Alcohol is aan mij niet besteed. Wat moet je ook met geestverruimende middelen als je geest van zichzelf al ruim genoeg is? Maar een tegenstander van bier ben ik ook weer niet. Anders zouden we die gave drankentransporters moeten missen. Neem nu dit persbericht van BYD, die we in ons land vooral van de bussen op Schiphol en de Wadden en de taxi’s in Rotterdam kennen.

Deze week ondertekenden BYD en Budweiser China een strategische samenwerkingsovereenkomst op het hoofdkantoor van BYD in Shenzhen. Budweiser China zal BYD’s Q3 elektrische vrachtwagens aanschaffen en zal deze inzetten bij zijn brouwerijen in Foshan, Tangshan, Wuhan en andere steden.

De BYD Q3 is ontworpen door de bekende auto-ontwerper Wolfgang Egger. Het model is uitgerust met ’s werelds toonaangevende lithium-ijzerfosfaatbatterijen en geïntegreerde aandrijftechnologie die volledig in eigen beheer is ontwikkeld door BYD. De Q3 beschikt ook over een vernieuwd motoraandrijfsysteem en de integratie van de besturingstechnologie voor het hele voertuig, waardoor een actieradius van meer dan 200 kilometer kan worden bereikt op een enkele lading.

BYD en Budweiser China wilden samen emissievrije, vervuilingsvrije elektrische technologie introduceren in biertransport, en een krachtig voorbeeld stellen van multinationale bedrijven die samenwerken voor verantwoorde, duurzame ontwikkeling. De twee partijen zullen ook gezamenlijk een groener wereldwijd logistiek- en transportsysteem promoten, waardoor de groene en koolstofarme ontwikkeling van de industrie wordt versneld.

BYD ondersteunt het koolstofarme transport van AB Inbev en helpt het eeuwenoude internationale merk om een leidende rol te kunnen vervullen in de groene logistieke trend

Budweiser is eigendom van de wereldwijd toonaangevende bierbrouwer AB Inbev (Anheuser-Busch InBev). Het bedrijf is actief in 50 landen en regio’s over de hele wereld. Budweiser geniet een grote populariteit op de Chinese markt.

AB Inbev publiceerde in 2018 zijn “Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen voor 2025”, met als doel zijn verbintenis aangaande klimaatverandering na te komen door zijn koolstofemissie te verminderen. Het merk bevordert actief duurzame ontwikkeling door emissievrije transport te omarmen en een leidende rol te spelen in de hele logistieke sector.

In 2018 zette Budweiser China voor het eerst volledig elektrische BYD-tractoren in om bier te vervoeren in de Foshan-brouwerij. Het was de start van een samenwerking tussen beide partijen om de ontwikkeling van groene logistiek te onderzoeken. In 2019 leverde BYD 21 volledig elektrische vrachtwagens aan AB Inbev, waarmee de grootste vloot volledig elektrische vrachtwagens tot nu toe ontstond in Noord-Amerika. En in 2020 werd BYD uitgeroepen tot “Duurzame leverancier van het jaar” van Budweiser China.

BYD’s groene droom gaat de wereld over
Als wereldleider op het gebied van voertuigen op nieuwe energie begon BYD in 2012 met onderzoek naar en ontwikkeling van volledig elektrische vrachtwagens en werd het ’s werelds eerste bedrijf dat investeerde in de R&D van trucks op nieuwe energie.

Tot op heden heeft BYD meer dan 13.000 volledig elektrische vrachtwagens en vrachtwagenchassis geleverd aan onder meer de Verenigde Staten, Canada, Brazilië, Australië en andere overzeese markten. Ook in belangrijke Chinese steden, waaronder Beijing, Shenzhen, Xi’an, Hangzhou worden BYD’s elektrische vrachtwagens en chassis toegepast. BYD is daarmee het eerste merk ter wereld dat grootschalige, commerciële ondernemingen van volledig elektrische vrachtwagens voorziet.

De volledig elektrische trucks van BYD zijn momenteel actief in overzeese markten, waaronder in het Budweiser Distribution Center in Zuid-Californië, Amazon’s hoofdkantoor Amazon Park en onder meer de havens van Los Angeles, Oakland en San Diego. Ook in de Chinese havens van onder meer Ningbo, Xiamen, Huai’an en Yantian worden elektrische trucks van BYD gebruikt.

BYD Europe kondigde in 2020 haar langetermijnstrategie aan om in eerste instantie nieuwe BYD bestelwagens en elektrische trucks in Noorwegen en Nederland op de markt te brengen. De elektrische BYD-bedrijfsvoertuigen die naar Europa komen zijn een bestelwagen (2,6 ton), een nieuwe chassis-cabine van 7,5 ton, een tuintractor en BYD’s nieuwste generatie zware vrachtwagen van 19 ton.

BYD zal zijn volledig elektrische trucknetwerk de komende jaren uitbreiden naar meer Europese gebieden en op middellange en lange termijn nieuwe modellen in Europa introduceren.

Alex Miedema

Recent Posts

Vissers Veluwse foto-archief: truckersbal en potje pullen

Erwin Visser: "Deze week was de week van hemelvaart. Na maandag al vrij geweest te zijn geweest zijn mijn collega…

14 uur ago

Beste Babette (deel 141) verboden de Pyramide te betreden

Beste Babette, de week begon met uitslapen, want jawel: Wingman en ik hadden lekker een weekje vrij! Eerst maar eens…

22 uur ago

De oogst van week 19 2021

Met onder andere de bijvangst van de nieuwe DAF, een wâldfrysk regiorondje om klompen te halen bij Scherjon, de vaste…

3 dagen ago

Stoere nieuwe Scania voor Sjoerd Jongema

Vanochtend (15 mei 2021) heeft Scania dealer Rinsma in Berlikum deze schitterende Scania R450 afgeleverd aan Sjoerd Jongema in Harlingen.…

3 dagen ago

Nieuwe Tekno modellen week 19 2021

Vanaf vandaag zijn er weer een paar hele mooie nieuwe modellen te koop bij Tekno. Via tekno.nl zijn deze te…

4 dagen ago

Blogpost 10.000: JUBILEUMQUIZ

Dit is de 10.000e blogpost op alexmiedema.nl! Om dat feestje te vieren geef ik een paar mooie prijzen weg met…

6 dagen ago