Categories: Van binnen bekeken

Rolstoeltaxi van binnen bekeken

Ik (Martijn Manrho) verdien de kost als taxichauffeur en dan nog specifieker zorgvervoer. Mijn werkgever, Taxi van Meurs uit Simpelveld, verzorgt in het zuiden van het land veel leerlingenvervoer maar in het noorden van de provincie zijn we actief in het vervoer van mensen met een verstandelijke en/of lichamelijke beperking. Het grootste deel van onze passagiers is prima ter been en heeft behalve een opstapje weinig nodig om in de bus te komen. Een deel van onze passagiers is echter aan een rolstoel gebonden en dus hebben we ook rolstoelbussen om ook die passagiers veilig van huis naar werk of dagbesteding te vervoeren

Normaal rij ik op een bus zonder rolstoelvoorzieningen maar toen een collega recentelijk een weekje op vakantie was heb ik wat kilometers mogen maken in een Mercedes-Benz Sprinter met een TriflexAir systeem van Tribus.

De meeste van jullie zien taxibusjes overal rijden, soms staan we ook stil en staan we in de weg, meestal kan dat even niet anders wat dat betreft is dat niet heel veel anders dan een vrachtwagen die moet lossen. Rolstoelbussen hebben immers ook wat extra ruimte nodig om de lift te laten zakken en de rolstoel daarop of af te rijden. Maar veel van jullie hebben zo’n busje met zo’n inbouw waarschijnlijk nog nooit van binnen gezien, dus neem ik jullie mee op een rondje door de bus.

Alle foto’s zijn door mezelf gemaakt op eentje na die komt van de website van Tribus omdat ik uiteraard op geen enkele manier de privacy van de passagiers wil en mag schaden.


Van buiten is er weinig te zien, wel zie je door de achterdeuren de lift al zitten.


De lift neemt de complete achterkant in beslag, een kofferbak heeft een dergelijke bus niet. Bagage of bijvoorbeeld een rollator moet dus elders in de bus worden vastgezet. Meestal gebruik je hier kleine spanbanden voor.


Om de lift te laten zakken gebruik je een afstandsbediening met een draadje. Met de onderste knoppen berg je de laadlift op vanuit horizontale positie of breng je de lift vanuit de opgeborgen stand in de horizontale stand. Bovenste knoppen zijn puur voor het naar boven en beneden gaan.


Uitgeklapt is het best een flinke jongen met een maximum laadgewicht van 400 kilo. De gele plaat die hier dient om het gat te overbruggen vouwt met de klep mee naar beneden om te dienen als afrol beveiliging zodra de lift omlaag gaat.


En zoals je kunt zien staat die plaat hier recht omhoog en is het kleine lipje aan de achterkant door de kleine wieltjes ook gelijk met de straat komen te liggen op die manier kan de rolstoel makkelijk van de lift worden gereden.


Op het frame van de klep zitten op een aantal plekken knipperende led lampen die voorkomen dat fietsers zich bezeren door tegen een donkere lift aan te rijden.


Het Triflex systeem van Tribus is mijn lievelingssysteem als het om dit soort dingen gaat, mechanisch en goed verstelbaar. In de vloer zitten haken aan veiligheidsgordels met verzonken daar kun je dus zo over heen rijden en struikelen is uitgesloten (en dat was met vroegere systemen wel anders).


Het systeem ontgrendeld door deze zwarte metalen schakelaar omhoog te trekken.


Daardoor komt het rode schakelaartje los en dient als extra waarschuwing dat de boel niet vast is.


Haken uit de vloer en die vastmaken aan de rolstoel.


Hier zie je goed hoe de rolstoel vast wordt gezet. Foto afkomstig van de website van Tribus.


Uiteraard wordt de passagier ook nog een gordel omgedaan, die zit boven de ramen en wordt verbonden met een gordelhouder die uit de vloer komt.

En nadat de rode schakelaar die eerder omhoog is gezet nu weer plat wordt geduwd zit de passagier bijna vast, het enige wat nu nog doen is de rolstoel even naar voren en achteren bewegen om er voor te zorgen dat alles gespannen is. En dan zit een passagier muur en muurvast en veilig in onze bus.


En uiteraard moet een rolstoellift door de LPK want het is niets meer en minder een laadklep maar in combinatie met het vervoer van mensen vind ik dat persoonlijk een vervelend woord om te gebruiken.


Detail van de vloer en zoals je kunt zien valt de extra dikte reuze mee.

Tot zover een kijkje in een rolstoelbus, ik hoop dat jullie het interessant vonden om eens binnen te kijken in mijn werk.

Martijn Manrho

Recent Posts

Volvo FE voor Friesland Non-Ferro

Gisteren, vrijdag 27 november 2020, heeft Volvo-dealer LVS in Leeuwarden deze prachtige Volvo FE afgeleverd aan Friesland Non-Ferro Metaal, ook…

8 uur ago

Een Mini als trekker-oplegger!

Sierbestratingsbedrijf Hego uit Hommerts heeft in het verleden diverse opvallende voertuigen gehad om haar bedrijf te promoten, zoals een met…

9 uur ago

28-11-2010: het hoogtepunt van een slecht jaar van Erwin Visser

Erwin Visser: "Waarom deze datum zullen jullie je afvragen ? Nou heel simpel dit was de leukste serie van dat…

21 uur ago

Nieuwe Tekno modellen week 48 2020

Vanaf vandaag zijn er weer een paar hele mooie nieuwe modellen te koop bij Tekno. Via tekno.nl zijn deze te…

1 dag ago

De Mercedes-Benz SK 2634 van Bouwbedrijf Friesland

In de jaren '90 van de vorige eeuw en het eerste decennium van deze eeuw vond ik deze truck de…

2 dagen ago

Simon Appel of Peter Loos? Hollandse supergiganten willen fuseren

Na diverse overnames in Noord-Holland, was de 'klacht' dat er wel heel weinig over blijft. Nu zijn twee van de…

2 dagen ago