De levens van de BD-77-XL

DAF N2800
De DAF NTT2800 werd voor het eerst aan het publiek voorgesteld op de Bedrijfsauto RAI van 1982. De promotie op de RAI viel mooi samen met de overwinning van Jan de Rooy in het >10 ton klassement van de rally Paris-Dakar in hetzelfde jaar met de NAT2800 (BD-96-HD).

DAF N2800

Op 18 februari 1982 werd de DAF NTT2826 DKS 426 6×4 voorzien van een kenteken.
DAF Trucks gebruikte de trekker tijdens promoties. Veelal ging dit samen met de BD-07-SJ, een DAF FT3305 DKX 350 4×2 trekker, werden twee trailers vervoerd. Deze trailers konden in de lengterichting aan elkaar gekoppeld worden, waardoor een vrije hospitality ruimte van 12,0 m x 7,5 m ontstond.

DAF 3300
De operationele gebruiker in die tijd was Van den Oever Expo Groep uit Eindhoven. De twee DAF trekkers waren begin jaren ’80 op vele transport evenementen in Europa te zien.
De Italiaanse leverancier van modelbouwkits Italeri bracht van zowel de NTT2800 “Cattleman” (kit 0765) als de F3300 “TURBO”(kit 0760) een 1/24 schaalmodel uit. De F3300 van Italeri was echter een 6×4 trekker, waarbij de modelbouwer zelf het kleurenschema moest uitwerken.

De laatste tenaamstelling vond plaats op 24 oktober 1990, waarbij A. Jansen B.V. uit Son de eigenaar werd. Jansen gaf de DAF de eigen bedrijfskleuren en verving de grille voor een custom-made exemplaar.

DAF N2800
De Limburgse brouwerij Hertog Jan uit Arcen had ook een DAF NTT2800 in gebruik. Deze trekker leek zeer sterk op de N2800 van Van den Oever Expo Groep, maar het was niet dezelfde truck. De BN-86-XZ had een omgekeerd kleurenschema, waarbij het licht- en donkerbruin precies andersom op de truck was aangebracht. Daarbij was de Hertog Jan DAF uitgerust met een bull-bar.

Tekst en beeld Jaco Terlouw. Liefhebber van de ‘levens van’-blogs? Dit is deel 529 in de reeks. Alle vorige en volgende blogs uit deze categorie vind je hier.

NET ZO INTERESSANT

4 Comments

  1. bauke de blecourt 7 november 2020 Reply
  2. René Schutte 8 november 2020 Reply
    • Alex Miedema 8 november 2020 Reply
  3. René Schutte 10 november 2020 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *