Hoe de Dixi BMW van de ondergang redde

BMW is tegenwoordig een van de bekendste merken ter wereld, vaak samen genoemd met Mercedes Benz en Audi als De Duitse Drie. De BMW als sportieveling, de Mercedes voor het comfort, en de Audi die beiden kenmerken niet heeft maar wel heel secuur is afgewerkt. Het had niet veel gescheeld of het was bij De Duitse Twee gebleven, want de geschiedenis van BMW is niet altijd glorie en halleluja geweest. Met verschillende eigenaren en een wereldoorlog tussendoor, had het merk gemakkelijk in de vergetelheid kunnen raken.

Het begon allemaal met vliegtuigmotoren, wat nog steeds is terug te zien in het logo, waarbij de blauwe en witte vlakjes in het rondje een propeller moeten voorstellen. In 1912 begon Karl Rapp, een Duitse luchtvaartpionier, met het bouwen van motoren voor één- en tweedekkervliegtuigen. In 1916 verkocht hij zijn bedrijf aan Gustav Otto, die het liet samensmelten met zijn Aerowerke, waarna de naam Bayerische Flugzeug Werke werd gekozen. Vernoemd naar Beieren, de deelstaat waar de fabrieken waren gevestigd. Niet lang daarna werd de naam gewijzigd naar Bayerische Motoren Werke. Na de Eerste Wereldoorlog moest de boel op slot, omdat er geen vliegtuigmotoren meer gebouwd mochten worden voor het leger. Bij heropening richtte het bedrijf zich dan ook op remmen voor treinen. Het bedrijf ging over in andere handen, maar een aandeelhouder kocht de naam ‘BMW’ en ging ermee terug naar de Bayerische Flugzeug Werke, die onder de naam BMW motoren ging bouwen, onder andere voor motorfietsen en personenwagens.

Om aan de vraag te kunnen blijven voldoen, werd in 1928 de voertuigfabriek Eisenach overgenomen. Daar werd toen nog de Britse Austin Seven gebouwd, die met de Duitse merknaam Dixi op de markt werd gebracht. Behalve motoren, kon BMW nu ook volledige auto’s gaan bouwen. Niet dat ze daar meteen vol overgave aan begonnen, de eerste auto’s waren niet veel meer dan een Austin Seven, die net daarvoor nog Dixi heette en sinds 1929 opeens als BMW 3/15 door het leven ging.

Het succes met de Dixi, zoals ie in de volksmond werd genoemd, was groot genoeg om verder te gaan met auto’s bouwen, en al snel volgden modellen die technisch wat vernuftiger in elkaar staken dan de Austin Seven, en meer gericht waren op sportief rijden in plaats van simpelweg mensen vervoeren.

Dat alles op een rijtje gezet, kun je zeggen dat BMW altijd trouw is gebleven aan zijn eigen geschiedenis. De auto’s van nu gaan de bocht om alsof ze op rails rijden, de grote motoren zijn alom geprezen en bieden genoeg vermogen om de auto bijkans te laten opstijgen, en zelfs de kont van de Seven met de losse bagageruimte wordt geëerd met opvallende boetseerwerken aan het achtereind van een X4, X6, 5-serie GT of 2-serie Gran Coupe.

Tekst: Martha de Boer

Alex Miedema

Recent Posts

Beste Babette (deel 141) verboden de Pyramide te betreden

Beste Babette, de week begon met uitslapen, want jawel: Wingman en ik hadden lekker een weekje vrij! Eerst maar eens…

2 uur ago

De oogst van week 19 2021

Met onder andere de bijvangst van de nieuwe DAF, een wâldfrysk regiorondje om klompen te halen bij Scherjon, de vaste…

2 dagen ago

Stoere nieuwe Scania voor Sjoerd Jongema

Vanochtend (15 mei 2021) heeft Scania dealer Rinsma in Berlikum deze schitterende Scania R450 afgeleverd aan Sjoerd Jongema in Harlingen.…

2 dagen ago

Nieuwe Tekno modellen week 19 2021

Vanaf vandaag zijn er weer een paar hele mooie nieuwe modellen te koop bij Tekno. Via tekno.nl zijn deze te…

3 dagen ago

Blogpost 10.000: JUBILEUMQUIZ

Dit is de 10.000e blogpost op alexmiedema.nl! Om dat feestje te vieren geef ik een paar mooie prijzen weg met…

5 dagen ago

Het antwoordformulier voor deelnemers van de jubileumquiz

Kopieer onderstaand formulier naar een mailtje, vul het in, en stuur het naar aamiedema apenkont gmail.com (met twéé a's aan…

5 dagen ago