Het is al vaker genoemd op de blog, de komst van de Euro 6 motoren zorgt voor veranderende verhoudingen tussen de trucks. Veel transportbedrijven kopen daarom andere merken naast hun trouwe merk, om voor zichzelf te kijken wie voor hen nu het beste is. Fehrenkötter doet het meteen goed en heeft van alle merken één besteld, om die in samenwerking met onder andere Trans Aktuell en Dekra te testen. Dit kunstje heeft men 7 jaar terug overigens ook al eens gedaan, toen uiteraard nog niet met Euro 6 motoren.
De trucks zijn natuurlijk toegesneden op het werk van Fehrenkötter, internationaal exceptioneel vervoer. Iedere truck heeft drie assen, een grote cabine, tussen de 440 en 470 pk, een stand-airco, een FVG opbouw en een aanhangwagen met twee assen. De brandstoftanks zijn waar nodig door FVG aangepast om maar zo veel mogelijk diesel mee te kunnen nemen. Brandstofkosten zijn, zoals voor iedere transporteur, een belangrijk punt. Zo tankt men als dat mogelijk is in Luxemburg, rijdt men niet sneller dan 84 en haalt men op een snelweg met twee rijstroken nooit in, als er drie stroken beschikbaar zijn wordt er alleen ingehaald als het echt niet anders kan.
De Mercedes-Benz Actros heeft een solo-cabine. Links is voor werken, rechts voor relaxen.
De MAN van de vorige test loopt nog steeds bij het bedrijf, zou de Euro 6 het ook zo lang uit blijven houden?
Ondanks dat hij de kleinste motor heeft, is de Iveco Stralis niet de truck met het laagste vermogen.
Als enige geen stand-airco op het dak, die heeft de FH standaard namelijk al. Met zijn 469 pk is het de sterkste van de zeven.
Over Scania ging vandaag het gerucht dat de V8 motor er uit gaat en vervangen wordt door een zescilinder met zo’n 650 pk.
Eén van de eerste DAF XF’s als bakwagen.
Chauffeur op de Renault T is bekende blogger Roadmaster561. Renault was het laatste merk dat haar Euro 6 range presenteerde en ook de laatste truck van dit rijtje. Omdat er toen hij besteld werd dusdanig weinig bekend was over de T, zit er een stand-airco op het dak. Overbodig, die zat er standaard ook op, zo bleek later.
En als je dan toch bij Fehrenkötter bent… De kans om daar even rond te neuzen nam ik uiteraard met beide handen aan!
Mooi hoor die nieuwe renault……
Lever er ook even een bivakmuts bij voor de chauffeur….
Interessante test! Is de voortgang ook ergens online te volgen?
Zeker een interessante vergelijking.
Alleen lijkt dit makkelijker dan het in werkelijkheid is. Je kunt heel moeilijk op basis van 1 voertuig bepalen wat de resultaten zijn . Voor een goede vergelijking zal je zeker een veel groter aantal voertuigen moeten testen. Zeker 5 of zelfs meer! Bijvoorbeeld: Hebben alle voertuigen precies het zelfde werk? En worden de chauffeurs ook regelmatig gewisseld? Hoe wordt voorkomen dat er 1 type negatief uit de test komt doordat chauffeurs willen dat deze er slecht uit komt. Verder is het maar de vraag in hoe verre de voertuigen gelijk zijn. Bijvoorbeeld de keuze van de eindoverbrenging heeft al invloed op het resultaat.
Mooi idee van dit transport bedrijf maar helaas zeggen de resultaten helemaal niets. (Wel kunnen ze de service van de merken goed vergelijken).
Iedere chauffeur is en liefhebber van het merk waar hij op rijdt bij deze test. Je hebt gelijk dat het niet een geheel optimale test is, maar er moet natuurlijk ook gewoon gewerkt worden.
Natuurlijk moet er gewoon gewerkt worden. Het is ook helemaal geen slecht idee om eens een vergelijking in de praktijk te doen. Dit is waarschijnlijk reeeler dan testen van truckbladen. Alleen een vergelijking op basis van 1 stuk is lastig. De verschillen tussen de trucks kunnen wel eens kleiner zijn dan de verschillen als 5 dezelfde trucks zou worden getest. Verder kan het natuurlijk zijn dat een slecht (of goed) scorende truck exemplarisch is en dus niets zegt over de hele serie.
Hallo Alex,
Ik heb me de afgelopen tijd eens een beetje verdiept in de Fehrenkötter test. Ik heb met 3 chauffeurs gesproken waarvan er 1 op staande voet is ontslagen. De MAN chauffeur. De test is volgens mij alleen maar een publiciteitsstunt voor de firma Fehrenkötter.
Volgens de MAN chauffeur klopt er weinig van. Nu weet ik dat hij ontslagen is dus zijn mening, nou ja wat moet ik zeggen, zullen we maar niet helemaal meetellen. Maar de chauffeur die het op dit moment het beste doet, Jurgen Schwarzer, vertelde mij dat er in het begin al heel veel fouten zijn gemaakt. De Volvo is uitgerust met allerlei snufjes om het brandstof verbuik te reduceren terwijl de andere voertuigen dat niet hebben. De Renault hebben ze recent nieuwe software opgespeeld en deze heeft nu ook Isee. Hier zie je dus al het enorme verschil. Dan ook nog het verschil in de chauffeurs. Ze zouden allenmaal een uitstekende rating hebben in fleetboard. Nou vergeet het maar. De eerste chauffeur van de Renault kwam nog niet bover de 8 gemiddeld ook de DAF chauffeur voldeed niet aan die eis. Waarom dan toch deze mensen inzetten voor de test en deze leugens verspreiden.
De MAN is ondertussen 4 x in een ongeval verwikkeld geweest en heeft nu ondertussen al de 5e nieuwe chauffeur. De Renault idem dito. Deze chauffeur heeft overal lak aan en hier hebben ze zelfs de snelheidsbegrenzer naar beneden gezet op 84 km/h. Ook deze auto heeft inmiddels al de 4e chauffeur. Dan het verhaal van de Scania. Frank Engelman. Deze is totaal ongemotiveerd en doet maar wat.
Maar ook het digitaal management werkt niet optimaal. Hier zie je gewoon grote verschillen en fouten in zitten.
Ben trouwens benieuwd naar de waardering voor de Mercedes. Deze heeft recentelijk 4 weken stilgestaan in Italie omdat hij met een te hoge lading onderweg was en geen vergunning mee voerde. Vergunningen is bij de firma altijd een probleem volgens de chauffeurs. Maar goed dat heeft verder niets met de test te maken.
De Mercedes trouwens staat regelmatig eens een paar uur of een halve dag in garage wat niet in de calculatie staat, hoe kan dat? Ondanks het toezicht van de Dekra valt er dus toch nog genoeg te sjoemelen met de cijfers. Ik denk dan ook dan de test van Fehrenkötter maar met een grote korrel zout genomen moet worden en vooral niet te serieus.
Natuurlijk een gemotiveerde chauffeur zoals Jurgen met zijn Volvo haalt goede cijfers en doet goed zijn best. Dat is voor Volve zeer goede reclame maar horen jullie verder iets van de andere merken?
Ben benieuwd naar het eind resultaat.