Rijkswaterstaat is in Nederland als eerste wegendienst in Europa op pad gegaan met een volledig elektrisch aangedreven strooiwagen. Het gaat daarbij om een MAN eTGM die De Jong Zuurmond voor Rijkswaterstaat heeft ingezet, met een eigen oplaadstation van waaruit een specifiek gebied wordt bediend.

De MAN eTGM die De Jong Zuurmond sinds kort voor Rijkswaterstaat inzet ten behoeve van gladheidsbestrijding, is niet alleen de eerste in zijn soort in Europa; hij behoort ook tot de eerste eTGM-modellen uit serieproductie, waarvan De Jong Zuurmond er in totaal drie heeft afgenomen. De 26-tons uitvoeringen hebben een vermogen van 265 kW/360 pk en een koppel van 3.100 Nm. Afgelopen weekend kwam de eTGM strooiwagen van Rijkswaterstaat al in actie tijdens de eerste landelijke sneeuwval van het jaar.

100% CO2-neutraal
De eTGM strooiwagen – één van de drie eTGM’s die aan De Jong Zuurmond werden geleverd door MAN-dealer Rosier van den Bosch – heeft een eigen oplaadstation dat eveneens door De Jong Zuurmond wordt geëxploiteerd. De elektriciteit komt geheel uit CO2-neutrale bron en het laadstation staat los van het elektriciteitsnet. De Jong Zuurmond duidt de eTGM strooiwagen daarmee aan als ‘zelfvoorzienend’. Als het lithium-ion accupakket volledig is geladen, heeft de elektrische strooiwagen een actieradius van 190 kilometer. Om die actieradius te bereiken, hebben de eTGM-modellen van De Jong Zuurmond een regeneratief remsysteem. Dat betekent dat de energie die vrijkomt bij het afremmen automatisch wordt omgezet in elektrische energie, die weer kan worden gebruikt voor de aandrijving. En wat ook bijdraagt aan maximale efficiency: de strooiwagen bedient vanuit de vaste standplaats een specifiek gebied met vaste trajecten.

Overstappen naar elektrisch volgens MAN
MAN begeleidt klanten doelgericht bij de overstap naar elektrisch. Dat begint met maatwerkadviezen bij aanschaf en krijgt een vervolg met het optimaal samenstellen van het wagenpark en de laadinfrastructuur. Uiteraard is er veel aandacht voor optimaal energiebeheer, want ook in het elektrische tijdperk blijft kostenefficiency een topprioriteit. Bij dat alles verzorgt MAN speciale rijtrainingen voor de chauffeurs van de elektrisch aangedreven trucks.

Tekst en foto’s MAN Nederland.

Alex Miedema

Recent Posts

Truckfans nieuwe merken februari 2021

Regelmatig worden er nieuwe merken toegevoegd op truckfan.nl. In deze blogpost vind je de nieuwe merken van februari 2021. Ahlmann…

9 uur ago

Silver Spectre Shooting Brake: Rolls-Royce door de ogen van Niels van Roij

De naam Niels van Roij design is al vaker voorbij gekomen hier op de blog en zal in de toekomst…

22 uur ago

De oogst van week 8 2021

Vorige week sprong Martijn even voor me in, maar nu ben ik er zelf weer met een oogstblog. Natuurlijk de…

1 dag ago

Beste Babette (deel 130) hotter then my otter

Beste Babette, maandag was het weer zover *smiley die zit te glunderen in z’n tuigje* de grote zandbak bij de…

1 dag ago

Nieuwe Volvo FH 6×2 voor Hoek-Trans

Gisteren, vrijdag 26 februari 2021, is deze prachtige Volvo FH 4th gen door Björn Koomen van LVS vanuit de Leeuwarder…

2 dagen ago

Csepel 776: brandweerwagen met dubbele Sisu cabine

Net als ik mag Mike van Stein ook graag een stukje fietsen. Maar waar ik vooral door het Koarnjumer Aldlân…

2 dagen ago