Kaelble-Gmeinder KVW 320 GZ-M: grootste vuilniswagen ooit?

In 2014 was Eric ten Barge op bezoek bij Ritchie Bros. in Moerdijk, waar hij een hele aparte verschijning zag.

Tijdens de wandeling over het terrein, viel hem al gauw een imposant voertuig op die langs het hek stond. Het betrof een Kaelble-Gmeinder KVW 320 GZ-M 4×4 trekker met een NOELL MHT 60 oplegger voorzien van een homogeniseringtrommel. Ook ontmoette hij de voormalige eigenaar, die dit voertuig ooit had gekocht van de oorspronkelijk eigenaar en hier bij Ritchie Bros. in Moerdijk voor de veiling aanbood.

“Het in elkaar zetten van het complete voertuig nam 15 uur in beslag met de inzet van 11 man. Ook het transport naar Ritchie Bros. in Moerdijk had nog al wat voeten in aarde, zo moest er op de route ook nog een rotonde afgezet worden door de politie en verkeersborden even tijdelijk weg gehaald worden”, aldus de voormalige eigenaar/aanbieder.

De homogeniseringsinstallatie
Deze speciale gepatenteerde oplegger met homogenisering trommel is als het ware een complete mobiele installatie die bedoeld was om afvalproducten zoals o.a. huisvuil en groenafval te verkleinen waardoor je een meer dichtere structuur krijgt dan wanneer je met compactors over de vuilstort zou rijden.
De trommel, die in een kipframe is gemaakt, kan met medewerking van twee hefcilinders aan de achterzijde omhoog gebracht worden, waarna de deksel aan de achterzijde hydraulisch opengezet kan worden. Deze kan dan vervolgens gevuld worden vanaf een plateau dat circa 4 meter hoger ligt dan waar het voertuig op staat.
Nadat de trommel gevuld is wordt er nog een vloeistof toegevoegd en kan deze met hulp van het gewicht van de vloeistof en door de aan de binnenkant van de trommel aangebracht messen het afval verkleinen en homogeen maken.

Op een zijspoor gezet
Door de concurrentie van de verbrandingsovens is dit concept minder interessant geworden.
Hierdoor is dit voertuig relatief weinig gebruikt en was dit voor de nieuwe koper al heel interessant vanwege de waardevolle (basis)componenten, zoals o.a. alleen de trekker al en de onderdelen van de oplegger met trommel.

Overige wetenswaardigheden
Kaelble-Gmeinder KVW 320 GZ-M 4×4 trekker
– bouwjaar 1993
– krachtbron is een Mercedes-Benz dieselmotor
– lengte 8,8 meter, breedte 6 meter, hoogte 5,8 meter
– totale leeggewicht 43 ton
– wielen per stuk 4,5 ton
– km stand 4903
– urenstand 5149

NOELL MHT-60 oplegger met homogeniseringsinstalatie
– krachtbron is een Perkins 6 cilinder dieselmotor
– bouwjaar 1993
– lengte 11,7 meter, breedte 6 meter, hoogte 5,8 meter
– totale leeggewicht 50 ton
– urenstand 6708
* Complete samenstel
– lengte 17,9 meter, breedte 6 meter, hoogte 5,8 meter
– totale leeggewicht 93 ton


Tekst en foto’s Eric ten Barge.

Alex Miedema

View Comments

Recent Posts

De levens van de BG-GV-54

Naar aanleiding van foto's die ik had gemaakt van de trucks met kenteken BG-GV-54 stuurde Thierry Courault me bijgaande: "Dag…

4 uur ago

Morris Minor brandweerwagen voor tussen de assemblagelijnen

Deze unieke Morris Minor brandweerwagen is in 1953 gebouwd door de Engineering afdeling van Morris Motors. Hiervoor werd het prototype…

5 uur ago

Vissers Veluwse fotorondjes: onverwachte ontmoetingen

Erwin Visser: "Na de jetlag van vorige week, had ik er zondagochtend weer één, de klok ging een uur terug.…

13 uur ago

Rolstoeltaxi van binnen bekeken

Ik (Martijn Manrho) verdien de kost als taxichauffeur en dan nog specifieker zorgvervoer. Mijn werkgever, Taxi van Meurs uit Simpelveld,…

1 dag ago

Bietentruckspotten in Halfweg in de jaren ’70

Afgelopen zaterdag konden we al genieten van de foto van de Tatra 138 van Struik die Jakob Dekker me toe…

2 dagen ago

Beste Babette (deel 112) bel de politie! En de sleepwagen!

Beste Babette, afgelopen vrijdag mocht ik je afleveren bij de garage, waar ze graag nog wat aan jou wilden sleutelen.…

2 dagen ago