Categories: Lieve Poekie

Beste Babette (deel 105) terugblik op de GP van België


Beste Babette, zoals gezegd was er zondag weer een Formule 1 race, dit keer in België. We keken veilig thuis vanaf de bank, want mensen die eerder op het circuit van Spa Francorchamps zijn geweest, weten dat je makkelijk vanaf de omliggende wegen en door de bossen naar de baan kunt lopen. De politie was daar echter ook van op de hoogte, buiten het circuit schenen wegen te zijn afgezet, en de fanatieke fans die daar langs kwamen, werden opgezocht met een helicopter met warmtecamera en vervolgens door de agenten op de grond bekeurd. Lekker vanuit huis kijken dus, heb je ook veel meer overzicht. Zo zagen we dat de McLaren van Sainz uitviel, tijdens het rondje naar de grid toe, kwam er wat meer rook uit dan normaal is. Terug de pits in en even later hoorden we dat hij niet zou starten. De volgorde werd daarmee Hamilton, Bottas, Verstappen, Ricciardo, Albon, Ocon, een lege plek, Perez, Stroll en Norris op de eerste 10 plaatsen. Daarachter volgden Kvyat, Gasly, Leclerc, Vettel, Russell, Räikkönen, Grosjean, Giovinazzi, Latifi en Magnussen. De Zwarte Pijlen en de Rode Stier van Verstappen stonden op medium banden, de rest van de top 10 op zacht. Gasly was de enige die op hard startte, omringd door de tweede helft van de top 20 die medium hadden ondergeschroefd.
De eerste ronde is iedereen zonder schade doorgekomen, Hamilton pakte de leiding voor Bottas, Ricciardo viel aan op Verstappen maar moest er toch achter blijven, Ocon kwam wel voor Albon en Stroll, Leclerc had een goede start en ook Gasly kwam de top 10 binnen, Perez stond op het randje en Norris er net uit. Het Pinkenbulletje van Gasly ging lekker, al snel was hij voorbij aan het Steigerende Paard van Leclerc, die daarna ook Perez weer voor moest laten gaan. Het andere Steigerende Paard van Vettel reed op plek 13, nipt voor de Alfa Romeo’s van Giovinazzi en Räikkönen.
In ronde 11 was er een grote klapper, meteen doken veel coureurs naar binnen voor de eerste pitstop, terwijl de auto’s Giovinazzi en Russell in elkaar gevouwen tegen de bandenstapel aan stonden. Er was veel viezigheid op de baan gekomen, het was oppassen voor lekke banden, maar de coureurs zijn gelukkig allebei zelf uitgestapt. In de herhaling zagen we Giovinazzi de macht over het stuur verliezen, de Alfa spinde en raakte de muur, het achterwiel met een deel van de ophanging er nog aan, schoot los en de baan over, waarbij het voorwiel van de Williams werd weggeslagen. Dikke pech dus voor Russell, maar kort voor de start was er nog een minuut stilte voor de vorig jaar overleden Anthoine Hubert, die een grote crash op deze baan niet overleefde, dan is het toch fijn als je nu de coureurs zelf weer uit ziet stappen. Ondanks een trage pitstop Bottas moest Verstappen toch weer aansluiten als derde, terwijl de Zilveren Pijl van Mayländer de leiding overnam voor een aantal ronden. Omdat Gasly op de harde band door bleef rijden, kwam hij op de vierde plaats terecht, voor Perez die ook niet naar binnen kwam, daarachter Ricciardo, Albon, Ocon, Stroll en Norris die de top 10 vol maakten
In ronde 14 kwam de melding dat de safety car de pits weer zou opzoeken, en ging de race weer verder. Perez stond nog op de zachte band, Albon was gewisseld naar medium, de rest van het veld reed met de harde compound. De Steigerende Paarden werden ondertussen ingehaald door de Alfa van Räikkönen, wat een blamage, met een eersteklas team worden ingehaald door een b-team dat toevallig bij datzelfde merk de motor heeft gekocht. Ondertussen zakte Perez ook langzaamaan terug, en 4 ronden nadat de safety car weer vertrokken was, dook hij alsnog de pits in, om als laatste weer op de baan terug te komen. De camera’s bleven op de Steigerende Paarden gericht, want Vettel reed eindelijk weer eens voor Leclerc, en hij leek niet van plan om zijn jongere teamgenoot zonder letterlijke slag of stoot voorbij te laten.
In ronde 25 kwam Leclerc naar binnen voor langzame pitstop, tussen het wielen wisselen door werden er nog even wat suikerklontjes ingespoten voor extra topsnelheid in de rengalop, maar daardoor kwam hij wel als laatste weer op de baan. Een paar rondjes later kwam dan eindelijk ook Gasly eens vers rubber halen, hij kwam als zestiende terug op de baan, ruim 5 seconden voor Leclerc.
Met nog 10 ronden te gaan was Gasly lekker aan het terugklimmen naar boven in de lijst, met het inhalen van Räikkönen kwam hij op de elfde plek terecht, terwijl de Alfa net daarvoor nog uit de top 10 werd gereden door Perez. Hamilton reed nog steeds strak vooraan, op een seconde of 5 voor Bottas, die weer op 4 seconden werd gevolgd door Verstappen. Daarna een gat van 15 seconden tot Ricciardo op plek 4, terwijl er hier en daar werd geklaagd over trillingen in de verschillende auto’s. Bij Bottas was het zo erg dat zijn linkerbeen al in slaap leek te zijn geschud.
In de laatste ronden werden de gaten tussen de top 3 groter en kwam Ricciardo dichterbij. Gasly was inmiddels opgeklommen naar plek 9 en joeg op Stroll, terwijl er daarvoor druk gestreden werd om de vijfde plek van Albon, waar Ocon en Norris dicht achter zaten. Het werd spannend met de bandjes, volgens de statistiek rechts onder in beeld waren er nog maar enkele tientallen procenten over. We zagen geen klapbanden in de laatste rondes, zoals de vorige keer in Groot Brittannië het geval was. Hamilton kwam dus op 4 wielen als eerste onder de zwartwit geblokte vlag door, geheel volgens de statistieken. Daarna waren het Bottas, Verstappen en Ricciardo, die nog het extra punt voor de snelste ronde pakte. Vervolgens Ocon die Albon had teruggezet naar plek 6, Norris, Gasly, Stroll en Perez pakten de rest van de punten in de top 10. Kvyat, Räikkönen, Vettel, Leclerc, Grosjean, Latifi en Magnussen reden puntloos over de finishlijn.

