De grote Euro 6 test van Fehrenkötter


Het is al vaker genoemd op de blog, de komst van de Euro 6 motoren zorgt voor veranderende verhoudingen tussen de trucks. Veel transportbedrijven kopen daarom andere merken naast hun trouwe merk, om voor zichzelf te kijken wie voor hen nu het beste is. Fehrenkötter doet het meteen goed en heeft van alle merken één besteld, om die in samenwerking met onder andere Trans Aktuell en Dekra te testen. Dit kunstje heeft men 7 jaar terug overigens ook al eens gedaan, toen uiteraard nog niet met Euro 6 motoren.



De trucks zijn natuurlijk toegesneden op het werk van Fehrenkötter, internationaal exceptioneel vervoer. Iedere truck heeft drie assen, een grote cabine, tussen de 440 en 470 pk, een stand-airco, een FVG opbouw en een aanhangwagen met twee assen. De brandstoftanks zijn waar nodig door FVG aangepast om maar zo veel mogelijk diesel mee te kunnen nemen. Brandstofkosten zijn, zoals voor iedere transporteur, een belangrijk punt. Zo tankt men als dat mogelijk is in Luxemburg, rijdt men niet sneller dan 84 en haalt men op een snelweg met twee rijstroken nooit in, als er drie stroken beschikbaar zijn wordt er alleen ingehaald als het echt niet anders kan.


De Mercedes-Benz Actros heeft een solo-cabine. Links is voor werken, rechts voor relaxen.


De MAN van de vorige test loopt nog steeds bij het bedrijf, zou de Euro 6 het ook zo lang uit blijven houden?


Ondanks dat hij de kleinste motor heeft, is de Iveco Stralis niet de truck met het laagste vermogen.


Als enige geen stand-airco op het dak, die heeft de FH standaard namelijk al. Met zijn 469 pk is het de sterkste van de zeven.


Over Scania ging vandaag het gerucht dat de V8 motor er uit gaat en vervangen wordt door een zescilinder met zo’n 650 pk.


Eén van de eerste DAF XF’s als bakwagen.


Chauffeur op de Renault T is bekende blogger Roadmaster561. Renault was het laatste merk dat haar Euro 6 range presenteerde en ook de laatste truck van dit rijtje. Omdat er toen hij besteld werd dusdanig weinig bekend was over de T, zit er een stand-airco op het dak. Overbodig, die zat er standaard ook op, zo bleek later.

En als je dan toch bij Fehrenkötter bent… De kans om daar even rond te neuzen nam ik uiteraard met beide handen aan!

6 Comments

  1. marco meester 15 februari 2014 Reply
  2. Rick Blaine 16 februari 2014 Reply
  3. Barry van de Grift 17 februari 2014 Reply
    • admin 17 februari 2014 Reply
  4. Barry van de Grift 17 februari 2014 Reply
  5. Johan Diekema 1 juli 2015 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *