Categories: Lieve Poekie

Beste Babette (deel 101) Hittestress!


Beste Babette, na een rustig weekend mochten we ons maandagochtend melden bij de loswal in Den Helder, om een bootje met zand leeg te rijden naar ergens langs een boerenweggetje bij Anna Paulowna Blanca, je weet wel, waar ze dat liedje over hebben gezongen. Het voelde als een soort vakantie, in het zonnetje tussen de bollenvelden door toeren, langs oude boerderijen en arbeidershuisjes, nieuwe spulletjes met strakke tuinen en paardenstallen ernaast. Gelukkig hadden we tussen de zon door nog een paar stevige regenbuien, zodat we weinig last hadden van fietsers en ander zondagsvolk.

Via de radio kwamen we te weten dat het wel degelijk een druk weekend was geweest. Het aantal coronabesmettingen was wereldwijd verder aan het oplopen, net als het aantal doden. In gevangenissen en op cruiseschepen, geen enkele afgesloten ruimte lijkt gevrijwaard te blijven van het virus. In de openbare ruimte was het ook pretje trouwens, want de reddingsbrigade had het weer druk met mensen uit muistromen te redden. Wat helaas niet bij iedereen lukte, want er werden ook weer een paar verdrinkingsdoden gemeld.

Het schoot lekker op met de boot, en als afsluiter mochten we in Schagen nog een vrachtje laden voor de sierbestrating in Winkel, toen zat onze werkvakantie in de Noordkop er alweer op.

Dinsdag bleef jij op het pad staan, vanwege een sterretje dankzij wat steenslag werd er een nieuw raam gemonteerd *smiley die met z’n ogen rolt* en dat had de garage heel handig op mijn vrije dinsdag ingepland *smiley die sarcastisch een wenkbrauw optrekt* dus toerde ik met de auto van een collega naar Amsterdam, waar we met 3 auto’s zand gingen rijden naar de NDSM-havens, of Noord, of hoe ze die buurt dan ook noemen. Een tijdje geleden ben ik daar nog wel eens geweest, in de wirwar van industrieterrein, anti-kraak, twijfelachtige gebouwen, slooppanden en maak-industrie. Nu reden we tussen de nieuwgebouwde megastallen door, langs statusgevoelige kantoorpanden en woonbootjes, langs terrassen waar straks de hippe mensen moeten zitten en glazen panden in aanbouw. Daar zag ik ook het First Dates-restaurant, je weet wel, van tv, waar mensen dan een ongemakkelijke blind date hebben en na afloop zeggen of ze nog een keer willen afspreken. Of niet. Dat sjieke restaurant, waar iemand bij de deur staat om je jas aan te pakken en je naar een kruk aan de bar te begeleiden, dat zit dus gewoon op een industrieterrein tussen een bedrijfsgebouw en een slooppand ingeklemd. Als ik op dat adres zou arriveren voor een date met iemand die ik niet ken, zou ik niet eens gaan zoeken naar de voordeur van een restaurant, meteen het gas erop en zo snel mogelijk weg daaro, wat een ongure buurt om daar ’s avonds rond te lopen. Maar tussen alle veranderingen waren er ook wat bekende herkenningspunten, zo is de meubelzaak er nog steeds, al moest ik wel 2 keer kijken, want de bruidsjurkenwinkel ernaast leek meer op een kleedpoppen-slachterij, en het beeld van de goudkleurige hazenwindhond die jarenlang in de etalage had gestaan, was blijkbaar eindelijk verkocht.

Op de A10 was het druk vanwege de wegwerkzaamheden, gelukkig hadden we er weinig last van omdat de loswal naast de afrit bij de Coentunnel zit, en we er bij de eerste afrit aan de andere kant van de tunnel weer af konden. Wel jammer dat de file precies op de geladen route stond, en dat mensen niet gewoon een beetje gas bij kunnen geven wanneer ze de tunnel uit komen, zodat de file ook lekker bleef hangen. Mijn wraak was zoet, en traag *smiley die in z’n handen wrijft* want ik kwam steeds met een gangetje van amper 40 km/h weer naar boven. Als je file wil, dan kan je file krijgen ook! Wel vreemd dat de auto de hele dag meldingen gaf over regenereren en dat soort ongein, want als je met bijna 2000 toeren de tunnel uit klimt, is alles genoeg op temperatuur om de boel eens flink schoon te branden.

Woensdag had ik de vaste vrije dag, maar wel met een hele belangrijke afspraak *smiley die op z’n nagels zit te bijten* mijn nieuwe motor ophalen bij de dealer. En meteen de oude inruilen. Nu ben ik een beetje autistisch (ik heb een zelftest gedaan in een tijdschrift, dus ik mag dat zeggen) en veranderingen zijn niet prettig. Gelukkig had ik een paar weken om me voor te bereiden, maar evengoed was het moeilijk. De Varadero was dan wel een oncourant zware hufter, maar als je eenmaal reed, dan reed het ook heerlijk. Niet alleen bij het toeren op zondag, met de koffers erop was het een ideale vakantiebrommer. Met Zusje, Zwager en Nichtje door Duitsland toeren. In m’n eentje naar Wolfratje, voor de Land Rover cursus, waarbij het laatste stukje naar de koffietent toe al serieus offroad bleek te zijn. Met Wingman samen naar Kroatië, waarbij we door Oostenrijk, Slovenië en Italië toerden. De ritten door de bergen, waar ik genoot van het uitzicht (voor zover ik tijd had om daar naar te kijken) en Wingman bij de volgende kruising op mij bleef wachten, omdat hij een paar BMW-rijders was tegengekomen die ingehaald moesten worden. De vakantie naar Noorwegen met Zusje en Zwager samen, waar net voordat Zusje en ik de Trollstigen zouden opdraaien, we Wingman over de walkiestalkie hoorden zeggen “oew het is wel glad met die regen” *smiley met opengesperde ogen* 1000cc die geen enkele moeite had met de volle koffers, en zo nu en dan gebruikte ik ook alle vermogen, omdat de rest echt niet langer wilde wachten tot ik klaar was met wachten om auto’s in te halen. Een handvol Elfstedentochten, van regenachtig tot erg warm. Daar leerde ik dat je niet zo moet opscheppen wanneer je alarmlichten op de motor hebt, want de accu raakt eerder leeg dan verwacht. Jawel, het was een geweldige brommer en ik heb er mooie ritten mee gemaakt.

Maar het is ook een hoog en zwaar model, zeker vergeleken met die van Wingman. Hij heeft tegenwoordig ook een hoogzitter, maar dan wel eentje die helft minder weegt dan de Varadero. En dus is de oranje mastodont ingeruild voor een wat lichtere, makkelijker hanteerbare NC750X DCT *smiley die in z’n handen wrijft* minder cc’s, maar ook minder gewicht bovenin. Met koffers, dus geschikt voor de vakantie. En een automaat, waar Vader mij nog eens aan herinnerde, dat ik daar al over zat te praten sinds de demodag een paar jaar geleden. Ja, misschien had ik dit jaren eerder moeten doen *smiley die z’n schouders ophaalt* ach, hij staat er nu, de nieuwe brommer, in blinkend blauw. Meteen bij Vader en Moeder langs gereden, waar Wingman ook naartoe kwam omdat het toch rustig was op zijn werk. Daarna naar Vriendin toe, om vervolgens in groepsverband wat kilometers op te teller te zetten. De teller van de Varadero had net geen 60.000 aangetikt toen ik de laatste keer afstapte, en stond al boven de 20.000 toen ik em kocht, nu begon ik helemaal opnieuw met een maagdelijke 9 km in het digitale dashboard.

Donderdag was het slecht wakker worden. Natuurlijk waren we iets te lang doorgereden in het zonnetje, en zaten we iets te laat te eten, en sliep ik misschien een beetje onrustig na al die nieuwe indrukken. Het inloggen met de boordcomputer ging dan ook niet helemaal lekker. Gelukkig had ik wel de goede auto uit het rek gepakt, maar we reden een tijdje onder de radar *smiley die zich uitrekt* kon ik rustig ergens in de schaduw van die radar weer een beetje rechttrekken. Wederom waren we in Den Helder bezig, weer een boot zand leegrijden, dit keer naar een boerenweggetje ergens bij Slootdorp. Een mooi rondje om eens met de motor te rijden, langs bruggetjes, een gemaal, een slingerdijk, woonboten, een jachthaven. Helaas was het al wat warmer en vooral droger dan maandag, dus we hebben zo’n beetje elke brug op de route wel een keer open zien gaan. Stonden we niet in de rij voor een brug, dan moesten we wel wachten tot de sproeiwagen de brug weer had afgekoeld, want het was blafheet. En dan was het slechts 25 graden, niet de 29 die op de radio werd genoemd. Nadat de boot met zand leeg was, kwam er nog een boot met schelpen, die moesten naar de loswal in Schagen. Van loswal naar loswal, beetje apart, maar de boot schijnt daar niet helemaal te kunnen komen, dus mochten wij het laatste stukje transport voor onze rekening nemen.

Op de radio werd verteld over een interessant onderzoek. Jarenlang werd gedacht dat de grote vleeseters de eerste diersoorten zouden zijn die uitsterven wanneer er een ramp gebeurt. Omdat ze bovenaan in de voedselketen staan, en dus gevoelig zijn voor schommelingen in de populaties van alle diersoorten die daaronder staan. Anders gezegd: een watervlo merkt het niet wanneer de tijger uitsterft, maar de tijger merkt het wel als de watervlo is uitgestorven. Echter *smiley die in z’n handen klapt* dit blijkt in de praktijk niet te kloppen! Het zijn juist de grote planteneters die als eerste uitsterven wanneer de leefomgeving drastisch veranderd. Nu zullen we wat minder last hebben van ijstijden en woestijnvorming, omdat we beter geïsoleerde huizen en meer watertechniek hebben, dus plotseling massaal uitsterven zoals de dinosauriërs deden, zal niet snel gebeuren. Maar ik vraag me dan wel af: wat als er opeens iets veranderd? Wat als de oogst van vleesvervangers door een rare ziekte opeens compleet afsterft? Dan zijn de vega-hippies ten dode opgeschreven, want zij kunnen niet zomaar iets anders gaan eten. Mocht er een ziekte opduiken bij het vee, waardoor alle vleesdieren niet meer geschikt zijn voor consumptie, dan is het voor vleeseters makkelijker om over te schakelen op groentes. Ga voor de test maar eens een week of 2 geen vlees eten, je zult zien dat je niet dood gaat. Maar werk na die 2 weken als vegetariër weer eens een smakelijk stuk dood dier naar binnen, en de volgende dag ruikt het alsof je begint uit te sterven. Van binnenuit. Dus om te zorgen dat je niet uitsterft, en ook niet zo gaat ruiken, is het beter om zo nu en dan wat vlees te eten.

Natuurlijk ging het ook de hele dag over Beiroet, en de enorme ontploffing die daar had plaats gevonden. Eerlijk gezegd was het een beetje langs mij heen gegaan. Er zit veel op de nieuwe motor, maar geen radio, en dus ook geen nieuws. Vlak naast de haven, in het midden van die stad, lag schijnbaar een grote bult ammoniumnitraat (zeg ik dat zo goed?) opgeslagen, en dat is ontploft. Het is een ingrediënt van kunstmest, dat ook word gebruikt om bommen te maken, op zich niet heel verrassend als je het resultaat zag (of hoorde hoe dat werd omschreven). Het goede nieuws is: in Nederland ligt dat spul ook opgeslagen. In nog veel grotere hoeveelheden dan wat daar in Beiroet lag. Met het verschil dat het hier geen 6 jaar lang ligt opgestapeld in bigbags, maar verdeeld in kleinere partijen in zakken en silo’s is opgeslagen, met een doorlooptijd die niet veel langer is dan een week of 2, met naleving van alle regels en voorschriften die daarbij horen. Daardoor is de kans dat de boel hier ontploft een stuk kleiner *smiley die het zweet van z’n voorhoofd veegt* zijn al die regels toch nog ergens goed voor! Wel werd er vrij snel een commissie samengesteld om binnen 4 dagen uit te zoeken wiens schuld dit nou was. In de wandelgangen van het radionieuws doken al berichten op dat er met enige regelmaat aan de bel is getrokken over de situatie en de veiligheid, dat het spul er al 6 jaar lag omdat het van een schip af kwam dat iets niet voor mekaar had, waardoor het uitgeladen moest worden, en daarna gewoon is blijven leggen. Het ammoniumnitraat, niet het schip. Het heeft er alle schijn van dat het daar ook zo’n bureaucratische rompslomp is, net als in Nederland. Wel met een iets ander werkend systeem, waardoor het mogelijk is een risicovolle situatie jarenlang te laten duren, terwijl hier een situatie met een stuk minder risico niet de kans krijgt om ontwikkeld te worden.

Vrijdag toerden we weer naar Den Helder voor een bootje zand dat leeg gereden moest worden *smiley met opengesperde ogen* en kwam ik erachter dat er gisteravond iets belangrijks was gebeurd wat ik helemaal heb gemist: de persconferentie van premier Rutte en minister De Jonge! Had ik daarmee belangrijke informatie gemist? Mwoah, niet echt. Regio’s en gemeenten mogen zelf bepaalde regels maken, dus of ik wel of niet bij het voetballen mag kijken, wel of geen mondkapje moet dragen, wel of niet op een terras mag roken zonder mondkapje of juist binnen moet zitten eten met mondkapje, dat moet je ter plekke maar even bekijken. Studenten mogen wel dingen organiseren voor de introductieweek, waarbij nieuwe studenten wegwijs worden gemaakt in een nieuwe stad en op een nieuwe school, maar daar mag geen alcohol bij genuttigd worden en het moet ook om 22:00 uur afgelopen zijn. Van die ontgroeningspraktijken die af en toe het nieuws halen, mag ook niet meer. Goed nieuws dus voor de studenten, kunnen ze eindelijk eens nuchter hun huiswerk maken en hoeven ze niet een jaar extra geld te lenen om het diploma te kunnen halen. Voor de horeca was er minder goed nieuws, want het is de bedoeling dat bij iedere gast die binnenkomt, een soort contact-onderzoek word gedaan *smiley die met z’n ogen rolt* leg je de AVG ernaast, dan mag een barman of ober daar helemaal niet naar vragen, want privacy. Meteen weigeren dus, dan kan je zo snel mogelijk naar je tafel en beginnen met geld uitgeven en de ondernemer redden.

Ook is er iets gezegd over ventilatie op scholen, want dat moet nu echt op orde gemaakt worden. Over een paar weken beginnen de lessen weer, en dan is het afwachten tot de herfst koud en onguur weer brengt, zodat alle ramen en deuren gesloten worden. Voor die tijd gaat het niet lukken om alle scholen van goed werkende systemen te voorzien. Om te beginnen schijnt het RIVM of een andere grote instantie nog steeds geen definitief antwoord te hebben gegeven waaraan zo’n systeem moet voldoen, hoeveel kubieke lucht er per zoveel tijdspanne geventileerd moet worden, dus niemand weet hoe je de boel moet afstellen om een ‘goedgekeurd’ stempel te krijgen. Dan hebben we nog een tekort aan technisch personeel. En oja *smiley die tegen z’n voorhoofd slaat* een paar weken terug werd er nog op de noodzoemer gedrukt, want veel scholen kampen met achterstallig onderhoud en een tekort aan geld. Net als de gemeentes, die ook deels verantwoordelijk zijn voor nieuwbouw en renovatie. Een tijdje geleden vroegen de collega’s in de schaft waarom ik geen kinderen wilde, en schetste ik voor hen een toekomstbeeld; 4 jaar lang doe je je best om het in leven te houden, je investeert in educatief speelgoed van duurzaam gekapt hout, je leert het ‘Dank U wel’ te zeggen en dat soort dingen. Na die 4 jaar (eigenlijk 5) ben je verplicht om je kind over te dragen aan een overspannen PABO-studente, om na een jaar of 8 een astmatisch dikkerdje met een kromgegroeide rug terug te krijgen, die trots is dat ie een 10 heeft gescoord voor de CITO-toets *smiley die diep zucht* gelukkig heeft niemand uitgelegd dat die ‘10’ het aantal goede antwoorden was, en niet het eindcijfer. De collega’s vonden mij nogal cynisch, dat ik zo slecht denk over scholen, het tekort aan gym- en zwemles op school, het krom zitten omdat er perse les gegeven moet worden met een dure tablet maar er geen budget is voor een goede standaard zodat ie wat hoger op tafel staat. Wat allemaal plaats vind in muffe lokalen waar de schimmel aan de kozijnen knaagt. Ben ik dan zo negatief? Of is mijn tikkeltje overdreven beeld niet eens zo heel ver verwijderd van de waarheid, als je hoort dat er in 2015 al richtlijnen zijn opgesteld voor goede ventilatie in scholen, en dat veel scholen daar niks mee hebben gedaan, omdat er helemaal geen geld was. Of dat er wel geld was, maar ze liever een fancy digi-bord aanschaften om voor de klas te hangen, dan dat er in elk lokaal frissere lucht zou rondhangen.

Gelukkig was er ook grappig dierennieuws om mij een beetje af te leiden van al die serieuze praat *smiley die aan z’n kin krabt* is het eigenlijk wel leuk om te horen dat Edelherten via een open water naar een ander natuurgebied zijn gezwommen, en dat Konikpaarden de recreatiestranden op lopen omdat het water laag staat en ze om de hekken heen kunnen? Het is iets onschuldiger dan de leeuwen die toeristen te grazen namen aan het begin van de serie Zoo, maar in mijn hoofd kan dit zomaar uit de hand gaan lopen. Als alle katten uit de buurt samen in een boom gaan zitten is dat nog grappig, als de verschillende diersoorten gaan samenspannen om heel gericht 1 diersoort uit te roeien (uiteindelijk is de mens ook maar een diersoort), dan word het wel eng. Voor de zekerheid toch maar even kijken of Herman het konijn geen vreemd pupil heeft, en hopen dat alle buren hun honden aangelijnd houden. Niet dat al die dieren veel moeite hoeven te doen om gezamenlijk de mens uit te roeien, daar zorgt de mens zelf wel voor. Gaan mensen niet dood aan ondervoeding tijdens een economische crisis die het gevolg is van een pandemie, dan ontploft er wel ergens iets in een magazijn dat toevallig midden in een stad staat en de hele stad, met veel inwoners erbij, wegvaagt. En de volgende generatie? Gaat die het beter doen? Ik hoop het wel, maar het heeft er alle schijn van dat het simpele dikkerdjes worden met slechte longen.

Zaterdag hebben we eerst maar eens uitgeslapen. We ging ook pas tegen middernacht op bed, in de hoop dat het wat zou afkoelen. Inderdaad, toen ik ’s ochtends beneden kwam was het slechts 27 graden, in plaats van de 29 die gisteravond op de thermostaat stond. Het idee was om motor te gaan rijden, maar het was gewoon veels te warm. Tuurlijk, als je rijd valt het wel mee, maar voordat je die dingen de garage uit hebt gerold *smiley die rood aanloopt* en dan moet je nog de beschermende kleding aantrekken…. Nee, het was geen weer voor een blanke om iets te gaan doen, dus bleven we op de bank liggen. Konden we meteen de kwalificatie kijken voor de Formule 1 race die voor de tweede maal dit seizoen in Groot Brittannië word verreden. Het rommelt wel een beetje achter de schermen, want Roze Point zou wat onderdelen van Mercedes (waar ze ook hun motor vandaan halen) hebben gekocht. Onderdelen die eerst op de lijst stonden dat ze nog wel met andere teams gedeeld mochten worden, en daarna kwam het op de lijst met onderdelen die een team zelf moet ontwikkelen. Of zoiets. De straf is nu dat ze centjes moeten betalen en dat ze 15 punten aftrek krijgen in het kampioenschap. Ondertussen weten we nog steeds niet precies wat er bij Ferrari heeft gespeeld, waardoor ze vorig jaar zo snel waren en nu moeite hebben om in de top 10 te blijven. Een aantal teams zijn ook nog steeds bezig om dat boven water te krijgen. Normaal gesproken zouden we nu de zomerstop in gaan, meestal de periode dat coureurs gaan onderhandelen met teams om een contract te verlengen of juist over te stappen, maar dat is ook een beetje anders. Sommige coureurs hebben nog een contract, anderen zijn na dit seizoen klaar, dat geeft ook wat onrust. Ondertussen heeft Pirelli ook nog iets veranderd, want er waren nogal wat lekke banden vorige week, dus hebben ze besloten om nog iets zachtere banden mee te nemen voor deze week. Die slijten harder en daardoor zijn coureurs gedwongen meer pitstops te maken, waardoor er als het goed is minder lekke banden (en minder schade voor de merknaam) optreden. De verwachting is dat maar weinig coureurs de allerzachtste banden zullen gebruiken in de race, zeker wanneer het warm blijft, omdat die gewoon te snel slijten. En al die verhalen, het gekonkel en de roddels in de wandelgangen, vind allemaal plaats in spookachtig lege paddocks, want vanwege corona bladiebla.

Corona heeft wel wat leuks gebracht, want Perez is nog steeds ziek, dus Hulkenberg mocht na het niet-starten vorige week vanwege een technisch dingetje, nu nog een keer met de Roze Point op pad. In de eerste ronde van de kwalificatie zat hij in de top 10, in tegenstelling tot Räikkönen, Giovinazzi, Latifi, Magnussen en Kvyat, die de langzaamste waren. In Q2 waren het Russell, Grosjean, Sainz, Vettel en Ocon die het tempo niet wisten bij te benen. De volgorde van voor naar achter die in Q3 werd bepaald, begon met Bottas, op 0,063 seconden gevolgd door Hamilton, daarachter Hulkenberg (goed voor de onderhandelingen, laat Perez rustig 6 weken uitzieken thuis), vervolgens Verstappen, Ricciardo, Stroll, Gasly, Leclerc, Albon en Norris. Er zouden nog wat plekjes gewisseld kunnen worden, want mogelijk krijgen een paar mensen nog straf voor het in de weg rijden bij de vrije training, maar dat word ongetwijfeld bij de voorbeschouwing wel bekend gemaakt.

Een voorbeschouwing die Wingman en ik waarschijnlijk in de namiddag pas gaan bekijken, want we gaan zodrekt eerst een rondje toeren. Eigenlijk hadden we lang uit willen slapen, net als gisteren, want ook zaterdagavond hebben we lange tijd met de ramen en deuren open zitten wachten tot het zou afkoelen. Wingman heeft zelfs het grote airco/ventilatie-apparaat-constructie weer eens aangeslingerd, maar koeler dan 25 graden werd het niet. En dan moeten we straks toch echt op de motor gaan stappen *smiley die het zweet van z’n voorhoofd veegt* misschien toch maar eens kijken of we wat noordelijker kunnen gaan wonen, Denemarken of Noorwegen ofzo, verder bij de evenaar vandaan en hopelijk wat minder warm.

Dus sorry voor iedereen die zich helemaal kapot schrikt dat ik op de zondag al zo vroeg wakker ben, maar het is met een reden: om in het motorpak te klimmen voordat het te warm word en we weer afhaken. Fijne zonnigdag allemaal, en blijf in godesnaam kalm!

Alex Miedema

Recent Posts

De levens van de 58-BJS-2

De Scania R500 NGS met kenteken 58-BJS-2 is halverwege 2017 nieuw afgeleverd aan Bergsma Transport uit Follega. Op 10 september…

23 uur ago

Beste Babette (deel 108) terug aan het werk

Beste Babette, maandag was de vakantie echt helemaal voorbij, en mocht ik weer met jou op pad. Aan de teller…

23 uur ago

Beste Babette: reisblog Porsche museum en stuwdam

Beste Babette, zoals je weet zijn er de afgelopen paar weken geen kilometers gemaakt met de vrachtwagen, maar met de…

2 dagen ago

De oogst van week 39 2020

De week begon op de Nürburgring en ging via Vuren en een tankstop op 'e Lemmer, bij de nieuwe Volvo's…

2 dagen ago

Fryske primeur: de nieuwe Volvo reeks bij LVS in Leeuwarden te zien

Nog geen twee weken na de opening heeft LVS in Leeuwarden al een hele leuke primeur te pakken: het is…

3 dagen ago

Het digitaal museum: Rewaco

Is het een auto of een motor? Dit is een vraag die ik (Vincent Smit, red.) regelmatig hoor als ik…

3 dagen ago