Vooruitblik op Dakar 2017


DAF CF serie
Gisteravond was op het Experience Island bij Loon op Zand een presentatie voor de Nederlandse Dakar-deelnemers georganiseerd. Na de hartelijke ontvangst door Mirjam Pol en bijkletsen onder het genot van een drankje, werd het gezelschap naar een tent gedirigeerd waar Henk Hellegers en Xavier Gavory een presentatie hielden. Er werd teurg geblikt op de editie van 2016 maar vooral ook vooruit gekeken naar 2017. Deze presentatie was overigens tegelijkertijd met een soortgelijke presentatie door Marc Coma in Barcelona. Onderstaan artikel is mede mogelijk gemaakt door wijkopenautos.

De belangrijkste vragen gingen natuurlijk over de route. De grootste wijziging in de route is de komst van een nieuw land: Paraguay wordt het 29e land in de historie van Le Dakar wat wordt aangedaan. In de hoofdstad Asunción zal de scrutineering, podiumceremonie en de start van de rally zijn. Vrij rap daarna duikt de route Argentinië in, inmiddels een vaste waarde in de rally. De route buigt dan naar het noorden, waar in Bolivia ook enkele duinen in de route opgenomen zijn. In de Boliviaanse hoofdstad La Paz, de hoogst gelegen hoofdstad ter wereld, is de rustdag. Na de rustdag gaat de rally door bekender terrein zuidwaarts, richting de Argentijnse hoofdstad Buenos Aires, waar de finish is. Dakar 2017 zal dus de boeken ingaan als ‘de rally van de hoofdsteden’. Op aandringen van oud-deelnemer en nu organisator Marc Coma zullen er veel minder verbindingsroutes zullen zijn, bovendien is er een monster-etappe met meer dan 700 kilometer special stage gepland.

Naast de presentatie werden er ook drie deelnemers op het podium geïnterviewd. De Rooy gaf aan blij te zijn met de nieuwe route en er in 2017 zeker bij te zijn. Er zullen geen grote wijzigingen aan de trucks plaats vinden, wat er wel gaat gebeuren zal zich er vooral op richten de Iveco’s nog betrouwbaarder te maken, niet zo zeer om ze sneller te maken. Hij vond het te vroeg om iets te kunnen zeggen over de samenstelling van het team.

Sijbrand Booij stond als vertegenwoordiger uit de personenwagenklasse op het podium. Hij slaat 2017 over als deelnemer, maar wil samen met Eelco Bekker in 2018 weer aan de start staan. In 2017 wil hij echter wel elke dag aan de finish van de etappe komen. Niet als deelnemer, maar als medewerker van de ASO, wat hij in 2015 ook was.

Maikel Verkade was de motorrijder die naar voren werd geroepen. Hij debuteerde in 2016, maar het ‘nooit weer’ van aan de finish veranderde al in het vliegtuig terug naar huis in een ‘graag meer’. Hij probeert er in 2017 dus weer bij te zijn, daar heeft hij wel een paar keer vroeg opstaan voor over.

Mocht je ook enthousiast geworden zijn om mee te doen, dan kun je altijd informeren bij bijvoorbeeld Henk Hellegers of Xavier Gavory. Maar wees gewaarschuwd, je bent niet klaar na de inkoop van een auto, motorfiets of truck, er komt nog behoorlijk wat bij kijken voor je mee kunt doen. Je zult enige conditie moeten hebben, een (service)-team om je heen en een flinke zak geld komt ook altijd van pas, van jezelf of van sponsoren.

De voertuigen zullen (iets voor) 28 december aankomen in de haven van Buenos Aires. Vanaf daar moeten de chauffeurs ze naar de start in Paraguay rijden. De rest van de teams vliegen direct op Asunción.

‘Silly Season’ is nog steeds volop aan de gang. We hebben helaas niet veel mensen gesproken, maar wat wel opviel is dat bijvoorbeeld Ton van Genugten en Marcel Huigevoort geen teamkleding aan hadden. Niet dat dat ook maar iets zegt, ook bijvoorbeeld Gerard de Rooy en Johan Elfrink (jaja, hij was er bij!) liepen niet in ‘uniform’ rond.

Wie we wel spraken was Aart Schoones. Die heeft zijn truck, waar hij onlangs bij de Lybia Rally nog derde mee werd, verkocht en gaf aan dat hij niet van plan is zich in te schrijven voor de komende editie. Silk Way zou volgend jaar nog wel een optie zijn, afhankelijk van de ervaringen van de andere teams dit jaar en of het überhaupt door gaat natuurlijk. Maar we kunnen (en willen!) Schoones zijn naam voor Dakar 2017 nog niet definitief doorstrepen: hij heeft nog een Dakartruck compleet met service in de schuur staan. Als iemand die wil huren of kopen zien we Aart misschien nog wel achter de schermen?

De regels van de trucks zijn ietwat veranderd. Zo zijn trucks met een neus nu minder in het voordeel, ook zijn vermogen en gewicht meer met elkaar in balans gebracht. Doel hiervan is om ook de amateurs meer kans op de overwinning te brengen. Wat van een wedstrijd De Rooy versus Kamaz al is geworden tot een strijd tussen 5 merken (Kamaz, Iveco, Renault, MAN en Tatra) moet dus NOG spannender gaan worden. We gaan het meemaken!

NET ZO INTERESSANT

One Response

  1. Andre 11 mei 2016 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *