Categories: Lieve Poekie

Beste Babette (deel 99) ver van huis maar in mijn sas!


Beste Babette, zondag zaten we natuurlijk klaar voor de Formule 1 race in Hongarije. De volgorde van de startopstelling was nogal verrassend. Hamilton stond vooraan, met Bottas op de tweede plaats, op zich niet vreemd, maar daarachter stonden de Roze Points van Stroll en Perez, vervolgens de Steigerende Paarden van Vettel en Leclerc, de Rode Stier van Verstappen stond pas op de zevende plek, dan de McLarens van Norris en Sainz, en Gasly als tiende. Ricciardo, Russell, Albon, Ocon, Latifi, Magnussen, Kvyat, Grosjean en de 2 Alfa Romeo’s van Giovinazzi en Räikkönen sloten daarachter aan. Onderweg van pits naar startgrid was Verstappen op zoek naar grip op het vochtige asfalt, en reed daarbij de muur in *smiley met opengesperde ogen* gelukkig niet ernstig, het kon door de monteurs nog gemaakt worden in het kwartiertje dat er was voor de daadwerkelijke start. Iedereen startte op intermediates, behalve Kvyat die op wet stond, tijdens formatieronde wilde hij al naar binnen voor slicks. Grosjean en Magnussen reden wel de pits in na de formatieronde, en startten vanuit de pits op slicks. Bottas zakte wat terug door een slechte start, de Steigerende Paarden kwamen er meteen voorbij. Verstappen kon plekken winnen en na een kort gevecht met Vettel lag hij op de derde plek. Er werd goed naar Grosjean en Magnussen gekeken, en de opdrogende baan, al na 3 ronden dook vrijwel het hele veld naar binnen om slicks onder de auto te laten schroeven. Hamilton bleef ook na de pitstops aan kop rijden, net voor Verstappen en de 2 Hazen, die nu profijt hadden van de vroege bandenwissel. De Roze Point van Stroll lag op de vijfde plek, zijn teammaat Perez was teruggevallen naar plek 10. Latifi ging niet helemaal lekker, er was een unsafe release in de pits, samen met Sainz, waarvoor hij 5 seconden straf kreeg maar wat hem ook een lekke band opleverde. Ook Räikkönen kreeg 5 seconden straf, hij stond bij de start niet helemaal op de juiste plek, maar dat maakte net als bij Latifi weinig indruk, aangezien beiden buiten de top 10 reden.
Het circuit was lekker aan het opdrogen, zo hier en daar waren nog wel wat natte plekken in de schaduw. Dat merkte Bottas ook toen hij Leclerc probeerde in te halen. Het ging net goed en de Zwarte Pijl reed weer voor het Steigerende Paard, zoals we dit seizoen inmiddels gewend zijn. In de verte zagen we donkere wolken rond het circuit hangen, en er werd regen voorspeld. Over een paar minuten, zodrekt, we zien vlekjes op de radar *smiley die op het stuur trommelt* de berichten over de boordradio waren net zo vaag als de gewone weersberichten. Ondertussen waren zowel Hamilton als Verstappen flink aan het trappen, maar het lukte niet om de Rode Stier dichter bij de Zwarte Pijl te krijgen. Nummer 3 was Magnussen, op dik 10 seconden afstand, die Stroll buiten het podium probeerde te houden. Een Haas en een Roze Point die strijden om plek 3, wie had dat ooit gedacht. Ronde 17 bracht de eerste uitvaller, het Pinkenbulletje van Gasly werd de pitbox in gerold. Albon was druk in gevecht met Leclerc en Vettel, kon er net niet voorbij en moest ondertussen verdedigen. Stroll ging dan toch voorbij aan Magnussen, en Bottas kwam daar meteen achteraan. Norris was ondertussen ook flink afgezakt, en reed 6 plaatsen buiten de punten, niet wat we de laatste tijd van de McLarens zijn gewend . In ronde 18 ging Albon toch voorbij aan Leclerc, na de slechte kwalificatie en minder goede resultaten in de vorige races, liet hij nu zien dat hij wel degelijk iets kan. Het liet ook zien dat de Ferrari’s ten opzichte van vorig jaar nog veel snelheid tekort komen, want Albon wist meteen een gaatje te slaan in de tijden. In ronde 21 kwam Leclerc naar binnen, hij zat te wachten op de regenbui want zijn banden raakten op, maar kon niet langer wachten en ging nu weer verder met een vers setje slicks. Daardoor zakte hij wel terug naar plek 15, waarna hij in een gevecht verwikkeld raakte met Norris.
Bottas hield het langer vol, hij kwam pas in ronde 33 naar binnen voor verse slicks, ondanks dat er nog steeds mogelijk regen werd voorspeld *smiley die met z’n ogen rolt* over een paar minuten… Meerdere coureurs klaagden over de slechte staat van de linkervoorband, die op dit circuit flink op z’n kloten kreeg. Verstappen gaf de Rode Stier trouwens ook flink op z’n kloten, toch liep het gat naar Hamilton op tot 19 seconden. Stroll reed op de derde plaats en 15 seconden achter hem, dus dat was ook geen probleem. Na Bottas kwamen meerdere coureurs naar binnen voor nieuw rubber, in ronde 37 ook Verstappen. Hij kwam op de baan tussen de achterblijvers, maar nog steeds op de tweede plaats. Al zat hij niet helemaal veilig, want Bottas kwam met rasse schreden dichterbij. Gelukkig moest die in ronde 50 nog een keer naar binnen voor nieuwe banden, waardoor Verstappen achter zich een gat had van 22 seconden. Vettel was inmiddels opgeklommen naar plek 5, Leclerc lag tiende maar Sainz aasde duidelijk op die plek, Stroll kwam na zijn bandenwissel voor Vettel weer op de baan, die alweer in gevecht was met Albon. Alleen Hamilton, Verstappen, Bottas en Stroll reden nog in hetzelfde rondje, de rest was al een keer ingehaald. Of 2 keer. In ronde 66 kwam Hamilton na wat twijfelen toch nog een keer de pits in voor andere banden, in de hoop dat hij nog een snelste rondje kon rijden om een extra punt te pakken. En dat lukte, met een nieuw ronderecord aan zijn broek reed hij als eerste onder de zwartwit geblokte vlag door, gevolgd door Verstappen die Bottas net achter zich kon houden. Stroll pakte de eerste plaats na het podium, gevolgd door Albon, Vettel, Perez, Ricciardo, Sainz en Magnussen die het laatste puntje en daarmee het eerste punt voor Haas pakte. Leclerc, Kvyat, Norris, Ocon, Räikkönen, Grosjean, Giovinazzi, Russell en Latifi volgden daarna *smiley die in z’n handen wrijft* nu weer een weekend vrij, dat hebben de monteurs wel verdiend, en dan gaan we weer verder in Groot Brittannië.
Herken je dat? De hele zondagmiddag heb je de tijd om je spullen alvast klaar te zetten voor maandag en richting bed te gaan, maar uiteindelijk zit je toch weer iets aan de late kant te eten, waardoor je ook wat later pas op bed ligt. Toen ging Wingman er nog even uit om wat te drinken, daarna dook er een mug op die probeerde mijn neus in te vliegen *smiley die met z’n ogen rolt* het hele huis zit vol met spinnenwebben, maar muggen vliegen daar blijkbaar zo omheen. Maandag begon ik dus niet zo fris en fruitig aan de werkdag als ik had gehoopt. Gelukkig hadden we een uurtje te rijden naar de grondbank bij Amstelveen, kon jij de benen strekken terwijl ik weer een beetje recht trok. Achter de collega’s aan reden we naar Hilversum *smiley met opengesperde ogen* paspoort mee en deur op slot, wat een end van huis! Net buiten de bebouwde kom moesten we ergens tussen de bomen door een platenbaan op rijden. Die was precies breed genoeg voor 1 auto, gelukkig had ik een nieuwe mijk aan het bakkie geschroefd, want dit was nogal een communicatief werk, met smalle werkwegen en onoverzichtelijke bochten. Tussen bomen, hopen grond en een spoorlijn stonden we te kiepen. We hadden 2 mogelijke routes, via de A2 en de N201, of via de A9, A1 en A27. Die tweede route bleek wel de makkelijkste optie te zijn, veel snelweg en op de terugweg konden we dan zo door de nieuwe Gaasperdammertunnel *smiley die zit te juichen in z’n tuigje* weer een nieuw stukje weg waardoor het verkeer allemaal wat beter moet doorstromen, en waarvan het er eindelijk op lijkt dat het af raakt.
Op de radio werd druk gepraat over de marketingcampagne die straks gevoerd moet worden, om iedereen aan de griepprik te krijgen. Want we willen natuurlijk geen griepgolf, mocht er straks ook weer een tweede coronagolf opduiken. Dat er alleen nog maar hoestende, snotterende en slecht ademende mensen in het ziekenhuis liggen, en dat er geen plek is voor de reguliere verzorging van hart- en kankerpatiënten. Nu heb ik sowieso al mijn twijfels bij de griepprik. Bij de prikpil is er een kans van 99% dat je niet zwanger raakt, bij de griepprik is de kans dat je geen griep krijgt, een stuk kleiner. En waarom zou er een griepgolf opduiken? Inmiddels weet toch iedereen dat je in je elleboog moet niezen en hoesten, dat je regelmatig je handen moet wassen (ja, ook als je naar het toilet bent geweest). Dat als je grieperig begint te worden, je niet heel stoer naar kantoor gaat en zegt dat je ziek bent maar *smiley die met slappe spierballetjes rolt* dat je toch gewoon te werk komt, om indruk te maken op de manager. Die ondertussen denkt dat je loopt te lanterfanten op het werk, omdat je met verlopen ogen en een rode neus zit te knikkebollen achter je computerscherm. Iedereen weet nu toch dat als ie ziekig begint te worden, dat ie zich ook ziek meld en/of thuis gaat werken? Dat je niet met een snotneus en een vreemde hoest bij zwakkeren en ouderen op visite gaat? Ben ik zo naïef, of komt er dit jaar geen enorme griepgolf? Er is maar 1 manier om erachter te komen *smiley die rustig achterover leunt*
Al lijken de winter en de griep nog heel ver weg. In het zonnetje reden we door de bossen, met de schaft zaten we buiten op het terras naast de keet, het leek haast wel vakantie.
En dinsdag gingen we weer verder met vakantie vieren. Eerst met de collega’s naar Diemen carpoolen, om de werkauto’s op te halen. Als dieven in de vroege ochtend stonden we daar aan het hek te rammelen, en probeerden we stilletjes met de grote dieselmotoren en klapperende bakken de straat uit te rijden zonder de buren wakker te maken. Op de radio was er opluchting, na 4 dagen van bijna non-stop vergaderen, was er nu toch een akkoord over de begroting van de Europese Unie, en de verdeling van de centjes van het corona-noodpakket. Rutte had eindelijk eens zijn poot stijf gehouden, in plaats van grote bergen geld zo naar de landen de schuiven die hard zijn geraakt, wilde hij nu dat het geld niet werd geschonken, maar geleend. En dat die landen bepaalde hervormingen zouden doorvoeren, zodat ze bij een volgende crisis zichzelf kunnen redden, in plaats van weer de hand op te houden met een bevolking die moord en brand schreeuwt omdat ze zielig zijn, terwijl ze ondertussen amper belasting betalen en nieuwere auto’s rijden dan dat wij in Nederland doen. Natuurlijk moest hij een beetje toegeven, zo gaat dat in onderhandelingen, maar samen met een paar andere vrekkenlanden wisten ze de verdeling die eerst op papier stond, wel aan te passen *smiley met opengesperde ogen* je zou bijna denken dat Rutte, met de verkiezingen in het zicht, opeens zijn best gaat doen voor ons.
Ondertussen zaten wij al 2 dagen met een Brits thema op de weg. Niet alleen zagen we de nieuwe Land Rover Defender rijden *smiley die door de modder rolt* ook een dikke Range Rover in goudgeel en zwart, met wat een uitgebreide SVR bodykit leek. De nieuwe Aston Martin DB11 kwam voorbij, diverse Bentley Continental GT’s (vaak ook de nieuwe) en een Bentayga die ons bijna in de schaduw zette. Ook zagen we een Range Rover Evoque cabrio, een klassieke Jaguar XJS met een V12, die voor ons uit reed bij de verkeerslichten *smiley met glazige ogen* wat een heerlijk geluid. En dan was er nog een Lotus Elise, en een Opel Speedster, die op basis staat van diezelfde Lotus Elise. Er reden ook veel nieuwe BMW’s en Porsche Cayenne Coupé’s rond. De trendkleur van dit moment lijkt vuilniszak-grijs te zijn, niet metallic maar gewone lak, of beter nog: mat grijs. Wat trouwens op een paar Mercedes CLA AMG-look-a-likes erg goed stond.
Voor woensdag hadden de boeren ons al gewaarschuwd, er zou weer geprotesteerd gaan worden, dus iedereen werd aangeraden om thuis te werken. Dat heb ik netjes gedaan. Of beter gezegd: ik ging naar de schoonheidsspecialiste, die haar salon aan huis heeft, zodat zij kon thuiswerken. Even een ochtendje bijkletsen, smeren, prikken, schoonmaken, kneden en weer smeren, daarna kon ik zonder voorhoofdrimpel bij Vader en Moeder aanschuiven voor de lunch. Vervolgens nog even bij de motorzaak langs *smiley die zit te juichen in z’n tuigje* nog niet alle onderdelen van het optiepakket zijn binnen, maar het lijkt erop dat ik evengoed volgende week al kan rijden. Daarna nog wat boodschappen doen, toen was de woensdag ook zomaar weer voorbij.
Donderdag mocht ik weer met een collega mee carpoolen naar Diemen, waar jij was blijven logeren. Wederom gingen we bij de grondbank in Amstelveen laden, maar nu ging de reis naar Vinkeveen, het plaatsje dat bekend is van tv, en een paar mooie weggetjes heeft om overheen te toeren. Niet met 50 ton, dat word even te gek voor de slappe ondergrond, dus toerden we rustig aan en had ik alle tijd om huissies, tuinen en dinosaurussen te bekijken. En een Toyota Sera *smiley die met z’n neus tegen het raam gedrukt zit* die ons op de snelweg inhaalde.
In Venetië hebben ze een beetje dezelfde problemen als in Vinkeveen. We reden langs erven en weilanden waarbij het water tot 5 centimeter onder de rand staat. Hadden we ons aan de maximum snelheid gehouden, dan zouden we waarschijnlijk een golfslag veroorzaken in de sloten. In Venetië is nu aangekondigd dat er geen 6 maar 5 personen in een gondel mogen zitten. Niet vanwege corona, maar omdat mensen steeds zwaarder worden, waardoor de boot verder in het water zakt *smiley die gniffelt in z’n knuistje* hoezee voor de welvaart! De groeiende toeristen zorgen voor gevaarlijke situaties, want wanneer een gondel te laag ligt, en er kom een ander bootje langs dat golven veroorzaakt, kan zo’n romantisch bedoeld vaartripje omslaan en eindigen in een nat pak.
Ook in Nederland hebben we problemen waarbij het water tot aan de lippen staat, problemen die ook zijn veroorzaakt door welvaart. Na alle praat van ministers en dieren- danwel milieureddende partijen over hoe het met de agrarische sector verder moet, kwam vandaag FrieslandCampina met een voorspelling voor de melkveehouderij. De grootste zuivelcoöperatie van Nederland vertelde niet hoe ze de toekomst willen hebben, maar wat zij signaleren in hoe bedrijven in de toekomst gaan veranderen. In de komende 10 jaar gaat ongeveer een derde van de boeren stoppen, dat zijn zo’n 5000 bedrijven. Omdat andere bedrijven iets zullen groeien, zal het aantal koeien niet met een derde maar met 10% afnemen, terwijl de productie hetzelfde blijft omdat koeien iets meer melk gaan geven. Op de achtergrond kon je de tenen horen krom trekken in het rode pluche in Den Haag. Meer megastallen (er word van een megastal gesproken als er 250 of meer koeien in staan, minder dan 3% van het totaal aantal bedrijven is nu ‘megastal’) en te weinig afname van de veestapel, wat een horror vooruitzicht! Niet dat het rapport van FrieslandCampina verrassend is; dat er de komende jaren veel boeren gaan stoppen, word al een paar jaar aangekondigd. Er is vergrijzing in de sector (in welke sector niet?) en door de economische vooruitzichten zijn er maar weinig jongeren die het zien zitten om zo’n bedrijf over te nemen. Als het ze al lukt om een bedrijf over te kunnen nemen. Doordat de marges steeds kleiner worden, moeten boeren hun bedrijf wel groter maken. Met slechts 60 koeien, zonder nevenactiviteiten en zonder inkomen buitenshuis van een partner, kun je geen gezin met kinderen onderhouden. Dat koeien meer melk gaan geven is het gevolg van een geoptimaliseerd fokprogramma en voeding die met moderne technieken steeds beter word afgestemd op de specifieke koe, in plaats van op de hele groep. Vader had een tijdje terug nog een koe die 100.000 kilo melk gaf, die koe was al 15 jaar oud. Tegenwoordig zijn er koeien van 12 jaar en zelfs al jonger die zo’n productie halen. Allemaal trends die jaren geleden zijn ingezet en nu dus doorzetten. Wil de overheid minder vee in Nederland, dan komen we weer terug op hetzelfde antwoord: zorg dat de