Schiphol groen mede dankzij BYD

Amsterdam Airport Schiphol is hard op weg een van de groenste luchthavens in de wereld te worden dankzij belangrijke initiatieven om uitstoot te verminderen. De nieuwste ontwikkeling op dit gebied en zoals vorige week aangekondigd, is een vloot van 35 volledig elektrische bussen van BYD die worden ingezet op Schiphol om passagiers tussen de vliegtuigen en de terminals te vervoeren.
BYD onbekend/overig
Foto: Joey Govers.

De 12 meter lange BYD-bussen zijn de eerste volledig elektrische bussen die het transport verzorgen op een grote mondiale luchthaven. Bovendien zijn deze bussen de eerste elektrische bussen in Europa met slechts twee in plaats van drie batterijen. Door het aantal batterijen per bus te verminderen -een wens van de luchthaven- is er meer ruimte ontstaan voor passagiers en is het totaalgewicht van de bus aanzienlijk verlaagd. De verlaging heeft een gunstig effect op onder meer de actieradius en de bedrijfskosten.

Schiphol heeft voor BYD gekozen na een competitieve Europese aanbestedingsprocedure. In meer dan 47 grote Europese steden hebben inmiddels tests met de elektrische bussen van BYD plaatsgevonden. De testresultaten waren steeds hetzelfde: de bussen blijken een volwaardig alternatief te zijn voor dieselgestookte exemplaren; ze kunnen een hele dag rijden op een volle batterij en door de lagere elektriciteitskosten ten opzichte van diesel, zijn de gebruikskosten zeer laag.

“BYD is er trots op om Schiphol een uitstootvrije oplossing aan te kunnen bieden voor het vervoeren van passagiers. Wij leveren een belangrijke bijdrage aan de doelstelling van de luchthaven om wereldleider te worden in groen transport”, aldus Isbrand Ho, algemeen directeur van BYD Europe. “De mogelijkheid voor luchthavens om uitstoot te verminderen speelt zich voornamelijk af op de grond en er is een enorm potentieel voor ons om een bijdrage te leveren aan dit proces.Als je bedenkt dat vrijwel elke luchtvaartmaatschappij op elke grote luchthaven werkt met duizenden stuks materieel voorzien van een dieselmotor, dan is de omvang van de mogelijkheden duidelijk.”
BYD onbekend/overig
Het contract met Schiphol voor levering van de elektrische bussen is overigens niet uniek. Op het eiland Schiermonnikoog nemen BYD bussen al twee jaar al het openbaar vervoer op het eiland voor hun rekening. En met succes. De busdienst op Schiermonnikoog is onlangs op de eerste plaats geëindigd in de OV-Klantenbarometer, een jaarlijks klanttevredenheidsonderzoek in Nederland. Daarnaast zijn twee elektrische bussen al bijna 18 maanden in dienst in Londen. Meer Europese busmaatschappijen overwegen eveneens bestellingen te plaatsen voor elektrische bussen om zo de uitstoot te kunnen verminderen en de operationele kosten flink te verlagen dankzij de lagere prijs van elektriciteit ten opzichte van diesel.

One Response

  1. Joey Govers 25 juni 2015 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *