In 1989 plaatste het Ministerie van Defensie bij DAF Trucks een opdracht voor 255 nieuwe takelwagens van het type YBZ-3300, met een aanvullende optie van 30 stuks. Deze nieuwe voertuigen kwamen in de plaats van de 20 à 30 jaar oude DAF bergingstrucks van het type YB-616 (uit 1960) en YB-626 (uit 1968).
DAF YB 616.
https://www.truckfan.nl/picture/1098957/
DAF YB 626.
Medio 1986 hadden DAF (YBZ-3300) en Scania (P112h) elk al twee prototypen geleverd. Deze voertuigen werden voor een periode van 18 maanden door de Beproevingsafdeling uitgebreid geëvalueerd. .
Scania 112.
Van beide merken was één voertuig uitgerust met een HIAB kraan en de andere truck met een Noorse Moelven (BV-730-NL) kraan. Het Ministerie van Defensie liet de keuze uiteindelijk vallen op de DAF in combinatie met de Moelven kraanopbouw. De opdracht had een waarde van ruim 150 miljoen gulden.
De bestelde 255 voertuigen zijn in 1992 en 1993 afgeleverd, waarvan er uiteindelijk 185 in gebruik zijn genomen. In 1997 werd 62 voertuigen door Terberg en NCH Technics omgebouwd van YBZ-3300 naar YWZ-3300TE.
De basis van beide DAF prototypen verschilde op details van de productie versie. Zo werd de DKX1160 motor (330 pk) vervangen door een versie van dezelfde krachtbron met 355 pk. Ook kreeg de bergingstruck het gemoderniseerde uiterlijk van de commerciële DAF F2900 en F3200 trucks.
De DAF YBZ-3300 bergingstruck wordt ingezet voor het bergen en afvoeren van wielvoertuigen die even zwaar of lichter zijn dan de DAF YBZ-3300 zelf. Alle krijgsmachtonderdelen maken gebruik van de DAF YBZ-3300.
Vanaf 2010 werden overtollige DAF Tropco (YTZ95.480) trekkers omgebouwd naar een bergingstruck. Hiervoor werd door DAF Trucks een nieuw hulpchassis ontwikkeld, zodat de Moelven BV-730-NL opbouw overgeplaatst kon worden van de YBZ-3300 naar de ‘nieuwe’ YBB95.480 bergingstrucks. Waar de YBZ te licht bevonden werd voor het bergen van de nieuwe generatie pantserwielvoertuigen (Patria, Bushmaster), is de YBB wel geschikt voor dit zwaardere bergingswerk.
Mooi om ze weer te zien die YBZ3300 en de Scania 112. Prototypen van het leger. Brengt leuke herinneringen boven. In ’89 werkte ik op de MBA2, materialen beproevings afdeling in Huibergen en daar stonden deze voertuigen gestald na hun testperiode.
Samen met de toen nog prototypes van de viertonners van DAF.
1 van de DAF ybz bergingswagens had een computergestuurde versnellingsbak die destijds alleen al 100.000 gulden kostte volgens de ingenieur waarmee ik werkte en die aan de test had meegewerkt. Je kon er niet mee misschakelen, ook al zou je het willen zei hij.
Omdat ze toch na hun test periode maar stof stonden te vangen hebben we ze -stiekem- gewoon gebruikt tijdens beproevingen in het veld en 1x na een ongeval tussen 2 vw busjes op vliegveld welschap waar we aan het testen waren. ikzelf eigende me voor de dagelijkse ritjes door Nederland een nagelnieuw prototype 4tonner toe. Even uit mijn hoofd : YA4442 ofzo.
Ik was destijds vrijwel de enige die rondreed met zo’n ding bij de KL en heb wat verbaasde koppen gezien toen.
Over mij:
Na dienst ben ik bij Autoberging t Centrum van Jan Dees in Terneuzen gaan werken. Dat heb ik ca. 10 jaar gedaan. Toen carriereswitch gedaan naar zwaar en speciaal transport en daarna tot de dag van vandaag Signmaker.
Vorige week heb ik er een aantal zien staan bij Commerce tussen Winschoten en Assen.
https://www.commerce-trucks.com/nl/vrachtwagens/daf-3300.html
Vrijdag 22-10-2021 nog 1 tegengekomen gewoon mee met de rest van de div colonne’s op de A7