Dakar-quotes: etappe 7

Bij Le Dakar 2017 laat ik na iedere etappe de deelnemers zelf aan het woord. Of, nou ja, ik… Het overgrote deel van deze quotes zijn door Marcel Vermeij verzameld en door Natascha Kayser op papier gezet en doorgestuurd, de Mammoet-berichten komen van Berry Kamphorst. Ere wie ere toekomt.

Petronas Team De Rooy Iveco op 2, 3, 4 en 13, De Rooy behoudt leiding
De omgebouwde zevende etappe was voor de trucks slechts 141 kilometer lang, maar er was veel te verliezen. Niet voor Petronas Team De Rooy Iveco. Met een tweede plaats voor Ton van Genugten, de derde voor Federico Villagra en de vierde voor Gerard de Rooy heeft het team een ijzersterke uitgangspositie voor de achtste etappe. Wuf van Ginkel stuurde zijn Iveco Trakker bovendien naar een knappe dertiende tijd (gestart als 35ste), zodat hij morgen, in het tweede deel van de marathonetappe, weer kort achter de kopmannen kan rijden.Iveco Powerstar“Het was een korte, maar pittige proef”, zei Gerard de Rooy na de finish. “Er stonden veel sporen, die de navigatie lastig maakten. We hebben misschien 50 meter verkeerd gezeten. De duintjes in het begin waren best steil. Daar kon je makkelijk in vast rijden, maar we zijn er goed doorheen gekomen. Tegen het einde was er nogal wat modder, wat het ook best link maakte.”Iveco TrakkerMet de vierde tijd was De Rooy dik tevreden, evenals met de klasseringen van de andere Iveco’s. “Het spijt me zeer voor Van Genugten, maar die moet morgen wel wachten en achter mij aansluiten, om te helpen de eerste plaats in het klassement te verdedigen.”Iveco PowerstarVan Genugten was de snelste van de vier Iveco’s en nam daarmee revanche voor het modderbad dat hem in de vijfde etappe drie uur kostte. Gestart vanaf de veertiende plaats zat Van Genugten al snel bij de trucks die voor hem waren gestart. Juist toen hij die wilde inhalen, moest hij stoppen. “We hadden een waypoint gemist”, vertelt Van Genugten. “Niet finaal gemist, maar gewoon net er voorbij gereden. Je moet er binnen een straal van 300 meter langs en we zaten net iets te ver. Dus moesten we even omdraaien. Maar een kwartier later hadden we hen alweer ingehaald.”
De duintjes en de snelle zandpaden lagen Van Genugten goed en hij kon de truck flink de sporen geven. “Op de rustdag hebben we als team al afgesproken in dienst van Gerard en Federico te rijden, dus ik wacht op Gerard en sluit achter hem aan. Voor eigen kansen rijden is deze Dakar een gepasseerd station, maar het is wel fijn om zo’n tweede plaats te pakken. Dat is toch een bevestiging dat we het wel kunnen.”Iveco PowerstarDe verschillen aan de meet waren verrassend groot voor een proefje van 141 kilometer. Daardoor veranderde er ook in het klassement het een en ander. Niet voor De Rooy; die bleef aan de leiding. De tweede plaats ging echter over in handen van Dmitri Sotnikov, die de etappe won. De Rus staat op 2 minuten en 11 seconden van de titelverdediger. Eduard Nikolaev bezet de derde plaats op 5.57. Federico Villagra won een plaats en staat nu vijfde op 33.42 van De Rooy.

Van Genugten neemt revanche
Ton van Genugten heeft zich gerevancheerd voor het modderbad dat hij afgelopen vrijdag nam in de vijfde etappe. In etappe nummer 7, een tot 140 kilometer ingekorte proef tussen La Paz en Uyuni, reed hij de op één na snelste tijd. Daarmee was Van Genugten de snelste van de Iveco’s. Hij bleef de Team De Rooy-kopmannen Federico Villagra en Gerard de Rooy een paar minuten voor.Iveco TrakkerOmdat hij vrijdagochtend nog in de top 10 van het klassement stond, mocht Van Genugten in de zevende etappe de joker inzetten. Dat betekende dat hij als veertiende van start mocht in de inderhaast in elkaar gedraaide proef. Dat werd een combinatie van begaanbare stukken uit de oorspronkelijke etappes 6 (afgelast) en 7.
Van Genugten had met zijn Iveco al snel de voor hem gestarte Renault van Pascal de Baar bijgehaald, maar juist toen hij op het punt stond die voorbij te gaan, moest hij in de remmen. “We hadden een waypoint gemist”, vertelt Van Genugten. “Niet finaal gemist, maar gewoon net er voorbij gereden. Je moet er binnen een straal van 300 meter langs en we zaten net iets te ver. Dus moesten we even omdraaien. Maar een kwartier later hadden we hen alweer ingehaald.”Iveco TrakkerDe duintjes en de snelle zandpaden lagen Van Genugten goed en hij kon de truck flink de sporen geven. Hoe hard hij had gereden, bleek aan de finish toen de gps werd uitgelezen. “Ik heb een paar keer de 141 kilometer aangetikt. Dat heeft verder geen gevolgen, maar het was dus wel hard ja.”
In de achtste etappe zal Van Genugten als tweede starten, maar niet meteen vol gas gaan. “Op de rustdag hebben we als team al afgesproken in dienst van Gerard en Federico te rijden, dus ik wacht op Gerard en sluit achter hem aan om zijn eerste plaats in het klassement te helpen beschermen. Voor eigen kansen rijden is deze Dakar een gepasseerd station, maar het is wel fijn om zo’n tweede plaats te pakken. Dat is toch een bevestiging dat we het wel kunnen.”

De Baar houdt Mammoet Rallysport in top tien
Het eerste deel van de marathon-etappe zit erop. Mammoet Rallysport kan redelijk tevreden zijn. Pascal de Baar behield zijn riante klassering in de top tien. Martin van den Brink toonde aan over voldoende snelheid te beschikken. Een technisch probleem kostte hem echter een half uur en voorkwam een uitslag in de top vijf.

Nadat de organisatie zondagavond al een aanpassing in de proef voor maandag doorvoerde werd het parcours voor de trucks net voor de start opnieuw aangepast. Voor de vrachtwagens bleef er maandag nog slechts 141 kilometer op snelheid over.

Martin van den Brink speelt geen rol meer in het klassement. Na twee etappes met heel veel problemen moet de Harskamper zich richten op een dagsucces. Dat zat er maandag niet in. Van den Brink begon als 36e aan de etappe en eindigde als 23e. De coureur in de Renault Sherpa moest 35 minuten en 23 seconden toegeven. ,,We hadden een goed ritme en het gevoel was goed. Helaas kregen we een probleem met één van de banden. Er lekte een naaf en dat gat moesten we zien te dichten om grotere problemen te voorkomen.´´

´We hadden als vijfde kunnen eindigen´
Onder aanvoering van de Tsjechische monteur Daniel Kozlovský slaagden de mannen van Mammoet Rallysport glansrijk in dat streven. ,,Het is geen groot probleem, maar het kostte wel een half uur,´´ aldus een balende Van den Brink. ,,We hadden zonder dat tijdverlies rond de vijfde plaats kunnen eindigen. Dan had ik een beter gevoel gehad.´´

In het bivak van Uyuni moesten Martin, Marcel Blankestijn en Daniel vervolgens de handen uit de mouwen steken. De teams hadden na het eerste deel van de marathon-etappe geen serviceploeg tot hun beschikking. ,,We gaan nu eerst die lekkage verhelpen en dan de truck verder prepareren voor de etappe van dinsdag.´´

Martin en zijn manschappen verheugden zich op het tweede deel van de marathon. De etappe van bijna 500 kilometer was koren op de molen van de Harskampse trucker. Maar ook dat feestje gaat niet door. De achtste etappe is namelijk (wegens de onbegaanbare paden) ook ingekort. Voor de trucks zelfs behoorlijk ingekort. ,,We hebben het nog niet gehoord, maar daar balen we wel van. Ik had gehoopt op een lange etappe. Als de truck en wij in orde zijn dan kunnen we vooral op de zware proeven het verschil maken. Nou ja, dan moeten we maar weer een dag verder kijken.´´

Pascal de Baar zesde algemeen
Een schrale troost voor de teameigenaar vormde de tiende plaats van Pascal de Baar. ,,Daar zijn we natuurlijk tevreden mee. Prettig dat Pascal nog altijd ruim in de top tien staat.´´ De snelle assistent van Mammoet Rallysport eindigde maandag als tiende en staat in het klassement zesde op 37.18 minuten achter klassementsleider Gerard de Rooy.

Hans Stacey maakt ruzie met een duintje
“Een duintje van niks was het”, foetert Hans Stacey na de finish van de zevende etappe van de Dakar 2017. “Een klein rotding, maar ik reed er zo in vast. Mijn eigen stomme schuld.” Het duintje kostte Stacey een minuut of drie, dacht hij. De zesde tijd, op 7.10 van etappewinnaar Dmitri Sotnikov, had dus net zo goed de vierde kunnen zijn. “Daar baal ik wel een beetje van. Ik had gehoopt wat meer tijd goed te kunnen maken.”

Toch was Stacey niet ontevreden. Integendeel zelfs. Hij voerde in de tot 140 kilometer ingekorte etappe het tempo van zijn MAN op. “Ik heb echt fijn gereden. De auto doet het goed. Ik heb ook bijna geen last meer van de slijmbeursontsteking in mijn schouder en mijn griepje ben ik ook bijna kwijt. Dat duintje is dus erg jammer, maar ik kan er alleen mezelf de schuld van geven.”
De MAN stond wat schuin op de zandheuvel en dus ging de bemanning van Stacey er even uit om te kijken hoe de situatie was. “Voor de zekerheid”, vertelt Stacey. “We zijn er zelf uit gekomen.” De #504 had dus geen hulp nodig van EVM-teamgenoot Peter Versluis, die ondertussen voorbij kwam.
“Even later zijn wij Peter weer voorbij gegaan”, zegt Stacey. Versluis finishte als vijftiende, zo’n zeven minuten achter Stacey.

In het klassement schoof Stacey een plaats op naar positie 7, maar het verschil met nummer 8 (Shibalov) is slechts 20 seconden. Versluis bleef op de negende plaats staan.

Van den Heuvel probeert truck te repareren voor start etappe 8
Het wordt spannend of het Maurik van den Heuvel lukt zijn truck te repareren voor de start van de achtste etappe. In de proef van de zevende etappe ging de Scania op de kant. Dat leek geen grote schade tot gevolg te hebben, maar gaandeweg begon de truck steeds slechter te lopen. “Om ‘m niet kapot te laten lopen, hebben we ons laten slepen”, vertelt Van den Heuvel. “Maar de sleepkabel brak en ketste de voorruit eruit. We hebben dus 300 kilometer op sleep in de regen en de kou gezeten.”

Die voorruit is het minste probleem voor Van den Heuvel en zijn mannen. Belangrijker is de motor van de Scania Torpedo. Vermoedelijk is er te veel olie uitgelopen toen de truck op zijn kant lag. “Het ging niet hard”, vertelt Van den Heuvel. “Het was op een pad met veel modder. Ik reed in een vrij diep spoor en de truck zakte met twee wielen weg in de blubber. Ik kon ‘m niet meer houden.”
Na vijftien tot twintig minuten kon Vick Versteijnen de DakarSpeed-truck met twee pogingen weer op de wielen krijgen. “Toen we weer stonden, waren we eigenlijk met drie minuutjes weg. Maar niet veel later begon de motor zo slecht te lopen, dat ik het niet aandurfde om verder te rijden.”

Van den Heuvel kon op sleeptouw bij een andere truck, maar onderweg brak de kabel en sloeg dwars door de voorruit. Koud en nat kwamen de mannen aan in Uyuni, waar geen assistentie is omdat de zevende en achtste etappe samen de marathonetappe vormen. Ze moeten dus zelf zien dat ze de truck gerepareerd krijgen. “Dat wordt nog spannend. Ik heb geen idee of het gaat lukken om de boel dusdanig gerepareerd te krijgen dat we de start kunnen halen.”

Versteijnen zet Van den Heuvel overeind
Vick Versteijnen verloor een beetje tijd in de zevende etappe, maar dat deerde niet. Veel erger vond hij het dat die tijd verloor aan het weer overeind trekken van de Scania van Maurik van den Heuvel. “En dan vind ik het vooral nóg vervelender voor Maurik”, zei Versteijnen, die ondanks het assistentiewerk een keurige 22ste tijd noteerde.

Meer dan de truck van Van den Heuvel overeind zetten, konden de mannen van Team TopTrucks tot hun spijt niet doen. “We zijn verder gegaan”, vertelt Versteijnen bij aankomst in Uyuni, waar de deelnemers een marathonbivak hebben en dus geen assistentie. “We hebben tegen Maurik gezegd dat hij ons wakker moet maken als hij in het bivak is. Dan gaan we kijken wat we kunnen doen. We hebben gelukkig zelf weinig werk aan de truck.”

De versnellingsbak, tussenbak en aandrijfas die op de rustdag moesten worden vernieuwd, liepen als een zonnetje. “De auto deed het perfect. Ik heb er een goed gevoel bij. We hebben gewoon hartstikke lekker gereden. Heel mooi constant. Ook de duintjes gingen fijn. We moesten wel goed opletten om niet lek te rijden, want er staken wat gemene stenen door het zand.”

Om hen heen zagen Versteijnen, Tom de Leeuw en Aart Schoones her en der trucks met problemen. “Er hebben er heel wat vastgestaan in de modder of op een duintje. Wij gelukkig niet.”

Smink met succes door verraderlijke proef
De zevende etappe van de Dakar 2017 was niet lang (140 kilometer voor de trucks) maar wel moeilijk. “Heel verraderlijk”, vond Jos Smink. “Er zaten wat gemene modderplekken in; als je daarin vast kwam te zitten, was je een paar uur zoet.”

Het scheelde bij Smink niet veel of hij had het zitten. Een paar keer ging het op het nippertje goed. “Het terrein was hartstikke slecht”, vertelt Smink bij aankomst in het marathonbivak in Uyuni, waar de deelnemers geen assistentie hebben en zichzelf moeten zien te redden wat onderhoud en eventuele reparaties betreft. “Wij zijn er wel aardig doorheen gekomen, denk ik. De duintjes waren leuk, maar we hadden weer problemen met de koeling van de motor. Voor de Dakar is er een nieuwe in gegaan en we hadden niet alle onderdelen die daarbij hoorden. Daarom loopt ‘ie nu niet zo goed. Met de buitentemperatuur viel het wel mee, maar in het zware zand moet ‘ie te zwaar trekken en loopt de temperatuur te hoog op. We hebben dus weer een paar keer moeten stoppen, maar in dit slechte terrein was het heel goed opletten waar. Als je net op de verkeerde plek stopt, zit je vast.”

Doordat ze een paar keer hadden moeten wachten om de motor te laten afkoelen, had er wellicht meer ingezeten dan de achttiende tijd, meende Smink. “Maar dat is verder niet zo belangrijk. We zijn er goed doorheen gekomen en die paar plaatsen meer of minder maken niet veel uit.”
Door de problemen van Maurik van den Heuvel, die op z’n kant ging en daardoor veel tijd verloor, steeg Smink een plaatsje in het klassement naar positie 14.

Frank Tilburgs komt nét niet vast te zitten
De zevende etappe van de Dakar Rally was kort maar heftig. Aan de finish, op kilometer 140, was Frank Tilburgs moe maar tevreden. “Het is heel goed gegaan”, vond hij. De 21ste tijd was beter dan hij had gedacht.

Omdat de regen van de voorbije dagen het oorspronkelijke parkoers onbegaanbaar had gemaakt, had de organisatie stukken van de afgelaste etappe 6 en een restje van etappe 7 aan elkaar geplakt tot een nieuwe route. Die moest voor de trucks ook nog een stukje worden ingekort, omdat het einde te smalle paden had voor de trucks. “Maar het begin was ook al lastig hoor”, vertelde Tilburgs, op weg naar het marathonbivak in Uyuni. “Het was modderig en glad. Best tricky.”
Ook het vervolg was nog onverwachts pittig, met duintjes die al een eind kapot waren gereden toen de DAF van Team Tilburgs Truckparts er arriveerde. “Het was hotsen en botsen en het is een paar keer maar nét goed gegaan. Gelukkig konden we blijven rollen, anders hadden we vastgezeten.”
In het marathonbivak in Uyuni, waar de deelnemers geen assistentie hebben, hadden Tilburgs en zijn mannen gelukkig niet veel werk aan de truck. “Alles even goed nakijken en dan morgen gezond weer op”, sprak Tilburgs monter. De achtste etappe is ook ingekort en telt voor de trucks zo’n 120 kilometer tegen de klok.

Jan van de Laar: Blijven rollen en goed schakelen
Wie dacht dat de zevende etappe, met voor de trucks ‘slechts’ 140 kilometer proef, een makkie was, had het mis. De Dakar-organisatie had de special op de rustdag haastig in elkaar gezet met begaanbare onderdelen van de afgelaste etappe 6 en de oorspronkelijke etappe 7, maar het was lastig zat. “Een knap stukje werk”, vond Jan van de Laar. “Alles zat erin: duintjes, rio’s, snelle zandpaden. Een mooie etappe.”

Met de 25ste plaats was Van de Laar dik tevreden. “Het was soms heel tricky. Bepaalde stukken waren complete slijkpaden. Daar stonden er een aantal serieus vast. Dat waren wel spannende stukjes: je moest precies goed schakelen en vooral blijven rollen om niet in de problemen te komen.”
De DAF van de familie Van de Laar kwam er goed doorheen, net als door de duintjes die ook best verraderlijk waren. “De auto heeft het prima gedaan”, zei Van de Laar bij aankomst in het marathonbivak in Uyuni. “Hij kan zo het parc fermé in en dan gaan wij de tentjes opzetten. Die kunnen gelukkig overdekt staan, dus we liggen goed vannacht.”

Korte maar goede dag voor Maik Willems
De zevende etappe van de Dakar Rally was geen lange buffelproef zoals Maik Willems het graag heeft, maar de 26ste plaats over 160 kilometer maakte veel goed. In het klassement pikte het Bastion Hotels Dakar Team weer een positie: 31 nu. “Het gaat lekker zo”, vond Willems, net aangekomen in het marathonbivak in Uyuni.

Vanwege de regen van de afgelopen dagen in Bolivia was de organisatie gedwongen om inderhaast een nieuwe etappe in elkaar te draaien. Dat werd een combinatie van begaanbare stukken uit de oorspronkelijke etappes 6 (afgelast) en 7. “Door alles bij elkaar zo’n 600 kilometer over de weg was het een lange dag”, zei Willems. “Met de proef waren we in tweeëneenhalf uur klaar.” In 2.36.28 om precies te zijn, 42 minuten achter etappewinnaar Stéphane Peterhansel.
Hoewel te kort naar zijn smaak, was de etappe Maik Willems wel goed bevallen. “Het ging prima! Leuke, kleine duinen, mooie zandpaden en pas op het laatst wat water en modder. Wij hebben ons prima vermaakt.”
Ook Kornelis Offringa met de Unimog is onderweg naar het bivak in Uyuni, waar de deelnemers zelf moeten zorgen voor het onderhoud en eventuele reparaties. Het tweede deel van de marathonetappe, morgen naar Salta in Argentinië, is vanwege de weersomstandigheden van de laatste dagen ook iets ingekort.

Van Loon begint tweede week met twaalfde plaats
Erik van Loon is de tweede week van de Dakar Rally begonnen met de twaalfde tijd. In de tot 161 kilometer omgebouwde zevende etappe gaf Van Loon een kwartier toe op etappewinnaar en klassementsleider Stéphane Peterhansel. Twee lekke banden kostten Van Loon (te) veel tijd.

Vanwege de regen van de afgelopen dagen in Bolivia was de organisatie gedwongen om inderhaast een nieuwe etappe in elkaar te draaien. Dat werd een combinatie van begaanbare stukken uit de oorspronkelijke etappes 6 (afgelast) en 7. Water en modder bleven in die nieuwe etappe beperkt tot het laatste deel. En juist daar ging het mis voor Van Loon.Toyota HiLux“Waarschijnlijk hebben we daar een steen geraakt, waardoor we zowel linksvoor als linksachter lek reden. We hebben maar twee reservebanden bij ons, dus moesten we het rustiger aan doen. Ik denk dat we zo’n zeven minuten hebben verloren daarmee. Helaas.”

De proef was juist goed begonnen voor Van Loon en zijn navigator Wouter Rosegaar. “Het begon meteen met zand. Het parkoers was bumpy, maar de Toyota veert super. Er zaten ook wat kleine duinen in. Mooi rijden! We gingen echt hard. Al Qassimi kwam er niet voorbij.”Toyota HiLuxHad Van Loon geen lekke banden gehad en gelijke tred kunnen houden met Al Qassimi, dan had er een top 5-klassering in kunnen zitten. Toch deed Van Loon voor het klassement geen slechte zaken. Hij schoof op naar de achttiende plaats.

De etappe van La Paz naar Uyuni is het eerste deel van de marathonetappe. Dat betekent dat de deelnemers geen andere hulp mogen inroepen dan van elkaar. Ze hebben dus ook geen andere reserve-onderdelen ter beschikking dan wat ze zelf bij zich hebben of wat andere deelnemers in de wedstrijd meenemen. Van Loon heeft zich daarop voorbereid door een reserveband mee te geven aan Maik Willems en er twee bij Jan van de Laar in de truck te leggen. Zodoende heeft hij in elk geval nog genoeg reservebanden voor de etappe naar Salta.

Kapotte turbo brengt Rainbow-team in de problemen
Op een achterstand van meer dan vier uur kwam de Rainbow-truck over de finish van de zevende etappe van de Dakar Rally. Bijna zes uur hadden Gerrit van Werven, Gerrit Zuurmond en Henk Schuiling nodig gehad voor de proef van 140 kilometer. De oorzaak daarvan was een kapotte turbo.

“Op 10 kilometer na de start ging die kapot”, vertelt navigator Zuurmond, onderweg op de verbindingsroute naar het bivak in Uyuni. “We zijn drie uur bezig geweest met repareren.” Toen de turbo was vervangen, moesten de mannen nog 130 kilometer in het donker afleggen. Dat moest dus met gepaste snelheid om niet in nieuwe problemen verzeild te raken. “In het donker kun je niet zo snel, dus dat kostte nog meer tijd. Maar dat maakt niets meer uit”, vond Zuurmond. “We rijden en dat is het belangrijkste.”

In Uyuni moeten de mannen zelf het onderhoud aan de truck doen. Etappe 7 was de eerste helft van de marathonetappe, dus assistentie is er niet. Zuurmond verwachtte daar echter geen problemen mee. “Alles even goed nakijken en dan zo snel mogelijk het tentje in, want morgen moeten we weer bijtijds weg.” Dat etappe 8 ook is ingekort (de finish ligt op kilometer 174) komt het Rainbow-team dus niet slecht uit.

Foto’s: Iveco, Van Loon Racing

Etappe 8 live volgen doe je op de liveblog.

NET ZO INTERESSANT

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *