De afdeling Realisatie E van netwerkbedrijf Enexis in Venlo nam onlangs een nieuwe hybride vrachtwagen in gebruik. De officiële overdracht vond plaats bij Iveco dealer Charles Feijts Bedrijfswagens in Venlo.
Een mobiele werkplaats gebouwd op een Iveco Daily 70C21 Hybrid, milieuvriendelijk aangedreven en zwaar genoeg om op een veilige manier onderhoud te verrichten aan 10kV-schakelinstallaties. De servicewagen gaat qua eigen gewicht de 3.500 kilo ruim voorbij want alleen het Hybrid systeem voegt al 700 kilo toe aan het voertuig. Nieuw is echter dat dit meer gewicht gecompenseerd wordt door de wetgever waar het gaat om het benodigde rijbewijs. Dat is het gevolg van een wijziging in de rijbewijs richtlijn die toestaat dat voertuigen met hybride aandrijving meer mogen wegen dan 3,5 ton met een B rijbewijs. Er is dus geen laadvermogen penalty voor de Daily Hybride. In tegendeel zelfs, door de ‘plug-in’ hybride techniek kan met B rijbewijs gereden worden met totaalgewichten tot 7,5 ton. Zelfs na montage van een laadklep blijft er meer dan genoeg nuttig laadvermogen over bij deze oplossing.
Dit Daily chassis is omgebouwd naar hybride door het toevoegen van een 30 kW elektromotor die wordt gevoed met een 96 Volt batterijpakket. De batterijen worden opgeladen met een extern stopcontact. Op deze manier wordt diesel bespaard en kan er gedeeltelijk worden gereden op goedkope elektriciteit, daarmee is het een zogenaamde ‘Plug-in Hybrid’.
Enexis had een aantal redenen om te kiezen voor de unieke Iveco Daily met een toegestaan totaalgewicht van maar liefst 7.000kg. Naast het feit dat de vrachtwagen zowel op een dieselmotor alsook elektrisch kan rijden zijn er meerdere voordelen:
-een hoog netto laadvermogen door een degelijk ladderchassis van voor- tot achterbumper;
-een B rijbewijs is voldoende voor het besturen van de vrachtwagen door een speciale overheidsmaatregel die alleen geldt voor hybride vrachtwagens;
-elektrisch rijden reduceert de CO2-uitstoot van het voertuig, waarmee Enexis een steentje bijdraagt aan een betere leefomgeving.
Het is de eerste hybride vrachtauto in het wagenpark, en daarmee een mijlpaal bij Enexis. Meer en meer elektrische- en hybrideauto’s komen beschikbaar op de markt en ook in het wagenpark van Enexis. Met deze nieuwe technologieën wil Enexis graag testen om te ervaren of deze ook inzetbaar zijn binnen haar primaire bedrijfsprocessen.
De bediening van het voertuig is bijzonder eenvoudig, het gaspedaal heeft zijn oude functie behouden en werkt ook bij elektrische aandrijving als ‘accelerator.’ Het inschakelen van de elektrische tractie gebeurt door een inschakelbare ‘Power take-in’ schakelaar in te drukken. Het omschakelen duurt c.a. 10 seconden. De aandrijving vindt plaats via de PTO naar de prise-direct as van de versnellingsbak. Door middel van een ‘koppeling locker’ kan deze prise-as worden losgekoppeld. In elektrische mode draait de dieselmotor niet mee, en is er dus ook vrijwel geen geluid hoorbaar. De stuurbekrachtiging vindt plaats door een elektrisch aangedreven hydraulische pomp. De remmen werken middels een eveneens elektrisch aangedreven vacuüm pomp.
Door het koppelingspedaal in ingetrapte positie te vergrendelen met een hefboom wordt de koppeling open gezet. Met stilstaande motor wordt er een versnelling gekozen. Verder is één druk op de knop voldoende om de elektromotor te starten. Een licht gezoem is waarneembaar en dan rest alleen nog gas geven en sturen. De gekozen versnelling zorgt er voor dat de acceleratie niet razendsnel is, maar de snelheid loopt wel behoorlijk op. In de praktijk kan een chauffeur met gevoel voor techniek ook gewoon schakelen, maar dat gaat zonder koppeling. In de vierde versnelling bereikt de Iveco in elektrische mode een snelheid van zestig kilometer per uur. De maximale snelheid met elektrische aandrijving is 70 km. Bij die snelheid ligt de actieradius rond de dertig kilometer. Hier valt prima mee te werken want de snelheid in voetgangersgebieden of winkelcentra ligt beduidend lager. Bij 50 kilometer per uur is de actieradius ongeveer vijftig kilometer en daarmee kunnen binnensteden in het algemeen prima bediend worden. Na een dag inzet in de binnenstad kan de accu worden opgeladen met groene stroom door een kabel aan te sluiten. De oplaadtijd bedraagt 6 tot 8 uur.
Charles Feijts Bedrijfswagens heeft vestigingen in Born, Heerlen en Venlo en is dealer van IVECO, FIAT en ISUZU bedrijfswagens. Dochteronderneming BUCA Hydrauliek & Trailer is dealer van PALFINGER en NCH laadkranen en afzetsystemen. CFG is zo in staat een compleet pakket aan transportoplossingen te bieden. In alle vestigingen verleent CFG service aan verschillende merken bedrijfswagens, trucks, trailers en hydraulische laad- en lossystemen.
Enexis is de regionale netbeheerder in de provincies Groningen, Friesland, Drenthe, Flevoland (Noordoostpolder), Overijssel, Noord-Brabant en Limburg. Het bedrijf is belast met de ontwikkeling en aanleg van energiedistributienetwerken (gas en elektriciteit) en het onderhoud en beheer van deze netten. Daarmee is Enexis als schakel tussen de klant en de energieleverancier verantwoordelijk voor de energievoorziening van meer dan 2,6 miljoen klanten.