De DAF NTT2800 werd voor het eerst aan het publiek voorgesteld op de Bedrijfsauto RAI van 1982. De promotie op de RAI viel mooi samen met de overwinning van Jan de Rooy in het >10 ton klassement van de rally Paris-Dakar in hetzelfde jaar met de NAT2800 (BD-96-HD).
Op 18 februari 1982 werd de DAF NTT2826 DKS 426 6×4 voorzien van een kenteken.
DAF Trucks gebruikte de trekker tijdens promoties. Veelal ging dit samen met de BD-07-SJ, een DAF FT3305 DKX 350 4×2 trekker, werden twee trailers vervoerd. Deze trailers konden in de lengterichting aan elkaar gekoppeld worden, waardoor een vrije hospitality ruimte van 12,0 m x 7,5 m ontstond.
De operationele gebruiker in die tijd was Van den Oever Expo Groep uit Eindhoven. De twee DAF trekkers waren begin jaren ’80 op vele transport evenementen in Europa te zien.
De Italiaanse leverancier van modelbouwkits Italeri bracht van zowel de NTT2800 “Cattleman” (kit 0765) als de F3300 “TURBO”(kit 0760) een 1/24 schaalmodel uit. De F3300 van Italeri was echter een 6×4 trekker, waarbij de modelbouwer zelf het kleurenschema moest uitwerken.
De laatste tenaamstelling vond plaats op 24 oktober 1990, waarbij A. Jansen B.V. uit Son de eigenaar werd. Jansen gaf de DAF de eigen bedrijfskleuren en verving de grille voor een custom-made exemplaar.
De Limburgse brouwerij Hertog Jan uit Arcen had ook een DAF NTT2800 in gebruik. Deze trekker leek zeer sterk op de N2800 van Van den Oever Expo Groep, maar het was niet dezelfde truck. De BN-86-XZ had een omgekeerd kleurenschema, waarbij het licht- en donkerbruin precies andersom op de truck was aangebracht. Daarbij was de Hertog Jan DAF uitgerust met een bull-bar.
Tekst en beeld Jaco Terlouw. Liefhebber van de ‘levens van’-blogs? Dit is deel 529 in de reeks. Alle vorige en volgende blogs uit deze categorie vind je hier.
en hij was te zien in de serie transport uit de jaren 80
Ik mis nog 2 uitvoeringen van de Daf NTT in het geel met rode en zwarte strepen, en in het blauw half jaren 80 bij de WDR Musik Convoy .
De blauwe was toch die van Hertog Jan?
De blauwe was niet de Hertog Jan NTT maar is de den Oever/Jansen NTT Toen Jansen de NTT kocht was die blauw De slaap hok van Hertog Jan was ook anders. De onder kan van de cabine en slaap hok loopt in één lijn hok was ook iets hoger. Bij de den Oever/Jansen loopt de lijn bij de onderkant cabine en slaap hok niet gelijk. slaap hok staat hoger op het chassis.
Maar t zijn de levens
Maar het eindigt in de jaren negentig
Waar zijn ze nu?
Janssen rijdt nog steeds.
Maar de hertog jan/ kikker, is die truck nog ergens?
Ik heb ooit begrepen dat die een ongeluk heeft gehad.
Maar totallos??
Dit artikel gaat niet over die van Hertog Jan… De truck waar het hier over gaat rijdt nog steeds bij Jansen, dus het eindigt ook helemaal niet in de jaren ’90.
De 1e kleur van de NTT was geel en met rode en zwarte striping over de cabine en sleepbox.
Nog redelijk standaard ,zonder chrome bumper,met gewone DAF Brandstoftank,geen zonneklep .
Nog redelijk kaal en standaard dus.
Niet veel later is deze in de Van den Oever en demo kleur gespoten.
Na vanden Oever is die gebruikt in Duitsland en stond die voor een podiumtrailer in de blauwe kleur .
Was voor een Duitse tv of radio omroep als ik me niet vergis.
Daarna is de truck weer terug gekomen naar Nederland en kocht Toon Jansen hem eigenlijk in de 1e instantie om te gebruiken om de paarden van zijn dochters mee naar wedstrijden te vervoeren .
Maar daar was die niet geschikt voor bleek achteraf omdat hij bladgeveerd was en niet comfortabel was voor de paarden .
Toen is er besloten om er een kieptrailer achter te hangen .
Eerst nog in de standaard Jansen gele en rode kleur .
Na de restauraties met andere gril en metallic kleur geel .
Volgens mij komt deze nu alleen nog maar buiten voor evenementen ,en wordt die niet meer in het werk gebruikt .