Categories: Lieve Poekie

Beste Babette (deel 112) bel de politie! En de sleepwagen!


Beste Babette, afgelopen vrijdag mocht ik je afleveren bij de garage, waar ze graag nog wat aan jou wilden sleutelen. Maandag begonnen we gewoon weer vanaf de zaak. De monteurs hadden niet alleen een knopje ingebouwd om de storende camera te kunnen resetten, ze hadden zelfs 6 van mijn 18 geprogrammeerde zenders weer terug in de radio gezet *smiley die een kushandje doet* hoefde ik niet meteen te beginnen met zoeken, want die ochtend moesten we al genoeg zoeken naar de verschillende adressen. Eerst laden in Schagen, dat is nog wel bekend, daarna naar Opmeer, om verder te toeren van Alkmaar naar Westzaan en via Beverwijk naar Assendelft, waarna we de Amsterdamse Westpoort in doken. Het rondjes toeren was voorbij, de rest van de dag reden we van de granietboer en de asfaltboer naar de betonboer, een rondje van nog geen kilometer, gezien de gebroederlijke ligging van de bedrijven, knus tegen mekaar aan.

Vorige week was er wat onrust ontstaan op de sociale media. Omdat horecagelegenheden dicht moeten, is er voor chauffeurs die onderweg moeten eten en slapen, weinig gelegenheid om aan een knappe maaltijd te komen en te kunnen toiletteren. Een journalist van een krant was naar een drukbezochte parkeerplaats gereden en had wat chauffeurs geïnterviewd daarover. Volgens de krantenlezer op de radio vonden de truckers het niet zo erg, want de maaltijden bij een wegrestaurant zijn toch duur, en het is veel vlees en vettigheid wat je krijgt, het was geen enkel probleem voor de chauffeurs om zelf naast de auto een potje te koken *smiley die met z’n ogen rolt* klinkt alsof de journalist naar camping De Witte Kentekenplaat is gereden, waar de chauffeurs inderdaad zo weinig verdienen dat ze het niet kunnen veroorloven elke dag aan een tafel te eten. Als ik de ervaringen van collega’s hoor, waren er veel mensen blij dat ze na de eerste lockdown eindelijk weer van een bord konden eten, in plaats van uit een plastic bakje dat op de parkeerplaats werd rondgebracht. De snitzels zijn inmiddels niet meer zo groot dat ze over het bord heen hangen, er zijn buffetten waar je zelf salades op kunt scheppen, er staan gerechten zonder vlees op het menu. Ik heb duidelijk een heel ander beeld dan de journalist.

Over wegrestaurants gesproken: de culinaire keten De Gouden Bogen gaat nog dit jaar de plastic rietjes vervangen door papieren rietjes *smiley die sarcastisch applaudisseert* volgend jaar is het gebruik van plastic rietjes sowieso overal verboden, dan moeten ze vervangen zijn door milieuvriendelijkere alternatieven, McDonalds probeert nu alleen de spotlight te pakken omdat ze eerder zijn dan KFC, Burger King en al die anderen. Interessanter was wat de woordvoerder van de Plastic Soup Foundation verder had te zeggen, toen zij om een reactie werd gevraagd. In een aantal rivieren word het afval opgevangen en vervolgens gesorteerd en geteld, in plaats van dat alles verder stroomt het open water in. Bij dat sorteren word gekeken waar het afval van afkomstig is, welk supermarkt- of restaurantlogo erop staat. Op die manier kunnen vanaf 2024 bedrijven beboet worden omdat er teveel van hun spullen gewoon op straat worden geflikkerd na consumptie *smiley die aan z’n kin krabt* zal bijvoorbeeld een McDonalds dan ook echt de prijzen verhogen en erbij vermelden dat het eten en drinken duurder is geworden, omdat ze een boete hebben gekregen omdat veel klanten het afval gewoon uit het raam gooien in plaats van in de prullenbak? Want dan is het echt de vervuiler die betaalt, aangezien er bij elke parkeerplaats van een restaurant en een supermarkt genoeg prullenbakken staan. Sterker nog: als je met je auto langs een raampje rijd om eten op te halen en dat in de auto te nuttigen, zou je de verpakkingen ook gewoon even in de auto kunnen laten liggen, tot je op je bestemming bent en het daar in een prullenbak kunt gooien. Wat dat betreft zijn mensen gewoon ransapen, als je na het maaien ziet hoeveel er in de bermen slingert aan troep.

Dinsdag begon slecht. Jij was gisteren in Amsterdam blijven logeren en ik zou ’s ochtends met een collega mee terug carpoolen. Hij ging om 5 voor 5 rijden, 5 voor 5, het werd zo vaak gezegd dat het in mijn hoofd vervormde naar de 5:55, dus ging mijn wekker (voor de zekerheid iets eerder) om 4:45 *smiley die tegen z’n voorhoofd slaat* maar dat klopte natuurlijk niet helemaal, besefte ik me toen ik halvers aangekleed de trap afdaalde. Collega berichtje gestuurd dat ie niet hoefde te wachten, daarna kwam de volgende klap *smiley met tranen in z’n ogen* waterkoker stuk! Moest ik niet alleen met lichte haast (alsof je een uur nog kunt inhalen) mijn ochtendritueel doen, maar dat ook nog eens met het drinken van koud water. Ranzig! Snel naar de zaak toe om daar dan maar alleen in een carpoolauto te stappen, bleek dat er nog een auto naar Amsterdam ging, met collega’s die iets minder vroeg hoefden te beginnen. Uiteindelijk was er zelfs tijd om een snel kwartiertje op de klok te zetten, en waren we 7:05 op het werk in Leimuiden, in plaats van om 7:00 *smiley die zichzelf een schouderklopje geeft* als ik geen berichtje naar de planner had gestuurd, had ie niks door gehad.

Het RED-team, de groep van experts die het kabinet ongevraagd advies geven, raadde aan om de scholen 2 weken te sluiten, aangezien er veel besmettingen zijn bij schoolgaande kinderen. Inderdaad, het percentage was alarmerend hoog, 14% ofzo, terwijl het bij de volwassenen een stuk lager is. In absolute aantallen viel het allemaal wel mee. Kinderen worden alleen getest wanneer de symptomen hebben, volwassenen kunnen zich te pas en te onpas laten testen, wanneer iemand in het gezin, op de werkvloer, bij het wandelclubje of in het voorbijgaan in de supermarkt per ongeluk kucht of niest. Er waren veel mensen die het plan van het RED-team niet zo handig vonden, van de eerste golf hebben we namelijk geleerd dat kinderen niet alleen een leerachterstand oplopen, ook worden ze dikker, doordat ze minder bewegen ontwikkelt hun motoriek minder goed, de sociale ontwikkeling word minder en dat leidt dan ook weer tot geestelijke klachten, wat weer leidt tot zielig op de bank hangen en snaaien, wat weer leidt tot meer overgewicht en een lichaam dat zich ziekig voelt, en zo kom je in een spiraal terecht die steeds harder naar beneden gaat, er waarbij er veel meer kosten en tijd komen kijken om dat weer om te draaien, dan wat het aan kosten en tijd zal opleveren wanneer de scholen 2 weken op slot gaan. Veel klassen zijn sowieso al vaak thuis aan het leren, omdat er voor corona een lerarentekort was, en dat gek genoeg in het afgelopen half jaar nog niet is opgelost *smiley die ‘tadaaa!’ roept* zelfs bij een simpele griepgolf was het de afgelopen jaren al nodig om klassen naar huis te sturen, en nu leraren een week lang thuis zitten omdat ze eerst moeten wachten om te testen en vervolgens moeten wachten op de uitslag, waarna ze na 1 dag werken in een lokaal vol snotneuzen opnieuw naar huis kunnen om te wachten op een test, word dat tekort alleen maar groter.

In Duitsland is 500 miljoen vrijgemaakt voor scholen, om de ventilatiesystemen op te knappen. Want ook daar schijnen veel gebouwen met achterstallig onderhoud te zijn. In Nederland is trouwens 360 miljoen daarvoor geregeld, als ik het goed heb onthouden, maar Nederland heeft ook minder scholen. Wat ze in Duitsland wel snappen, is dat het in- of ombouwen van die systemen te lang duurt, dus is er een ventilatieprotocol opgesteld dat zeer binnenkort van kracht word. Het stamt nog uit de tijd dat er veel kazernes met legerjongens in Duitsland stonden *smiley met een wasknijper op z’n neus* nouja kerels die in knusse kamers met stapelbedden slapen, terwijl ze overdag door de modder kruipen en flink zweten, in combinatie met een Duits menu dat nog wel eens voor geborrel in de buik en broek kan zorgen, je kan je vast wel iets voorstellen bij de lucht die in zo’n slaapkamer moet hangen. Dus moesten op gezette tijden de ramen open. Niet op een kier, niet het ventilatieklappertje boven het raam, nee het hele raam en helemaal open. Ook op kantoren en andere gebouwen waar veel mensen vertoefden werd dat gedaan, wanneer je een huurwoning betrok kreeg je zelfs uitleg en een schema over dat luchten, met de waarschuwing dat het gecontroleerd zou worden. Nu gaan ze het dus opnieuw invoeren, in scholen en andere openbare gebouwen, elke 20 minuten gaan 5 minuten lang alle ramen en deuren echt helemaal open. Goed om het virus eruit te waaien, en goed voor de stookkosten.

Vorige week werd er ook iets verteld over een blaastest, die kan binnen enkele seconden, net als bij een alcoholtest, laten weten of je geen corona hebt. Het idee was om die blaastest te doen voor de ingang van de overvolle teststraten, zodat alleen twijfelgevallen en coronadragers nog echt getest moeten worden, wat heel veel scheelt in de drukte en de wachttijd *smiley die achter z’n oor krabt* waarom niet zo’n blaastest doen op de scholen? Elke ochtend een paar klassen, want elk kind elke ochtend zal wel te duur zijn, en iedereen die niet door de test komt, mag naar huis en daarna de traumatische ervaring van een wattenstaafje diep in de neus meemaken.

Ondertussen toerden wij verder, na Leimuiden ging het richting Vijfhuizen en Hoofddorp, om aan het einde van de dag terug te keren naar Amsterdam, waar we mochten laden voor Medemblik. Vanaf de A4 draaiden we de A10 op, en zagen we aan de andere kant iets opvallends. Een vrachtwagen stond stil, op het gedeelte waar de A10 4 banen breed is en waar je moet kiezen om verder op de A10 te rijden of om af te buigen naar de A4. Voor de vrachtwagen stond een auto overdwars, een grote sedan met blauwe kentekenplaten, waarbij iemand via de bijrijderskant probeerde uit te stappen. Daarachter was het chaos natuurlijk, het ongeluk was zo vers dat er nog geen blauwe lichten omheen stonden, en in jouw spiegel zag ik op de matrixborden ook nog niet veel rode kruizen en knipperende pijlen. Wij toerden ondertussen verder naar de Vlothaven, even naar het toilet en daarna het adres intikken, verwachte aankomsttijd 16:19 *smiley die achter z’n oor krabt* de laatste tijd is het vaak druk bij afrit Medemblik/Agriport, ik zat er zelfs aan te denken om misschien het laatste stuk binnendoor te rijden, via Hoorn-Noord, de Westfrisiaweg en vervolgens de 25 rotondes van de Markerwaardweg. Eer we zover waren, moesten we eerst van gas af op de A7 *smiley die met z’n ogen rolt* een politiewagen die op Duitse wijze via de linkerbaan het verkeer probeerde in te halen, vervolgens een sleepauto die het inmiddels langzaam rollende verkeer via de vluchtstrook inhaalde, de kans was groot dat ik me geen zorgen meer hoefde te maken over de file bij Agriport. Terwijl we rustig verder rolden, zagen we in de verte dat de linkerbaan was afgekruist, dichterbij gekomen bleek er een auto in de middenberm tegen de vangrail te staan *smiley die op het stuur trommelt* de sleepwagenchauffeur was al begonnen met het oplieren van het kleine Fransoosje, en ik keek nog eens naar de remsporen die overgingen in slipsporen in het gras. Een rechte weg, geen op- of afrit te zien, een maximumsnelheid van 100 km/h, en nog weten ze zich te verremmen op een voorganger, of heeft iemand een remmentest gedaan waarvoor diegene moest uitwijken? Net zo’n kutgeintje als die taxichauffeur flikte bij de vrachtwagenchauffeur, want terwijl de file op de A7 opliep tot een half uur vertraging terwijl het ongeluk al was opgeruimd volgens de filemelder op de radio, hoorden we nog elk kwartier hoe een ‘ongeluk met een vrachtwagen’ op de A10 zorgde voor vertraging omdat er 3 rijstroken waren afgesloten. Jammer dat er niet bij werd verteld dat de vrachtwagen netjes op 1 strook stond, terwijl de taxi er 3 stroken breed voor stond.

Woensdag was het ideaal weer om op de bank te liggen. Tussen de buien door nog even snel naar de winkel voor een nieuwe waterkoker, en verder vooral lekker ontspannen *smiley die zich nog eens uitrekt*

Donderdag mochten we weer naar Amsterdam, zonder te carpoolen en dankzij Wingman’s herinnering, die een keer of 5 vroeg of ik de wekker wel had gezet, en op de juiste tijd *smiley die met z’n ogen rolt* waren we er precies op tijd om nog een kwartiertje te maken. Vervolgens konden we in het donker op zoek naar een kraan die verstopt stond achter een smalle dam en een hoge heg, langs een smal weggetje, dus eerst maar even doorrijden naar een zijstraatje, omkeren en dan vanaf de minst krappe kant achteruit tussen de betonrandjes door de rijplaten op. Als je eenmaal de weg wist, was het helemaal niet zo moeilijk te vinden.

Op de radio werd verteld dat het Openbaar Ministerie het bedrijf Tata gaat aanklagen voor de grafietregens. Die neerdalende wolken van stof en brokjes gaan niet alleen het terrein in Velsen-Noord te buiten, maar overschrijden ook de randen van de milieuvergunning. Het is iets wat al jarenlang speelt, maar eindelijk lijkt er serieus iets te gaan gebeuren. Hoewel Tata zegt dat het 1 keer is voorgevallen, toen er toevallig een stevige, inlandige wind stond en het niet regende, waardoor er dan misschien per ongeluk zo’n grafietwolk over de bebouwde is uitgestort.

Gelukkig ligt het terrein dicht bij zee, anders zou het grafiet en de looddeeltjes in sloten en grachten terecht komen. Die zijn volgens een ander bericht al genoeg vervuild. Vorige week ging het nog om de grote open wateren, nu blijken ook de smallere wateren te beschikken over pesticiden, mest en medicijnen. Het is wel op te lossen natuurlijk, zo zijn er ongeveer 7 miljoen chronisch zieke mensen in Nederland, en tweederde tot driekwart kan met preventie en hulp bij het veranderen van de leefstijl, (bijna) helemaal van de medicijnen af. Oja en dan hebben we nog 40.000 mensen die dood gaan aan kanker, en voor die tijd nog vol worden gepropt met medicijnen. In plaats van te blijven hameren op ‘genezen’, zou er wel wat meer naar ‘voorkomen’ gekeken mogen worden. Scheelt een hoop medicijnresten in het water, waardoor mensen er ook minder ziek van worden *smiley die ‘tadaaa!’ roept* opwaartse spiraal is gecreëerd. Dan de mest: dat duurt iets langer om dat op te lossen, want er is een diersoort die maar aan blijft jongen, en alsof dat niet genoeg, komen er ook nog veel vanuit het buitenland deze kant op. Allemaal produceren ze mest, maar weinig mensen durven te zeggen “vol is vol!”, het gaat namelijk om de diersoort Mens, en in tegenstelling tot kippen, koeien, varkens, geiten, schapen, nertsen en eenden, is er niemand die van deze soort durft te zeggen dat de stallen te mega worden, de uitstoot teveel en de minimale ruimte voor de vrije uitloop te klein. Dan de pesticiden, dat wordt in de loop van de tijd als het goed ook minder, want tuincentra stoppen eerdaags met de verkoop van middelen waar glyfosaat in zit. Het is vooral bekend van Round Up, wat zo ongeveer alle onkruid in je tuin dood krijgt. En daarmee ook de biodiverse beestjes die van dat soort plantjes leefden. Waar boeren onder streng toezicht staan wanneer ze verdelgingsmiddelen gebruiken, zijn particulieren vogelvrij. Die hoeven geen certificaten te halen, er vind geen controle plaats in de bijkeuken of het tuinhuisje om te zien of je de spullen wel veilig opslaat en er niet teveel van hebt. Een scheutje meer of minder (vaak meer, anders blijf je met een jerrycan zitten waar nog te kort in zit voor een volgende keer) maakt allemaal niks uit wanneer je het in eigen tuin gebruikt. De kans is ook groot dat we straks juist meer pesticiden gaan vinden, want in plaats van op de knieën te gaan zitten en onkruid te wieden, gaan de particulieren met de mooie tuinen meer verdelgingsmiddelen gebruiken, omdat de glyfosaat-vrije Round Up niet meer zo goed werkt als voorheen. Parallel daaraan zullen we dan de hoeveelheid medicijnresten in het water ook wel zien stijgen, aangezien we dagelijks sterk verdunde restjes van uitgespoelde onkruidverdelgers binnen krijgen.

Na een nachtje logeren in Amsterdam, kwam ik je vrijdag weer uit je slaap ontwaken. Dit keer was ik wel op tijd om met de eerste auto mee te carpoolen, en hadden we alle tijd van de wereld om te tanken, thee te drinken en aan een collega te vragen waar we eigenlijk heen moesten *smiley die gniffelt in z’n knuistje* hij sloot zijn betoog af met de opmerking “maar anders wacht ik wel even op je, dan rij je achter me aan”, dat had een lang verhaal gescheeld, maar we hadden toch alle tijd. In het stikdonker volgden we de achterlichten en kwamen we inderdaad op precies die plek uit die hij had omschreven. We stonden er wel ruim voor 7 uur, gelukkig waren de hekken al open. In de opkomende mist reden we verder, pas toen het na een paar rondjes echt licht werd, zagen we de treinen die naast onze stortplaats stonden te wachten op hun ritjes.

Op de radio ging het RED-team verder, nadat hun plan om de scholen 2 weken dicht te gooien was afgeschoten, stelden ze nu voor om het hele land 2 weken op slot te doen. Alleen vitale beroepen mogen nog de weg op, alle andere mensen blijven 2 weken lang thuis *smiley die achterover leunt* lijkt me heerlijk, eerst een paar dagen onbeperkt netfliksen en boekies lezen, daarna toch maar eens het huis gaan opruimen, en na 2 weken vanuit een brandschoon huis weer naar het werk gaan. Iedereen die besmettelijk was, is na die weken of uitgeziekt of overleden, dus het virus is dan weg uit Nederland. Om het virus weg te houden, zouden we de grenzen hermetisch moeten afsluiten en de komende jaren geen vakantiegangers toelaten en ook alleen maar in eigen land blijven resideren, anders komt corona binnen de kortste keren weer terug. Hoe het RED-team dat voor zich zag, werd echter niet duidelijk.

