een ontbloot bovenlijf die duidelijk in topvorm zijn *smiley met een glazige blik in z’n ogen en een druppeltje kwijl in z’n mondhoek* maar nu is het dus officieel: Formule 1 verwelkomt mensen van diverse seksuele geaardheden. Moet je je voorstellen dat er een zwarte homo mee zou rijden, dan laten ze die echt alles winnen *smiley die gniffelt in z’n knuistje* omdat ze bang zijn dat ze anders worden aangeklaagd voor racisme of discriminatie.

Zaterdag was koel en regenachtig, ideaal weer om op de bank te hangen en tv te kijken. Konden we mooi de derde vrije training kijken, en daarna de kwalificatie *smiley die in z’n handen wrijft* de maatregelen werden nog even uitgelegd, zodat we niet zouden schrikken van de lege tribunes en het beperkte aantal poppetjes dat om de auto’s heen draaiden. En dan hadden al die poppetjes ook nog eens mondkapjes op, zelfs onder de helm die verplicht is wanneer je buiten de pitbox wielen gaat wisselen. Ook aan de baan waren wat aanpassingen, zo lagen er voorheen varkensruggetjes in bocht 9 en 10 die nog wel eens een voorbumpertje kostten. De hobbels waren weggehaald en een virtuele track limit is er voor terug gekomen, zodat de coureur wel zijn rondetijd kwijt is en mogelijk straf krijgt wanneer ie er in de race overheen gaat, maar het team minder kosten heeft aan het oplappen van de auto. Want het kostenplaatje is nog belangrijker geworden, een paar teams zijn op sterven na dood en kunnen het racen eigenlijk niet meer betalen, maar moeten paradoxaal genoeg juist zoveel mogelijk racen om nog wat aan sponsor- en hopelijk prijzengeld binnen te harken.

Wat wel hetzelfde is gebleven, was de kwalificatie in 3 stappen. In eerste ronde vielen Magnussen (Haas), Russell (Williams), Giovinazzi, Räikkönen (beiden Alfa Romeo) en Latifi (ook Williams) uit. De top 13 zat binnen een seconde van de snelste rijder, in Q1 was dat Verstappen. Het werd al eerder voorspeld dat het veld dichter bij elkaar zou zitten, nu nog afwachten of die kleine verschillen hetzelfde blijven of wat groter worden in de daadwerkelijke race. Eerst Q2, daar vielen Vettel (Ferrari), Gasly, Kvyat (beiden Alpha Tauri), Ocon (Renault) en Grosjean (Haas) uit. Verstappen had nog een tactisch truukje uitgehaald door in tegenstelling tot de rest van het veld zijn snelste rondje op de medium band neer te zetten, terwijl de rest met softe banden reed. De bandencompound waarop je in Q2 de snelste ronde rijd, moet je ook gebruiken om de race mee te starten, wat betekent dat Verstappen morgen niet met de zachte band met het meeste grip begint, maar met banden waarmee hij iets langer door kan rijden dan de rest, wat een voorsprong zou kunnen betekenen. In Q3 ging het om de plaatsen in de top 10 van de startgrid. Bottas was de snelste maar nam met zijn Zwarte Pijl nog wel een uitstapje in de grindbak, daarna Hamilton (de andere Mercedes), Verstappen (Red Bull) met een halve seconde afstand, Norris (McLaren), Albon (Red Bull), Perez (Racing Point), Leclerc (Ferrari), Sainz (McLaren), Stroll (Racing Point) en Ricciardo (Renault).

Ook na het bepalen van de startplaatsen was er wat veranderd. Niet meer bij elkaar staan en handjes schudden (al gaven Bottas en Hamilton mekaar nog wel een soort omhelzing en babbelden ze even met elkaar met de helm nog op), elke coureur had een eigen tafeltje waar een handdoek, flesje water en mondkapje klaar lagen. Even de helm af, slokje nemen, handen afvegen, petje en mondkapje op (beiden in teamkleuren natuurlijk) en daarna achter de microfoonstandaard plaatsnemen om wat vragen te beantwoorden. Terwijl de motoren en luchtblazers op de achtergrond nog stonden te ronken *smiley die met z’n ogen rolt* waardoor het voor de coureurs een beetje lastig was om de vraag goed te verstaan. Wat een narigheid, al die maatregelen. Geen schouderklopjes en grote glimlach naar elkaar, maar een nogal afstandelijk en koel interviewtje.

Het DAS-systeem van Mercedes, waarbij de stand van de wielen tijdens het rijden een beetje kan worden aangepast, werd wel gebruikt in de Zwarte Pijlen, en zoals bij de training in het begin van het jaar was gezegd, hebben de Rode Stieren daar protest tegen aangetekend. Dat systeem blijft nog even in een grijs gebied hangen. Wat wel veranderde was de startplaats van Hamilton. In Q3 werd zijn eerste snelle ronde uiteindelijk afgekeurd vanwege de track limits. Bottas ging in de laatste ronde van de baan wat voor een gele vlag zorgde, en dat gebeurde tijdens Hamiltons tweede snelste ronde, waardoor die eigenlijk niet meetelde. Er werd protest aangetekend, wederom door de Rode Stieren, maar we moesten tot de voorbeschouwing op zondag wachten om te horen dat de ronde van Hamilton definitief werd geschrapt, en dat hij ook nog eens straf kreeg voor het niet van het gas af gaan bij een gele vlag.

De startplaatsen werden zondag dus iets anders ingevuld. Bottas bleef op pole staan, schuin daarachter Verstappen, daarna Norris, Albon, Hamilton, Perez en de rest van het veld zoals gisteren de uitslag was van de kwalificatie. Na de start pakte Bottas de leiding en wist snel een gaatje te slaan, terwijl Verstappen in gevecht was met Norris om zijn tweede plek te behouden. Verstappen stond natuurlijk op de medium band, waardoor Norris met iets meer grip door de bochten kon snijden. Hamilton startte opeens tussen in plaats van voor de rest van het veld en had 4 rondes nodig om een plek naar voren te komen, maar pakte daarmee wel de eerste snelste ronde van deze race. Die trouwens al snel werd afgepakt door Bottas. Norris was inmiddels wat teruggevallen, Albon reed achter Verstappen en was druk bezig om Hamilton buiten de top 3 te houden. Het andere topteam van vorig jaar, de Steigerende Paarden, draafden briesend hun rondjes in de tweede helft van de top 10. In ronde 11 ging het volume op veel bankstellen in Nederland fors omhoog, toen Verstappen langs de buitenkant van de baan verder hobbelde, terwijl het hele veld hem voorbij kwam *smiley die aan het stuur knaagt* hortend en stotend reed hij de pits in, nog niet uitgevallen maar inmiddels was een kans op het podium verkeken. In ronde 13 werd de auto opgekrikt en de pitbox in gerold, een stuurwissel loste het probleem niet op. Wat een kutdag.

Blijkbaar was er niet goed afgestoft, nadat alle auto’s maandenlang in een container hadden gestaan. Of waren er wat dingen vastgeroest. In ronde 19 viel ook Ricciardo uit met technisch malheur. En Stroll begon terug te vallen met wat snelheidsverlies. Wat (helaas) nog wel hetzelfde was al vorig jaar, waren de laatste 2 auto’s in het rijtje, de beiden Williams. Terwijl Stroll de pits in stuurde, maakte Grosjean een spin en pakte een stukje grindbak mee. Ook de Haas ging de pits in, maar alleen voor een setje vers rubber. Hamilton reed ondertussen op een paar seconden achter Bottas, dus hadden we tijd om te kijken wat er verder naar achteren in het veld gebeurde. Ocon was lekker bezig met zijn Renault, hij haalde de Haas van Magnussen in, die daar zo van schrok dat ie met blokkerende remmen rechtdoor schoot en met een handrembocht net voor de vangrail stil kwam te staan. En bleef staan, wat voor een safety car zorgde, waarna meteen veel coureurs de pitstraat in doken. In die drukte was er nog een unsafe release, waarbij Perez naast Norris kwam te rijden, en moest liften om niet in de muur te eindigen. Er lagen nu 3 Mercedessen aan kop, eerst Mayländer met de safety car, daarna Bottas, Hamilton, Albon, Norris en Perez die voor Leclerc de pitstraat uit waren gekomen, Sainz, Vettel, Gasly, Kvyat, Ocon, Giovinazzi, Russell, Räikkönen, Grosjean en Latifi, de rest was allemaal uitgevallen.

In ronde 30 ging Mayländer weer aan de kant, en opende Hamilton de jacht op Bottas nu hij er zo dicht achter zat. Verderop in het strijdgewoel probeerde Vettel Sainz in te halen, die druk in gevecht was met Leclerc. Vettel tikte tegen het achterwiel, spinde en viel terug naar plek 15. Vorig jaar waren de Steigerende Paarden haast niet te stoppen, met de snelheden die ze haalden, nu had Vettel meer dan 15 ronden nodig om de Williams van Russell in te halen. Ook Leclerc kwam niet hoger dan plek 6, in de sandwich tussen de McLarens van Norris en Sainz. Via de boordradio’s hoorden we dat er wat problemen waren bij Mercedes, beide coureurs werden gemaand om te kerbstones te vermijden, want door trillingen zou er wel eens een sensor kunnen sneuvelen in de versnellingsbak. Het blijkt wel weer: rust roest. De raceauto’s zo lang stil laten staan, is niet goed voor de techniek. Een paar rondjes tijdens de training gaat nog wel, maar een volledige race rijden is nogal een opgave. Volgende race dus iets minder druk maken over het wel of niet knielen voor, tijdens of na het volkslied, en wat meer energie steken in het nakijken van de auto.

Grosjean dook voor de tweede maal de grindbak in en maakte er meteen toeristisch ritje van. Russell moest helaas ook afzwaaien met motorproblemen, hij parkeerde zijn Williams in het gras, wat wederom zorgde voor een safety car. Bottas lag nog steeds aan kop, gevolgd door Hamilton, Perez, Albon (die een pitstop had gemaakt), Norris, Leclerc, Gasly, Ocon, Sainz (die ook flink terugviel na een pitstop tijdens de safety car), Giovinazzi, Kvyat, Räikkönen, Vettel en Latifi als laatste op de veertiende plaats. Grosjean gooide de handdoek na dat tweede uitstapje ook maar in de ring. In ronde 54 kwam de safety car weer naar binnen en sloeg Bottas meteen een gaatje naar Hamilton. Terwijl Albon zijn plekje terugpakte op Perez, kwam het bericht dat Mayländer de leiding weer zou overnemen. Räikkönen verloor zijn rechtervoorwiel, parkeerde de Alfa Romeo langs de baan op het rechte stuk voor de finish, de helicopter zoomde nog even in op het losse wiel dat ergens aan de andere kant in het grind eindigde, en de hele rij coureurs (nog slechts 13 in de race) moest een rondje door de pits.

In ronde 60 ging de race weer verder. Bottas bleef aan de leiding, Hamilton probeerde Albon achter zich te houden. Vorig jaar kon Albon op het podium komen, maar toen hij onverwachts werd ingehaald door Hamilton eindigde hij buiten de baan en buiten de punten. Nu had hij de derde plek al een tijdje stevig in handen, maar dacht hij naar de tweede plaats op het ereschavot te kunnen komen. Helaas haalde hij op een plek in waar het nogal lastig was, tikte tegen Hamilton en spinde door de grindbak terug naar de dertiende plaats. Perez reed nu met de Roze Punt achter de Zwarte Pijlen, terwijl Leclerc daarachter aan het stoeien was met Norris. Hij wist zelfs Perez voorbij te steken met zijn Steigerende Paard, en kon mogelijk een tweede plaats binnen harken omdat Hamilton 5 seconden straf kreeg vanwege het akkefietje met Albon. Perez kreeg ook nog eens 5 seconden straf, omdat hij te hard door de pits was gereden. Met nog 2 ronden te gaan zwaaide Albon af, beide Rode Stieren vielen uit met technische mankementen. Het laatste stukje regende het gele vlaggen en herhalingen van hink-stap-boem-inhaalacties. Het leek wel alsof we naar de autocross zaten te kijken. Met nog 1 ronde te gaan viel ook Kvyat uit, het achterwiel en de dingen daar omheen braken plotseling af. Het was totale chaos op de baan, nog 11 auto’s op de baan, slechts eentje die geen punten kreeg, en dat was Latifi met de Williams. Die eigenlijk wel een oorkonde verdiend omdat die auto met zo weinig budget wel heel is gebleven.

Bottas reed als eerste onder de zwartwit geblokte vlag door, gevolgd door Hamilton die straf kreeg, daarna Leclerc die dus tweede werd en Norris die niet alleen een beker krijgt voor de derde plaats, maar ook een extra punt voor het snelste rondje. Totale chaos. Ik ga de nabeschouwing kijken *smiley die het zweet van z’n voorhoofd veegt*

Alex Miedema

Recent Posts

Om op te eten: Hanomag Komissbrot

Vanwege zijn vorm werd de kleine Hanomag personenwagen uit de jaren '20 de 'Komissbrot' genoemd, hij leek verdacht veel op…

2 uur ago

De International-Kronenburg van brandweer Pijnacker

In 1956 kreeg brandweer Pijnacker een International A-162 tot haar beschikking. Deze was door Kronenburg opgebouwd als brandweerwagen (voor de…

5 uur ago

De oogst van 1 april 2009

Op 1 april 2009 bezocht ik samen met Wietze Koopmans de Carrosserie Vakdagen in Hardenberg. Daarbij hadden we de nodige…

15 uur ago

De levens van de BG-GV-54

Naar aanleiding van foto's die ik had gemaakt van de trucks met kenteken BG-GV-54 stuurde Thierry Courault me bijgaande: "Dag…

1 dag ago

Morris Minor brandweerwagen voor tussen de assemblagelijnen

Deze unieke Morris Minor brandweerwagen is in 1953 gebouwd door de Engineering afdeling van Morris Motors. Hiervoor werd het prototype…

1 dag ago

Vissers Veluwse fotorondjes: onverwachte ontmoetingen

Erwin Visser: "Na de jetlag van vorige week, had ik er zondagochtend weer één, de klok ging een uur terug.…

2 dagen ago