Met voor- en nabeschouwing en alles erbij, vliegt zo’n zondag voorbij. Maar dit keer deerde dat niet, want maandag mochten Wingman en ik uitslapen *smiley die zich nog eens uitrekt* nu de hele wereld weer terug was van vakantie en een tikkeltje chagrijnig kleurde door het herfstige weer van de laatste dagen, lieten wij alles uit onze werkhandschoenen vallen en namen we ongegeneerd vrij. Lekker uitslapen, beetje in huis studderen, wat opruimen aan de ene kant en aan de andere kant nog wat rommel maken. Alvast wat spullen inpakken voor de reis, boodschappen doen voor onderweg, want je kan nooit genoeg rolletjes pepermunt meenemen. En verder lekker voor de tv zitten, programma’s kijken over auto’s en series waarin moorden worden opgelost. Het nieuwe seizoen van Lucifer staat op netfliks *smiley die glundert* die duivels knappe gozer die er bijna net zo goed uitziet in een strak gesneden pak als Wingman. Ja, al met al vloog de maandag voorbij.

Dinsdag werd de druk al iets hoger. Nog een keer alles inpakken om zeker te weten dat je genoeg mee hebt (weer thuis kom je erachter dat je teveel mee had, maar dat weet je van tevoren niet), en de laatste dingen opruimen en schoonmaken, zodat je na de vakantie in een schoon huis weer thuis komt. Of nouja, dat is de bedoeling. In de praktijk vinden we toch wel dat we vakantie hebben verdiend, dus mogen we lekker niks doen en bankhangen, waardoor we bij thuiskomst meteen zeker weten dat we in ons eigen huis zijn binnen gestapt, en niet per ongeluk bij de buurvrouw.

Woensdag zochten we ons reisgezelschap, en gingen we echt op pad. Het idee was om te gaan kamperen in Kroatië, motoren op de aanhanger mee zodat we niet stijf en stram de tent nog eens in elkaar moesten flansen *smiley die z’n schouders ophaalt* maar wat is nu wijsheid? Lekker in de onbesmettelijke buitenlucht, maar wel de wc delen met 500 hoestende mensen? En wat als het code oranje wordt en de grens dicht gaat? Of moeten we niet zo bang zijn want er zijn de laatste tijd veel mensen die kant op gereisd, en er is helemaal niks aan de hand. Misschien zijn we dan toch voor het rondje Nederland gegaan. Van Vergulde Toekan naar Bastion naar Fletcher, waar we de wc alleen hoeven te delen met een kamergenoot en waar alle openbare ruimtes steeds netjes worden schoongemaakt. Genieten van de mooie wegen die door het Hollandse landschap slingeren, zeker nu de vakanties voorbij zijn en er een stuk minder drukte is met fietsers en wandelaars. Wat het is geworden? Dat lees je als we weer terug zijn.

Iedereen een fijne zonnigdag, ondanks deze flauwe klifhanger. Wat voor weer het nu is? Dat kan ik natuurlijk niet zeggen, want dan verklap ik misschien onze verblijfplaats. Geniet van je vrije dag, denk nog eens terug aan je vakantie of geniet van het vooruitzicht dat die nog moet komen. En vergeet niet: voordat je er erg in hebt, is het alweer Kerst.

Alex Miedema

Recent Posts

De levens van de BG-GV-54

Naar aanleiding van foto's die ik had gemaakt van de trucks met kenteken BG-GV-54 stuurde Thierry Courault me bijgaande: "Dag…

4 uur ago

Morris Minor brandweerwagen voor tussen de assemblagelijnen

Deze unieke Morris Minor brandweerwagen is in 1953 gebouwd door de Engineering afdeling van Morris Motors. Hiervoor werd het prototype…

5 uur ago

Vissers Veluwse fotorondjes: onverwachte ontmoetingen

Erwin Visser: "Na de jetlag van vorige week, had ik er zondagochtend weer één, de klok ging een uur terug.…

13 uur ago

Rolstoeltaxi van binnen bekeken

Ik (Martijn Manrho) verdien de kost als taxichauffeur en dan nog specifieker zorgvervoer. Mijn werkgever, Taxi van Meurs uit Simpelveld,…

1 dag ago

Bietentruckspotten in Halfweg in de jaren ’70

Afgelopen zaterdag konden we al genieten van de foto van de Tatra 138 van Struik die Jakob Dekker me toe…

2 dagen ago

Beste Babette (deel 112) bel de politie! En de sleepwagen!

Beste Babette, afgelopen vrijdag mocht ik je afleveren bij de garage, waar ze graag nog wat aan jou wilden sleutelen.…

2 dagen ago