De nieuwe DAF LF – Pure Excellence

DAF introduceert een groot aantal vernieuwingen voor de LF, die de toonaangevende positie van deze populaire distributietruck in de klasse van 7,5 tot 19 ton verder versterken. Tot de vernieuwingen behoren de komst van een nieuwe 3,8 liter PACCAR-motor en de mogelijkheid te kiezen voor extra snelle aandrijflijnen voor maximale brandstofefficiency. Tegelijkertijd zijn het design van het exterieur en het interieur in lijn gebracht met dat van de Nieuwe CF en XF. Ook DAF’s distributietruck staat voor Pure Excellence.
DAF LF Euro 6
Een van de belangrijke vernieuwingen aan de DAF LF is de nieuwe 3,8 liter PACCAR PX-4-motor, die op de 7,5 tons-versie van de LF leverbaar is in twee vermogensvarianten: 115 kW/156 pk en 127 kW/172 pk met maximale koppels van achtereenvolgens 500 en 600 Nm tussen 1.200 en 2.000 t/min. DAF introduceert deze nieuwe motor specifiek in de LF City voor lichte toepassingen binnen de stedelijke distributie, waarvoor een motor met een slagvolume van net geen 4,0 liter zich optimaal leent.

Eersteklas PACCAR PX-5 en PX-7-motoren
Voor hogere vermogens blijven de 4,5 liter PACCAR PX-5 (135 kW/184 pk – 157 kW/213 pk) en 6,7 liter PACCAR PX-7-motoren (172 kW/234 pk t/m 239 kW/325 pk) leverbaar. Deze profiteren sinds eind vorig jaar van nieuwe software en een geoptimaliseerde warmte- en luchthuishouding. Daardoor is het maximale koppel van beide efficiënte en betrouwbare motoren 5 tot 12% toegenomen en is dat beschikbaar bij een lager toerental (100 – 200 t/min). De maximaal beschikbare koppels voor deze motoren bedragen respectievelijk 850 Nm (bij 1.200 – 1.500 t/min) en 1.200 Nm (bij 1.100 – 1.700 t/min). Bij de PACCAR PX-7-motor nam het vermogen met 8 kW/11 pk toe.
DAF LF Euro 6
Nieuwe achterasreducties voor maximale efficiency
Door te kiezen voor de nieuwe achterasreducties tot 1:3.31 wordt het toerental van de motoren bij kruissnelheden met zo’n 150 tot 200 t/min gereduceerd. Samen met de motorvernieuwingen leidt deze drijflijnoptimalisatie tot een brandstofbesparing tot maar liefst 6%, terwijl het chauffeurscomfort verder verhoogd wordt door het nog lagere geluidsniveau van de motor.

Nu ook automatische transmissie op 18/19 tons LF
DAF levert op de nieuwe LF-serie een keur aan handgeschakelde en geautomatiseerde transmissies met 5, 6, 9 en 12 versnellingen. Daarnaast is een breed pallet aan volautomatische versnellingsbakken leverbaar. Nieuw is dat er nu ook een Allison automatische transmissie verkrijgbaar is op de meest krachtige versies van (217 kW/295 pk en 239 kW/325 pk) van de 19-tons LF, waardoor de truck nog beter kan worden afgestemd op de specifieke toepassing.

Wielbases tot 6,90 meter, brandstofvolumes tot 1.240 liter
Dat de DAF LF perfect op elke individuele inzet kan worden samengesteld, blijkt ook uit de ruime keuze aan wielbases met lengtes tot maar liefst 6,90 meter. Daardoor zijn opbouwlengtes van ruim 9 meter mogelijk voor maximale laadvolumes. Dankzij de lange wielbases zijn overigens brandstoftankvolumes tot maar liefst 1.240 liter leverbaar – uniek aan de LF. Dat betekent een zeer grote actieradius, een maximale voertuigbeschikbaarheid en een optimaal financieel voordeel door te tanken waar de brandstof het goedkoopst is.

Eersteklas opbouwvriendelijkheid
In het kader van DAF Transportefficiency voert DAF op de LF ook vernieuwingen toe die de opbouwvriendelijkheid verder vergroten. Daartoe behoren de nieuwe ‘Body Attachment Modules’, die de plaatsing van een opbouw of component vergemakkelijken. Nieuw zijn daarnaast specifieke voorbereidingen voor de plaatsing van een gesloten opbouw met laadlift, een tankopbouw met subframe of een kipper.
Daarnaast biedt DAF nu op de LF nog meer combinaties van wielbases en lengtes van de achter-overbouw. De combinatie van bijvoorbeeld een langere wielbasis en een korter chassis achter de achteras maakt de opbouw als vuilniswagen extra eenvoudig.
DAF LF Euro 6
Vernieuwd uiterlijk: stoer en elegant
Uiterlijk deelt de nieuwe LF vele kenmerken die de nieuwe CF en XF een geheel nieuwe uitstraling geven, die zowel stoer als elegant tegelijk is. In het oog springen de fraaie chromen strips op de grille en de nieuwe logoplaat waarop de letters ‘DAF’ met chromen omranding voor extra cachet zorgen.

Tweede raam in portier voor extra veiligheid
Een andere noviteit voor de Nieuwe LF is het optionele, lagere raam in het portier aan bijrijderszijde. Zeker bij distributie in stedelijke gebieden is optimaal zicht op al het verkeer naast het voertuig van het grootste belang. Dankzij het tweede raam ziet de chauffeur onmiddellijk of er zich bijvoorbeeld fietsers of voetgangers naast zijn cabine bevinden.

Fraai interieur voor hoogste chauffeurscomfort
Het interieur van de LF-cabine kenmerkt zich door nieuwe, warme smaakvolle kleuren, die het interieur een kwaliteitsuitstraling geven waardoor elke chauffeur er zich in thuis voelt.
Het Driver Information Panel (DIP) vernieuwd. Grafische aanpassingen maken deze nog beter afleesbaar. Verder zijn klokken voorzien van een eigentijdse typografie die het instrumentarium een frisse uitstraling geven.
DAF LF Euro 6
DAF Connect fleetmanagementsysteem
DAF levert op de nieuwe LF ook DAF Connect. Dit een innovatieve fleet-managementsysteem geeft de transportondernemer actueel inzicht in de prestaties van zijn voertuigen en chauffeurs. Informatie over de voertuiglocatie, het brandstofverbruik, de gereden kilometers, de bezettingsgraad en het stationair draaien van de motor wordt duidelijk gepresenteerd op een online dashboard, dat aan individuele klantwensen kan worden aangepast.

Via het gebruiksvriendelijke dashboard kunnen uitgebreide brandstofrapportages worden opgevraagd. DAF Connect maakt het mogelijk actuele en recente gegevens van bijvoorbeeld voertuigen en chauffeurs te vergelijken. De ‘Live Fleet’-functionaliteit levert de wagenparkbeheerder een keur aan zelf te programmeren informatie over de locatie van de voertuigen, routes en rijtijden, wat bijdraagt aan het optimaliseren van planning en bezettingsgraad.

DAF Connect optimaliseert de voertuigbeschikbaarheid, reduceert de operationele kosten en verhoogt de logistieke efficiency. Bovendien stelt DAF Connect de transportondernemer in staat onderhoud en reparaties zo effectief mogelijk te plannen en voordeel te halen uit DAF’s advies op maat, dat met DAF Connect wordt gegenereerd.
DAF LF Euro 6
Standaard AEBS, FCW, ACC en LDWS
Standaard wordt de DAF LF (vanaf 8 ton GVW en met luchtvering op de achteras) uitgevoerd met Advanced Emergency Braking System (AEBS), Forward Collision Warning en Adaptive Cruise Control (ACC). Daarnaast is ook Lane Departure Warning System (LDWS) standaard. AEBS en FCW zijn erop gericht om een aanrijding te voorkomen. In noodsituaties grijpt AEBS desnoods zelf in door de truck maximaal te vertragen om daarmee een botsing te voorkomen dan wel de impact ervan te minimaliseren.

Adaptive Cruise Control (ACC) past de snelheid van de truck automatisch aan aan de snelheid van de voorligger. Hierdoor blijft een veilige onderlinge afstand gehandhaafd en kan maximaal in cruise control worden gereden, wat het brandstofverbruik ten goede komt. Lane Departure Warning (LDWS) werkt met een camera achter de voorruit. Als de truck onbedoeld van rijstrook of rijbaan dreigt te wisselen, wordt de chauffeur met een akoestisch signaal gewaarschuwd.

No Responses

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *