Categories: Lieve Poekie

Beste Babette (deel 104) dikke vette storm, scheef in de cabine


Beste Babette, na een rondje toeren met de motor zondag, stond eindelijk de teller op 1.000 kilometer *smiley die in z’n handen wrijft* die mijlpaal heb ik alvast gehaald. En maar goed ook, want ondanks de wind was het zondag nog wel lekker om te toeren. Maandag begon met wat meer regen, toen we met een stevige bries in de flank weer naar de Ouwe Zeug reden. Heen en weer toerend van de loswal naar Medemblik en weer terug, wisselde het weer van zonnig naar winderig met een beetje regen, en weer terug. Op de radio werd al gewaarschuwd dat er een storm op komst was. Woensdag, of dinsdag, of ergens in de komende tijd zou die over ons land trekken.
Behalve de meteorologen, waarschuwden ook de rioolwaterzuiveringen: hou eens op met mondkapjes in de wc en op straat te gooien! Het lijkt alsof het makkelijk is opgeruimd, je trekt door of je gooit het in de richting van een prullenbak en daarna is het uit het zicht, maar eigenlijk begint de narigheid dan pas. De smurrie in het riool word met pompen doorgestuwd naar grotere leidingen en de zuiveringsinstallatie, en daarin blijven die mondkapjes hangen. Wc-papier is zacht en tegen die tijd al helemaal los geweekt, de mondkapjes zijn van steviger materiaal en gaan niet zomaar stuk. Gevolg is dat de pomp uitgezet word, omhoog getakeld moet worden, schoon gemaakt en indien nodig gerepareerd. Al die tijd kan er geen smurrie doorgepompt worden in dat stukje riool, wat er voor kan zorgen dat de inhoud van de pot, die je net dacht te hebben doorgespoeld, weer naar boven komt borrelen. Dus nog 1 keer, voor alle duidelijkheid: GOOI DE MONDKAPJES IN DE PRULLENBAK!
Wil je na een klein regenbuitje geen straat vol met drollen die tussen het schuim van het wasmiddel dobberen, gooi je mondkapjes dan niet in de wc. Ook niet bij het oud papier, niet bij het plastic, nee ze horen in de prullenbak en in de grijze kliko. Datzelfde geld voor de natte billendoekjes die we ook steeds meer zijn gaan gebruiken. Zet een klein prullenbakje naast de pot en gooi daar alles in wat geen wc-papier is, de billendoekjes die te stug zijn om in het riool te verteren, de mondkapjes, de tampons en maandverband, de wattenstaafjes en wattenschijfjes, telefoons, kunstgebitten, portemonnees; alles wat zo nu en dan in het toilet verdwijnt, hoort daar niet thuis. Alleen poep, plas en wc-papier. Dode vissen mogen in de groene bak.
Er werd ook een melding gemaakt over het personeel van Transavia, dat blijkt toch met enige regelmaat besmet te zijn met corona *smiley die aan z’n kin krabt* vreemd, want vliegen zou veilig moeten zijn, zeker wanneer je netjes alle protocollen volgt, zoals de stewards en stewardessen zeggen te hebben gedaan. Nu is het wel zo dat de maatschappij veel op rode en oranje gebieden vliegt, maar dan nog: er zitten toch HEPA-filters in die kisten? Er zou toch niks mis zijn met een vliegreisje maken? Of de vliegtuigen nu ook 14 dagen gesloten worden, net zoals een horeca-onderneming waarnaar een besmetting is terug te leiden, werd niet verteld.
Ook bij de GGD snapten ze niet helemaal hoe en wat. Daar zoeken ze nieuwe werknemers omdat het momenteel een beetje druk is, maar er kwamen opvallend weinig mensen door de online sollicitatie. Op de radio werden we even door het proces heen gepraat. Om te beginnen kun je een regio zoeken die bij je CV past, bij de ene GGD willen ze graag iemand die zowel denkt als gediplomeerd is op HBO niveau, en graag met iets van een medische achtergrond. Bij de andere vestiging is een MBO diploma genoeg, als je maar wel een beetje op HBO niveau kan denken. Medische kennis *smiley die z’n schouders ophaalt* niet nodig. Dan krijg je dus een vragenlijst met dingen als “ben je 7 dagen per week beschikbaar”. Waag het niet om daar ‘nee’ aan te klikken, want dan val je meteen compleet buiten de boot. Dat je 4, 5 of 6 dagen wilt werken, maar 1 dag gewoon lekker vrij wilt zijn, daar moeten ze niks van hebben bij de GGD. Iedereen is al overwerkt, dus jij zal het ook worden. Mocht je er wel doorheen komen, dan duurt het een paar dagen tot een paar weken voordat je bent ingewerkt *smiley die grinnikt* ja serieus, bij de ene locatie leer je blijkbaar sneller dan bij de andere locatie. Ow en wat je loon betreft: dat is misschien wel de moeite om even te kijken wat er net buiten jouw woonomgeving word aangeboden, want het uurloon varieert van 10 tot 17 euro per uur. Bruto *smiley die sarcastisch juicht in z’n tuigje* wat een feest! Rij naar een GGD een paar regio’s verderop, en je vangt gewoon euro’s meer. Al met al klinkt dit als een goede, constructieve oplossing voor de komende tijd, die totaal niet gaat ontsporen en gaat leiden tot tekorten bij de ene teststraat en een lange rij van medewerkers bij de andere.

Dinsdag gingen we weer verder in hetzelfde rondje. Vorige week had ik het nog over de huizenprijzen, maar bij dit project kon ik zo even snel niks daarover vinden. Wel dat er 17 kavels voor vrijstaande woningen komen, 12 kavels voor een 2 onder 1 kap, 9 huurwoningen, een appartementengebouwtje, en een grote kavel met 16 woningen die inwoners gezamenlijk mogen ontwikkelen. Ergens eind dit jaar of begin volgend jaar start de verkoop. Voor die tijd moet er eerst nog een laagje zand op, zodat de ondergrond alvast aan het gewicht kan wennen.
Er was ook weer nieuws over de boeren. Of eigenlijk juist over de tegenstanders van de boeren. Milieudefensie heeft een bureau laten uitrekenen wat er zou gebeuren als alle veehouderij in Nederland overschakelt naar biologische kringlooplandbouw. De stikstofuitstoot zou in 2030 met 89% gedaald zijn, en daarmee zou het hele stikstofprobleem zijn opgelost *smiley met opengesperde ogen* wow! 89% in 10 jaar tijd! Dat is 10% meer dan het vliegverkeer in 1 maand tijd kon bereiken toen de lockdown van kracht werd! Het idee is op zich wel logisch: je hebt X hectare land, daar kan je voer op verbouwen voor X aantal vee, de mest van dat vee is dan weer precies genoeg om uit te rijden op die X hectare land. Het betekent wel dat aardig wat bedrijven zullen moeten gaan afslanken, of heel veel land erbij gaan kopen of pachten, om dat te kunnen doen. Dus ofwel minder inkomsten want minder melk en vlees, ofwel meer kosten. Volgens Milieudefensie is dat geen probleem, want voor biologisch vlees krijg je meer, dus je kan evengoed blijven bestaan als bedrijf. Aan de consument is ook gedacht, want vlees word dan wel duurder, het is van belang dat mensen uit alle inkomensgroepen boodschappen kunnen blijven doen, dus groente, fruit en peulvruchten worden goedkoper, dankzij een BTW-verlaging (voordat je nu naar de winkel gaat rennen: de BTW-verlaging komt er niet, het is een idee wat in het rapport word genoemd). Op die manier word vlees iets duurder ten opzichte van groente, waardoor mensen ook geprikkeld worden om gezondere keuzes te maken, is het hele idee. Oja en het stikstofprobleem is opgelost, dus we kunnen weer als een malle huizen gaan bouwen. Hoeveel boeren erbij moeten komen om al die extra inwoners te voeden, werd niet genoemd.
Wat Milieudefensie even lijkt te vergeten, zo meldde een landbouw-econoom, is dat biologische producten al jarenlang in de schappen liggen, maar ze worden zo weinig gekocht omdat er goedkopere producten uit het buitenland naast liggen. Wil je dit laten werken, dan zul je moeten stoppen met de import van etenswaren die goedkoper zijn, en uit landen vandaan komen waar minder controle is op het welzijn van dieren en het volgen van de regels rondom hygiëne, medicijngebruik en dat soort dingen. Het aanbod van biologisch voedsel is er wel, zowel vlees als groente, fruit, peulvruchten en zuivel, maar het is iets van 10% van de totale hoeveelheid die er word gekocht. Oftwel: 90% van wat we kopen is niet biologisch. De consument heeft gekozen *smiley die met z’n vuist op tafel slaat* met een overweldigende meerderheid. Om nog maar te zwijgen over wat er vervolgens in het buitenland gaat gebeuren, want als ze daar geen eten meer kunnen importeren uit Nederland vandaan, waar op een klein oppervlakte hyperefficiënt gewerkt word en relatief goedkoop grote opbrengsten worden gerealiseerd, dan zullen ze zelf aan de slag moeten gaan om hun volk te voeden. Wat resulteert in minder efficiënt werken omdat er minder kennis is, waardoor er nog meer stikstof word uitgestoten dan wanneer wij het hier zouden verbouwen. Dan is ons stikstofprobleem wel opgelost, maar wereldwijd gaat het alleen maar slechter.
Over ‘alleen maar slechter’ gesproken: er werd ook gemeld dat 20% van de huishoudens betalingsproblemen heeft *smiley die achter z’n oor krabt* klinkt heftig, en natuurlijk komt dat allemaal door corona, maar als ik het goed heb onthouden, werd er vorig jaar al voorspeld dat we dit jaar een recessie zouden krijgen, iets dat werd bevestigd door een onderzoek van begin dit jaar (afgerond voordat corona z’n intrede deed) dat 2,5 miljoen huishoudens aan het einde van hun inkomen nog een stukje maand overhouden. Het is alles pracht en praal voor de deur, op de oprit, tijdens de dure vliegvakantie, wanneer we iets plaatsen op sociale media. Maar achter de deur, binnenshuis, in een donker hoekje waar een stapel enveloppen ligt te verstoffen, schuilen de problemen met de centjes. Gelukkig kunnen we nu corona de schuld geven, in plaats van de te hoge hypotheken en een lange lijst van spullen die middels een jaren durend abonnement worden gekocht. Excuses aan iedereen die serieuze problemen heeft buiten zijn of haar schuld om. Ziek worden en je baan kwijtraken, een werk- of opdrachtgever die failliet gaat zonder uit te betalen, een overleden partner die geen geld achterlaat, het kan iedereen overkomen. Mijn beeld is een beetje getekend door mensen die te lui waren om te werken en met zielige verhalen hun boodschappen door anderen lieten betalen. Overdag hoor ik op de radio dat er problemen zijn met schulden, ’s avonds komt er in bijna elk reclameblok wel iets voorbij van een abonnement met een ‘gratis’ telefoon, of leningen die zo worden aangeboden dat het bijna lijkt alsof je het geld gratis krijgt. Wil niemand je een bedrag lenen omdat je niet in de hokjes past? Kom dan bij ons! Echt supermakkelijk ook, gewoon via je telefoon *vlinder die door het beeld fladdert* en dan kan je net als deze glimlachende meneer overdag in het park op een bankje zitten, in plaats van met je reet aan het werk te gaan en je schuld af te betalen.
Nogmaals excuses voor de sarcastische ondertoon, als je je aangevallen en beledigd voelt, ben je waarschijnlijk niet degene die aangesproken zou moeten worden. Na een korte berekening vond ik het bericht eigenlijk juist goed nieuws, uitgaande van 8,5 miljoen huishoudens, zaten we voor corona op 29% van de huishoudens met problemen, nu is dat dus al gezakt naar 20%.
Terwijl wij uit Medemblik vandaan nog snel even naar Schagen raceten om een vracht zand te halen voor de sierbestrating in Winkel, begon het om ons heen al een beetje op de voorspelde storm te lijken. De wind probeerde je cabine uit de vering te trekken *smiley die zit te rillen in z’n tuigje* en dan moest ik nog even de motor naar de garage brengen voor het eerste beurtje. Met een beetje zijwind maar zonder slagregens kon ik daar het pad opdraaien, netjes 20 minuten voor sluitingstijd.

Woensdag mocht ik uitslapen, maar niet te lang *smiley die zich uitrekt* want de schoonheidsspecialiste had haar grote behandelstoel weer voor mij uitgeklapt, om de boel na de hittegolf op te peppen voor de herfst die inmiddels in al zijn glorie was begonnen. Onderweg kwam ik veel afgewaaide takken tegen, weinig fietsers en opvallend veel mensen die zich met de auto wilden verplaatsen in deze situatie. Nog steeds dacht ik dat de storm nog moest komen, dat dit pas een beginnetje zou zijn. Het was in ieder geval een goede smoes om mijn vrije middag niet in de tuin door te brengen, zoals ik vorige week had bedacht. Al het onkruid dat de slagregens en rukwinden zou overleven, mocht als beloning nog wat langer blijven staan. Wel moest ik nog even naar de garage om de motor weer op te halen. Op een nat zadel maar gelukkig tussen de buien door, toerde ik naar huis *smiley met een grijns die door z’n vizier heen steekt* behalve nieuwe olie was er ook een volgend stukje van het optiepakket toegevoegd: een hoger scherm en kapjes voor de handvaten. Met een knietje aan de grond om weerstand te bieden tegen de zijwind, reed ik naar huis zonder het gevoel te hebben dat de helm van mijn romp af werd getrokken. Een klein buitje en spray van het andere verkeer maakte het pak wel nat, maar mijn in zomerhandschoenen gestoken handen bleven droog. De test voor de vakantie is wat mij betreft geslaagd.

Donderdag begon surrealistisch. Na de regen die tegen het raam sloeg en de wind die om het huis en door de ventilatieroosters gierde, werden we nu omgeven door een serene rust. In alle kalmte daalden we via de A7 af naar Amsterdam en sloegen linksaf naar Diemen, waar we voor de afwisseling ook weer eens heen mochten. Volgens de opdracht moesten we naar een ‘pad’, maar de navigatie kende alleen de ‘weg’. Volgens de uitvoerder was het inderdaad ook langs die ‘weg’, heel simpel, vanaf de dijk, bochtje links, keertje naar rechts, kan niet missen *smiley met opengesperde ogen* dijk? Welke dijk? Wij reden via de doorgaande weg tussen al die wijken die Almere rijk is, met een navigatiesysteem dat ons linksaf stuurde naar een weg waar 3 meter zand op lag omdat er duidelijk gewerkt werd aan iets. Keertje rechts, keertje links, tig rotondes, langs die wijk en die wijk en opeens kwamen we op een boerenweggetje terecht, tussen de bomen. Alsof Almere van de ene op de andere kruising ineens was verdwenen. Inderdaad, we reden zo naar dat ‘pad’ dat volgens het bordje een heel andere naam had, en in de verte zagen we een dijk liggen. De dijk die we voor de terugweg gebruikten. Toen zagen we ook dat we daar vlakbij nog eens bezig zijn geweest, op dat werk met die fluffy pulletjes, weet je nog? Nu moesten we slechts een paar rotondes en 2 idioot hoge drempels voor een 80 km/h-weg verder zijn *smiley die het zweet van z’n voorhoofd veegt* als je het weet, rij je er zo naartoe.

Weet je nog dat er van de week iets werd verteld over de zoektocht naar nieuwe GGD-medewerkers? Nou, die zijn misschien helemaal niet nodig. Het aantal teststraten (waar je met je auto doorheen rijd en waar dan zo’n wattenstaafje van anderhalve meter in je neus word gestoken) mogen niet worden uitgebreid. Er is namelijk een tekort aan testcapaciteit, wat volgens de nieuwslezer kwam omdat veel mensen zich onnodig laten testen. Ik dacht daar een ondertoon in te horen van “als je niet denkt dat je ziek bent, ga dan niet ons systeem lopen over te belasten, eikels”. Nee nee sorry, dat eikels voegde ik er zelf aan toe, zo streng was de ondertoon nou ook weer niet. Maar zo kwam het wel een beetje over. Terwijl we op tv regelmatig reclames voorbij zien komen (tussen de goedkope leningen en lease-auto’s door) dat je thuis moet werken wanneer je klachten hebt, en een afspraak moet maken voor een test, ook als je maar milde klachten hebt. Snap je het conflict in mijn hoofd? Moet ik nu wel of niet gaan testen, ook al denk ik dat het hoestje en het snotteren komt van het roken naast een openstaand raam?
Om het nog verwarrender te maken voor mij, had bloedbank Sanquin deze week ook nog wat fijne berichten. Ze testen het bloed van de donoren op antistoffen, en ongeveer de helft van de donoren die aantoonbaar wel ziek zijn geweest, hebben daar zelf niks van gemerkt. Lichte griep- of hooikoortsklachten, verder was er niks aan de hand. Dus is het nou wel of niet handig om ‘zinloos’ te testen? Ook lieten ze weten dat ze nog wat testcapaciteit over hebben, op de drukste dagen zitten ze op ongeveer tweederde van wat het laboratorium aan zou moeten kunnen, dus waarom de minister dan zegt dat de GGD niet méér mag gaan testen omdat er een tekort is aan mogelijkheden om die testen na te kijken *smiley die z’n schouders ophaalt* wie het snapt, mag het aan mij uitleggen.

Vrijdag was het opvallend drukker op de A7, toen we wederom naar Diemen toerden om weer verder te rijden naar dat klusje in Almere. Dit keer konden we de eerste vrachten kiepen zonder de vertraging van het zoeken, en wist ik ook dat ik de collega die ons kwam helpen een goede routebeschrijving moest geven.
Op de radio werden we gewaarschuwd, er komen volgend jaar zo’n 50 tot 100 onopvallende surveillanceauto’s van de politie op de weg, die hebben geavanceerde techniek aan boord waardoor ze de snelheid van het verkeer zowel in eigen als in tegengestelde richting kunnen meten. En beboeten *smiley die wit wegtrekt* zonder dat je een flitspaal ziet staan of aan de kant word gezet, krijg je dan zo’n envelop met paarse streep op de mat. Het idee erachter is dat als de pakkans groter is, dat meer mensen zich aan de regels gaan houden en dat daardoor het aantal verkeersdoden (meer dan 600 vorig jaar) en het aantal niet-dode slachtoffers (meer dan 20.000 vorig jaar) afneemt. Uit onderzoek is gebleken dat mensen zich over het algemeen bij trajectcontroles en flitspalen netjes aan de snelheid houden, maar dat het gaspedaal daarna wat dieper word ingetrapt. Met deze onopvallende auto’s is er geen vast punt waar een controle begint of eindigt, waardoor mensen zich (hopelijk) ook buiten de bekende punten om aan de snelheid gaan houden. Dat er word gekozen om te beboeten voor het aantal kilometers dat je per uur rijd, is net zo simpel als krom: het is het makkelijkste te meten. Terwijl ondertussen ook wel bekend is dat een heel groot deel van de ongelukken word veroorzaakt door afleiding, maar bekeuren op het gebruik van de mobiele telefoon (afgezien van een touringcar die af en toe een rondje rijd met druk schrijvende dienders erin) gebeurt nog maar weinig. Sterker nog: de meeste dodelijke ongelukken vielen vorig jaar bij de fietsers. Niet alleen omdat ze af en toe worden aangereden door een auto, ook waren het steeds vaker wat oudere, minder snel reagerende mensen die met een electrische fiets op een aardig tempo in een situatie terecht kwamen waarin ze niets anders meer konden doen dan vallen of botsen. Automobilisten bekeuren voor het overschrijden van de maximumsnelheid? Ja is goed, maar dan wel op de provinciale wegen en vooral ook binnen de bebouwde kom. En ga ook wat meer letten op het gebruik van het mobieltje tijdens het rijden (vooral ook bij de fietsers), het volgen van de juiste rijrichting op rotondes, oversteken waar het niet mag terwijl er verderop een duidelijke oversteekplaats is, in dode hoeken van vrachtwagens gaan rijden, het niet verlenen van voorrang…
Daarover gesproken *smiley met opengesperde ogen* wegrijdend bij de loswal, kwamen we op de kruising aan waar verkeer van het winkelcentrum weer naar de doorgaande weg rijd *smiley die strak in z’n tuigje hangt* en daar verleenden we pas op het laatste moment voorrang, aan de auto die plotseling en luid tuterend uit jouw dode hoek tevoorschijn kwam. Gotverdee! Grote kutspiegels. Schuldbewust stak ik mijn hand op naar de bestuurder en bijrijder, onderwijl luid vloekend over het slechte ontwerp van jouw buitenkant. Nu zat ik 1 keer niet als een halve koekoek met een dikke tong in de stoel te schudden om te proberen achter de spiegels langs te kijken, en meteen werd ik weer met de neus op zowel de feiten als het stuur gedrukt: een ongeluk zit in een klein hoekje. En dat kleine hoekje zit verstopt in een enorme grote dode hoek achter de spiegel.
Net als gisteren brachten we 7 vrachten naar Almere, en net als gisteren had de planner een ritje voor ons, terug richting het noorden. Vandaag was dat een vracht mooie grond voor een hovenier, dat we mochten laden bij de grondboer *smiley die zit te juichen in z’n tuigje* die als bedankje voor het personeel en de vaste klanten een frietkar had geregeld. We komen er maar weinig, vandaag dan toevallig, en meteen vielen we met de neus in de gefrituurde boter. Op de terugweg genoot ik van een patatje oorlog en een pittige kroket, nog even lossen, met de vette klauwtjes in de handschoenen om de kleppen te smeren en daarna op huis aan. Samen met Wingman de dag afsluiten met een milkshake en de vrije training van de Formule 1 race in België.

Om zaterdag lekker uit te slapen, wassie draaien, beetje opruimen, bladiebla, je kent het wel. En daarna snel weer op de bank, want na een vrije training moet er natuurlijk ook gekwalificeerd worden *smiley die in z’n handen wrijft* de tijden die in de training waren gereden, werden er nog eens bij gepakt, maar ja, gaan ze dan vol gas of doen ze een tandje rustiger om nieuwe onderdelen te testen? Er is maar 1 manier om daarachter te komen, en dat is door de kwalificatie te starten. In de eerste ronde waren Magnussen, Latifit, Giovinazzi, Grosjean en Räikkönen de langzaamsten. Magnussen had iets hoger kunnen komen, omdat hij tijdens zijn snelle ronde een uitstap maakte in de grindbak. In Q2 waren het Russell, Vettel, Leclerc, Gasly en Kvyat die afvielen. Wie had dat ooit gedacht? Een Williams op slechts 0,2 seconden achter de Ferrari’s! Het zo zomaar kunnen dat we dit in de toekomst vaker gaan zien, niet alleen omdat Ferrari voorlopig nog niet als een topteam lijkt te gaan presteren, ook omdat Williams een financiële injectie heeft gekregen vanuit een Amerikaans investeringsbedrijf. Waar ook weer een zweem van vaagheid omheen hangt, want ergens in dat bedrijf zit weer een onderdeel dat dezelfde initialen draagt als Bernie Ecclestone, dus heeft de oud-Formule 1 baas er nu voor gezorgd dat Williams kan blijven rijden? Of is het gewoon toeval?
Volgens de statistieken moet je op dit circuit als eerste starten, of als vijfde of zesde ofzo, om de race te kunnen winnen. Kijk je naar de uitslag van Q3, dan heeft Hamilton dus een grote kans om te winnen. Bottas, Verstappen en Ricciardo staan daar kansloos achter. Albon en Ocon op de vijfde en zesde plek, dat zou een verrassend podium zijn als die aan de statistieken gaan voldoen. Sainz, Perez, Stroll en Norris vulden de rest van de eerste 10 plaatsen op de grid.

Nu is het alweer zondag, net zo onstuimig als gisteren, beetje wind, beetje regen, zo nu en dan een handvol zonnestralen die door het wolkendek heen prikken. Ideaal weer om straks uitgebreid voor de tv te kruipen voor de thuisrace van Max Verstappen, nu Zandvoort wegens omstandigheden even niet doorgaat. Het is trouwens ook een beetje een thuisrace voor Norris en Stroll, want beiden hebben een Belgische moeder. Norris wilde zijn Belgische grootouders eren met een mooie foto van hen op zijn helm, omringd door leeuwen die op een Belgische vlag staan. Zag er supergaaf uit. Helaas voor hem zijn die vlaggen met die leeuwen in de Tweede Wereldoorlog nog wel eens gebruikt, waardoor ze een dubieuze betekenis hebben. Of hij straks toch met de foto van zijn grootouders rondrijdt, of de helm van de vorige keer erbij pakt, dat zullen we straks zien. Iedereen een fijne zonnigdag vandaag, of je nu letterlijk gaat uitwaaien of comfortabel binnen in de luwte blijft, geniet ervan want de dag is zo weer voorbij…

Alex Miedema

Recent Posts

De levens van de BG-GV-54

Naar aanleiding van foto's die ik had gemaakt van de trucks met kenteken BG-GV-54 stuurde Thierry Courault me bijgaande: "Dag…

3 uur ago

Morris Minor brandweerwagen voor tussen de assemblagelijnen

Deze unieke Morris Minor brandweerwagen is in 1953 gebouwd door de Engineering afdeling van Morris Motors. Hiervoor werd het prototype…

4 uur ago

Vissers Veluwse fotorondjes: onverwachte ontmoetingen

Erwin Visser: "Na de jetlag van vorige week, had ik er zondagochtend weer één, de klok ging een uur terug.…

13 uur ago

Rolstoeltaxi van binnen bekeken

Ik (Martijn Manrho) verdien de kost als taxichauffeur en dan nog specifieker zorgvervoer. Mijn werkgever, Taxi van Meurs uit Simpelveld,…

1 dag ago

Bietentruckspotten in Halfweg in de jaren ’70

Afgelopen zaterdag konden we al genieten van de foto van de Tatra 138 van Struik die Jakob Dekker me toe…

2 dagen ago

Beste Babette (deel 112) bel de politie! En de sleepwagen!

Beste Babette, afgelopen vrijdag mocht ik je afleveren bij de garage, waar ze graag nog wat aan jou wilden sleutelen.…

2 dagen ago