consument meer gaat betalen (of dat de tussenhandel kleinere winstmarges pakt) op zuivel uit Nederland. Burgers willen graag kleine keuterboerderijtjes, waar kippen over het erf scharrelen en de koeien in de wei staan. Consumenten kiezen met hun koopgedrag voor megastallen waar alle omstandigheden zijn geoptimaliseerd. Of eigenlijk erger nog: consumenten gaan voor zuivel en vlees uit het buitenland, waar de regels omtrent dierverzorging en medicijngebruik minder streng zijn, en waar de opbrengst per dier of per hectare land een stuk lager ligt. Gaan we in Nederland van 3 naar 1,5 miljoen koeien, dan zijn er in het buitenland meer dan 2 miljoen extra koeien nodig om op dezelfde hoeveelheid melkproductie te blijven. Ja er zijn buitenlanden waar inderdaad meer ruimte is veehouderij, maar bekijk je het wereldwijd, dan is het geen oplossing wanneer je op zoek bent naar efficiënte voedselproductie voor een nog steeds groeiende wereldbevolking, want die buitenlanden groeien vanzelf ook een keer dicht. Misschien zou de overheid het eens van een andere kant kunnen bekijken? Dat er minder mensen in Nederland komen wonen, zodat we genoeg ruimte houden om in ieder geval voor onszelf wat eten te produceren?
Ondanks dat het bewolkt was, werd het wel wat warmer en vooral benauwder. In de hittestress pakte ik de verkeerde snelweg terug naar de loswal in Diemen, waar jij zou blijven logeren, en raakten we bijna verstrikt in de wirwar van snelwegen rondom Amsterdam. Gelukkig wist ik Huize Kanaalzicht te vinden, en kon ik samen met de collega naar huis toe toeren.
Om vrijdag verder te gaan met het rondje Amstelveen – Vinkeveen. Het begon al een beetje te wennen, carpoolen, daarna een bakkie thee halen bij de broer van Rob Kamphues die tussen de bergen grond in het kantoor zat, aansluiten in het rijtje en weer verder met huizen kijken en ponies tellen.
Op de radio werd verteld dat bergingsbedrijven het alweer druk krijgen. Ondanks dat er nog steeds veel mensen thuis werken, is het aantal auto’s dat afgesleept moet worden al hoger dan voor corona en de strenge lockdown. Een reden kon met niet meteen aanwijzen. Misschien dat de warmte een rol speelde, en veel auto’s oververhit raakten? Het volgende bericht in het bulletin zou er misschien nog wel eens mee te maken kunnen hebben. Dat gemeentes structureel geld tekort komen, hoorden we erder ook al. Nu trok de organisatie Bouwend Nederland ook aan de bel, want behalve op bibliotheken en buurthuizen, word er ook op onderhoud bezuinigd. Er worden borden geplaatst dat het wegdek slecht is, of bruggen worden afgesloten voor zwaar verkeer, maar een stuk weg opnieuw asfalteren of een brug vervangen, dat gebeurt dan weer niet. Volgens Bouwend Nederland is er 1,4 miljard nodig om de gemeentes te helpen hun omgeving weer knap te krijgen, anders hebben we de komende tijd veel te maken met files en lokale verkeersinfarcten, doordat er ongelukken gebeuren en vrachtwagens noodgedwongen moeten omrijden door knusse dorpskernen heen omdat de brug in de doorgaande weg niet gebruikt mag worden. Hoeveel bergers er al bezig zijn geweest om auto’s af te slepen die stuk zijn gegaan op ondeugdelijk asfalt, werd in beide berichten niet genoemd.
Bij het CBR lijkt men er alles aan te doen om zo min mogelijk nieuwe bestuurders op de weg te krijgen. Al een hele tijd is het daar een zooitje. Wil je het rijbewijs verlengen en heb je wat extra papieren nodig omdat je chauffeur bent, ouder dan 75 en/of een aandoening hebt zoals suikerziekte of ooit eens hartaanval hebt gehad, dan kan het maanden duren eer je dat felbegeerde roze pasje kan ophalen. Pechtold is tegenwoordig de baas daaro en druk bezig om de boel weer een beetje op orde te krijgen. Hij vind dat er eens opgeruimd moet worden in het aantal rij-instructeurs. Het gebeurt vaak dat mensen worden opgegeven voor een examen, terwijl ze nog echt niet kunnen rijden. Ook zitten er nogal wat cowboys tussen de instructeurs *smiley die achter z’n oor krabt* terwijl dat door de overheid zelf in de hand is gewerkt. In 2008 was er een financiële crisis *smiley met grijze haren* waarschijnlijk weten de meesten dan niet, maar in Nederland was het toen best wel even een zooitje. Veel mensen raakten hun werk en daarmee inkomen kwijt, de overheid zat met de handen in het haar hoe dat allemaal opgelost moest gaan worden. Het UWV kreeg de opdracht om werkelozen te laten omscholen tot rij-instructeur, want daar was toen een tekort aan. Met behoud van uitkering wanneer ze te weinig zouden verdienen met lesgeven, werden die mensen de weg op gestuurd met een auto met extra pedalen en een papiertje op zak. Natuurlijk zullen er ook goede instructeurs tussen hebben gezeten, en natuurlijk zitten er ook cowboys en oplichters tussen de rijscholen die al wat langer bestaan, maar mensen die werkeloos raken een opleiding induwen naar iets waar ze zelf niet zo snel voor gekozen zouden hebben, met de uitkering als vangnet zodat ze onder de prijs van bestaande rijscholen kunnen duiken, klinkt niet echt als een verbetering voor de sector. Pechtold zat rond die tijd bij D66, in 2007 werd hij Nederlands Politicus van het Jaar, net als in 2009. Toen kreeg hij ook de Duidelijketaalprijs, en werd hij uitgeroepen tot Beste Debater van de Algemene Politieke Beschouwingen. Op zich niet vreemd dus, dat hij met goed gekozen woorden kan vertellen waar het allemaal aan ligt. Wel jammer dat hij nu de schuld neerlegt bij mensen die toen hebben gedaan wat een overheidsinstantie handig vond, in een tijd dat hij bij diezelfde overheid werkte. Misschien hadden ze toen eens moeten debatteren over de gevolgen daarvan. In 2010 waren er 640 verkeersdoden te betreuren, dat zijn bijna 2 mensen per dag die overlijden op de weg. Willekeurig mensen opleiden tot instructeur, zodat zij weer mensen kunnen opleiden om deel te nemen aan het verkeer, was dan misschien niet zo handig geweest.
Na de zevende vracht grond in Vinkeveen, mochten we op huis aan van de planner *smiley die over het stuur heen hangt* het was een lange zit, dat zijn we helemaal niet meer gewend. Gelukkig kon ik daarna de spieren losmaken door nog even jouw kleppen te smeren, voordat ik zelf op huis aan ging om weekend te vieren.
Zaterdag eerst maar eens uitslapen. Wingman bakte een eitje voor me *smiley die een kushandje doet* al de derde keer deze week dat ie eten voor me klaar maakt! Wat een kanjer is het toch! Buiten werd het zonnetje afgewisseld met miezerbuitjes, binnen keken we naar de Moto GP die ook weer was begonnen.
Nu is het alweer zondag, Wingman gaat zo een rondje toeren, ik heb me voorgenomen om wat in het huishouden te gaan rommelen. Als de spinnenwebben toch niet werken tegen de muggen, kan ik er net zo goed even een stofzuiger langs halen. Iedereen een fijne zonnigdag gewenst, of je nu de deur uit gaat of thuis de boel gaat opfrissen, dan kunnen we hopelijk vanavond wel op tijd te bed en morgen weer fris op.

Alex Miedema

Recent Posts

De levens van de 58-BJS-2

De Scania R500 NGS met kenteken 58-BJS-2 is halverwege 2017 nieuw afgeleverd aan Bergsma Transport uit Follega. Op 10 september…

22 uur ago

Beste Babette (deel 108) terug aan het werk

Beste Babette, maandag was de vakantie echt helemaal voorbij, en mocht ik weer met jou op pad. Aan de teller…

22 uur ago

Beste Babette: reisblog Porsche museum en stuwdam

Beste Babette, zoals je weet zijn er de afgelopen paar weken geen kilometers gemaakt met de vrachtwagen, maar met de…

1 dag ago

De oogst van week 39 2020

De week begon op de Nürburgring en ging via Vuren en een tankstop op 'e Lemmer, bij de nieuwe Volvo's…

2 dagen ago

Fryske primeur: de nieuwe Volvo reeks bij LVS in Leeuwarden te zien

Nog geen twee weken na de opening heeft LVS in Leeuwarden al een hele leuke primeur te pakken: het is…

3 dagen ago

Het digitaal museum: Rewaco

Is het een auto of een motor? Dit is een vraag die ik (Vincent Smit, red.) regelmatig hoor als ik…

3 dagen ago