De kippen zijn wel solidair met ons, die gaan ook in thuis-isolatie. Na de vondst van een aantal dode knobbelzwanen die bleken te zijn besmet met vogelgriep, zijn alle kleine staldeurtjes weer dicht gegaan. Meestal komt vogelgriep wat later in het jaar, maar net als de tweede golf van corona, lijkt alles wel iets eerder dan verwacht te zijn dit najaar.

Als afsluiter mochten we nog een vracht zand brengen naar een paardenboer, om daarna terug te toeren naar de zaak. Nog even de kleppen smeren en het was alweer tijd voor weekend. Een weekend met veel tv kijken, want ’s avonds keken we de herhaling van de vrije trainingen die waren verreden. Na een weekend rust was het Formule 1 circus nu neergestreken in Portugal, waar ze zouden rijden op een circuit dat heel lang niet voor deze doeleinden is gebruikt, en waar de coureurs dus ook niet echt bekend waren. Optimaal gebruik maken dus van de oefentijd. Helaas werd de baan tijdelijk even gesloten toen de Alpha Tauri van Gasly in de brand bleek te staan, moest worden geblust en daarna weggetakeld. Aan de marshalls was ook wel te zien dat ze dit jarenlang niet meer op hun circuit hebben gehad, want het leek allemaal net wat langzamer en onhandiger te gaan dan we in sommige andere landen zien. Vervolgens ging de pits weer open en konden de auto’s de baan op. Niet voor lang want Verstappen en Stroll klapten op elkaar, waarna de Racing Point van Stroll achterstevoren in het grind eindigde en ook moest worden opgetakeld. Verstappen reed met zijn beschadigde Red Bull terug naar de pits, en wij keken nog eens naar de herhaling. In het Formule 1 Café (als je kijkt, kan je net zo goed alles kijken) hoorden we later dat Verstappen dacht dat Stroll geen snelle ronde meer deed, omdat ze altijd maar 1 snelle ronde doen en daarna weer rustig aan, en dat hij hem dus wel in de binnenbocht kon inhalen. Stroll verklaarde dat ie Verstappen niet had gezien en dat ie nog een rondje op snelheid wilde doen, daarom dat ie zo de bocht in stuurde.

Zaterdag eerst maar eens uitslapen. Alvast een stukje van het stukje typen met een ratelende vaatwasser op de achtergrond, daarna mocht de wasmachine aan, je kent het hele ritueel ondertussen wel. Vervolgens natuurlijk voor de tv, om de derde vrije training en de kwalificatie te kijken. Dit keer geen vlammen en crashes tijdens het oefenen, wel een putdeksel dat los kwam. Of eigenlijk een gootrooster, dat tussen de witte lijn en de kerbstones ligt. Zomaar terugleggen in het vakje is geen optie, want door de luchtstroming onder de auto’s, zuig je het rooster zo weer naar boven. Uiteindelijk werd er besloten om er een laagje beton overheen te storten, dat vervolgens droog geföhnd moest worden. Niet alleen de coureurs moesten wachten tot de kwalificatie begon, ook de marshalls. Zij maakten van de tijd gebruik door nog even snel alle andere gootroosters te controleren.

In de eerste ronde van de kwalificatie waren Latifi, Magnussen, Grosjean, Giovinazzi en Räikkönen de langzaamsten. Russell ging op een fractie van een seconde door naar de tweede ronde, waar Vettel de langzaamste was achter Russell, Kvyat, Stroll en Ocon. In de laatste ronde vloog Ricciardo nog even uit de bocht, glijdend over het grind tikte hij nog net met de achterkant in de bandenstapel. Hij was wel door naar de derde ronde maar zou geen rondje meer rijden omdat er gesleuteld moest worden. Hamilton werd de snelste, voor Bottas, Verstappen, Leclerc, Perez, Albon, Sainz, Norris, Gasly en dus Ricciardo. Er werden geen gridstraffen uitgedeeld, dus dit was ook de definitieve startopstelling.

Zondag na het uitslapen gingen we natuurlijk weer verder voor de tv. We zagen hoe de tuin natregende, terwijl de commentatoren meldden dat het in Portugal ook lichtjes spetterde. Er werd wel regen voorspeld, maar zou dat tijdens of pas na de race gaan vallen? Er is maar 1 manier om daar achter te komen: blijven kijken *smiley die onder een dekentje op de bank ligt* oja en dan was er ook nog wind, en de lage temperatuur in combinatie met nieuw asfalt wat zorgde voor weinig grip onder het koude rubber.

De eerste bocht kwam iedereen zonder schade door, maar er werd wel duidelijk wat heen en weer gegleden. Verstappen stond op zachte banden in tegenstelling tot Hamilton en Bottas die op medium startten, hij kon bij de start Bottas ook voorbij, die zijn tweede plek daarna weer terug pakte. Ondertussen kwam Perez voorbij aan Verstappen, maar de auto’s tikten tegen mekaar in bocht 4 en Perez eindigde achterstevoren in het gras. Er werd heel veel heen en weer geschoven en na 3 ronden lag Sainz aan leiding, voor Bottas en Hamilton, daarachter waren het Norris en Verstappen, gevolgd door Räikkönen *smiley met opengesperde ogen* waar komt die opeens vandaan? Ricciardo, Leclerc, Gasly en Stroll vulden de rest van de top 10, terwijl er op diverse cameralenzen druppels waren te zien. 5 ronden later stond Bottas weer op plek 1, voor Hamilton en Verstappen, gevolgd door de 2 McLarens, terwijl Leclerc flink moest trappen om Räikkönen voorbij te komen. Leclerc klom daarna verder naar voren en wist bij McLarens voorbij te gaan, terwijl Räikkönen in ronde 12 de eerste was die een pitstop maakte en als laatste terugkwam op de baan. Ook Verstappen klaagde over de slechte staat van zijn banden, maar eerst was het nog Ricciardo in ronde 15 die zijn Wybertje de pits in stuurde voor nieuw rubber. Stroll was druk bezig om Norris voorbij te komen, daarbij raakten ze elkaar en ging Stroll net als zijn teamgenoot in de eerste ronde in de rondte. Zowel Norris als Stroll moesten naar binnen voor een nieuwe voorvleugel en kwamen op de laatste plekken terug op de baan, onderwijl werd voorin druk gevochten en Hamilton kwam na 20 ronden weer aan kop te rijden. Gasly klom ook verder door naar voren en reed op de vijfde plaats achter Leclerc, Stroll reed met de rode lantaarn en werd als eerste op een ronde achterstand gezet, op eenderde van de 66 ronden. In ronde 24 kwam Verstappen naar binnen voor nieuwe banden, op de baan kreeg Stroll 5 seconden straf voor het akkefietje met Norris. Beiden reden ver achter Verstappen, die als zesde terug kwam, achter Sainz en voor Ocon, die achterna werd gezeten door Vettel en Russell *smiley die strak in z’n tuigje zit* wat gaat die lekker met de Williams!

Er werd zo nu en dan met de zwartwit gestreepte vlag gezwaaid, wanneer coureurs teveel buiten de baan kwamen en de track limits schonden. Stroll kreeg na de waarschuwingen als eerste een straf van 5 seconden voor het overschrijden van de witte lijnen en kerbstones. Er werd druk gewisseld in het veld, maar vooraan bleef de volgorde gelijk. In ronde 42 was Bottas de tweede van de Zwarte Pijlen die eindelijk naar binnen kwam voor nieuwe banden, de afstand tot Verstappen was zo groot dat hij weer als tweede terug kwam op de baan, achter Hamilton die nog steeds met ruime afstand vooraan reed. Verder naar achteren was het Grosjean op plek 17 die ook 5 seconden straf kreeg voor de track limits, maar hij was allang al op een ronde achterstand gezet, net als zo’n beetje iedereen buiten de top 10. Met nog 15 ronden te gaan reed Hamilton strak aan kop, voor Bottas, Verstappen, Leclerc, Ocon (die nog steeds een keer zijn banden moest wisselen), Perez, Gasly, Sainz, Ricciardo en Räikkönen die het laatste punt kon pakken. Voormalig wereldkampioen Vettel joeg vanaf de elfde plaats op Räikkönen, gevolgd door Albon die werd gewaarschuwd dat ie al 2 waarschuwingen voor track limits had gekregen.

In ronde 54 dook Stroll nogmaals de pits in, ditmaal om de Roze Point te retiren, waarmee hij de eerste uitvaller werd. In diezelfde ronde kwam dan eindelijk ook Ocon naar binnen, in een langzame 4,5 seconden werden er nieuwe wielen onder het Wybertje gezet. Hij kwam nipt voor Ricciardo op de achtste plek terug de baan op, daarachter in beeld zagen we Vettel voorbij gaan aan Räikkönen. Boven in beeld kwam het bericht dat ook Kvyat 5 seconden straf kreeg vanwege de track limits. Gasly, rijdend op de zesde plaats, werd ook al op een ronde achterstand gezet. De ruimte tussen de rijders voorin liep op tot tientallen seconden, daarachter waren de gaten een stuk kleiner en werd er druk gestreden, met de waarschuwende boordradio’s op de achtergrond die vertelden over lichte drizzle en spatterwerk wat er neerdaalde.

Uiteindelijk was het Hamilton die als eerste onder de zwartwit geblokte vlag door reed, met een extra punt voor de snelste ronde, daarachter teamgenoot Bottas en de Rode Stier van Verstappen voor het Steigerende Paard van Leclerc. Op een ronde achterstand finishte Gasly als vijfde, voor Sainz, Perez (die goed was teruggekomen van zijn spin in de eerste ronde), Ocon, Ricciardo en Vettel die het laatste punt pakte. Daarna waren het Räikkönen, Albon, Norris, Russell, Giovinazzi, Grosjean, Magnussen en Latifi die buiten de punten vielen.

Het was weer een mooi potje racen, nu nog even de hoogte- en dieptepunten terugkijken in de nabeschouwing. Fijne zonnigdag allemaal, ondanks het druilerige weer. Vergeet niet de tijd na te kijken voordat je de wekker zet voor maandag, want die is afgelopen nacht ook een uurtje versprongen. Dan kunnen we tijdens de werkweek alvast weer uitkijken naar het volgende raceweekend, als het hele circus neerstrijkt in Italië.

Alex Miedema

Recent Posts

Volvo FE voor Friesland Non-Ferro

Gisteren, vrijdag 27 november 2020, heeft Volvo-dealer LVS in Leeuwarden deze prachtige Volvo FE afgeleverd aan Friesland Non-Ferro Metaal, ook…

8 uur ago

Een Mini als trekker-oplegger!

Sierbestratingsbedrijf Hego uit Hommerts heeft in het verleden diverse opvallende voertuigen gehad om haar bedrijf te promoten, zoals een met…

9 uur ago

28-11-2010: het hoogtepunt van een slecht jaar van Erwin Visser

Erwin Visser: "Waarom deze datum zullen jullie je afvragen ? Nou heel simpel dit was de leukste serie van dat…

21 uur ago

Nieuwe Tekno modellen week 48 2020

Vanaf vandaag zijn er weer een paar hele mooie nieuwe modellen te koop bij Tekno. Via tekno.nl zijn deze te…

1 dag ago

De Mercedes-Benz SK 2634 van Bouwbedrijf Friesland

In de jaren '90 van de vorige eeuw en het eerste decennium van deze eeuw vond ik deze truck de…

2 dagen ago

Simon Appel of Peter Loos? Hollandse supergiganten willen fuseren

Na diverse overnames in Noord-Holland, was de 'klacht' dat er wel heel weinig over blijft. Nu zijn twee van de…

2 dagen ago