Dakar 2017: ‘Silly season’ is begonnen

Direct na afloop van Dakar 2016 zijn de ervaringen het meest vers, menig team is nu al plannen aan het smeden voor 2017. Hier al vast wat feiten, teamwensen en speculaties voor 2017 op een rij.
Scania eigenbouw
Van den Heuvel was dit jaar de beste privateer, maar de twaalfde plaats was niet goed genoeg voor hem. Hij moet en zal naar de top tien en overweegt om dat doel te bereiken een tweede wedstrijdtruck in te zetten.
MAN TGS 2nd gen
Hans Stacey komt in 2017 gewoon weer terug, wederom met EVM. Ze willen net de 5% extra gaan geven die ze nu naast de overwinning zaten, ter voorbereiding gaan ze daarom ook met minstens twee auto’s naar de Silk Way rally.
Renault K-serie
Bij Mammoet was men al voor deze Dakar begonnen met het bouwen van een neus (Renault Sherpa). Wellicht kan Huzink ook meegaan in dit project? Die is immers ook aan een nieuwe truck toe en reed al met een door MKR geprepareerde motor in zijn Tatra.
Ginaf X2222
Ginaf Rally Power deed het in Dakar 2016 rustig aan. Dit jaar doet men wel met een volwaardig team mee aan de rally naar Beijing, China is belangrijk voor Ginaf, met alleen speciale trucks voor de Nederlandse markt bouwen kom je er niet. Terwijl in Zuid-Amerika geracet werd, hebben de gebroeders Van Ginkel overleg met het Chinese moederbedrijf en Cummins gehad, onder andere over de deelname aan Le Dakar 2017.
Kamaz onbekend/overig
Zou Kamaz de neus nu wel gehomologeerd krijgen? Dat betekent dat ze een type op de markt moeten brengen met deze Mercedes-neus en cabine. Ze zijn er gek genoeg voor, de frontstuur rallytruck kun je ook gewoon bestellen immers. Het leger van Verenigde Arabische Emiraten verdedigt dat land bijvoorbeeld met ‘rallytrucks’. En wanneer komt Elfrink eindelijk met de Zetros, nu we het toch over Mercedes-neusjes hebben?
Iveco Trakker
Zou Van Genugten in 2017 wel mogen winnen? De kans dat zowel Loprais als Villagra bij De Rooy blijven lijkt mij persoonlijk klein, dat zou perspectief kunnen bieden voor de transportondernemer uit Best. Zo niet moet hij misschien eens bij EVM op de koffie. Er van uitgaande dat Van Genugten ‘promoveert’, wie zou de nieuwe snelle service bij De Rooy dan moeten worden, naast Pep Vila? Adua terug? Of misschien zelfs Duisters? Het blijft eerst nog bij speculeren.
Ginaf X2223
Van Werven reed de afgelopen jaren met een oude Bekx DAF met GINAF logo, hun driejarenplan is nu afgerond. Men overweegt de stap naar een ander merk. Zuurmond: “We hebben zeker de ambitie om er een vervolg aan te geven. En als het aan mij ligt met een MAN. Maar daar gaan we de komende maanden eens rustig over nadenken.”
DAF CF Euro 6
Fried van de Laar had het zwaar met het van de zijlijn toe kijken. Dit jaar heeft het team gereden met een de truck waar Frits van Eerd in 2015 mee reed, maar volgens mij hebben ze de ‘oude’ truck ook nog. Wellicht hebben die volgend jaar ook twee teams, krijgen we dochter(/zus) Anja dan eindelijk ook in de wedstrijd te zien? Zou leuk zijn als ze dat zou kunnen combineren met snelle assistentie voor haar vriend, Erik van Loon.
DAF CF Euro 6
Tilburgs wil na zijn debuut dit jaar terug komen: “Nu we weten hoe het is, smaakt het naar meer.”
DAF CF Euro 6
Aart Schoones vindt Dakar wel leuk, maar de Libya rally eigenlijk veel leuker. Zou hij er in 2017 weer bij zijn? Ik kan me een Dakar zonder Schoones bijna niet voorstellen, zeker niet nu hij dit jaar ook nog eens twee andere levende legendes, Hans Bekx en Eimbert Timmermans, in het serviceteam mee had.

Voor wie het hele jaar door op de hoogte wil blijven van het laatste Dakar-trucknieuws (of juist fotos en verhalen uit het verleden terug wil kijken) is er de website dakartrucks.nl.

NET ZO INTERESSANT

No Responses

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *