Categories: Lieve Poekie

Beste Babette (deel 103) dat kost gebak…


Beste Babette, na het stukje typen en brunchen zat ik klaar voor de Formule 1 race in Spanje. Wingman was vanochtend vroeg vertrokken om met de mannen en de motoren op vakantie te gaan, dus ik moest nu zelf opletten. Het gebeurt met enige regelmaat dat er in de achtergrond iets gebeurt, dat de commentator zich afvraagt wat er gaande is en dat ik met smart op de herhaling zit te wachten, terwijl Wingman al heeft gezien wie tegen wie aantikte en wie er vervolgens over een afgebroken stukje frontsplitter of wasbord is gereden. Zoals gisteren in de kwalificatie duidelijk werd, zijn het weer de Zwarte Pijlen die de snelste tijden reden. Maar mogelijk wel voor de laatste keer, want vanaf de volgende race, over 2 weken in België, mag er geen zogenaamde partieh mode meer gebruikt worden, waarbij de motor 1 rondje lang op ultiem vermogen kan draaien. Deze race begon zoals we gewend zijn, Hamilton en Bottas voorop, daarachter Verstappen, Perez, Stroll, Albon, Sainz, Norris, Leclerc, Gasly, op nummer 11 Vettel, Kvyat, Ricciardo, Räikkönen, Ocon, Magnussen, Grosjean, Russell, Latifi en Giovinazzi als hekkensluiter.

Bottas had een slechte start, het was niet zozeer dat hij slecht weg kwam van zijn plek, maar hij werd wel in de eerste bocht en de daarbij horende drukte voorbij gestoken. Iedereen kwam zonder schade door de eerste ronde, maar na Hamilton, een stukje niks en Verstappen, was het Stroll die een goede start had en zowel zijn teamgenoot als Bottas voorbij ging. Perez viel daarmee een plek terug, gevolgd door Albon en Sainz. Gasly had een goede start en kwam 2 plaatsen naar voren, achter Leclerc stond Norris die ook was teruggevallen, maar grote verschuivingen waren er nog niet te zien in het veld. Na 4 rondjes kwam Bottas alweer terug naar de derde plek, de fabrieksrijder kan natuurlijk niet achter een gekopieerde auto van vorig jaar blijven hangen. In ronde 18 kwam Albon als eerste naar binnen voor een pitstop. Dat was de eerste grote verandering in de lijst met namen links in beeld, want het circuit van Barcelona word veel gebruikt, alle teams hebben hier begin dit jaar nog gereden om de auto’s te testen voor de start van het seizoen, alle coureurs zijn er wel bekend mee, en met de technische bochten is het lastig inhalen *smiley die zich nog eens uitrekt* fijn dat alles heel blijft, maar als toeschouwer hebben we wel eens spannender races gezien. De sensatie moeten we nu een beetje halen uit de boordradio-gesprekken van Verstappen over de belabberde staat van zijn banden, en het wisselen van plekken door pitstops. In ronde 22 kwam Verstappen dan naar binnen voor vers rubber, als derde terug de baan op, achter de 2 Zwarte Pijlen die nog naar binnen moesten, en voor 2 Roze Points die ook lekker bezig waren.

Na 35 rondjes kwam Ricciardo als laatste binnen voor de eerste pitstop, terwijl Russell al voor de tweede keer binnen kwam. De volgorde was niet heel veel veranderd, Hamilton leidde nog steeds voor Verstappen en Bottas, gevolgd door Stroll op bijna 50 seconden achterstand, daarna Perez, Sainz, Albon, Gasly, Norris, Leclerc en de rest van het veld. Even leek er iets te gaan gebeuren toen Leclerc spinde in ronde 37 halverwege de chicane. Motor uitgevallen, safety car erbij? Het viel mee, Leclerc wist zijn Steigerende Paard weer aan te sporen om verder te rijden, maar hij kwam wel achteraan in het veld te rijden. Over de diverse boordradio’s werd gesproken over regen, straks of in rondje 50, misschien bleef het alleen bij dreigen, het weer in Spanje is net zo voorspelbaar als in Nederland. In ronde 40 kwam Leclerc toch maar even naar binnen, kreeg hij een nieuw stuur? Had hij de gordels al losgeklikt en moesten die weer vast? Na een lange pitstop werd de auto de pits in gerold. In ronde 42 van de 66 die er gereden gaan worden, kwam Verstappen weer naar binnen. Slechts 2.0 seconden stond hij stil om de banden te wisselen, terwijl de Zwarte Pijlen minimaal een halve seconde langer werk hadden. Niet lang daarna kwam Bottas ook naar binnen, waarmee Verstappen weer op de tweede plek kwam te rijden, op 32 seconden achter Hamilton, die dus van banden kon wisselen zonder zijn eerste plek te moeten inleveren.

Perez was under investigation voor het negeren van de blauwe vlaggen, wat vreemd is, want hij reed op de vierde plek en de top 8 reed nog bij elkaar in hetzelfde rondje. Vettel was ondertussen opgeklommen naar plek 5 en was in gesprek met de man aan de pitmuur of hij de race zou uitrijden op deze banden en zo wat punten kon pakken. Perez kreeg 5 seconden straf omdat ie niet aan de kant ging voor Hamilton, toen hij de pitstraat uit kwam. Ook Kvyat kreeg 5 seconden straf vanwege het niet snel genoeg reageren op de blauwe vlaggen, maar hij was met zijn Pinkenbulletje wel duidelijk op een ronde gezet. In de laatste ronden reden alleen Hamilton, Verstappen en Bottas nog in dezelfde ronde en was de rest op een rondje achterstand gezet. Bottas kwam nog snel even naar binnen voor nieuwe banden en het extra punt voor de snelste rondetijd, terwijl Giovinazzi en Grosjean under investigation waren voor een akkefietje bij een inhaalbocht. Uiteindelijk was het weer Hamilton die als eerste onder de zwartwit geblokte vlag doorreed, gevolgd door Verstappen, Bottas met een extra punt, daarna Stroll en Perez (die vierde eindigde, maar de 5 seconden straf moest nog verrekend worden), Sainz, Vettel met een enkele pitstop, Albon, Gasly en Norris die de top 10 vol maakten.

Zonder Wingman zat ik nog een tijdje op de bank, een vrouwenfilm kijken zonder dat hij er last van zou hebben. Onderweg naar de slaapkamer toe, kwam er een stevige onweersbui opzetten met aardig wat regen erbij. Stevig in de deken gerold was het net alsof Wingman naast me lag, en genoot ik van de frisse bries die onder de gordijnen door waaide.

Maandag was de weg nat, en zagen we bij de opkomende zon de mistflarden over de weilanden heen liggen. We reden weer van Hoorn naar De Strip, konden zo verder waar we vrijdag gestopt waren. Wel hadden we nu spitsuur, de scholen zijn weer begonnen en dus was het een stuk drukker op de fietspaden en op de weg. Want voor de veiligheid zijn er nog steeds veel ouders die hun kinderen met de auto naar school brengen *smiley die met z’n ogen rolt* zodat ze niet door haastige automobilisten worden aangereden wanneer ze op hun fietsje rijden, maar zelf in zo’n auto zitten die de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom tart. Na een paar rondjes was die drukte voorbij, en kwamen we bij de volgende uitdaging. Vorige week reden we met knap en droog zand naar De Strip, nu kregen we nat en vet spul mee bij de trechter. Natuurlijk stond ik net even over het randje te kiepen, dan heeft de machinist er minder werk aan, aangezien hij 3 losplaatsen tegelijk bij moest houden. Helaas had jij nogal weinig grip in die vette bende, er waren er een shovel en kraan nodig om ons weer boven water te krijgen *smiley die diep zucht* nouja, we stonden in ieder geval niet met een lege tank stil op de openbare weg, zoals die snaken in hun dikke Mercedes CLA AMG, met al snel een autootje of 40 die erachter stonden te wachten. Beetje sneu, wel een dikke bak rijden, maar dan geen geld hebben om te tanken.

’s Middags werd het even anders. Al een paar dagen reden we door Oosterblokker, of hoe heet dat straatje, naar De Strip toe. De minste verkeerslichten en geen onneembare rotonde, zoals op de route door de wijk Kersenboogerd ligt. Een buurtbewoner werd dat zat, en liet via de planning weten dat we een andere route moesten rijden *smiley die achter z’n oor krabt* het verbaast mij nog steeds dat mensen ergens gaan wonen, en vervolgens gaan klagen over iets wat er al een tijdje zat. Zoals dat industrieterrein met een transportbedrijf en een autosloper, en dan vervolgens klagen als er een paar zandauto’s door de straat rijden. Of dat ze lekker dicht bij de supermarkt en andere voorzieningen gaan zitten, en dan zeuren dat vrachtwagens daar ’s ochtends vroeg al staan te lossen. Of ze nemen een zak geld mee naar het platteland, gaan daar genieten van de rust, het uitzicht en het paardenlandje, en vervolgens klagen over de boeren die een paar dagen per jaar mest uitrijden, of ’s avonds laat nog aan het grassen zijn omdat het morgen gaat regenen *smiley die met z’n ogen rolt* dankzij die buurtbewoner konden we nu kiezen: via de Kersenboogerd rijden en hopen dat er geen band lek zou raken op die scheve putdeksel bij de rotonde, of via de N506 langs het hotel, met een boogje om de Kersenboogerd heen, via een paadje waar we 7 verkeerslichten meer moesten trotseren dan via de andere kant.

Na 19 vrachten weggesleept te hebben, kwamen we weer op de zaak aan, waar nog een gebakje op de balie stond, om te vieren dat 1 van de directeuren jarig was *smiley met een toefje slagroom op z’n neus* dat maakte weer een hoop goed.

Dinsdag toerden we wederom naar Hoorn. Het had flink geregend gistermiddag en de afgelopen nacht, de machinist was zelfs eerder begonnen om de zandbaan alvast een beetje op te knappen. Er lag dan wel drainage onder baan, maar dat zand wat we gisteren gebracht hadden, werkte niet echt mee. De zachte plekken werden steeds slapper en er moesten drastische maatregelen genomen worden. De kraan werd erbij gehaald om de slechtste plekken uit te graven, zodat ze weer opgevuld konden worden met het zand van vandaag, dat een stuk beter berijdbaar was. Tenminste *smiley die met z’n ogen rolt* als de shovel het even aanrijd, en niet alleen het topje eraf schuift. Zo stonden we in knap maar los zand weer te malen dat het een lieve lust was. Weer moest er een shovel en een kraan aan te pas komen *smiley die aan het stuur knaagt* alle sperren erin gedraaid en in de spiegel zag ik maar een paar wielen draaien, terwijl het trektouwtje aardig op spanning stond, zwaar frustrerend, het was een afstapje waar we makkelijk zelf bovenop hadden moet kunnen komen.

Op de radio hoorde ik tussen de bedrijven door, dat steeds meer mensen vinden dat plekken waar veel kinderen komen, rookvrij moeten worden. Nu is dat al op schoolpleinen, maar het moet ook in speeltuinen en bij sportclubs normaal worden dat volwassenen niet roken. Lijkt mij een strak plan, want goed voorbeeld doet goed volgen, dus dit is een mooie stap in het rookvrij houden van de volgende generatie. Maar nu we het dan toch over gezondheid hebben, en het goede voorbeeld geven voor de jongeren, gaan we dan ook alcohol en frituur uit de sportkantine verbannen? Want als je goed wilt presteren, moet je lichaam gezond en je geest helder zijn, dat lukt niet als je een waas van alcohol in je koppie hebt, en je lichaam aan het vechten is tegen ongezonde vettigheid. Speeltuinen en attractieparken zijn een dagje uit, natuurlijk mag je dan wat lekkers snaaien, iets dat minder gezond is, juist omdat het een uitzondering is. Maar moet daar ook alcohol geschonken worden? Kunnen mensen het niet gezellig hebben zonder bier en wijn? En dat je wat minder gezonds wilt snaaien is niet erg, het is alleen jammer dat je verder ook weinig keuze hebt. Waarom naast de frituur, ijs en snoepjes niet iets van fruit, snoepgroentes en dat soort dingen, zodat kinderen onbewust ook leren dat het heel normaal is om gezonde dingen lekker te vinden. Als we ons dan toch zo druk maken om de gezondheid van de volgende generatie, gebruik dan alle mogelijkheden die we hebben.

Ondanks dat we vandaag de hele dag via die minder vloeiende route reden, we wat strubbelingen in de zandbaan hadden en een groot gedeelte van de dag met de shovel werd geladen in plaats van de trechter, konden we evengoed 18 vrachten wegbrengen. Nou ok, bij de laatste vracht waren de machinisten inmiddels al richting huis, maar toch, ze lagen er wel.

Woensdag geen zandrace, eerst maar eens uitslapen. Daarna een rondje toeren om via toeristische route rond lunchtijd bij Moeder aan te komen. Vader was met hetzelfde motorgroepje als Wingman op pad, Moeder vulde die leegte in huis niet op met vrouwenfilms zoals ik deed, zij had haar moeder uitgenodigd om een weekje te komen logeren. Zo zat ik ’s middags samen met Moeder en Oma aan de warme prak. Het idee was om daarna weer toeristisch verder te rijden, maar Zusje belde, of ze langs mocht komen met Nichtjes en Neefje *smiley die in z’n handen wrijft* dus bleef ik nog even hangen, en zat ik met Neefje op schoot te kijken naar de Nichtjes die een racebaan maakten van lego. Konden de grote mensen meteen even napraten over de persconferentie rondom corona gisteravond, die ik had gemist. Al was dat niet helemaal per ongeluk. Op de radio werd al verteld dat 1 op de 5 besmettingen uit het buitenland vandaan komt, opgedaan tijdens een vakantie. In steden als Zandvoort en Amsterdam steeg het aantal besmettingen procentueel gezien erg hard. Amsterdam is zo’n beetje de populairste plek voor buitenlandse toeristen wanneer ze ons land bezoeken, en Zandvoort zat de laatste dagen vol met badgasten. Mensen zaten dan wel netjes buiten, in de frisse zeelucht, maar als je de foto’s mag geloven, lag iedereen handdoek aan handdoek op een rijtje. En dan was er nog dat bericht van de reddingsbrigade, die zo vaak had moeten uitrukken de laatste tijd. Wat ze ook veel zagen, waren de mensen van Marokkaans-Duitse of Turks-Duitse afkomst, die normaal gesproken naar (de stranden van) Marokko of Turkije op vakantie gingen, en wegens omstandigheden nu hun plezier zochten aan de Nederlandse kust. Er lagen ook veel niet-Nederlanders op die stranden dus. En dan waren er ook nog de berichten over offerfeesten, waarbij grote groepen mensen bij elkaar kwamen om naar het slachten van dieren te kijken. Niet erg op zich, maar ook daar schenen mensen geen afstand van elkaar te houden en dat soort dingen.

En wat werd er gezegd bij de persconferentie? Dat we echt op mekaar moeten letten, echt afstand houden, niet met grote groepen bij elkaar komen. Niet meer dan 6 personen bij je thuis uitnodigen, maar personen onder de 12 tellen dan weer niet, dus als je 8 kinderen hebt waarvan er 4 boven de 12 zijn en 4 onder de 12, dan mag je wel 6 mensen uitnodigen, zodat je met 16 mensen samen bent, tenzij de gasten ook nog wat kinderen hebben onder de 12 *smiley die achter z’n oor krabt* ik vind het nogal verwarrend allemaal. Wanneer slaat de premier nou eens met zijn vuist op tafel? Veel mensen raken besmet in het buitenland, dus we gaan niet meer de grens over, tenzij het noodzakelijk is. Er komen veel toeristen deze kant op, het is aannemelijk dat zij mogelijk ook de ziekte meenemen deze kant op, en daarbij zorgen ze voor veel drukte op toeristische plaatsen, zodat het lastiger word om afstand te houden, dus buitenlanders komen ook de grens niet meer over. Klaar. Vakantie vieren doen we dit jaar in Nederland. Vliegtuigen verschepen alleen luchtvracht en mensen die echt nodig zijn in een ander land (om eten uit te delen in Beiroet, niet om in een all inclusive resort in Turkije te zitten), en verder blijven de grenzen dicht. In woorden neemt iedereen corona wel serieus, maar met alles wat de overheid daadwerkelijk doet, geeft het een signaal af van “kijk maar ff”. Jezelf laten testen wanneer je op Schiphol aankomt uit een risicogebied vandaan? Op vrijwillige basis, en als je het wilt, dan wel voor 5 uur graag, want daarna is de teststraat gesloten omdat er geen personeel is. Want de overheid heeft ook al jaren lopen bezuinigen op de GGD. Zo belangrijk vinden ze de gezondheid van de inwoners.

Donderdag begonnen we in Schagen, eerst 3 vrachten naar een nieuwbouwtje in Noord-Scharwoude, daarna mochten we ons melden in Hoorn, om zand te rijden naar Zwaag. In het drukke straatje moest een kavel waar voorheen een tankstation zat, gesaneerd worden. Om te zorgen dat de boel niet in zou zakken, mochten wij op het schone gedeelte meteen wat zand kiepen zodat het gat weer aangevuld kon worden. Weer eens een ander rondje dat de bekende route naar De Strip.

Op de radio hoorden we dat er zo’n 500 varkensboeren zijn gestopt dankzij de stoppersregeling, maar het aantal varkens in Nederland is vrijwel gelijk gebleven. De uitgekochte varkensboeren hadden namelijk hun dierrechten (het recht dat je X aantal dieren mag houden) verkocht aan andere boeren, zodat die konden uitbreiden. Niks aan de hand, stond ook zo in de regels dat het mocht. Het leek mij juist goed nieuws, want bij die dierrechten hoort ook de plicht dat je goed voor de dieren zorgt, investeert in gezonde en fijne huisvesting. De gestopte boeren zijn over het algemeen al aardig op weg richting de AOW, hebben geen opvolger en dus ook niet de druk om de stal en de systemen op te knappen. De boeren die de dierrechten hebben gekocht, zijn wat groter waardoor ze iets meer financiële ruimte hebben om wel in het welzijn van de varkens te investeren, en willen wel doorgaan met het bedrijf, zodat ze blijven doorontwikkelen naar de toekomst toe. Gek genoeg werd het gebracht als slecht nieuws, want als het aantal varkens in Nederland niet daalt, dan blijft ook de stikstofuitstoot hetzelfde, en dan kunnen we nog steeds geen huizen bouwen *smiley die met z’n ogen rolt*

Jaarlijks moeten er namelijk 70.000 woningen gebouwd worden om gelijk te lopen met de bevolkingsgroei, en dan nog wat extra om het tekort van 300.000 woningen weg te werken. Dit jaar gaan we die gehoopte 75.000 niet halen, was het slechte nieuws. Komt dat door de onwerkbare situatie die de overheid heeft gecreëerd met ongein als stikstof en PFAS? Nee, nu opeens is het allemaal de schuld van corona. Omdat ambtenaren thuis werken, duurt het langer voordat er een handtekening onder een vergunning staat, en word er al gebouwd, dan duurt het langer eer het af is, omdat de expats massaal zijn teruggereisd naar het oosten van Europa en er nu heel veel handen tekort zijn op de bouwplaats.

Bij het bericht over de varkens werd er maar gehamerd op de stikstofruimte die er nodig is om woningen te bouwen, de economie verder te laten groeien, en oja; de natuurgebieden wat lucht te geven. Bij het bericht over de bouw werd met geen woord gerept over de crisis waar we vorig jaar nog in zaten, nee nu was het allemaal de schuld van corona. Waarom moet de economie perse doorgroeien? Waarom laten we die niet een beetje stagneren? Eens een jaar geen loonstijging en geen prijsstijging. Dat Nederland wat minder welvarend word op papier, en minder populair voor economische gelukszoekers, kansparels en ander importvolk. Dan word het tekort aan woningen ook iets minder groot. Laat vliegveld Lelystad lekker dicht en laat Schiphol niet verder groeien, moet je zien hoeveel stikstofuitstoot dat scheelt en hoeveel huizen je daarvan kunt bouwen. Woningen die hopelijk wel betaalbaar worden voor de modale inkomens, want ik kijk nog wel eens op de website van projecten waar we heen rijden. Holenkwartier in Hoorn, eerste stukje in de verkoop; vanaf ruim 3,5 ton. Kievitweide langs De Strip; tussenwoning vanaf 260 duizend. Dat klusje in Leimuiden met de hooimijt; de appartementen zijn al verkocht en onder de 5 ton heb je daar verder niks te zoeken. Tudorpark in Hoofddorp, met die huizen in Engelse stijl; appartement met 2 slaapkamers voor 480.00, goedkoopste rijtjeshuis 485.000, maar allemaal al verkocht onder voorbehoud, wat er nog beschikbaar is, zit in een hogere prijsklasse. Dat klusje in Noord Scharwoude waar we vanochtend waren, begint bij 330.000 voor een semi-bungalow. Iets verderop zit De Nieuwe Veiling, waar je voor 190.000 een tweekamerappartement had kunnen kopen, want ze zijn inmiddels uitverkocht. Ik kon met mijn voltijd salaris zonder overuren 141.000 krijgen, dan had ik 50.000 euro’s erbij moeten sparen (boven de 30.000 betaal je vermogensbelasting, dus dan kan je lang sparen) of een partner moeten zoeken om een appartementje met 2 kamers te kunnen kopen. Dan vraag ik me wel eens af: zijn we nou helemaal gek geworden? Ben ik alleen maar huizen aan het bouwen voor de bovenmodaalverdieners, en kan ik met al die uren zelf niet eens wat kopen? Gelukkig heb ik al een paar jaar een partner met een inkomen, en wonen we ook al een tijdje samen in een koophuis waar we voorlopig nog wel goed zitten, en misschien is het ook wel toeval dat ik op de duurdere projecten rij, en zijn er ook plaatsen waar goedkopere woningen worden gebouwd. Maar toch krijg ik de indruk dat die ‘economische groei’ waar we zo naar streven, al helemaal is doorgevoerd in nieuwe woningen. Terwijl we op dit moment eigenlijk behoefte hebben ‘economische crisis’ op de woningmarkt, met kleinere en vooral betaalbare jaren ’30 arbeidershuisjes, en jaren ’50 gezinswoningen. Misschien niet zo mooi als in het Tudorpark, of als de Hooimijt, of zo ruim opgezet als de semi-bungalows, maar wel betaalbaar voor veel mensen.

Vrijdag begon niet zo best, beetje slecht geslapen, iets met warmte en muggen ofzo. Wel gerommel gehoord van het onweer, helaas bracht dat weinig voelbare verkoeling. ’s Ochtends was het gelukkig wel fris buiten, de druppels van het miezerbuitje waren zo klein dat het bijna voelde alsof iemand continu face mist (spray over je gezicht, om te zorgen dat je make up beter blijft zitten) tegen mij aan sproeide. In de verte zagen we een grote witte wolk, waarin bliksemschichten vast leken te zitten. De wolk lichtte steeds op, maar er ging geen steekvlam naar de aarde toe. Kijkend naar de heldere hemel en dit mooie schouwspel, terwijl we richting Schagen en de wolk reden, kon ik me goed voorstellen dat mensen jarenlang hebben geloofd in goden, die hun woede jegens de ongehoorzame mensen lieten blijken middels onweer en regen. Langzaam kwam de zon op, de witte wolk veranderde in goudkleurig en trok langzaam weg, het flikkeren van de schichten doofde uit, de werkdag was begonnen. Een bewerkelijk werkdag ook, via de vele rotondes van de N241, die bij het Verlaat overgaat in de A.C. de Graafweg, daalden we af naar het zuiden. Om bij de nieuwe ovale rotonde-constructie weer een stukje richting het noorden te rijden, waar we vervolgens een smalle oprit tussen hoge coniferen, struiken, boompjes, een verstopt hekwerk tussen de bladeren en een tuinhekje waarachter de hond al stond te grommen, het erf op moesten rijden. Langs de paardenstal naar het weilandje waar we overheen mochten rijden, zodat we het zand netjes over het randje in de bak konden kiepen. Ondanks dat we maar 9 vrachten hoefden te doen, waren we er toch bijna de hele dag zoet mee.

Over lange werkdagen gesproken: weet je nog dat er in de Tweede Kamer gestemd moest worden over een loonsverhoging voor het zorgpersoneel? En dat toen een groot gedeelte van de kamerleden opeens bedacht dat ze al in de overuren zaten en naar de parkeergarage toe renden? Nou, die stemming kon dus niet doorgaan, omdat er te weinig mensen waren. Er kon wel geklapt worden voor het zorgpersoneel, maar 5 minuten langer doorwerken was niet mogelijk. Wat ook minister Wilders nog eens aanstipte: mensen die 6000 euro netto per maand verdienen, lopen weg wanneer er besloten moet worden over zorgpersoneel dat ons door de crisis heeft gesleept, terwijl ze netto net aan 1900 euro krijgen. Nu werd er dus voor een tweede keer over gestemd, en omdat weglopen geen optie meer was, kwamen er andere smoezen op tafel. Zo wil iedereen het zorgpersoneel wel meer geld geven, maar ja *smiley die z’n schouders ophaalt* we zitten ook even met een gestegen staatsschuld, dus uh… ja, andere keer maar weer. Net voor de stemming echt ging beginnen, en journalisten klaar zaten om te kijken wie er een snoekduik richting de deur zou maken, kwam er een bericht van het ministerie van landbouw. Heel toevallig *smiley die tegen z’n slaap tikt* wist minister Schouten natuurlijk ook niet, dat er iets gaande was met een stemming, dus die dacht: het is nu rustig, ik gooi er een berichtje uit. Ze is namelijk niet gezwicht voor de druk van de boeren, ze is dankzij deskundigen tot het inzicht gekomen dat er door de droogte dit jaar weinig eiwit in het gras zit, dus de voermaatregel waarbij boeren minder eitwitrijke biks mogen bijvoeren, is van tafel.

Word je soms ook een beetje gillend gek van al die berichten die mekaar tegenspreken? Dat de overheid zo zegt en zus doet. Dat Arjen Lubach laat weten dat ie geen Lubach op Zondag meer gaat doen omdat er te weinig onderwerpen zijn, terwijl je in je hoofd de ene na de andere harde grap voorbij hoort komen over de misstanden in de nieuwsberichten. Dat we allemaal maar moeten volgen wat er in een persconferentie word gezegd, terwijl ‘intelligente lockdown’ vooral van toepassing is op de toehoorders, omdat je ondertussen redelijk intelligent moet zijn om alle verschillende regels en het meten met 2 maten te kunnen snappen. Tijd om te ontprikkelen. In Otterloo. Waar op een vakantiepark huisjes voor mensen alleen worden aangeboden. Geen tiny house met een minimale impact op het milieu omdat dat nu even hip is, geen 6 persoons huisje waar je de hele tijd aan je alleen-zijn word herinnerd door de overdaad aan serviesgoed en alle stoelen rond de eettafel. Nee, gewoon een huisje dat is ingericht voor 1 persoon, in een prikkelarme omgeving, zodat je even helemaal tot jezelf kunt komen tegen een achtergrond van ruisend gebladerte. Klinkt heerlijk na al deze nieuwsberichten en conflicterende signalen.

Zaterdag was het tijd om uit te slapen, de laatste keer in mijn eentje. Het idee was ook om nog een rondje te gaan toeren, maar de combinatie van wind en regen stond me niet erg aan. En Wingman zou ergens in de loop van de middag of avond thuis komen *smiley die met z’n neus tegen het raam gedrukt zit* die wilde ik natuurlijk niet in een leeg huis laten arriveren. We hebben nog even op de bank gezeten zodat hij zijn verhaal kwijt kon, maar we gingen al op tijd te bed *smileys die knuffelen* na al die kilometers tegen de wind in rijden, leek hij wel een Formule 1 coureur, met zijn dikke nek en gespierde bast. Hij zei dat ie een beetje stram was van de rit, maar ik ben heerlijk tegen zijn strakke sportlichaam aan in slaap gevallen.

En zo is het dan weer zondag. Wingman ligt nog uit te slapen, dat heeft ie wel verdiend. Ik zit met een schuin oog naar buiten te kijken, want eigenlijk wil ik ook nog wel even met de brommer op pad. Eerst maar eens rustig brunchen en de inhoud van de reiskoffers in de wasmachine gooien. Fijne zonnigdag allemaal, of je die nu prikkelarm doorbrengt, of zoekend naar een betaalbaar huis, of letterlijk gaat uitwaaien op de motor; het is jouw dag, geniet ervan!

Alex Miedema

Recent Posts

De levens van de BG-GV-54

Naar aanleiding van foto's die ik had gemaakt van de trucks met kenteken BG-GV-54 stuurde Thierry Courault me bijgaande: "Dag…

4 uur ago

Morris Minor brandweerwagen voor tussen de assemblagelijnen

Deze unieke Morris Minor brandweerwagen is in 1953 gebouwd door de Engineering afdeling van Morris Motors. Hiervoor werd het prototype…

5 uur ago

Vissers Veluwse fotorondjes: onverwachte ontmoetingen

Erwin Visser: "Na de jetlag van vorige week, had ik er zondagochtend weer één, de klok ging een uur terug.…

14 uur ago

Rolstoeltaxi van binnen bekeken

Ik (Martijn Manrho) verdien de kost als taxichauffeur en dan nog specifieker zorgvervoer. Mijn werkgever, Taxi van Meurs uit Simpelveld,…

1 dag ago

Bietentruckspotten in Halfweg in de jaren ’70

Afgelopen zaterdag konden we al genieten van de foto van de Tatra 138 van Struik die Jakob Dekker me toe…

2 dagen ago

Beste Babette (deel 112) bel de politie! En de sleepwagen!

Beste Babette, afgelopen vrijdag mocht ik je afleveren bij de garage, waar ze graag nog wat aan jou wilden sleutelen.…

2 dagen ago