De Truckspotter deel 6: hoe word je truckspotter?

Het fotograferen van trucks ‘in het werk’ en tijdens diverse evenementen (de agenda vind je op truckfan.nl) brengt voor de fotograaf dikwijls een waslijst met uitdagingen. In de serie De Truckspotter neemt Jaco Terlouw je mee in de wereld van de truck fotografie. Jaco’s foto’s kun je zien op truckfan.nl .

Hoe word je truckspotter? 

Al sinds mijn kleutertijd heb ik een zeer grote belangstelling voor trucks. Uiteraard keek ik als kleine jongen ook wel naar personenauto’s, maar de vrachtauto’s vond ik toch wel het mooist. Uren kon ik mij vermaken met mijn speelgoedtruckjes van Siku. Tijdens het buitenspelen stond ik vaak naar de vrachtauto’s te kijken die regelmatig nabij het ouderlijk huis te zien waren. Met een aantal woningbouwlocaties en NAM installaties in de nabije omgeving was er voor mij veel te zien. In 1981 werd ik door mijn vader meegenomen naar de truckshow in de Ahoy’ hallen in Rotterdam. Ik keek mijn ogen uit. 

Mijn vader en ik tijdens Truckshow Ahoy’ in 1981.

De Volvo F89 van Jac. Van ’t Kruis doet nog steeds mee tijdens evenementen. Van de DAF 2600 van Gunco heb ik helaas nooit een andere foto gemaakt.

Kort na Ahoy’ kreeg ik mijn eerste fototoestelletje, een Agfa Instamatic. Er zat één filmcassette bij waarmee ik 24 vierkante opnamen kon maken. Op de fiets ging ik naar de industrieterreinen in de buurt; Hordijkerveld Rotterdam en Dierenstein Barendrecht werden regelmatig bezocht. Ik heb destijds veel moois gezien; Steyr’s van Stuij & De Man, een verdwaalde ERF bij Bestebreurtje Truck B.V. (tegenwoordig Best Trucks) en natuurlijk de trucks van Rotterdams Tank Transport. Maar met 24 foto’s te gaan moest ik toen moeilijke keuzes maken. De nieuwe DAF FT2800 van buurman Welter Transport ging wel op de foto, de ERF bij Bestebreurtje niet. De instamatic negatieven zijn lastig te scannen tegenwoordig. Naar de negatieven keek ik destijds niet meer om, de foto’s koesterde ik op zelfklevende fotobladen in een multomap. 

Later ging ik foto’s maken met een Praktica spiegelreflexcamera. Mijn actieradius werd groter. Ook de Waalhaven werd regelmatig met de fiets bezocht. De twee verwisselbare objectieven (28 mm groothoek en 50 mm standaard) openden een nieuwe wereld voor mij. Nog steeds moest ik kiezen welke truck op de foto te zetten, maar 36 foto’s op een rolletje gaf mij toch meer vrijheid.

Ik versleet twee Praktica’s binnen enkele jaren. Daarna maakte het Oost-Europese camera merk plaats voor een Nikon F401s met zoomobjectief en met een zaterdagbaan bij de lokale foto printshop werd mijn hobby ineens een stuk beter betaalbaar. Mijn eerste Nikon schoof ik door naar mijn vader en ik ging fotograferen met een Nikon F801s. 

Ook toen mijn foto apparatuur beter werd en de kosten aanzienlijk daalden bleef ik voornamelijk de trucks fotograferen die ik mooi vond. Als ik nu de negatieven zie van de evenementen die ik toen bezocht springen de tranen in mij ogen van de trucks die ik op de achtergrond zie staan. Ik zie gedeeltelijk afgebeelde Bedford TM, Pegaso Troner en Leyland Roadtrain trucks. Destijds konden deze vrachtauto’s niet op mijn belangstelling rekenen, tegenwoordig heb ik spijt van het niet op de foto zetten van deze klassiekers.

Grote en kleine evenementen bezocht ik met mijn camera. En ook hier keek ik uitsluitend naar de grote trucks voor internationaal transport. Terugkijkend zie ik vanaf midden jaren ’90 pas een omslag in de fotografie. Ineens verschijnen op de negatiefstroken klassiekers en minder gangbare trucks.


Vandaag de dag fotografeer ik juist de trucks die ik, kijkend met mijn criteria van vroeger, voorbij zou lopen. Een mooi opgebouwde en van uitbundig spuitwerk voorziene Scania R-serie of DAF XF Euro6 zal ik niet overslaan, maar de nagenoeg standaard Iveco Eurocargo of DAF LF Euro6 distributie truck die ik tegenkom is mij net zo lief. Later blijken het juist deze standaard trucks te zijn die de fotocollectie zo interessant maken.


Met de komst van de digitale fotografie kun je vrijwel onbeperkt foto’s maken. Maak ook eens een foto van de minder gangbare vrachtauto’s die voor de lens komen!

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *